X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ליה דוליצקיה [צילום: באדיבות המשפחה]
סיפורה של ליה דוליצקיה
לא רבים יודעים כי שמה הרשמי של השחקנית והזמרת ליה דוליצקָיָה היה הרצליה, ע"ש בנימין זאב הרצל בהמשך השנים "קוצר" השם הרצליה לליה סיפור חייה מרתק באחרונה הציבה עיריית תל אביב שלט הנצחה לזכרה על חזית הבית בו התגוררה בתל אביב

לא מכבר הציבה עיריית תל אביב-יפו במסגרת "פרויקט הנצחת אמנים שהתגוררו ויצרו בתל אביב", לוחית זיכרון לזכרה של השחקנית והזמרת הנהדרת ליה דוליצקיה בכניסה לביתה ברחוב שלומציון המלכה 9. ליה נפטרה לפני כ-20 שנה בשנת 2000. סיפור חייה שלה ושל משפחתה שזור בתולדות תקומת המדינה.
היא נולדה בשנת 1920 בעיירה רדומישל ליד קייב ברוסיה, שרוב תושביה היו יהודים, בתם של שלום והילדה דוליצקי (דוליצקיה). האם הילדה הייתה זמרת מפורסמת בת למשפחת הורנשטיין -משפחה יהודית חסידית אמידה ומיוחסת שבבעלותה היו בתי חרושת לסוכר ברוסיה.
האב שלום דוליצקי תלמיד "חדר" שהתפקר היה בולאי ועסק בענייני בולאות, היה חבר בוועדות בולים שהחליטו אילו בולים יצאו ובאיזו עיצוב וכיוצא בזה. פרט שלא ידוע לרבים: שמה המקורי של ליה היה הרצליה על שם בנימין זאב הרצל, עם השנים "התקצר" שמה מהרצליה לליה.

המשפחה נמלטת מרוסיה לווינה
הוריה יחד איתה ברחו בדרך לא דרך מרוסיה לווינה שבאוסטריה
▪  ▪  ▪

בהיותה של הרצליה (ליה) דוליצקיה בת שנתיים לערך, בתקופת המהפכה הבולשוויקית ברוסיה, בעקבות פוגרומים והתנכלות ליהודי העיר רדומישל, הוריה יחד איתה ברחו בדרך לא דרך מרוסיה לווינה שבאוסטריה.
ליה גדלה באוסטריה עד גיל 16 לערך. אמה הילדה דוליצקיה הייתה ידועה באזור. היא שרה בכל מיני אירועים והייתה זמרת מפורסמת למדי.

הרצליה והוריה עולים לארץ
הילדה דוליצקיה [צילום: באדיבות המשפחה]

פטירת ההורים
ב-26 במאי 1953 נפטרה הילדה בבית החולים הדסה בתל אביב ממחלת הסרטן והיא בשנות ה-50 לחייה. זמן מה לאחר מכן נפטר בעלה, אביה של ליה, שלום דוליציקיה.

ישבה במעצר יחד עם גאולה כהן נאמר כי שרה שירים פוליטיים וזו עילת מעצרה
▪  ▪  ▪

בשנת 1937 בהיותה בת 17 לערך עלתה הרצליה (ליה) לארץ ישראל לבדה במסגרת "עליית הנוער". הוריה נשארו בווינה. ליה נשלחה ללמוד ולהתחנך ב"משק פועלות" להכשרה חקלאית בכפר עיינות ליד נס ציונה. כאן למדה חקלאות, אהבת הארץ וכיוצא באלה.
בהמשך קצה נפשה בכל החקלאות והחליטה שהיא רוצה לעבור לתל אביב. היא באה לבדה לתל אביב. לפרנסתה עבדה כמלצרית בקפה גינת-ים, בבתי קפה אחרים ובעבודות שונות, וכל הזמן ניסתה לעזור להוריה להגיע לארץ. הוריה הגיעו בדרך לא דרך כמה שנים אחריה.
אמה של ליה, הילדה דוליצקיה עלתה לארץ ב-1940. עוד לפני עלייתה ידעה כבר את השפה העברית והייתה בשנות ה-40 מהזמרות הידועות בארץ. בתחילת יולי 1946 נעצרה הילדה על-ידי שלטונות המנדט מיד עם סיום הופעה בקפה פנורמה בכרמל ונשלחה למעצר מנהלי לבית הסוהר לנשים בבית לחם.
שם ישבה במעצר יחד עם גאולה כהן. נאמר כי שרה שירים פוליטיים וזו עילת מעצרה. קמה מחאת אמנים ואנשי רוח כנגד מעצרה "הפוליטי" של הילדה ובהתערבות שלונסקי, אלתרמן ואנשי תרבות נוספים שוחררה לביתה בסוף אותו חודש. יש הטוענים כי נעצרה בעקבות הלשנה ולאחר שהתברר כי להלשנה אין יסוד היא שוחררה.
ב-26 במאי 1953 נפטרה הילדה בבית החולים הדסה בתל אביב ממחלת הסרטן והיא בשנות ה-50 לחייה. זמן מה לאחר מכן נפטר בעלה, אביה של ליה, שלום דוליציקיה.
בשנות ה-40 הכירה הרצליה את קרל, טייס בחיל-האוויר האמריקני שהוצב באיטליה והגיע לארץ כאיש מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ). קרל שינה שמו לגדעון והיה מראשוני חיל-האוויר. השניים נישאו ונולדה להם בת עיינה, לימים עיינה אילון, אשת תקשורת ידועה, שהייתה קריינית בגלי צה"ל וממגישות תוכנית בוקר בטלוויזיה.
עיינה מספרת לי, כי אמה החליטה לקרא לה עיינה על שם משק הפועלות "עיינות" בו שהתה בנעוריה. כעבור מספר שנים נפרדו קרל (גדעון) וליה וקרל חזר לחו"ל.

גן "הרצליה"
משום שהייתה זמרת ושחקנית ליה המציאה לילדי הגן כל מיני דברים, השקיעה והייתה כל כולה בזה
▪  ▪  ▪

לפני שליה נישאה, אמר לה אביה שלום שהיא צריכה מקצוע והיא אמרה שהיא צריכה ורוצה להיות שחקנית וזמרת. הוא אמר לה ששחקנית וזמרת זה לא מקצוע והכריח אותה להיות גננת.
היא למדה בסמינר לגננות במשך שלוש שנים ובשנות ה-40 היא פתחה ברחוב זמנהוף 15 פינת רחוב שלמה המלך בתל אביב גן ילדים שהתחיל עם שלושה ילדים והסתיים עם 50 והיה אחד הגנים המפוארים בתל אביב. הגן כונה "גן הרצליה" כשמה של הגננת.
משום שהייתה זמרת ושחקנית ליה המציאה לילדי הגן כל מיני דברים, השקיעה והייתה כל כולה בזה. בבוקר קיבלה את הילדים בגן ובערב הייתה נוסעת ומופיעה בכל מיני חלטורות, הצגות, מופעי שירה וזמר וכיוצא באלה.
כדי לשפר את יכולתה והופעתה האמנותית ליה לקחה שיעורים פרטיים בפיתוח קול, בריקוד ובהיגוי. בהמשך הכירה את הזמר והשחקן אלברט כהן והשניים הופיעו כצמד במקומות שונים בארץ, בקיבוצים במושבים ועוד.

גננת אהובה ומוערכת
[צילום: באדיבות המשפחה]

בתמונה
הגננת ליה דוליציקיה וילדי גן הילדים שלה בתל אביב.

בשלב מסוים ליה סגרה את הגן והתמסרה אך ורק למשחק ולהופעות זמר
▪  ▪  ▪

אחד מילדי "גן הרצליה", צחי אוסטרובסקי, צלם עיתונות בעברו וכיום צלם דוקומנטרי וצלם אדריכלות, מספר לי כי "ליה הייתה גננת מאוד אהובה. לגבינו הייתה דמות של אימא והייתה אוטוריטה של אמא. אישה נהדרת. גם אחותי רחל, המבוגרת ממני בכמה שנים הייתה בתחילת שנות ה-40 בגן של הרצליה.
אני זוכר את הרצליה יום אחד מגיעה לגן עם ערימת טיטולים ובתוכה שכבה בתה עיינה. מוסיף צחי אוסטרובסקי: "הייתי בקשר עם ליה גם שבגרתי והפכתי לצלם מקצועי. ב-1968 צילמתי צילומי פורטרט שלה לסוכנת שלה. הינו נפגשים באירועים פה ושם. הינו ביחסים מאוד טובים.
בשלב מסוים ליה סגרה את הגן והתמסרה אך ורק למשחק ולהופעות זמר. ב-1956 השתתפה ב"להקת הצעירים" שהופיעה והציגה מערכונים והצגות תיאטרון בבתי תרבות בארץ. בלהקה היו חברים אבנר כגן, זק בן, הבמאי אלף הרי וולף ועוד.
בראשית שנות ה-60 הייתה ליה חברה בלהקת זרקור. הלהקה העלתה מופעי בידור מערכונים ושירים. בין חבריה היו אלברט כהן, יעקב בנאי, ליה דוליצקיה, זהר אוריין וברוריה אביעזר. במאי הלהקה היה שרגא פרידמן, ובין כותבי השירים והמערכונים היו דן אלמגור ואפרים קישון. בין להיטי הלהקה: "מעיל ומעילה", "סבא ליאון" ועוד.

"גולדה" ב"כנר על הגג"
ליה דוליצקיה, אז בת 40, הלכה להיבחן לתפקיד שולי במחזמר בסתר ליבה קיוותה, כך סיפרה לימים, כי תקבל את תפקיד "ינטה" השדכנית
▪  ▪  ▪

ב-1965 תיאטרון גיורא גודיק מעלה את המחזמר "כנר על הגג" המבוסס על סיפורי "טוביה החולב" של הסופר שלום עליכם. זו הייתה הפקה שניה בעולם של המחזמר "כנר על הגג", אחרי ארצות הברית, ובאו לכאן המפיקים המקוריים של ההצגה, שבאו בין השאר לבחון מועמדים לתפקידי המחזמר.
ליה דוליצקיה, אז בת 40, הלכה להיבחן לתפקיד שולי במחזמר. בסתר ליבה קיוותה, כך סיפרה לימים, כי תקבל את תפקיד "ינטה" השדכנית. המפיקים ערכו לה מבחן, מה שקרוי היום אודישן ואחריו זומנה לעוד בחינה. לאחר מכן הודיעו מפיקי ההצגה לליה המופתעת שהחליטו לבחור בה לתפקיד "גולדה" אשתו של טוביה. זהו התפקיד השני בחשיבותו אחרי טוביה, תפקיד עם הרבה שירים ועם הרבה זמן במה.
ביוני 1965 נערכה הצגת הבכורה של "כנר על הגג" על-ידי תיאטרון גיורא גודיק באולם אלהמברה ביפו, כשאת תפקיד גולדה מגלמת ליה דוליצקיה ואת טוביה מגלמים השחקן בומבה צור ושמואל רודנסקי שהחליף מאוחר יותר את בומבה צור. המחזמר הוצג בארץ בשנות ה-60 מאות פעמים.

הופעותיה בתיאטראות באירופה
ליה דוליצקיה על הבמה [צילום: באדיבות המשפחה]

כוכבת
ליה קיבלה מכתבי מעריצים, הוצפה בזרי פרחים, הופיעה בטלוויזיה המקומית וזכתה למעמד ותנאים של כוכבת.

על-פי הערכה שיחקה ליה את גולדה ב"כנר על הגג" בגרסאותיו השונות בארץ ובעולם למעלה מ-1,000 פעמים
▪  ▪  ▪

הופעתה בתפקיד ראשי במחזמר "כנר על הגג "בתיאטרון גיורא גודיק פתחה לליה דלתות גם בארץ וגם בעולם. ב-1968 הוזמנה על-ידי התיאטרון הווינאי "תיאטר אנד ווין" לשחק את "גולדה" בגרסה הווינאית של "כנר על הגג" לצדו של יוסי ידין כ"טוביה".
בחירתה של ליה לתפקיד זה בתיאטרון הווינאי הייתה אך טבעית, שכן גדלה בווינה וידעה את השפה המקומית הרשמית שהיא גרמנית. לעומת זאת ידין כמעט ולא ידע מילה בשפה הגרמנית/אוסטרית וליה נרתמה לסייע לו ללמוד את התפקיד בשפה זו.
ליה וידין זכו להצלחה והערצה רבה בווינה. ליה קיבלה מכתבי מעריצים, הוצפה בזרי פרחים, הופיעה בטלוויזיה המקומית וזכתה למעמד ותנאים של כוכבת. בהמשך הופיעה ליה ב"כנר על הגג" ביוהנסבורג דרום אפריקה כשלצידה שמעון ישראלי כ"טוביה" וב-1970 שיחקה את "גולדה" לצד שמואל רודנסקי בגרמניה.
היא אף הוזמנה לארצות הברית לגלם את "גולדה" בגרסה המוסרטת של "כנר על הגג" אולם נאלצה לדחות ההזמנה שכן התחייבה לשחק במחזמר "קאברט" בווינה. על-פי הערכה שיחקה ליה את גולדה ב"כנר על הגג" בגרסאותיו השונות בארץ ובעולם למעלה מ-1,000 פעמים.
לאור הצלחתה ואהבת הקהל, הוצע לליה דוליצקיה תפקידים מרכזיים בהצגות בתיאטרונים חשובים באירופה. בין השאר השתתפה במחזות הזמר "שיקאגו", "קברט" ובהצגה "אמא קוראז'" בתיאטרון הלאומי של וינה.
ב-1975 גילמה בתיאטרון העירוני של הנובר בגרמניה את "לונה" תפקיד ראשי בהצגה "עמודי החברה" של הנריק איבסן, ולאחר מכן נסעה לווינה לגלם תפקיד מרכזי במחזמר "בילי הבדאי" בביומו של פאטריק גארלנד מי שביים את "שיער" בישראל.

הצגות בהן השתתפה בארץ
ב-1998 שיחקה בתיאטרון הבימה בהצגה "ההולכים בחושך" מאת חנוך לוין הייתה זו ההצגה האחרונה שלה
▪  ▪  ▪

בשנות ה-70 עד ה-80 פעילותה של ליה דוליצקיה הייתה בעיקר באירופה, אולם לא נטשה את ישראל ולעיתים קרובות עשתה גיחות לארץ והופיעה כאן בהצגות וסרטים. כך למשל ב-1975 השתתפה בהצגה שיץ של חנוך לוין שהועלתה בתיאטרון חיפה ליה גילמה בהצגה זו את אימא צש'ה. בין המשתתפים בהצגה יוסי ידין (אבא פפכץ) חנה רוט (הבת שפרכצי) ואילן דר (צארכס).
ב-1972 השתתפה בהצגה "מטורף על הגג", קומדיה מאת קטאייב בעיבוד עדה בן נחום בהשתתפות יעקב בודו מישה נתן ועוד.
הצגות נוספות בארץ בהן השתתפה: "חמץ", "השבוי בקומה ה-14", "אלקה", ו"ברנשים וחתיכות". ב-1984 גילמה את "ציפא לאה" בהצגה "מאחורי הגדר" מאת ח.נ ביאליק בתיאטרון "הבימה". ב-1998 שיחקה בתיאטרון הבימה בהצגה "ההולכים בחושך" מאת חנוך לוין. הייתה זו ההצגה האחרונה שלה. שנתיים לאחר מכן הלכה לעולמה.

השתתפותה בסרטים
ליה דוליצקיה בצעירותה [צילום: באדיבות המשפחה]

תחושת פספוס
כשנשאלה ליה על-ידי עיתונאים האם אין היא מרגישה תחושת פספוס והחמצה על שלא פיתחה קריירה באחד התיאטראות הממוסדים, השיבה כי בעד כל כסף שבעולם לא הייתה מוותרת על שנות הנדודים שלה.

"ליה הייתה טיפוס יוצא דופן, מאוד כריזמטית, כשרון בלתי רגיל, מאוד רגישה היא הייתה אישה בעלת רמה מאוד גבוהה"
▪  ▪  ▪

מלבד הצגות תיאטרון הופיעה ליה בסרטים לא מעטים ובהם: "ארבינקא", "נס בעיירה", "מרגו שלי", "כץ וקרסו", "שרגא קטן", "הכלה וצייד הפרפרים", "שדות ירוקים" ועוד. כמו-כן דיבבה את דמות הסבתא בסרט המצויר פוקהונטס.
ליה התגוררה במשך שנים רבות ברחוב גורדון בתל אביב, דירה אליה הגיעו מדי ערב חבריה השחקנים לאחר הופעותיהם, בילו שם עד אור הבוקר תמיד סביב האומנות והתרבות בארץ. הוריה גרו איתה בשנים הראשונות עד שנפטרו. בתה אשת התקשורת והשדרנית עיינה איילון נולדה בבית זה. בשנות ה-70 עברה ליה לבית ברחוב שלומציון המלכה 9 בתל אביב שם התגוררה עד מותה.
כשנשאלה ליה על-ידי עיתונאים האם אין היא מרגישה תחושת פספוס והחמצה על שלא פיתחה קריירה באחד התיאטראות הממוסדים, השיבה כי בעד כל כסף שבעולם לא הייתה מוותרת על שנות הנדודים שלה. "התפתחתי, הרחבתי אופקים וידע ופגשתי המון אנשים מעניינים".
אנשים שהכירו את ליה מספרים כי הייתה לא רק אמנית בעלת כשרון אלא גם אדם נהדר ומיוחד. אלכס קרטן שניגן בתזמורת המחזמר "כנר על הגג" בתיאטרון גיורא גודיק בה הופיעה ליה והיה בידידות רבה עם ליה מספר עליה: "ליה הייתה טיפוס יוצא דופן. מאוד כריזמטית, כשרון בלתי רגיל, מאוד רגישה היא הייתה אישה בעלת רמה מאוד גבוהה".
ליה דוליצקיה נפטרה באוגוסט 2000 בגיל 80 לערך, ונטמנה בבית העלמין ירקון. הניחה בת, השדרנית עיינה אילון, ונכדה מאיה אילון.

סרט על ליה דוליצקיה
רק בסוף הריאיון גילתה למאזינים שהמרואיינת היא אמא שלה
▪  ▪  ▪

בימים אלה מצלמת ועורכת בתה של ליה דוליצקיה, אשת התקשורת עיינה אילון, סרט אודות אמה. הסרט מלווה בקטעי ארכיון, ראיונות עם חבריה השחקנים והבמאים וראיונות איתה שנערכו משך השנים.
הבת עיינה אילון שניהלה תחנת רדיו בניו-יורק לישראלים השוהים שם (1980-1989) מספרת כי ערכה ראיון ברדיו עם אמה ליה שבאה לביקור.
רק בסוף הראיון גילתה למאזינים שהמרואיינת היא אימא שלה, כשאמרה "תודה אמא". עיינה מציינת: "אני עושה את הסרט גם כדי להכיר לבתי מאיה את אימא שלי שהייתה בת 3 כשנפטרה ולמעשה לא הכירה אותה".

תאריך:  18/03/2020   |   עודכן:  18/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של ליה דוליצקיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
טיטולים
הרב פיינשמעקער  |  18/03/20 17:48
2
1946 - תיק הבקשה לשחרור הילדה
נצר גבריאל  |  19/03/20 10:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
במצבים לא רגילים נוקטים באמצעים פחות נפוצים: כנסים רבי משתתפים שנערכים אונליין הם לא מחזה נפרץ    הכנס של יבמ ואנשים ומחשבים, שעבר לאונליין בגלל המשבר, הוכיח שגם מוסד ותיק כמו כנסים יכול להתקיים באמצעים חדשניים
זוהר בן-אשר
אל-לו לגנץ לוותר מראש על הניסיון הזה משום שכפי שכולנו יודעים, לפחות 62 חברי כנסת, וכנראה עוד כמה, לא רוצים לראות את הנאשם בשוחד נתניהו ממשיך לעמוד בראש הממשלה הבאה והרבה יותר מ-62 חברי כנסת לא רוצים לראות את המשך כהונתה של ממשלת מעבר
עמנואל בן-סבו
עומד ילד קטן ומביט, לא מאמין. מדינת ישראל מודיעה בצער ותדהמה על התנקשות בחיי הציונות, בחיי האומה, מדינת ישראל עומדת משתאה אל מול מי שרוממות המוסר, שדגל הטוהר, שנס מרד השחיתות בידיהם ובפועל הונו את הציבור הישראלי בשקר שאין לו רגליים אך יש לו השלכות דרמטיות
צילה הרשקו
מאבקה של ממשלת צרפת במעשי אלימות אנטישמיים, שהגיעו לרמה חסרת תקדים מאז מלחמת העולם השנייה, לא הניב עד כה תוצאות של ממש. למרות המודעות לכך שמרבית מעשי האלימות מבוצעים על-ידי מוסלמים שעברו תהליכי הקצנה דתית, הרשויות נוטות לכלול את המאבק באנטישמיות במסגרת הרחבה יותר של המאבק בגזענות ושנאת זרים ובכך פוגעות ביעילות המאבק
יאיר דקל
בעקבות הקורונה שאלתי בפרלמנט של יום שישי: האם מי שאינו פוחד הוא גיבור או טיפש? במבול הקולות לא הצלחתי לרשום את התשובות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il