X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אלנבי 99 בתל-אביב [צילום: הניה מליכסון]
שני מבנים היסטוריים בת"א נהרסו בימים אלה
שני מבנים היסטוריים בתל אביב, האחד ברחוב אלנבי 99 והשני באלנבי 101, בני 80 שנה ויותר, נהרסו בימים אלה בזה אחר זה, תוך ימים אחדים אחד מהמבנים שנהרסו (אלנבי 99) שימש בשנות ה-20 בית משפט השלום הממשלתי וכן בית ועד הקהילה בתל אביב השני (אלנבי 101) שימש מבנה לשכת העבודה של תל אביב

דחפור ענק פשט עם שחר לפני מספר ימים על מתחם שלושה בתים שניתן להגדיר אותם מבנים היסטוריים, ברחוב אלנבי 99 ואלנבי 101 פינת רחוב אחד העם 25, מול בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי והרסם עד היסוד. תחילה נהרס הבית ברחוב אלנבי 101 וכעבור יום נהרס הבית ברחוב אלנבי 99. הבית השלישי מאחוריהם נהרס (16.2.20) גם הוא.
יחד עם הרס שלושת הבתים הרס הדחפור עץ פיקוס ענק שהיה נטוע לידם. הריסת שלושת המבנים במתחם אלנבי 101-99 נעשתה בשקט יחסי כמעט ללא פרסום בתקשורת. עבודות פינוי הריסת המבנים ימשכו עוד כמה ימים.

הבית באלנבי 99 - בית המשפט השלום הממשלתי
נחשף רק חלק קטן מהאוצרות שנמצאים בבניין והם נעלמו עם הריסתו
▪  ▪  ▪

חוקרת תל אביב-יפו הניה מליכסון מספרת לי, כי אחד הבתים שנהרסו - הבית באלנבי 99 נבנה בשנת 1926 ומאז שימש כבית משפט השלום העברי הראשון בתל אביב וגם כבית ועד הקהילה של תל אביב.
לדבריה של מליכסון, בשנת 2006 ערך שי פרקש, מתעד ומשמר ציורי קיר, חשיפה של ציורי הקיר בקומה א' של הבית באלנבי 99. מאחר שהיה זה תיעוד לא רשמי, נחשף רק חלק קטן מהאוצרות שנמצאים בבניין והם נעלמו עם הריסתו. הניה מליכסון שלחה לי מספר תמונות של ציורים אלה שצילם בזמנו שי פרקש.
מעיון בצילומים ישנים של הבית באלנבי 99 משנות ה-20 ואילך אני למד כי הבית הדו קומתי היה יפה ומרשים. עם השנים נזנח משהו והוספו לו תוספות ושלטים מכערים אולם בבסיסו הוא נשאר יפה. חבל שנהרס.
מעיון בארכיון העיתונות ההיסטורית אני למד כי הבית שימש בהמשך כבניין משרדים וחנויות וכן כבית מגורים. שכנה בו בשנות ה-40 חנות הנעליים של נוסנבאום וכן חנות מעילי הפרווה של הפרוון הנודע סטפן בראון. בשנות ה-40 פעלו בבית זה חנות "אמריקן אקספרס". חנות התמרוקים של צבי הולצר ועוד.

מה פשר שתיקתם של גורמי השימור
גופי השימור ידעו על ההרס המתוכנן של שני מבנים אלה עוד לפני מספר שנים
▪  ▪  ▪

להבנתי, שני הבתים שנהרסו באלנבי 99 ובאלנבי 101, שהוקמו לפני למעלה מ-80 שנה, הם כמעט בכל פרמטר עונים להגדרה של מבנים ראויים לשימור ואפילו שימור מחמיר. מאוד לא ברור מדוע לא נשמע קול מחאה רמה מצד גורמי השימור כנגד אישור הריסת הבתים על-ידי עיריית תל אביב.
גופי השימור ידעו על ההרס המתוכנן של שני מבנים אלה עוד לפני מספר שנים. מתמיה מדוע לא נשמע קול ומחאתם בעניין זה. מעניין לדעת אם הריסתם של המבנים אושרה על-ידי עיריית תל אביב ואם הוכרזו לשימור, ואם לא, יש לשאול מדוע לא הוכרזו לשימור. הנושא הזה חייב להיבדק לעומק.

מבנה שלישי נהרס, מהו ומה אשם העץ שנכרת
[צילום: אלי אלון]

בתמונה
העץ הכרות מונח על הריסות מתחם אלנבי 99-101.

תוך כדי עבודות הרס הבית השלישי, כרת הדחפור בהניף כף המנוף עץ פיקוס ענק
▪  ▪  ▪

סיירתי (16.2.20) במתחם אלנבי 99-101 בתל אביב שם נהרסו שני המבנים ההיסטוריים, והבחנתי שהדחפור הורס בית שלישי שנמצא בחצר מאחורי שני המבנים. ברור לי כי מדובר במבנה ישן מתקופת טרום הקמת המדינה.
תוך כדי עבודות הרס הבית השלישי, כרת הדחפור בהניף כף המנוף עץ פיקוס ענק. אני מעריך שהוא בן עשרות רבות שנים. צילמתי את העץ העקור ואת ההריסות. ראוי לעיין ברישיון כריתת העץ בהנחה שניתן על-ידי פקיד היערות ומהם הנימוקים המצוינים לכריתתו. לא הצלחתי לברר למה שימש הבית השלישי מאחורי הבתים אלנבי 99 ואלנבי 101 שנהרס אף הוא. סך הכל נהרסו שלושה בתים במתחם.
נמסר כי על שטח הבניינים שנהרסו יבנה בניין בן 6.5 קומות, שיכלול מסחר בקומת הקרקע ומגורים בקומות העליונות. ראיתי את ההדמיה של הבניין החדש - בניה חדשנית שרחוקה מלהזכיר את יופיים של המבנים המקוריים משנות ה-20 וה-30 שנהרסו.

חוקרת תל אביב הניה מליכסון נוהגת מזה שנים לצלם מבנים היסטוריים בתל אביב ובין השאר צילמה לפני מספר שנים את שני הבניינים - אלנבי 99 ואלנבי 101. היא אישרה להשתמש ולשלב את הצילומים בכתבה ותודה להניה מליכסון על הסיוע בהכנת הכתבה.
תאריך:  18/02/2020   |   עודכן:  18/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שני מבנים היסטוריים בת"א נהרסו בימים אלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גם לאלנבי 101 יש בעיתונות
נצר גבריאל  |  19/02/20 01:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דורי מור
חינוך חובה חינם מגיל אפס ועד לתואר ראשון    אסור שכסף יהיה מכשול בפני מאן דהוא להשגת השכלה    זהו מצרך בסיסי שחובה על המדינה לספק לאזרחיה
דן מרגלית
עלובים שכמותם, שיעמידו פנים כאילו ינהלו עימו משא-ומתן
מרדכי ליפמן
נשאלת השאלה, איך לחבור למנהיג הפלשתיני, מכחיש השואה הידוע, שגם דחה בשעתו את הצעותיו המפליגות של אולמרט עצמו? ונמצאה התשובה: מסע יח"צ מיוחד בארץ ובחו"ל
איתן קלינסקי
רק טוב לאחי היהודים במדינת ישראל ובעיר הבירה ירושלים, אומר בגלוי ובכאב לא יהיה לנו שלום, לא יהיו לנו חיים, כל עוד אנחנו מחניקים את חיי בני עם אחר החי בירושלים
יוסי אחימאיר
בה בעת שקולות נהי והזדהות עם האחים מעבר לקו הירוק עולים ממחאה זו או אחרת, ממשיכים רוב האזרחים הערבים בשגרת חייהם הטובה. שיגרה שבאה לידי ביטוי בחיי היומיום ביישובים עצמם, כמו גם במקומות העבודה ברחבי הארץ, בבתי החולים, במערכות המשפט, באתרי הבנייה, במגרשי בכדורגל, ואפילו בערוצי הטלוויזיה. השתלבות מבורכת ומתרחבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il