X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  תחקירים
אשכנזי [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
חשיפה ב-News1 / הפרוטוקולים מוכיחים:
אשכנזי הטעה משקיעים בחברת שמן
אמר בדיון בדירקטוריון ש"חלק מהנתונים שהתקבלו מהלוגים (בקידוח ים 3) היו בעייתיים" בדיווח הרשמי לבורסה, שעל בסיסו גייסה החברה עשרות מיליונים, לא נכתב דבר על הבעיות; אשכנזי בעדותו: "אני טענתי שיש בעיות?"

פרשת גבי אשכנזי-חברת שמן התרחשה לפני כשבע שנים ומתגלגלת עד היום בבתי המשפט. הטענה המרכזית של התובעים היא לדיווחים מטעים מצד שמן ובכירי החברה בראשות היושב-ראש דאז גבי אשכנזי והמנכ"ל יוסי לוי. ככל שחולף הזמן מתברר, כי אכן: לטענות נגד אשכנזי נמצאו תימוכין.
בקליפת אגוז: מדובר בחיפושי הנפט והגז, תחום עתיר סיכונים שבו המשקיעים מבינים שיש סיכון גבוה שכל כספם יירד לטמיון. הבעיה היא שהדיווחים של שמן ברגע קריטי, הרגע שבו החברה הייתה אמורה לבצע מבחני הפקה בקידוח ים 3, היו לכאורה לא שלמים, כך לטענת התובעים. הם גילו את הצדדים החיוביים של סימני הנפט אבל לא את הצדדים השליליים. איך יודעים שיש צדדים שליליים? שמן נאלצה למסור את הפרוטוקולים של דיוני הדירקטוריון, שבהם נאמרו דברים ברורים מאוד על "בעיות בלוגים" ו"תוצאות לא טובות" הן על-ידי אשכנזי והן על-ידי לוי.
התמונה הפיננסית היא כזו: עד לרגע מבחני ההפקה עלתה ההשקעה לשמן בקידוח כ-140 מיליון דולר ואף יותר. היא הגיעה לנקודה הקריטית של מבחני ההפקה ללא תקציב ולכן נזקקה לגיוס: היא גייסה סכום קטן יחסית, של כ-7 מיליון שקל באמצעות אופציות ו-30 מיליון שקל ממוסדיים בהקצאה פרטית. בעלי השליטה בחברה, ובראשם איל ההון אברהם נניקשווילי, השקיעו הון עתק. הם נגגרו בעידודו של אשכנזי להשקעות נוספות. גם בעלי המניות מקרב הציבור הפסידו. אשכנזי, לעומת זאת, נהנה משכר משמעותי, גם בתקופה שניהל את שמן באופן בלתי תקין.
בגין הגיוס באופציות הוגשה תביעה ונחתמה פשרה לאחרונה, אבל על הגיוס הגדול - שכולל 30 מיליון שקל ממוסדיים ועוד 55 מיליון שקל מצד משקיעים פרטיים שקנו מניות בשוק החופשי - יש עדיין הליך משפטי. היו נסיונות פשרה שנדחו על-ידי התובעים, ודיון בנושא יתקיים במהלך מאי השנה בפני השופט חאלד כבוב. לדיון הזה ולפסק הדין - אם בסופו של דבר ייחתם על-ידי כבוב - יהיו כנראה קביעות משמעותיות מאוד לגבי גבי אשכנזי.
הקידוח שביצעה שמן
קידוח ים 3 של חברת שמן, היה למעשה קידוח אימות לקידוח ים 2, שהתקיים 20 שנה קודם לכן, קידוח שבו היו שותפות חברת ישראמקו וחברת דלק קידוחים. קידוח ים 3 נערך צפונית לקידוח ים, 2 והשותף המרכזי באותו קידוח היה כאמור חברת שמן, כשאת הקידוח עצמו מבצעת חברה אזרבייג'אנית, שלפי התשקיף של שמן הייתה בעלת ניסיון בקידוחים עמוקים בים הכספי. קידוח האימות כשמו כן הוא: הנפט כבר נמצא במבנה המטרה, ומטרת קידוח האימות היא לוודא את גודל המבנה ולאמת את הימצאותו של נפט ואת מבנה הקרקע המאפשר את הפקתו.
נתוני הקידוחים
בקידוח ים 2 נמדדה תפוקה של כ-2,000 חביות ליום. במבנה הסלע נמצאו נקבוביות ומוליכות מצוינות, אלא שמבחן ההפקה הופסק בגלל לחצים גבוהים, שלפי החלטת מפקד האסדה סיכנו את האסדה וכמובן את היושבים בה.
בקידוח ים 3 של שמן הצליח המפעיל לרדת לעומק של 5,700 מטר ולבצע בדיקות לוגים חשמליים. בדיקות מהסוג הזה אמורות לתת אינדיקציות ברורות לגבי הימצאות של הידרוקרבונים (סימנים למציאת נפט ו/או גז טבעי) ואנליזה של מבנה הקרקע.
כמה הושקעו בקידוח
על-פי הדיווחים לבורסה, הסכום הכספי שהוצא בגין הקידוח עד לנטישתו נאמד בסכום עצום של כ-170 מיליון דולר.
כמה שכר קיבל אשכנזי
בתוך פחות משלוש שנים קיבל אשכנזי, שכר של כ-2.1 מיליון שקל, כולל תשלום מבוסס מניות. הסכם הייעוץ שלו כלל שכר של 100 אלף שקל בחודש בתוספת מע"מ.
ממצאי הקידוחים והדיווחים המטעים לכאורה
ממצאי קידוח ים 3 אומנם הצביעו על הימצאות נפט באיכות גבוהה, אבל במקביל הצביעו גם על ירידה משמעותית בנקבוביות ובמוליכות, שאילו סימנים שליליים מובהקים. למרות שנושא המבנה הבעייתי של סלע המטרה בקידוח הועלה בדיונים בשמן ותועד בפרוטוקולים, הן על-ידי יו"ר שמן והן על-ידי מנכ"ל החברה יוסי לוי – והוזכר שם בפירוש כממצא לא חיובי - הממצאים השליליים לא פורטו בדיווחים הרשמיים של החברה לבורסה לני"ע ולציבור המשקיעים. בדיווח לציבור הוזכרו רק אינדיקציות חיוביות בכל הקשור למציאת נפט, ונאמר רק שמבנה הסלע ידוע. כלומר, לציבור דווחו לכאורה רק ממצאים חיוביים ואילו הממצאים השליליים נעלמו מהדיווחים.
נושאי הנקבוביות והמוליכות הוזכרו כגורמי סיכון עיקריים בתשקיף חברת שמן, שפורסם לציבור לפני תחילת קידוח ים 3 ולפני גיוס הכסף מהציבור, הכסף שאיפשר את ביצועו של קידוח ים 3 – מה שמחדד עוד יותר את בעיית הדיווח לכאורה של חברת שמן.
כמו-כן צריך לזכור את תנאי הרקע של קידוח ים 3: הוא התנהל בתנאים קשים ונמשך זמן ממושך יותר מהמתוכנן. התנאים הקשים כבר היו ידועים עוד מקידוח ים 2 וכללו לחצים אטמוספריים גבוהים וקשיים נוספים. כתוצאה מהתמשכות הקידוח ומהוצאות כספיות שהצטברו, נוצל כל הכסף שגויס לפני הקידוח, והחברה עמדה בפני הצורך בגיוס כסף נוסף מהציבור או לחלופין נטישת הקידוח לפני ביצוע מבחני ההפקה. המשמעות היא שדיווח עם נתונים שליליים היה קרוב לוודאי מטרפד את כוונת הגיוס וממילא את מבחני ההפקה. כלומר, החלטת ההשקעה התקבלה על-אף הגורמים השליליים מתוך הבנה שאם לא ישוחרר המידע השלילי, לא תתבצע כל השקעה בפרויקט. רק לאחר הדיווח החיובי, שממנו נשמטו האלמנטים השליליים, התקבלה ההחלטה להשקיע במבחני ההפקה – מתוך ידיעה ברורה שכישלון במבחני ההפקה יהווה אובדן כמעט מוחלט של ההשקעה.

הפרוטוקולים מדיוני חברת שמן שבה יו"ר הישיבה היה גבי אשכנזי, יו"ר שמן

התאריך: 07.09.2013, נושא הישיבה: "גילוי סימני נפט משמעותיים והחלטה על ביצוע מבחני הפקה.
יוסי לוי, המנכ"ל: "... מהנתונים שהתקבלו מהלוגים עולים דברים טובים אך גם לא טובים. יש הידרוקרבונים בכל האיטרוול למעט חלק בו ראינו שכבות חרסית. מאידך-גיסא, איכות הסלע למוליכות לא מאוד גבוהה. אנו מחפשים קיום של סדקים בסלע, המוליכות תפצה על הנקבוביות..."
גבי אשכנזי, היו"ר, בהמשך הישיבה: "יש מספר סימני שאלה, לא רק בעיית תקציב, גם חלק מהנתונים שהתקבלו מהלוגים היו בעייתיים".
אשכנזי בהמשך: "אנו נדווח בהתאם לאישור הדירקטוריון. יוסי אנא קרא את הנוסח... אני מציע לאשר את קיום מבחני ההפקה ועד סוף השבוע נכנס דירקטוריון נוסף בו נשמע את המלצת המנכ"ל בדבר כמות המבחנים וייסקר התקציב.. חשוב לציין כי אנו נמצאים בתקופה קריטית ויש חשיבות רבה לשמירה על סודיות. אין להפיץ או לעשות שימוש במידע שנחשפתם אליו".

הדיווח לבורסה - ללא הפרטים הבעייתיים

08.09.2013: שמן מדווחת לבורסה על גילוי סימני נפט משמעותיים והחלטה על ביצוע מבחני הפקה בקידוח ים 3. בדיווח אין שום אזכור על "הנתונים הבעייתיים" כפי שאמר גבי אשכנזי, או על "נתונים לא טובים במקביל לטובים", כפי שאמר המנכ"ל יוסי לוי.
החברה מגייסת את הסכומים הנחוצים לצורך מבחני ההפקה על בסיס הדיווח הזה, ובאמצע אוקטובר, לאחר כישלון מבחני ההפקה, הקידוח ננטש.

הפרוטוקולים של אשכנזי בעדותו בדיונים על התביעה הייצוגית הקודמת

במהלך הדיונים על התביעה הייצוגית בנוגע להפסדים של המשקיעים כתוצאה ממימוש כתבי אופציה נחקר אשכנזי על-ידי עו"ד יוגב חלפון, שמעמת אותו עם אמירותיו על "נתונים בעייתיים בלוגים", כפי שאמר אשכנזי. שימו לב איך אשכנזי מנסה לחמוק שוב ושוב.
חלפון: "אמרת שיש בעיות, יש בעיות, יש בעיות ואז בסופו של דבר אומרים מה החברה תדווח לציבור".
אשכנזי: "איפה אמרתי שיש בעיות?"
חלפון: "אני יכול להפנות אותך".
אשכנזי: "אני לא אמרתי".
השופטת: "אדוני (אשכנזי), מה שנאמר - נאמר, יש לנו את הפרוטוקול".
אשכנזי: "אני רוצה להגיד, לא, אני רוצה להסביר למה התייחסתי".
השופטת: "אין מה להסביר".
אשכנזי: "אני מדבר, אני פשוט חוזר על מה שיוסי (לוי, המנכ"ל) דיווח קודם, שחלק מהלוגים, כפי שהוא הסביר מתחת, כתבתי ככה: 'חלק מהנתונים שהתקבלו מהלוגים היו בעייתיים', התכוונתי בדיוק לעובדה שמתחת לשכבה הלא רלוונטית 5,500 למטה, כמו שיוסי הסביר".
השופטת: "טוב, לא נחזור על זה".
חלפון: "נהיית מומחה".
אשכנזי: "לא".
ניסיון נוסף של חלפון לחלץ מאשכנזי אמירה נחרצת על "הבעיות בלוגים".
חלפון: "אמרת חוץ מהתקציב, יש גם, התגלו נתונים".
אשכנזי: "איפה טענתי שיש בעיות? תראה לי".
השופטת: "רבותי, אנחנו חוזרים על עצמנו בסיבוב השלישי".
חלפון: "אתה כל שנייה..."
אשכנזי: "איפה טענתי שיש בעיות?"
חלפון: "הנה, בעמ' 2 בפרוטוקול ב-7.9 שם אתה אומר: 'יש מספר סימני שאלה, לא רק בעיה בתקציב, גם חלק מהנתונים שהתקבלו מהלוגים היו בעייתיים'".
אשכנזי: "אז מה השאלה, למה התכוונתי?"
חלפון: "אתה אומר שהנתונים..."
אשכנזי: "למה התכוונתי?"
חלפון: "כן".
אשכנזי: "סימני שאלה יש אם נעשה קידוח בשכבה אחת, שני מבחני אימות, אחד או שניים".
חלפון: "על שני מבחנים דיברו מהתחלה".
אשכנזי: "לא".
חלפון: "מההתחלה דיברו על שני מבחנים".

הקביעות של השופטת דניה קרת מאיר: מדובר בפרט מטעה
השופטת דניה קרת מאיר בתביעה ייצוגית נוספת בפרשה: "הונחה תשתית ראייתית מספקת בעניין הפרת חובת הגילוי... במקרה הנוכחי, מהווה אי-גילוי הפרט המהותי גם הפרה של סעיף לחוק ני"ע, לעניין פרט מטעה בדוח"
▪  ▪  ▪

השופטת דניה קרת מאיר אמרה דברים ברורים מאוד בדיון להכרה בתביעה ייצוגית אחרת, הנוגעת לאופציות של שמן (צריך להדגיש שלא מדובר אומנם בפסק דין חלוט אלא בבקשה לאישור התביעה, אבל עם זאת, הדברים מדברים בעד עצמם):
  • "המשיבים (הכונה לחברת שמן ונושאי המשרה בה – א.צ) דווחו לכאורה דיווח חסר כאשר פרסמו כי "התגלו סימני נפט משמעותיים". המשיבים לא גילו את הממצאים החדשים לעניין הנקבוביות והמוליכות אשר עלו מהלוגים, השונים באופן משמעותי מנתוני הנקבוביות והמוליכות, שהיו ידועים לציבור. קיימת גם תשתית ראייתית ראשונית מספקת לכך שהמשיבים הפרו את חובת הגילוי הספציפית לעניין "אירוע מהותי בקידוח ניסיון", הקבועה בסעיף 7 לתוספת האחת עשרה. יש לראות בממצאי הנקבוביות והמוליכות בגדר "התפתחות מהותית בלתי צפויה אחרת בקידוח ניסיון .... באשר למידע ולציפיות התאגיד המדווח טרם הקידוח". היה על המשיבים לפרסם את הממצאים במועד הראשון הסמוך לקבלתם - מועד פרסום דוח מיידי מס' 4. במקרה הנוכחי, מהווה אי-גילוי הפרט המהותי גם הפרה של סעיף 38ג.(א)(1) לחוק ניירות ערך, לעניין פרט מטעה בדוח. לענייננו, "הדבר החסר" (בהתאם להגדרת "פרט מטעה" סעיף 1 לחוק ניירות ערך), בדוח מס' 4, הוא הממצאים בדבר רמת הנקבוביות ורמת המוליכות וכן מידע בדבר שינוי עובי השכבה במבחני ההפקה. למשיבים טענות רבות המסבירות מדוע עמדו, לעמדתם, בכל חובות הגילוי על-פי דין. די היה למעשה בקביעה לעיל לפיה הממצאים בעניין הנקבוביות והמוליכות כפי שעלו מהלוגים הם בגדר מידע מהותי, כדי לאפשר את הקביעה לפיה הונחה בשלב זה תשתית ראייתית מספקת בעניין הפרת חובת הגילוי. עם זאת, אתייחס לגופן לטענות העיקריות של המשיבים".
המשמעות היא שהשופטת קרת מאיר קבעה למעשה שהונחה בשלב זה תשתית ראייתית מספקת בעניין הפרת חובת הגילוי ומדובר בהפרה של סעיף לחוק ניירות ערך לעניין פרט מטעה בדוח.

הפשרה בתביעה ייצוגית נוספת

כאמור, בתביעה הקטנה יותר נגד שמן, אשכנזי ולוי, בגין הפסדי המשקיעים שמימשו אופציות, נחתם הסדר פשרה לפני כחודש וחצי. על-פי ההסדר, חברת הביטוח של שמן תפצה את המשקיעים בהיקף של 4.5 מיליון שקל, שזה בערך חצי מהנזק שנגרם למשקיעים. עצם הסדר הפשרה וסכום הפיצוי היחסית גדול מהווים הודאה בפועל של שמן, אשכנזי ולוי בכך שהם גרמו נזק למשקיעים. כאמור, התובעים בתביעה הגדולה סירבו ודחו עד היום את כל נסיונות הפשרה, והם מעוניינים בפסק דין בתביעתם. דיון כאמור בנושא יתקיים כאמור ב-10 במאי 2020 בפני השופט חאלד כאבוב.

תאריך:  26/02/2020   |   עודכן:  26/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אשכנזי הטעה משקיעים בחברת שמן
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
גם כשאשכנזי שואל שאלה הוא משקר
חפץ חיים  |  26/02/20 22:57
 
- המרמרה כמשל גנץ ואשכנזי
יוסף מלמוד  |  27/02/20 05:49
2
אתם שמים לב שאנשים פוחדים להגי
רננה  |  27/02/20 05:27
3
תיבת פנדורה נפתחה כעת לאלתר
אקטואלי  |  27/02/20 12:55
4
על ראשי צמרת כחול לבן יש חמאה
אקטואלי  |  2/03/20 00:36
5
אם זה נכון.
7_7_7.  |  9/03/20 22:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סדום ועמורה
איתמר לוין, יצחק דנון
נסים מזרחי, ממלא-מקום היועץ המשפטי של המועצה - שהיא חברה ממשלתית - מעלה טענות קשות כלפי עופר מרום: ניסה לקבל שכר שלא הגיע לו, נוטל לעצמו מגשי אירוח יוקרתיים, גרם למועצה לשלם תמורת הפלאפון של בתו, קלט וניסה לקלוט קרובי משפחה שלו ומקורבים לשר אלי כהן    המועצה: כזבים והמצאות של עובד שפוטר משום שנכשל בתפקידו
עידן יוסף
רופאים וסטודנטים שסיימו לימודי רפואה שילמו עשרות אלפי שקלים למתווך, כדי שיקדם את ענייניהם במערכת הבריאות בנושאי הסמכות, בחינות ושיבוצים במוסדות רפואה    המתווך, הפעיל הפוליטי באדר סרחאן, חשוד במתן שוחד בין היתר ליועץ הנשיא    חשד שהסתייע ביועץ שר הדתות
איתמר לוין
ועדת הכנסת שגתה בהחלטתה, משום שהחסינות המהותית לא נועדה לאפשר ביצוע עבירות. אבל אין זה אומר שעל בית המשפט העליון להתערב - משום שזו תהיה פגיעה חמורה בהפרדת הרשויות
איתמר לוין
שר הרווחה לשעבר מואשם במרמה והפרת אמונים בשל פעילות חקיקה שלטענת המדינה סייעה לחברו, איש שוק ההון מוטי בן-ארי    הוועדה קיבלה את טענתו של כץ, לפיה הוא זכאי לחסינות מהותית משום שפעל במסגרת תפקידו    קיבל חסינות גם בנימוק שהימנעות מהליך נגדו לא תפגע באינטרס הציבורי
מירב ארד, איתמר לוין
כץ: מישהו התאהב בחקירה נגדי; נעזרתי במוטי בן-ארי בשל כישוריו    כחול-לבן תעניק לחבריה חופש הצבעה, הליכוד יתמוך בבקשתו של כץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il