X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
השנה תמלאנה 50 שנה למותו של הרב משה רוזה שהיה מאנשי החינוך הבולטים בבני ברק הוא היה מורה ומנהל בבית ספר "מעלות" בעיר ובהמשך ייסד וניהל את בית ספר היוקרתי "סגולה" בני ברק בן 59 היה במותו נכדו הוא העיתונאי והסטיריקן חנוך דאום
▪  ▪  ▪
איש חינוך [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

הרב משה רוזה נולד בשנת 1912 בשצוצין, עיירה קטנה בפולין, לשמואל יוסף ולטויבה רוזה. בתו של הרב משה רוזה, רות פוגל, מספרת לי כי היו לאביה משה רוזה שלושה אחים ושתי אחיות: ברל, לאה חיה לייבל, ומלכיאל הוריו נספו בשואה. האחים ברל ולייבל היגרו לקנדה, לאה נישאה ועברה לאוסטרליה, אחותו חייה עלתה לארץ ואח נוסף שלו מלכיאל נפל כחייל במלחמת העולם השנייה.

מורה ומנהל בית ספר מעלות בבני ברק
הרב משה רוזה עבד תחילה כמורה בבית ספר ממלכתי דתי
▪  ▪  ▪

הרב משה רוזה למד בישיבת לומזה בפולין ועלה לארץ לבדו ב-1936 לערך, באמצעות סרטיפיקט (אשרת עליה) שקיבל כבחור ישיבה. בשנותיו הראשונות בארץ עבד בעבודות שונות ואחר כך עבר לעסוק בחינוך ולימד בבית ספר תלמוד תורה.
בהיותו בן 28 לערך נשא לאשה את דבורה לבית שדלצקי, בוגרת סמינר בית יעקב. תחילה התגוררו בתל אביב באזור רחוב שינקין. כאן נולד ב-1944 בנם בכורם יעקב, לימים הרב יעקב רוזה חבר מועצת הרבנות הראשית.
כעבור מספר שנים עברה המשפחה להתגורר בשיכון "הפועל המזרחי" (שיכון ד') שדרות כפר עציון בבני ברק. הרב משה רוזה עבד תחילה כמורה בבית ספר ממלכתי דתי מעלות בני ברק ובהמשך כיהן כמנהלו.

מייסד בית ספר "סגולה" ומנהלו הראשון
בית הספר תורני "סגולה" נחשב לאחד מבתי הספר הדתיים היוקרתיים בגוש-דן
▪  ▪  ▪

בתחילת שנות ה-60 יסד את בית הספר הממלכתי דתי לבנים "סגולה" והיה מנהלו הראשון. בית ספר סגולה החל פעילותו בתחילת שנות ה-60 ככיתה תורנית בבית ספר "מעלות" בבני ברק וכעבור כשנתיים עבר למבנה חדש בן שתי קומות ברחוב השומר (כיום רחוב אהרונוביץ) בבני ברק, מול מפעל "אסם" לשעבר ובצמוד למגרש הכדורגל "אליצור".
בית הספר תורני "סגולה" נחשב לאחד מבתי הספר הדתיים היוקרתיים בגוש-דן. עם בוגרי בית הספר נמנים דמויות ידועות כמו הרב ד"ר בני לאו, חבר הכנסת לשעבר נחום לנגנטל, אחיו הרב שמואל טל, איש העסקים מוטי זיסר, האלוף יאיר נוה (אז נקרא יאיר מנהיים), דב אייכנוולד מנכ"ל הוצאת ידיעות אחרונות, ובמאי והמחזאי חגי לובר ועוד דמויות המחזיקים בתפקידי מפתח בחברה הישראלית.
את הצלחתו של בית הספר ושמו הטוב יש לזקוף לזכות מייסד ומנהל בית הספר הרב משה רוזה שהיה אישיות כריזמטית ומוערכת.

איש חינוך משכמו ומעלה
הרב משה רוזה [צילום: באדיבות המשפחה]

בתו של הרב משה:
"עד היום מספרים לנו תלמידים שלו עד כמה הוא השפיע עליהם".

"תנוך אוזני הימנית הייתה חביבה על הרב רוז'ה זצ"ל שהיה מושך בה כאשר רצה להביע את חוסר שביעות רצונו ממעשי השובבות שלי בחצר בית הספר ובכתה"
▪  ▪  ▪

מספר עליו תלמידו בבית ספר מעלות יוסי שליט (שולץ): "הרב רוזה ניהל את בית הספר "מעלות" ביד רמה ובזרוע נטויה. קולו היה רועם. כשהיה נכנס לכתה היה מושלך הס מיידי. הופעתו הייתה מרשימה ומעוררת כבוד.
תנוך אוזני הימנית הייתה חביבה על הרב רוז'ה זצ"ל שהיה מושך בה כאשר רצה להביע את חוסר שביעות רצונו ממעשי השובבות שלי בחצר בית הספר ובכתה. שיעורי הגמרא שלו היו מעניינים מאד. דאג לקרב אותנו, התלמידים, לפלפולי חכמי התלמוד בסוגיות השונות. דמותו ושיעורי התלמוד שלימד אותנו יישארו חרוטים בליבנו לעד".
בתו של הרב משה רוזה רות פוגל מספרת כי אביה נהג להוציא עבור התלמידים חוברות ודפי הסבר כמו למשל, ברכון עם דיני ברכת המזון ועוד. בנוסף הוציא חוברת מידות בו חישב ותירגם מידות כמות מקראיות לימינו כמו למשל מהי כמות של לוג וכיוצא באלה.
מוסיפה רות פוגל: "אבא היה דקדקן בלשון ואיש חינוך משכמו ומעלה. איש משפחה. היו לו הרבה תלמידים והייתה לו השפעה על תלמידיו. עד היום מספרים לנו תלמידים שלו עד כמה הוא השפיע עליהם".
במהלך שנת הלימודים תשל"א (29.10.1970). בעת שכיהן כמנהל בית הספר סגולה נפטר הרב משה רוזה ללא עת והוא בן 59 בלבד. אבל כבד והלם ירד על בית ספר סגולה, מוריו ותלמידיו ועל מכריו ומוקיריו הרבים, עם היודע דבר מותו.
הרב משה רוזה הובא למנוחות בבית העלמין סגולה בפתח תקוה בחלקת תלמידי ישיבת לומזה. הוא קבור ליד הרב יחיאל מרדכי גורדון ראש הישיבה שלו שהיה מראשי ישיבת לומזה עוד שזו פעלה בעיר לומזה בפולין ועלה בהמשך לארץ.
על מצבת קברו של הרב משה רוזה נחקק "הרביץ תורה ברבים והעמיד תלמידים הרבה. רודף צדקה וחסד בתורת ה' חפצו. נפטר כ"ט תשרי תשל"א בשנת נ"ט לחייו תנצב"ה.

משפחתו והנצחתו
[צילום: באדיבות יוסי שליט]

בתמונה
מצבת קברו של הרב משה רוזה.

המשפחה מתכננת להוציא ביום השנה ה-50 למותו של אבי המשפחה הרב משה רוזה ז"ל מעין חוברת לזכרו שתכלול דברים לזכרו כתבים שפירסם ועוד
▪  ▪  ▪

רעייתו של הרב משה רוזה, דבורה רוזה הייתה אף היא אשת חינוך מוערכת והיה מורה בבית ספר בשיכון ה' בבני ברק. בנו הרב יעקב רוזה חבר מועצת הרבנות הראשית היה ראש הישיבה התיכונית אדר"ת בבת ים.
בתם של משה ודבורה רוזה, רחל דאום הייתה נשואה לרב יחזקאל דאום ז"ל שהיה הרב של הישוב רמת מגשימים והרב של חברת "תנובה. בנם של יחזקאל ורחל דאום הוא העיתונאי והסטיריקן הידוע חנוך דאום.
בנות נוספת של הרב משה ודבורה רוזה הן: טובה פליקס הנשואה לרב מנחם פליקס שהיה מראשי המתנחלים וגרה באלון מורה. ורות פוגל אשת חינוך בגמלאות.
בתו של הרב רוזה מרים פוגל מספרת לי כי המשפחה מתכננת להוציא ביום השנה ה-50 למותו של אבי המשפחה הרב משה רוזה ז"ל מעין חוברת לזכרו שתכלול דברים לזכרו כתבים שפירסם ועוד. ראוי גם שעיריית בני ברק תנציח בקריאת רחוב או מוסד חינוכי את זכרו של הרב משה רוזה כראוי לאיש שהיה מאושיות החינוך בעיר.

תאריך:  17/02/2020   |   עודכן:  17/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של איש החינוך הרב משה רוזה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למשפחה. שאלה והערה...
נצר גבריאל  |  19/02/20 02:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר מואב
אי שוויון בהכנסה שאינו קשור לפריון או לתרומה לחברה למשל שכר שעולה עם הוותק ללא קשר לביצועים
יצחק מאיר
בעקבות יתרו מול הר האלוהים    בין בא לפני מתן תורה, בין בא לאחריה, צריך עיון גדול בשאלה אם החוקים והמשפטים הם ערובה להשלטת המידות, או אם המידות הם ערובה לשמירת החוקים, או בפשטות, בלשון מקומנו, אם התורה שומרת על עולם המידות, או המידות שומרות על התורה ורוחה
טל בן-יעקב
הפלשתינים משכתבים את ההיסטוריה כדי להצדיק את טענתם על הארץ    הם טוענים כי הם הכנענים הקדומים וכי היו כאן לפנינו    השקר הזה לא צריך לעניין אותנו כי זה לא משנה מי היה כאן קודם - יש כאן מספיק אדמה גם עבורנו וגם עבורם
עמוס שנער
יש לקרוא לתומכי "עצמה יהודית" להצביע עבור "יהדות התורה" שתהיה מחויבת להם לתפקידים ביצועיים משמעותיים תמורת כל מנדט נוסף שהם יקבלו בזכותם וגם להצבעה של עד שני ח"כים מתוכם נגד הממשלה אם "עצמה יהודית" לא תהיה מרוצה    הסכמים אלו יבטיחו את עקרונותיהם הבסיסיים של עוצמה יהודית שתוכל להרגיש כאילו היא נכנסה בפועל לכנסת    גדולי הדור החרדים יהיו ערבים להסכם זה
ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il