X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מבקר המדינה מצביע בדוח שפרסם (יום ב', 23.3.20) על העדר הגיוון התעסוקתי, הירידה היחסית בהשקעות הממשלה והמחסור בהשקעות המקומיות בהיי-טק הישראלי האם גם הפעם הוא יונח על המדף הכי גבוה?
▪  ▪  ▪
המבקר הציף את הנתונים ונתן המלצות – עכשיו צריך ליישם. [צילום: דין לווינס/AP]
תמונת מצב עגומה
דוח המבקר על תעשיית ההיי-טק הציף שוב תמונת מצב מוכרת ועגומה. אבל בתקופה זו הדברים רלוונטיים יותר מתמיד, ויש לראות בו קריאת השכמה דחופה לכל מקבלי ההחלטות להתעורר ולהשקיע בענף, כדי שהוא יסייע לכולנו לחזור לצמיחה מהירה.

דוח מבקר המדינה, שפורסם (יום ב', 23.3.20), כולל פרק חשוב על ענף ההיי-טק הישראלי. המבקר, מתניהו אנגלמן, תוקף את הנושא מזוויות שונות, ומתריע, פעם נוספת, כי ישראל עלולה לאבד את היתרון הטכנולוגי היחסי שלה, הכמעט יחיד.
הדוח נכתב, כמובן, הרבה לפני שמישהו חשב או התכונן ברצינות למשבר כדוגמת הקורונה, אבל דווקא עיתוי הפרסום היום מעצים ומעלה את הרלוונטיות שלו. שהרי כאשר יחלוף המשבר מתישהו, ענף ההיי-טק יהיה אחד העוגנים המרכזיים שיסייעו למשק לחזור לפעילות.
ענף ההיי-טק מכניס למדינה 55 מיליארד שקלים מיצוא (במונחים של 2018) - כ-40% מסך כל היצוא הישראלי. אלא שחלק ניכר מהכסף הזה לא נשאר בישראל, כי הוא פרי עמלם של יותר מ-300 מרכזי המו"פ של חברות רב-לאומיות שממוקמים בישראל. זה דבר מבורך, אבל המבקר מתריע על התלות הגדולה מדי של ההיי-טק הישראלי במרכזים אלה ובהשקעות הזרות. יש לכך גם סיבות פנים ישראליות, שעל שתיים מהן המבקר מעיר: האחת היא הירידה התמידית במעורבות הממשלה בהשקעות בהיי-טק והשנייה, המשך העדר ההשקעה של הגופים המוסדיים בענף. הם מעדיפים להשקיע בענף הנדל"ן בעל רמת הסיכון הגבוהה, ולא בהיי-טק. שתי אלה הן בין הסיבות העיקריות לתלות של ההיי-טק שלנו בזרים.
פוטנציאל אנושי לא ממומש
בימי משבר אלה, לא צריך הוכחות רבות כדי להבין כמה חשוב שההיי-טק הישראלי יאזן את ההשקעות הזרות בהשקעות פנימיות ובהכשרת כוח אדם מקומי שיכסה על הפער של מחסור ב-15 אלף מהנדסים. משבר הקורונה הכה במדינות רבות בעלות שווקי היי-טק חזקים, ובראשן סין. איש לא יודע מתי המשבר הזה יסתיים ואיך תהיה החזרה לפעילות. על זה יש להוסיף את העובדה שחלק ניכר מהקניין הרוחני וההכנסות של מרכזי המו"פ הרב-לאומיים שקיימים בישראל לא נשאר בארץ, הגם שמדובר במקור תעסוקה פורה למהנדסים הישראלים, ושהחברות שמפעילות אותם מנוהלות על-ידי מטות עולמיים עם מועצות מנהלים שדואגות קודם כל לבעלי המניות שלהם, והכלכלה הישראלית פחות מעניינת אותם.
אחת הדרכים המרכזיות שלנו להבטיח חזרה טובה יחסית מהמשבר היא הגדלת ההון האנושי המקומי. חלק מהאתגרים יכולים להתבצע בטווח הרחוק יותר, כמו הגדלת מספר הסטודנטים שלומדים מדעי המחשב, אבל כבר עכשיו ניתן להגדיל את הגיוון התעסוקתי בענף, ולצרף למעגל המועסקים בהיי-טק עוד נשים, ערבים וחרדים.
הצורך בצמצום המחסור במהנדסים בהיי-טק הישראלי על-ידי העסקת בני אוכלוסיות שסובלות כיום מתת ייצוג מקבל משנה תוקף דווקא על-רקע המשבר. כמעט מיליון דורשי עבודה שצפויים במשק בתוך זמן קצר הם מאגר אנושי בעל פוטנציאל לתת מענה רציני למחסור בכוח אדם בהיי-טק. כך, ההערה החמורה של המבקר בדוח, שלפיה "ההיי-טק הישראלי אינו ממצה את מלוא הפוטנציאל הכלכלי האפשרי" של ההון האנושי שיכול להיות קיים בו תהפוך לנחלת העבר.
עוד היבט שקשור לכך הוא העדר הפיזור הגאוגרפי המספק של חברות ההיי-טק. הנושא כבר נדון לא פעם וגם המבקר מעיר עליו, אם כי ללא המלצות חד-משמעיות. הוא קובע כי 77% מכלל חברות ההיי-טק ממוקמות באזור המרכז, וכי הניסיון הגדול ביותר למצב את הפריפריה כמוקד היי-טק, שנעשה בבאר שבע, לא נושא בינתיים פרי. המבקר מציין כי הניסיון למתג את בירת הנגב כ-"עיר הסייבר" הוא "חסר תוכן" וכותב שלמרות הניסיונות של הממשלה והעירייה לעשות זאת, "הן טרם הצליחו למשוך כמות גדולה של חברות בתחום".
השורה התחתונה: דוח המבקר על תעשיית ההיי-טק הציף שוב תמונת מצב מוכרת ועגומה. אבל בתקופה זו הדברים רלוונטיים יותר מתמיד, ויש לראות בו קריאת השכמה דחופה לכל מקבלי ההחלטות להתעורר ולהשקיע בענף, כדי שהוא יסייע לכולנו לחזור לצמיחה מהירה.
הגיבו

תאריך:  25/03/2020   |   עודכן:  25/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוח המבקר - קריאת השכמה לשימור ההיי-טק הישראלי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
הורדת הנטל בשליש תוסיף למשק 58 מיליארד שקל - אך בשנים 2019-2015 הוכנו רק שליש מהתוכניות הדרושות, ובמשך שמונה שנים התקדמה בעצלתיים האחדת התנאים לרישוי עסקים
איתמר לוין
הסיבות: הליכי התכנון להרחבת המסילות ולהקמת מסופי מטען נמשכים חמש-תשע שנים, חוסר יעילות בהפעלת הקטרים והקרונות
איתמר לוין
בשנה הבאה יחלו לפעול הנמלים הפרטיים הסמוכים לאלו הממשלתיים - אך האחרונים לא השלימו את ההתייעלות, לא יהיו מוכנים בזמן לעגינת אוניות גדולות וצפויים להפסדים ניכרים ב-2023
איתמר לוין
מספר גופי קבורה מכרו קברים בבתי עלמין שבאופן רשמי לא נותרו בהם חלקות - תמורת סכומי עתק    רבבות קברים נבנו ללא היתר ותוך פלישה לקרקעות המיועדות לתשתיות ומגורים
איתמר לוין
הסדר הנכסים משנת 2018, בהיקף של מיליארדי שקלים, בוצע בלא בדיקה ראויה מצד משרד האוצר, אשר גם לא הביא בחשבון את מלוא משמעויותיו בעת קביעת הרפורמה במשק החשמל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il