X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לופטהנזה. קיצצה 80% מהטיסות [צילום: מייקל פרובסט, AP]
לוס אנג'לס. הפסדי עתק [צילום: מרסיו סנצ'ז, AP]
התחזית: אובדן של לפחות 20% מן ההכנסות העולמיות

ענף התעופה בין התרסקות להמראה

חברות תעופה שנכנסו למשבר הקורונה כשהן חלשות ממילא, לא ישרדו אותו. חברות חזקות יצלחו אותו אם יימשך רבעון או שניים; התארכותו עלולה לשנות את פני הענף כולו. ויש גם השלכות על היצרניות הגדולות, החברות המחכירות מטוסים ושדות התעופה - מנתח אקונומיסט
▪  ▪  ▪

אין זה מפתיע לגלות, כי הענף שנפגע בצורה הקשה ביותר מהקורונה הוא זה שסייע להפיץ אותה בארבע יבשות: התעופה. רוב החברות יצלחו את המשבר אם הוא יימשך רבעון או שניים; אם הוא יימשך זמן רב יותר – עתידו של הענף עלול להשתנות לתמיד, מתריע אקונומיסט.
ההשלכות המיידיות ברורות. בתחילת החודש העריך יאט"א – ארגון חברות התעופה העולמי – שההכנסות יצנחו השנה ב-113 מיליארד דולר, שהם 20% מההכנסות אשתקד ופי ארבעה מן ההערכות של יאט"א עצמו בחודש שעבר. המצב הורע מאז פרסומה של תחזית זו. הקווים הטרנס-אטלנטיים, המכניסים 20 מיליארד דולר בשנה, ספגו מכה עם הוראתו של הנשיא דונלד טראמפ על הפסקתם למשך חודש. דלתא הודיעה שייתכן שתאלץ להפסיק 40% מהטיסות; לופטהנזה קיצצה מחצית מהטיסות המיועדות לאפריל.
רבים ממנהלי חברות התעופה מקווים שלאחר הקורונה יחזרו הנוסעים לטוס והצמיחה תתחדש, כפי שאירע לאחר 9/11 והמשבר של 2008. זה בערך מה שקורה כעת בסין: מצניחה של 70% בטיסות בשיא המגיפה, הירידה כעת לעומת אשתקד היא רק 43% - מה שמצביע על שיפור מהיר. אולם רק חברות תעופה מעטות – בעיקר האמריקניות – משרתות שוק פנימי כה גדול. רובן טסות בין מדינות, והן ייפגעו כל עוד יימשכו המגבלות המדינתיות. ולא רק באירופה: קת'אי פסיפיק מהונג-קונג קיצצה 65% מהטיסות, וקוריאן אייר – 80%.
חברות התעופה הסיניות יכולות להסתמך גם על סיוע ממשלתי נדיב, ובייג'ינג כבר הבטיחה 3 מיליארד דולר. לופטהנזה מבקשת סיוע, אך הדבר עלול להצריך שינוי בכללי האיחוד האירופי האוסרים סובסידיות ממשלתיות. ואילו דבריו של טראמפ על סיוע לענפים שנפגעו, כולל התעופה, הם עדיין בגדר מילים בלבד. כמה רגולטורים ברחבי העולם ביטלו זמנית את החובה לנצל באופן קבוע לפחות 80% מה"סלוטים" (היתרי הטיסות).
נכון לעכשיו, ממשיך אקונומיסט, רוב חברות התעופה מנסות לחסוך מזומן בכל דרך שהיא. בנוסף לקיצוץ הטיסות, הן שולחות עובדים לחופשה ללא תשלום – בהסכמה או בכפייה. סא"ס הסקנדינבית שולחת הביתה 90% מעובדיה – 10,000 איש;
KLM
תקצץ 2,000 משרות בחודשים הקרובים. לופטהנזה השעתה את חלוקת הדיבידנד ועשויה למכור מטוסים. הירידה במחיר הנפט תסייע רק בהמשך, משום שנכון לעכשיו החברות רוכשות דלק סילוני על-פי עסקות שנחתמו לפני הצניחה. חברות רבות דוחות רכש מטוסים ומבקשות מחברות המחכירות להן מטוסים להקל בתשלומים; כמחצית מהצי העולמי כיום הוא בחכירה.
לא כל חברות התעופה ישרדו את הקורונה.
Flybe
חברת תעופה בריטית, קרסה בתחילת החודש. נורווג'יאן, חברת לואו-קוסט בנורבגיה המצויה ממילא בצרות, איבדה 80% משווי השוק שלה מאז 2016 – וכעת איבדה 80% נוספים ממה שנותר. שליש מחברות התעופה באירופה הפסידו או בקושי הגיעו לאיזון בשנה שעברה. התחזית היא לשורה ארוכה של פשיטות רגל השנה.
לעומת זאת, מציין אקונומיסט, החברות שישרדו ייהנו משמים פחות צפופים ומכוח רב יותר בתחום המחירים. טלטלה בשוק האירופי, שהייתה צפויה ממילא בשל ריבוי החברות, תסייע לחזקות שבהן: איזיג'ט, רינאייר, בריטיש איירווייז. אבל זה יקרה רק אם ההתאוששות תהיה מהירה; ככל שהמגיפה תתמשך, כך יגדל הסיכון שהנוסעים לא ימהרו לחזור להרגלי הטיסות הקודמים.
אם יותר חברות תעופה יקרסו, תהיה לכך השלכה על הענף כולו. עוד לפני איסור הטיסות של טראמפ, התחזית הייתה שחברות התעופה האמריקניות יפסידו השנה 3.7 מיליארד דולר. גם שדות תעופה חלשים יותר עלולים לקרוס, ובכך לגרום לאיזורים מסוימים להיות פחות נגישים. הירידה ברווחיהן של בואינג ואיירבס תשפיע על יכולתן להשקיע במטוסים ידידותיים לסביבה. אפילו חברות ההחכרה בעלות היציבות הפיננסית עלולות להיפגע, אם פשיטות רגל יציפו את השוק במטוסים למכירה.
לדעת אקונומיסט, חוסר הוודאות הגדול ביותר הוא בנוגע ליחס שבין טיסות עסקים לטיסות פנאי. אם חברות יגלו שהן יכולות לפעול גם עם פחות טיסות ויותר אמצעי תקשורת מתקדמים, ואם היוצאים לחופשות יגיעו למסקנה שמוטב להשתמש ברכבות – וזאת לצד הנטייה נגד המטוסים מזהמי האוויר – הענף יתקשה לשמור על הקצב של הכפלת מספר הנוסעים מדי 15 שנה. הקורונה כבר לחצה על הבלמים של הענף; ההאטה עלולה להיות חדה עוד יותר.

תאריך:  17/03/20   |   עודכן:  17/03/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
יצחק מאיר
אבל, גם במצור, גם במציאות של גזירות קשות מנשוא בחברה פתוחה, טכנולוגית, חופשית, יצירתית ויצרנית, צריכים לשמור על הרוח הדמוקרטית, לבל נצא, והרי נצא, מן המצור ונמצא כי איבדנו אגב שמירה על חיינו ערכים שבלעדיהם נתקשה להתאושש ולחיות אחרי המגפה
איציק וולף
ליאורה עופר תוותר על מלוא דמי הניהול המגיעים לה עד ל-30 באפריל    מנכ"ל מליסרון, אופיר שריד, יפחית את שכרו ב-20%    שכר הדירקטורים ושכרו של המשנה למנכ"ל יופחת ב-20%    שכר שאר חברי ההנהלה יופחת ב-10%
ארי בוסל
הגרוע מכל הוא שחברי כנסת ממשיכים את עלילות הדם, בין אם הן "הכיבוש" או "אפליה" הלא כל בר דעת מבין שהנגיף לא מבחין בין אוהב-ערבים לבין מתרפס-ליהודים    הנגיף מתפשט כאוות נפשו ומזיק לכל    הערבים ונבחריהם בכנסת מיללים, בעוד מדינת ישראל פועלת בשטח
מירב ארד
נתניהו: "עיכוב בשימוש באמצעים דיגיטליים יכול לגרום למותם של ישראלים רבים"    גנץ תקף: "אישור התקנות בלילה - ניצול מצב החירום"
מירב ארד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il