X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בני מוריס מחזיר אותי לראיון שנתן לפני כעשר שנים לארי שביט בעיתון הארץ, לפיו הוא קובע בפסקנות נחרצת של היסטוריון - "אילו היה ד. בן-גוריון מבצע גירוש מלא, ולא גירוש חלקי בלבד היה מיצב את מדינת ישראל לדורות"
▪  ▪  ▪
בן-גוריון. לא גירש מספיק [צילום: באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון]

כיום, יש בינינו המתרגשים מהתוכנית של נשיא ארצות הברית, כתוכנית שעשויה להביא לפריצת דרך לחלץ את אזרחי ישראל וערביי פלשתין מהמציאות המדממת. ההיסטוריון בני מוריס כבר הציע בעבר תוכנית עוד יותר מרחיקת לכת. התומכים בגישתו משוכנעים, שאם הייתה מתקבלת הצעתו "המוסרית" של ההיסטוריון בני מוריס היום לא היה כל צורך בעסקת המאה.
אני מבקש לחזור להיסטוריון, שניסה לנכס לקהיליית הקובעים את המדיניות הישראלית, שניתן היה לייצב את גבולות ישראל ולשים קץ לסכסוך, אם לא היו נוהגים בחסד וברחמים כלפי האוכלוסייה הערבית, כפי שנהג דוד בן-גוריון שגרש רק חלק מהתושבים הערבים במלחמה ב-1948-9, וגרם רק למעטים מדי לנוס מכאן. אני קורא את הגיגיו של אותו היסטוריון, ומבלי שארצה משתלטת עלי עברית מובסת ומושפלת, שמגיעה אלי מספרו של ההיסטוריון בני מוריס ולא מניחה לי.
הספר "1948 תולדות המלחמה היהודית ערבית הראשונה", בתרגומו של יעקב שרת ובהוצאת עם עובד מונח על שולחני כבר מספר שנים. כל הצצה בו גורמת לי חלחלה. חלחלה מכך שאותיות עבריות הצליחו לחבור למשפטי שנאה כלפי האחר, ובמקרה הזה מדובר בעם הפלשתיני. אני חש שאני קורא תרגום מאנגלית לעברית מובסת, לעברית המתביישת בעצמה, שכך מתייחס היסטוריון יהודי לערביי רמלה ולוד בעת מבצע "דני" ועוד קודם למבצע.
לדעת בני מוריס, תושבי לוד ורמלה חייבים להעניק זרי פרחים הלל ושבח ולהוסיף מילות תודה למי שגרשם מלוד ומרמלה - "אין ספק לאחר שנתנסו בקרבות, בטבח ובכיבוש בקשו רבים מן התושבים לעזוב ולעבור לשטחים הנשלטים בידי ערבים". אובדן הבתים זה דבר שולי שבשולי, זה לא דבר נורא כל כך בשביל הערבים, לדעתו, כי "הפלשתינים עם כפרי ברובו, שהורגלו בחיים תחת כיפת השמים, הם הפגינו חוסן". ההיסטוריון בני מוריס רואה דבר פחות ערך באובדן בית.
תום שגב במאמרו בעיתון הארץ מיום 7.7.2010 התייחס לפסקה זו והסתפק בהערה מאוד מקילה - "שיחסו של בני מוריס לטרגדיה שלהם בעייתית מבחינה אנושית ומוסרית". אני טוען שיחסו הוא בלתי אנושי ומבייש את ערכינו היהודיים.
פגיעה קשה
בני מוריס מחזיר אותי לראיון שנתן לפני כעשר שנים לארי שביט בעיתון הארץ, לפיו הוא קובע בפסקנות נחרצת של היסטוריון - "אילו היה ד. בן-גוריון מבצע גירוש מלא, ולא גירוש חלקי בלבד היה מיצב את מדינת ישראל לדורות". כלומר, אם היה זורק לא רק את ערביי לוד ורמלה, אלא גם את ערביי יפו ועכו, חיפה ונצרת, טירה וטייבה, הנגב והגליל, היינו זוכים להינות מפרי הישגיו המדיניים של בן-גוריון, "שהיה מיצב את מדינת ישראל לדורות".
לדברי פרופסור בני מוריס ד. בן-גוריון עשה טעות גורלית, כשלא גרש את כל הערבים. מאחר שבן גוריון לא גרש את הערבים נמנעה יציבות לדורות רבים. היום, לדעתו המלומדת, אנחנו אוכלים פרות באושים של טעות נוספת, כשהוחלט על מתן אזרחות ישראלית לכל מי שחזר לארץ טרם סגירת הגבולות. רבים מהחוזרים מצאו כבר את בתיהם תפוסים, לכן הם התיישבו למורת רוחה של ישראל בישובים לא מוכרים לרוב סמוך לישוב הקודם. משמעות הדבר רבבות תושבים חיים ללא נגישות למים. מצב זה סותר את החוק בישראל ואת האמנות הבינלאומיות עליהן חתומה ישראל.
רק בנגב חיים יותר מ-60,000 בידואים ללא נגישות למים. המחסור בגישה למים מחייבת הובלתם במיכליות. שמירת המים במיכליות גורמת לפגיעה קשה באיכותם. פגיעה שיש לה השלכות קשות על בריאות התושבים בכלל והילדים בפרט. נוסף לכך הובלת המים ברכבים פרטיים כרוכה בעלויות גבוהות, שמגיעות עד ל-20% מהוצאות המשפחה בחודש.
המועצה האזורית אבו באסמה הציעה להפעיל את הפתרון של התקנת צינורות מים, אך משרד הפנים, משרד הבריאות ומשרד החקלאות אינם מוצאים לנכון להטות כתף לפתרון בעיית המים הזורמים. פתרון שדורש משאבים צנועים יחסית למימוש צורך קיומי בסיסי של מי שתיה זורמים לכל אדם, הגם שהוא חי בישוב שמוגדר כישוב לא מוכר. ובמיוחד לאור העובדה שמדובר באזרחי מדינת ישראל. אזרחים, שוועדת גולדברג התריסה כלפי רשויות המדינה, שלא מילאו את החובות המינימליות כלפי אזרחים הנושאים תעודת זהות ישראלית. כבר שנים רבות שוכבים כאבנים שאין להן הופכין ממצאי ועדת גולדברג, הקובעים שיש להכיר ב-65,000 תושבים, שעליהם יש להחיל מדיניות של ישוב מוכר.
תושבי דהמשה בלוד, הגטו ברמלה, הבדואים בנגב, הם אינם פולשים, הם אינם עברינים, הם בניה ובנותיה של הארץ הזאת. צווי הריסה מאיימים על קיומם היומיומי. בית עם מים זורמים הוא לא זכות יתר, הוא זכות בסיסית. לכן אני מקווה, שמאבקם המשותף של אזרחים יהודים וערבים יביא לתוצאה המיוחלת, שמדינת ישראל תשכיל להירתם לתכנון תוכניות מתאר ופיתוח בשיתוף עם התושבים ורווחתם ויוסר מעלינו הכתם של ישובים בלתי מוכרים, בהם חיים רבבות בני אדם, הנושאים תעודת זהות ישראלית.
אני כמי שנולד בארץ הזו אוהב אותה, אני כמי שמשוכנע שהארץ הזו חייבת להיות ביתו הלאומי של העם היהודי, אסור לי לתת יד למציאות שמיעוט לאומי החי כאן ייראו אותו כפי שרואה אותו ההיסטוריון בני מוריס וכפי שמתייחסת אליו ממשלת ישראל. למען עתידינו בארץ הזו, כעם החוזר לביתו ולמולדתו לבנות את חייו הלאומיים, עלינו לזרוק לאשפתות את התפיסות הלא אנושיות והלא מוסריות של ההיסטוריון בני מוריס.

תאריך:  18/02/2020   |   עודכן:  18/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חייבים לשנות את יחסינו לאזרחים הערבים
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
לפני שינוי היחסים ל אזרחים ערב
ישע .  |  18/02/20 11:01
2
תגובה למגיב 1
תגובה למגיב 1  |  18/02/20 15:39
3
2 מדינות ל-2 עמים
2 בירות בירושלים  |  18/02/20 18:18
4
2 מדינות ל-2 עמים
2 בירות בירושלים  |  18/02/20 18:18
5
חייבים לשנות יחסינו לערבים.
חייבים  |  18/02/20 19:41
6
שילר:"בני אדם אחים המה"
בני אדם אחים המה  |  18/02/20 19:48
7
המדינה זה אני
בן גוריון  |  18/02/20 21:29
8
מסכים.
שמ  |  18/02/20 21:33
 
- ח"כ ערבים לא שונאים יהודים
למגיב מס' 8 שמ  |  19/02/20 01:25
9
אכן טעה בן גוריון בשיקול דעתו
פלא יועץ  |  23/02/20 12:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תוכנית המאה
מרדכי ליפמן
נשאלת השאלה, איך לחבור למנהיג הפלשתיני, מכחיש השואה הידוע, שגם דחה בשעתו את הצעותיו המפליגות של אולמרט עצמו? ונמצאה התשובה: מסע יח"צ מיוחד בארץ ובחו"ל
דן מרגלית
ביבי צודק שמנהיג הפלשתינים אינו כזה. כיצד ביבי יודע? מעצמו הוא יודע. כי גם הוא, כמו אבו מאזן, נשבע בשם השלום אך אינו רוצה בו. "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו"?
יורם אטינגר
ראיון ל"ריבונות", כתב עת מדיני, 14 פברואר 2020    אטינגר מעגן את טיעוניו גם בניסיונו הדיפלומטי ובהיכרות עם המדינאות האמריקנית. את הבטחותיו של טראמפ לערבות אמריקנית שתמנע התחמשות טרוריסטית של הישות הפלשתינית שתוקם, הוא מציע להכניס לפרופורציות המותאמות לחוקה האמריקנית
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שנאת-מוות, התאוששות, מוֹסרים ואשרי המאמין    שבת שלום
יוני בן-מנחם
סעודיה משנה את עמדתה כלפי "עסקת המאה" ושר בכיר סעודי מצהיר כי יש בתוכנית "אלמנטים חיובים" והיא יכולה לשמש בסיס למו"מ בין ישראל לפלשתינים    הפלשתינים זועמים, הם חוששים כי מדינות נוספות יאמצו את העמדה הסעודית ורואים בה "אור ירוק" לישראל לבצע בשטח את התוכנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il