X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
דורני-דורון. "באופן הכי אמיתי"
שיפוט מהיר / אריה דורני-דורון
"אנחנו מאזינים לכל הצלילים"
לרשם הבכיר אריה דורני-דורון יש נוסח ייחודי בו הוא פונה לצדדים בתביעות קטנות - ואולי ראוי שגם עמיתיו יאמצו אותו. את הדיונים הוא מנהל באווירה נינוחה, לצד התמקדות קפדנית בנקודות המרכזיות
"הבן-אדם לא נמצא?"
דורני-דורון עושה תנועה של חוסר אמון. "אני שואל שאלה יותר חשובה לי עכשיו: מה אני עושה, כשאני צריך לסיים עכשיו והבן-אדם לא נמצא? מה זה הדבר הזה? בוא נעצור עכשיו. אני מחפש עכשיו בן אדם וזה מה שמעניין אותי. איפה הוא ולמה הוא מאחר בשעה. טוב, בוא נעשה סדר. אני רוצה אותו כדי להסדיר את העניין שלך באיזושהי צורה"

"לשקול בהגינות ובסבירות"
"אתם בבית משפט, אתם רוצים לעשות דבר נכון וראוי, לשקול בהגינות ובסבירות. לא היינו באירועים שלכם ואנחנו מאזינים לכל הצלילים שבאים עכשיו מכם. חשוב שתהיה אווירה חיובית, כדי שנוכל לעשות דברים הגונים. נשתדל לעשות את הדברים הנכונים והראויים. אני משתדל לא לפגוע באנשים, גם במסגרת פסק הדין וגם בצורה שאנחנו מנהלים את זה. אבל לפני הכל: אתם מתארים משהו - תעשו את זה בצורה מדויקת"

"תגיד בשיא ההגינות"
אם אתה חושב בהגינות שמשהו מהדברים שלו יש בהם ממש - שתגיד את זה בשיא ההגינות. אני אסתכל במה שאתה תגיד לי, ואחר כך אני אעשה את כל השיקולים. האם הדירה שהוא שכר נמצאת באותו בניין שנעשו בו עבודות בנייה? איזה סוג עבודות היו בבניין שממול? קודם תענה לי על השאלה, חשוב לי. אני מניח שאם הורסים את כל הרחוב, לא יכול להיות שיום לפני לא ידעו על זה"

"זה מוגזם מדי"
"אין לי מספיק ראיות. יש לי גם בעיה עד כמה אני מרחיק לגבי מה שהם אמורים לדעת ולעשות, ואני חושב שזה לא יצליח. יש מיליון תוכניות, יש מיליון דברים, אי-אפשר לבקש [שהמתווכים יידעו הכל]. אם זה היה הבניין שלך - כן. אבל הם לא אמורים לדעת [על רחוב אחר]. אני לא יכול לדרוש מכל המתווכים לבדוק את התוכניות של כל הרחובות ליד. זה מוגזם מדי. מתי עושים שיפוץ, מתי יהיה רעש"

השופט: הרשם הבכיר אריה דורני-דורון, בית משפט השלום בתל אביב
המועד: יום שני, 3.2.2020, שעה 09:45
הנושא: תביעות קטנות
"שניכם הייתם הנהגים, נכון? תתקרבו לכאן בבקשה. תביאו לי צילומים, תביאו לי הכל, נראה מה היה. התובע מוזהר לומר את האמת, אני חוזר על האמור בכתב התביעה. הצדדים: אנו מסכימים כי לא יידחה הדיון והטענות בנוגע לאותה תאונה תישמענה בין בכתב ובין בעל-פה ובסופן יתן בית המשפט את פסיקתו". כך פותח הרשם הבכיר אריה דורני-דורון את הדיון בתביעות הדדיות של שני נהגים. יעיל מאוד, אך קצת בעייתי: הוא הכתיב את הדברים בשמם בלי להסביר להם במה מדובר.
תוך כדי העיון בתמונות, נכנס לאולם איש תחזוקה לטיפול במדפסת. דורני-דורון חביב מאוד אליו: "אולי תחליפו אותה, במקום לבוא בשביל כל דף. לא נעים להזמין אתכם שוב ושוב, לפעמים בערב. להזעיק אתכם כל פעם - לא מתאים". כעת אפשר לחזור לעיון בתמונות ודורני-דורון מבקש לרדת לפרטים: "לא מבין אותך; אני נוסע פה או פה? עומד או נוסע? דייקו! שנייה, שנייה. אתה פה. ופה זה ארלוזורוב? תמשיך, תמשיך, תסע. תראה לי איך אתה יכול לפגוע גם בדלת הקדמית, גם בכנף וגם בדלת האחרית".
אבל בעצם, יש לדורני-דורון בעיה אחרת: הנתבע שלפיו הוא הנהג, בעוד הנתבע האמיתי הוא הבעלים של הרכב. הוא בדרך, טוען הנהג, אך דורני-דורון עושה תנועה של חוסר אמון. "אני שואל שאלה יותר חשובה לי עכשיו: מה אני עושה, כשאני צריך לסיים עכשיו והבן-אדם לא נמצא? מה זה הדבר הזה? בוא נעצור עכשיו. אני מחפש עכשיו בן אדם וזה מה שמעניין אותי. איפה הוא ולמה הוא מאחר בשעה. טוב, בוא נעשה סדר. אני רוצה אותו כדי להסדיר את העניין שלך באיזושהי צורה".
ובכל זאת, דורני-דורון מנסה להתקדם ופונה לתובע: "יש תמונות של התאונה? תוציא אותן" - כי הבעיה הבסיסית של נט המשפט טרם נפתרה: המערכת לא קולטת תמונות בצבע והן יוצאות שחורות. "יש לך אישור אי-הגשת תביעות? אישור שלא הפעלת את הפוליסה שלך? זה נמצא כאן? בוא נבדוק. בסדר, נכתוב את הכל".
"זכות גדולה היא לי"
התובע טוען שהנתבע לא הגיש כתב הגנה, אך דורני-דורון מגיב: "אין אצלי כזה דבר, כי אז אני דוחה דיון, ויש בקשה לביטול פסק דין, ותגובה ותשובה ותגובה ותגובה וזה נמשך שנה וחצי. כתב התביעה [כנגד] שלו - זה כתב ההגנה. מובהר, כי ככל שייפסק תשלום לצד זה או אחר, התשלום יהיה כפוף להגשת אישור עדכני של אי-הגשת תביעות במסגרת הפוליסה בגין אירוע זה. [לקלדנית:] תעשי את זה כהחלטה, שיהיה ברור".
אבל אין מנוס מלחזור לבעיית הנתבע הנעדר: "לא בסדר, לא בסדר כל הדבר הזה. יכול להיות שהנהג נמצא והבעלים מייפה את כוחו, אבל זה לא המצב. הנתבע לא נמצא ואתה בשמו? שיכתוב עכשיו בווטסאפ שאתה בשמו לכל דבר ועניין" - מציע דורני-דורון פתרון מקורי, האפשרי במסגרת הכללים הגמישים יותר של תביעות קטנות. אבל לא צריך, כי "הנה-הנה הוא מגיע".
בינתיים דורני-דורון שם לב אלי, מבקש לדעת לאיזה תיק אני שייך ונענה שאני שומע חופשי. הוא מגיב בחיוך: "לכבוד הוא לי אם נבחרתי להיות מאלה ששומעים אותם חופשי, זכות גדולה היא לי". הוא מחליט לעבור לתיק הבא, עד שיגיע בעלי הרכב - אך גם אומר לנהג הנתבע שלא לצאת מהאולם, כדי שלא ישוחח עם הבעלים, "שלא יהיו שגיאות שהן לא פשוטות". שימת לב יפה לפרטים, הבאה לידי ביטוי גם כאשר הוא מוודא שהתובע בתיק הבא - הדובר אנגלית - אכן סומך על המתורגמן שהביא עימו. "אתה יכול לתרגם כל הזמן, אין לי בעיה".
"הם היו צריכים לדעת?"
בפתח הדברים יש לדורני-דורון פנייה לא-שגרתית לצדדים, שאולי דווקא ראוי שתאומץ בידי שופטים אחרים בתביעות קטנות. "כמובן נשמע אתכם בכבוד רב. יש לנו את כתבי הטענות. שני הצדדים מוזהרים, שהעונש הקבוע בחוק הוא עד שבע שנות מאסר. ברור? מתחייבים? אני מבקש לא רק בגלל שיש עונשים, אלא גם בגלל המצפון האישי.
"אתם בבית משפט, אתם רוצים לעשות דבר נכון וראוי, לשקול בהגינות ובסבירות. לא היינו באירועים שלכם ואנחנו מאזינים לכל הצלילים שבאים עכשיו מכם. חשוב שתהיה אווירה חיובית, כדי שנוכל לעשות דברים הגונים. נשתדל לעשות את הדברים הנכונים והראויים. אני משתדל לא לפגוע באנשים, גם במסגרת פסק הדין וגם בצורה שאנחנו מנהלים את זה. אבל לפני הכל: אתם מתארים משהו - תעשו את זה בצורה מדויקת".
התביעה היא של שוכר דירה נגד מתווכים, בטענה שלא גילו לו שמול חלונו עומד לקום פרויקט בנייה. דורני-דורון מאפשר לו לטעון מן הכתב וממקד אותו בשאלות, לעיתים באנגלית שאותן הוא מתרגם לפרוטוקול: "איך אתה יכול להוכיח שהם ידעו [על הפרויקט]? אבל הם היו צריכים לדעת? אתה ראית את המקום לפני שחתמת? ראית גם את הסביבה? כשהיית בבניין לא ראית איזשהן עבודות? תודה, אתה יכול לשבת".
אחד המתווכים קם לענות, וגם אותו דורני-דורון ממקד: "אם אתה חושב בהגינות שמשהו מהדברים שלו יש בהם ממש - שתגיד את זה בשיא ההגינות. אני אסתכל במה שאתה תגיד לי, ואחר כך אני אעשה את כל השיקולים. האם הדירה שהוא שכר נמצאת באותו בניין שנעשו בו עבודות בנייה? איזה סוג עבודות היו בבניין שממול? קודם תענה לי על השאלה, חשוב לי. אני מניח שאם הורסים את כל הרחוב, לא יכול להיות שיום לפני לא ידעו על זה. היו שאלות לפני כן, כשאתם ישבתם על החוזה, האם אמורה להיות בנייה בסביבה, אם יש משהו שיפריע?
"אם הוא היה שואל אותך, היית אומר לו [שמתוכנן פרויקט ממול]? האם יש משהו שהיית עושה היום שלא עשית לפני כן? היית עושה היום משהו יותר טוב? אתה מתעניין בבניינים הגובלים? אני אגיד לך מה שאני שואל אותך: האם ידעת והאם היית צריך לדעת כשאתה מתווך וממליץ על דירה, שבבניין סמוך יש עבודות בנייה, עבודות שיפוץ, משהו שישליך על השלווה והנוחות של מי שאתה עומד להמליץ לו על דירה נפלאה, מרוהטת, נוף נהדר - אבל רגע אחרי יש בום אדיר של טרקטורים ועבודות. האם כאיש מקצוע היית צריך לבדוק את זה?".
"הכל דוגרי על השולחן"
עד מהרה, דורני-דורון מסביר מדוע התביעה בעייתית: "הבעיה היא באיזו דרישה באים לאנשי מקצוע, שצריכים להסתכל עוד טיפה, לשאול בעירייה, שאחר כך לא יהיו צרות, זה גם לא כל כך מסובך". והוא פונה לתובע: "אין לי מספיק ראיות. יש לי גם בעיה עד כמה אני מרחיק לגבי מה שהם אמורים לדעת ולעשות, ואני חושב שזה לא יצליח. יש מיליון תוכניות, יש מיליון דברים, אי-אפשר לבקש [שהמתווכים יידעו הכל]. אם זה היה הבניין שלך - כן. אבל הם לא אמורים לדעת [על רחוב אחר]. אני לא יכול לדרוש מכל המתווכים לבדוק את התוכניות של כל הרחובות ליד. זה מוגזם מדי. מתי עושים שיפוץ, מתי יהיה רעש".
לבסוף פונה דורני-דורון אל המתווך: "יש לי שאלה אליך, שלא כתובה בספר. באופן הכי אמיתי. האם לפנים משורת הדין ועל דרך הפשרה, האם אתה מוכן לסיים את העניין הזה - כדי שלא להיכנס לאמירות כאלה ואחרות, וגם להיות הוגן במידה מסוימת כלפי מי שבסופו של דבר לא נכנס לדירה - לסיים את העניין בפשרה של 2,000 שקל? אני אומר הכל דוגרי על השולחן. אני לא יודע מה אני אפסוק, אולי אני אפסוק שהיה עליך לדעת".
המתווך מסכים, וכעת על דורני-דורון לשכנע את התובע: "בגלל מה שאמרתי לך לפני כן, שיש גבול מה שאני דורש מהם כמתווכים. ולכן במקום להיות חלילה בסיכון של דחיית התביעה וגם הוצאות, יעבירו 2,000 שקלים וזה נסיים את העניין. אני ממליץ בנסיבות האלה, כי הנטייה כפי שאני רואה אותה היא בעייתית. יש לך אופציה שאני אתן פסק דין, שאז יכול להיות הסיכון שאני עלול לדחות את התביעה, ואני לא אומר הוצאות או לא הוצאות, ואז זה אפס".
התובע עדיין מהסס, ודורני-דורון שולח את הצדדים לשוחח בחוץ עם המתנדב היושב באולם מטעם מרכז הסיוע. לא נחזיק אתכם במתח: אחרי כמה דקות הם חוזרים ומודיעים שהסכימו להצעתו של דורני-דורון.
"סיום סופי מוחלט"
בינתיים הגיע בשעה טובה בעלי הרכב, טוען שלא ידע על הדיון, ודורני-דורון מכתיב בשמו - בלי לשאול אותו מראש: "בשל העובדה שלא הייתי ביום האירוע, אני סומך את ידי על גרסת הנהג כפי שבאה לידי ביטוי בדיון". אבל הוא מקפיד כראוי לתת לו את הפרוטוקול, כדי שיידע מה קרה בהעדרו. כעת יכול דורני-דורון להוביל לסיום הסכסוך:
"יש לנו מתווה שאנחנו משתמשים בו בתאונות דרכים. קוראים לו מתווה על דרך הפשרה, סעיף 79א לחוק בתי המשפט". הוא מסביר את הרעיון ומיישם: "אם יש חלוקת אחריות בין הצדדים, ניתן אותה באחוזים וניתן הנמקה בתמצית. מסיימים את שתי התביעות ובזה מסתיים הכל, סיום סופי מוחלט, אין השגות, כל צד יודע איך הוא צריך לפעול. אם יש איזה סכום שצריך לשלם, אני אשתדל לחלק אותו לכמה תשלומים כדי להקל. זו ההמלצה שלי.
אפשר לעשות פסקי דין מנומקים, וכל הפרטים ומהימנות וכו'. אני מציע ללכת בדרך הזו, שהיא המקובלת. תמתינו שבוע-שבועיים ונגמור את זה. השאלה היא לא מה ההתרשמות שלי, כי זו אותה התרשמות. השאלה היא אם אנחנו עושים את זה בתמצית ובלי לכתוב אם אני מאמין או לא מאמין לבן אדם, שזה נשמר תמיד". הצדדים מסכימים.
השורה התחתונה:
ניהול התיקים מתחשב מאוד בכך שמדובר בצדדים שאינם מיוצגים, והאווירה הנוחה והקשובה מאפשרת להוביל לפתרונות מוסכמים ויעילים. קצת צורם השימוש של דורני-דורון בלשון רבים, אך מעבר לכך - דוגמה נאה לאופן הטיפול בתביעות קטנות.
יעילות: 9.
מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  18/03/2020   |   עודכן:  18/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שיפוט מהיר
איתמר לוין
מה שנראה כתיק במבוי סתום, מתקדם משמעותית לעבר הסדר פשרה אחרי ניהול מוצלח של קדם משפט בידי השופט משה בר-עם. הוא בקיא בפרטים, מתמקד בעיקר וגם יודע "לאיים" בהליכה להוכחות
איתמר לוין
שני דיונים באולמו של השופט עודד שחם חושפים שופט בקיא, חד הבנה ובעיקר - האומר בדיוק את מה שהוא חושב, ולא מאפשר לאיש לנסות להתחכם או לעגל פינות
איתמר לוין
עדותו של אברהם ישראל, לשעבר ראש מוסדות "חזון ישעיה", מבליטה את האנושיות ותשומת הלב לפרטים של השופטת רבקה פרידמן-פלדמן. משפטו של נתניהו צפוי להציג בפניה אתגרים אחרים
איתמר לוין
אין זה קל לפעול ביעילות כאשר לוח הדיונים כולל שורה ארוכה של תיקים, וגם לאזן בין האינטרס הציבורי לבין חזקת החפות. שלומית בן-יצחק עושה זאת בצורה הראויה להערכה
איתמר לוין
תובע שלא ממש יודע כיצד להתנהג, מעמיד במבחן את סבלנותו של השופט שלמה בנג'ו ואת חובתו לשמור על כבודו של בית המשפט. כיצד הוא מגיב?
רשימות נוספות
"תגיד לו שהשופט מתעצבן"  /  איתמר לוין
"אני רואה שהוא חבול"  /  איתמר לוין
"לפחות נקטין את הנזק"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il