X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
טכנולוגיה מתקדמת בכלל ואינטליגנציה מלאכותית בפרט יסייעו בעבודתם של עורכי הדין, אך בעתיד הנראה לעין לא יוכלו להחליף אותם
▪  ▪  ▪
עדיין צריך אותם [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

ארגון OECD פרסם לאחרונה דוח המתבסס על סקר שנערך בשנת 2018 ב-41 מדינות, בו נשאלו בני 15 במה ירצו לעסוק בעתיד. מקצוע עריכת הדין ההיה הרביעי בעדיפותו בין הבנות והתשיעי בעדיפותו בין הבנים. עורכי הדוח הביעו דאגה מכך הנוער אינו מכוון למקום הנכון ובוחר גם כיום במקצועות שהיו מכובדים במאות ה-19 וה-20, אך עלולים להיעלם בשנים הקרובות בשל השינויים הטכנולוגים.
כידוע, ישראל היא שיאנית העולם במספר עורכי הדין ביחס לתושבי המדינה. לפי חברת הייעוץ Glawbal, בשנת 2018 היה בישראל עורך דין אחד על כל 128 תושבים, לעומת 1:400 בבריטניה ו-1:6,000 ביפן. כיום רשומים בישראל קרוב ל-80,000 עורכי דין, כאשר ההערכה היא שכ-70,000 מהם פעילים. המספר עולה באלפים מדי שנה, למרות שבבחינות האחרונות נכשלו כמחצית מן הנבחנים.
האם האינטליגנציה המלאכותית (AI) תחליף אותם בקרוב? האם בשיקולי בחירת המקצוע, צריכים הסטודנטים-לעתיד להביא בחשבון את השינויים הטכנולוגיים המהירים ולבחור מקצוע אחר על פני עריכת דין? נראה שלפחות בעשורים הקרובים התשובה שלילית. אינטליגנציה מלאכותית הוכחה כשימושית בסריקה ואחזור של מסמכים ותקדימים. המאגרים המשפטיים הנגישים כיום מאפשרים חיפוש ואיתור מהיר של המקורות המשפטיים הרלוונטיים. מה שלפני 20 שנה הצריך כוח אדם רב ושעות עבודה מרובות, נגיש כיום בלחיצת כפתורי המקלדת.
עם זאת, אין עדיין מערכת אינטליגנציה מלאכותית, או אמצעים ממוחשבים, שיכולים להחליף את עורך הדין בייעוץ שוטף ללקוחות, בכתיבת חוות דעת משפטיות, בניהול מו"נ ובהופעות בבתי המשפט. כל הפעולות האלה, המהוות נדבך מרכזי בעבודת עורך הדין, נראות עדיין כבלתי ישימות ל-AI וספק אם בכלל יהיו כאלה. גם אם בעתיד תוכל האינטליגנציה המלאכותית לספק את מלוא הכלים המשפטיים ולתפקד כמשפטן, הרי שלא נראה בעשורים הקרובים רובוטים מופיעים בבתי המשפט.
במחקר שפורסם בסוף 2015 העריכו פרופ' דנה רמוס ופרופ' פרנק לוי, כי אימוץ טכנולוגיות בינה מלאכותית יפחית את שעות העבודה של עורכי הדין ב-2.5% לשנה. ספק אם אכן כך קרה בפועל. בשנת 2017 היו בארה"ב יותר מ-280 חברות הזנק בתחום הטכנולוגיה המשפטית. עם זאת, גם ככל שטכנולוגיות אלה יתקדמו וישתכללו, ספק האם ומתי אינטליגנציה מלאכותית תוכל להחליף את יכולות התכנון האסטרטגי, היצירתיות, כושר השיפוט והאינטליגנציה הרגשית של בני האדם ושל עורכי הדין בפרט.
על כן, בשנים הקרובות השיקולים המרכזיים שנכון להביא בחשבון לעניין העיסוק בעריכת דין צריכים להיות: מידת העניין וההתאמה האישית לתחום מחד-גיסא, והשוק הרווי בארץ ושעות העבודה התובעניות מאידך. ההתקדמות הטכנולוגית תסייע, תשפר ותייעל את עבודתם של עורכי הדין. ברור, כי מי שיוכל לעשות את השימוש הטוב ביותר בכלים שהטכנולוגיה תעמיד לרשותו, יהיה עורך דין טוב יותר. עם זאת, הימים בהם המקצוע יעבור מן העולם, נראים עדיין רחוקים מאוד.

הכותב הוא שותף מייסד במשרד רובין-שמואלביץ, העוסק בדיני עבודה.
תאריך:  16/02/2020   |   עודכן:  16/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' דוד נבון
טענתו של אהוד אולמרט "כמעט הבאתי שלום" היא מיתממת, וניתוח מפוכח של המו"מ בינו לבין אבו-מאזן אף מעלה שהיא אינה אמת    אז מדוע אולמרט משכתב את המציאות? אולי בניסיון לחזור לזירה הפוליטית דרך האגף השמאלי שלה
נסים ישעיהו
מזווית הראייה הזאת אפשר בהחלט להבין את רדיפת נתניהו. המוסר האנושי קבע שאנחנו חייבים לערביי הארץ בעוד המוסר האלוקי קבע שהארץ הזאת היא שלנו ורק שלנו. בקטע הזה נתניהו בחר ללכת בקו של המוסר האלוקי ועל זה הם לא מוכנים לסלוח לו
יובל לובנשטיין
אין ספק שתהיה פגיעה משמעותית בייצור, אולם להכריז כבר עכשיו על התייקרות מחירים, פניקה וצרחות, לבטח אינה משקפת התנהלות הגונה של חלק מהיבואנים, אשר חלקם מנסים לייצר לכאורה כבר עכשיו אווירה וקרקע נוחה לעליות מחירים עתידיות
יובל לובנשטיין
עד מתי ימשך הבלוף הזה, שמציג מחיר מופקע ומנותק מכל מציאות, הנחה ומחשבון צמוד להקלת תהליך הקניה
יובל לובנשטיין
התלות הכ"כ מהותית של המערב ובעיקר ארה"ב בסחורה סינית, חסם לא אחת חלופות יצור אחרות, דבר אשר הלך והעמיק את התלות, בשל סגירת מפעלים חילופיים בארצות שאינן במזרח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il