X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
טור דעה אישית בשלישי ובשישי שלא דופק חשבון שינויים בממשלה? לא לדאוג ליצמן ימשיך להילחם בקורונה תנו לשב"כ לנצח את הקורונה-חפשו עץ אחר אלדד קובלנץ מאבד גובה ובתקשורת לא עושים לו הנחות למה כדאי שאיוב קרא לא יציץ בטוויטר? על האיש שחלם להפוך את בניין הוועד הפועל לבית חולים גדול ועל מגפת הטיפוס שהבהילה את תושבי חיפה
▪  ▪  ▪
גנץ. מלכוד [צילום: באדיבות מושיק לין ואתר פרה דוקס]

  • גם בממשלה הבאה יעקב ליצמן יהיה שר הבריאות. עם הצלחה לא מתווכחים.
  • אין דבר אופנתי יותר מאשר לתקוף את השב"כ ולטעון שהדמוקרטיה בסכנה.
  • השבוע שעבר על אלדד קובלנץ לא מבשר לו טובות. אמצעי התקשורת הסירו את הכפפות.
  • מי היה האיש שהיה שמזוהה עם ארץ ישאל השלמה וחבר לאהוד אולמרט.
  • כשמגפת הטיפוס פרצה בחיפה לפני קום המדינה נקטו אותן שיטות שבהן נוקטים היום.

פעמי משיח

קורבן הקורונה: "כחול לבן "ז"ל, הייתה מפלגה צעירה עם הרבה מחלות רקע, דווקא בשל כך היא הייתה צריכה להישמר ולהתנהל הרבה יותר בזהירות.
מה שקרה היה צפוי, ואפשר לומר שגם מתבקש. שעטנז פוליטי דוגמת כחול לבן, יכול היה להחזיק מעמד רק עד שמרכיביו מגיעים למטרה. ככל שהתארך הזמן להגיע לפסגה גברו חילוקי הדעות, ומה שהיה צפוי הפך בסוף השבוע לעובדה.
עכשיו זה כנראה ברור, גנץ הולך למשרד החוץ, אשכנזי למשרד הביטחון, וליצמן שהצטיין בכך שדאג להערכות נכונה של מערכת הבריאות לקראת מגפת הקורונה קיבל פרס, הוא נשאר במשרד הבריאות.
ליצמן חי בסרט. בשבוע שעבר הוא נשאל ע"י כתב של אפליקציית "חמל", האם נאלץ להישאר בהסגר עד פסח והשיב בכל הרצינות: "אנחנו מתפללים ומקווים שהמשיח יבוא עד פסח, זמן גאולתנו. אני בטוח שהמשיח יבוא ויוציא אותנו ממצרים. בזמן לא רב כשאנחנו יוצאים לחרות, ומשיח כן יבוא ויגאל אותנו מכל הצרות בעולם".
מי שקורא את תשובתו ההזויה של שר הבריאות ליצמן, לא צריך להתפלא אם תוכנית העבודה של משרד הבריאות מתבססת בדיוק על אותה תיאוריה. מערכת הבריאות המקרטעת תחת ליצמן, שמקדיש את מרבית זמנו כדי לרצות את הציבור החרדי, חייבה להפעיל את "המוסד" ומערכת הביטחון, כדי שייצאו למסע רכש בהול בעולם לאיתור ציוד רפואי, שהיה צריך להימצא כבר מן רב ברשות מערכת הבריאות.
ליצמן והאינטרס הציבורי
במשרד הבריאות אומרים היום ללא חשש מה שלא נאמר עד היום בגלוי. ליצמן פועל בניגוד לאינטרס הציבורי. הוא דואג בעיקר למגזר שאליו הוא משתייך. את ההנחיות הוא מקבל ישירות מהאדמו"רים, ופועל כמו חייל ממושמע.
השר ליצמן לא רופא וגם לא מנכ"ל משרדו. אין ספק שבכך נוצר קושי נוסף בעת שנקבעת מדיניות המשרד. המנהל הכללי של משרד הבריאות, שככל שיהיה כלכלן מקצועי לא למד מימיו רפואה, ומתברר שהדרישה שהושמעה על-ידי ההסתדרות הרפואית, שמנכ"ל משרד הבריאות חייב להיות רופא היא יותר מהגיונית.
עברו הימים שבמשרד הבריאות ישבו מנכ"לים שכמותם אי-אפשר למצוא היום. אפשר רק להתגעגע לפרופסור גבי ברבש, לפרופסור רוני גמזו. שלא לדבר על פרופסור דן מיכאלי ז"ל, או לפרופסור יהושוע שמר, יבדל"א, שהיו קציני רפואה ראשיים של צה"ל. והתנסו בניהול מערכות גדולות. וכמעט שכחתי את פרופסור מרדכי שני ופרופסור ברוך פדה ז"ל.
זה בדיוק הזמן שבו ליצמן צריך להיפרד ממשרד הבריאות. אבל יש מי שלא מתווכחים עם הצלחה וחושבים שליצמן הוא שר מצוין, שכדאי להשתמש בכישוריו המיוחדים גם בממשלה הבאה.

ביון ודמוקרטיה

המסמך המצולם בצבע כחול, שמתפרסם כאן נשלח למרבה האירוניה לשוטר שהוא מתנדב במשטרת ישראל. קרוב משפחתו שגילה דאגה, העביר אלי את צילום המסרון כדי שאבדוק האם מדובר בהתרעה מקורית שמחייבת את מקבל המסרון להיכנס לבידוד. לא היה צורך להעסיק בשאלה את הגורמים שמופקדים על ביצוע ההתראות, משום שניתן היה להבחין מיד שמדובר בזיוף פשוט.
המשטרה עצרה השבוע קבוצת צעירים שייצרה מסמכים כאלה, ושיגרה אותם לפראיירים שהאמינו שהם חולים בקורונה ונדרשים להיכנס להסגר. חבר טוב שלי, עורך דין מוכר שבימים כתיקונם לא דופק למשטרה חשבון וחושף את מעלליה, קיבל השבוע מסרון שלא עוצב גרפית. על המסרון לא הופיע מספר תעודת הזהות שלו, והוא הבין מיד שמישהו ישמח לראות אותו בהסגר, למרות שהוא לא חולה ואין שום צורך להכנס לבידוד.
שב"כ הוא לא שטאזי
איש לא חשב שלא יהיו מי שיבקשו לנצל את ההזדמנות לבוא חשבון, או לא לעשות במסרונים שימוש כדי לבצע מתיחות. לכן, חשוב שתמצא הדרך לוודא את אמינות המסרונים או באמצעות קוד זיהוי, או בכל דרך טכנולוגית אחרת.
קראתי השבוע פרסומים רבים על כך שהאפשרות שניתנה לשב"כ, לעקוב אחרי חולי קורונה ומי ששהו בקרבתם, לצורך אכיפת בידוד היא פגיעה בדמוקרטיה. באחד המאמרים הזהירו אותנו באיזו מהירות שב"כ יכול להפוך לארגון הביון שפעל במזרח גרמניה.
אז אין חשש שזה יקרה. נכון שהטכנולוגיה שנמצאת היום בידי שב"כ מאפשרת לו לדעת עלינו יותר ממה שאנחנו מסוגלים להאמין, אבל אנחנו ממש לא מעניינים את שב"כ, אם אנחנו לא פועלים נגד המדינה. כל החומר שייאסף במסגרת המבצע שבו שותף עכשיו שב"כ, ימחק מיד ולא יעשה בו שימוש כפי שמבטיח החוק.
לשב"כ לא היה צורך להמתין למגפת הקורונה כדי לקבל אישור להפעיל את הטכנולוגיות שברשותו. כאשר השירות נדרש להפעלת שיטות ואמצעים, הוא תמיד יכול במידת הצורך לפנות לבית המשפט, ולקבל אישור חוקי לצורך שימוש בכל האמצעים שברשותו. זה לא סוד מדינה שלאירגוני ביון יש את כל האמצעים לבצע מעקב אחרי כל אחד מאתנו, ולגלות את הסודות הכמוסים ביותר, אבל לשירות אין עניין וצורך לפקוח עין על כל אחד.
בסוף השבוע התברר שעד סוף השבוע איתרה המערכת שמפעיל שב"כ 500 חולי קורונה, עוד לפני שהם אובחנו. פרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות אמרה שללא הסיוע הטכנולוגי של שב"כ, לא ניתן היה להגיע לשישים אחוזים מהתושבים שנדרשים להיות בבידוד, מה שמוכיח ששרות הביטחון של ישראל נרתם למשימה חשובה שמטרתה להביא לצמצום המגיפה.
לא נוקט במדיניות עצמאית
ההתנפלות על שירות ביטחון כללי, בתקופה שבה הוא מעניק בעזרת האמצעים שברשותו סיוע חשוב בבלימת המגיפה, באה במקום הכרת תודה שהשירות ראוי לה, מה גם שאין סיבה לתקוף אותו.
לאחרונה, יצא אחד מאירגוני הרופאים נגד שב"כ כשהוא משמיע נימוקים רפואיים מקצועיים. אלה לא טענות שצריכות להיות מופנות לשירות ביטחון כללי, אלא למי שמורה לשירות לבצע את הפעולה.
שב"כ לא נוקט במדיניות עצמאית. הוא לא מבצע מעקבים על דעת עצמו, והוא גם לא זה שיזם את המהלך לעקוב אחרי חולי קורונה. אין כאן שום סיכון לפגיעה בדמוקרטיה, וחוץ מההזדמנות לעסוק בארגון חשאי שמעורר סקרנות, שבימים רגילים מעדיף שלא להיות חשוף לתקשורת, אין בפרסומים יותר מרכילות שלא מתבססת על עובדות. כדי לגדוע את המסע המכוער שמתנהל נגד שב"כ, פרסם ראש השירות נדב ארגמן, הודעה חריגה וכתב "השימוש בנו חריג והרגישות ברורה-לא נעסוק באכיפה או פיקוח על מבודדים".
עזבו את השב"כ. אל תפגעו בתדמיתו ואל תגררו לאמירות חסרות בסיס. תנו לשב"כ לנצח. הוא ניצח את הטרור והוא ינצח גם את הקורונה.

כוחני ומרושע

אלדד קובלנץ עבר שבוע קשה. הכפופים לו לא מרחמים עליו. במועצת תאגיד השידור הציבורי שמורכבת מבובות החליטו כמה מחברי המועצה לנפח שרירים, כדי לסמן לקובלנץ שהוא חצה את כל הקווים. קובלנץ בלחץ. הוא יודע מה דעתו של ראש הממשלה עליו, ומבין שאם נתניהו ימשיך בתפקידו יש לו בעיה לא פשוטה.
השבוע נפרץ הסכר. אמצעי התקשורת שנמנעו מלבקר ולתקוף את קובלנץ, הצטרפו למתנגדיו הרבים, וחשפו את הכוחנות שבה הוא מתנהל תוך פגיעה לא חוקית בעובדים.
הופתעתי לשמוע את מגישת מהדורת החדשות המרכזית של התאגיד דוריה למפל, מטיפה מוסר לראש הממשלה על כך שהוא בחר לדלג בסבב הראיונות האחרון על הערוץ הציבורי. לא רק שמדובר במעשה לא חוקי של הפקעת שידור ציבורי לצורך העברת מסר שאותו ניתן להעביר במכתב, מדובר כאן במעשה עיתונאי לא ראוי של מי שבידם הופקד שידור ציבורי.
למפל, שקראה מה שהתבקשה לקרוא, סיפרה לצופים ש"גם הערב העדיף ראש הממשלה שלא להשיב לשאלות שלנו, ולא להתראיין לערוץ הציבורי היחיד במדינה. דובריו סרבו להשיב לשאלה מדוע נתניהו מסרב לעשות זאת".
נתניהו לא חייב דבר לערוץ הציבורי. לערוץ ציבורי יש חובות יתר, אבל לא זכויות יתר. נתניהו רואה ושומע איך מתנהל הערוץ הציבורי, וגיבש מזמן דעה שיש צורך להביא את התחמנות של אלדד קובלנץ לסיומה, אלא שהאירועים האחרונים דחקו את התוכניות לתחתית הרשימה.
שיעור צפייה עלוב
נתניהו יודע מה שווה ערוץ הטלוויזיה הציבורי. כשהוא שוכח מזכירים לו עוזריו את נתוני הרייטינג העלובים של שידורי התאגיד, ואז הוא חוזר שוב על אותה שאלה "על זה אנחנו משלמים כסף"?
נתניהו צודק. בעוד שבשידורי הטלוויזיה של שאר הערוצים חל זינוק משמעותי שיעורי הצפייה, בערוץ 11 נשארים שיעורי הצפייה ללא שינוי. במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ צופים לא יותר מ-4.9 אחוזים. שהוא שיעור זהה לתקופה המקבילה אשתקד. כאשר מהדורת החדשות של ליל שבת מגיעה לרייטינג עלוב של 3.1 אחוזי צפייה. מהדורת מוצאי שבת היא כרגע המובילה ואפילו עלתה מעט משישה אחוזים ל-6.4 אחוזים.
כשאלה הנתונים, ובמקביל נדרשת המדינה לתקצב ערוץ שכמעט כל מי שמבקש לתקוף את ראש הממשלה זוכה בו לזמן מסך, זה לא מפתיע שנתניהו מתכוון לסגור את הערוץ, כנראה בדרך של צמצום תקציבים או אי-כיסוי גירעונות, כפי שהוא התבטא בעבר יותר מפעם אחת.
ערוץ לא מאוזן
קובלנץ, שנושא בתואר עורך ראשי, יודע מצוין איך עובדת הפוליטיקה. הוא הימר מזמן על מתנגדיו של נתניהו. לא צריך להיות מבין גדול בתקשורת כדי להבחין בחוסר האיזון הבולט בשידורי התאגיד. העובדה שקובלנץ מתקשט בכמה מגישים חובשי כפות, לא הפכו את הערוץ הציבורי לאובייקטיבי. הוא רחוק מזה.
השבוע נקרא קובלנץ לסדר על-ידי מועצת הבובות של התאגיד, לאחר שביצע שינויים בלוח השידורים של התאגיד והוציא עובדים לחופשה על דעת עצמו. בעקבות חשיפה של העיתון "גלובס", בוטלו החופשות הכפויות של עובדי התאגיד, וקובלנץ ספג מכה תדמיתית קשה.
בקרוב מאוד עומדת מועצת תאגיד השידור הציבורי להתחלף. לקובלנץ יש כמובן עניין שכמה מהבובות שמקשטות את המועצה הנוכחית ימשיכו בתפקידם. קובלנץ, אוהב אנשים חלשים, ובוחר להקיף את עצמו בבובות ובחסרי חוט שידרה שזה כישורם הבולט.
גוף מפקח אינו יכול להיות מורכב מאומרי הן. לשר התקשורת אסור לעצום אפילו עיין אחת כשקובלנץ בשטח אחרת הוא יתעורר עם מועצת בובות חדשה.

בקטנה

איוב ("איבגני") קרא חי ובועט. לא סתם בועט אלא בועט בשמאל. האיש שהבטיח לנו שהוא הביא מרוסיה מכשיר שיעצור את הקורונה, שנקרא ע"י קרא "איבגני", על-שם ממציאו איבגני פרוטופובוב, ממשיך לצייץ עצמו לדעת בטוויטר.
כרגיל, כל ציוץ של קרא מצליח להעלות חיוך, וצריך רק לקוות שקרא לא יתייאש וימשיך להצחיק אותנו. בפעם האחרונה שעסקתי בקרא זה היה בסוף החודש שעבר. אז איוב קרא ציץ את הבדיחה, שהמהנדס שהמציא את המכשיר שינצח את הקורונה, הודיע לו (לקרא), ש"המים הנוצרים מהמכשיר שהמציא ובקשני להפיץ בישראל, הכי בריאותיים בעולם ועוצרים כל נגיף כולל קורונה". כך בלשונו של קרא.
יש אלוהים בשמים. איך אני יודע ? כי זה היה יכול להיות הרבה יותר גרוע, אם קרא היה מתמנה למשל לשר הבריאות ולא לשר התקשורת.
לאסור על קרא לצייץ
השבוע החליט קרא להעלות זיכרונות מימיו כשר התקשורת וציץ: "השקרים ודברי ההבל שנגיף הקורונה הגיע כביכול לישראל בעקבות G5 המצאה עולמית מבית מדרשו של השמאל האנרכיסתי (כך במקור) שלא בוחל בשום אמצעי כדי להביא את עצמו חזרה להגה השלטון".
קרא, מתכוון לרשתות התקשורת דור 5, שאירגוני בריאות בינלאומיים מזהירים שיש להם השפעה בריאותית שנובעת מקרינה סלולרית. בימים האחרונים התפשטה תיאוריית קונספירציה הזויה לפיה הרשת הסלולרית היא זו שגרמה למחלת הקורונה.
כדי לחזק את טענת הקונספירציה, הופץ ברשתות סרטון שייצר ד"ר תומס קוון, שטוען שהסיבה לכל מגיפה שפרצה ב-150 השנים האחרונות הייתה קפיצה קוונטית בחשמל של כדור-הארץ. המשמעות היא שלדבריו הייתה האצה של גלי רדיו בעולם שמרעילה והורגת חלק מהאוכלוסייה.
איוב קרא לא היה צריך יותר מזה, כדי לציץ ש"מדובר בהמצאה מבית מדרשו של השמאל האנרכיסטי, שלא בוחל בשום אמצעי כדי להביא עצמו חזרה להגה השלטון". ואם לא די בכך, קרא הוסיף שכשר התקשורת הוא קידם את התשתית האינטרנטית, "במחיר אישי קשה מול בזק כולל כל ההכנות למכרז דור G5".
יקיריו של איוב ("איבגני") קרא, שדואגים לשלומו, חייבים לפנות בדחיפות לרשויות הבריאות, ולהוציא צוו מידי שימנע מקרא לציץ בטוויטר. אם הם יתעכבו, מצבו של קרא עלול להחריף, והנזק שיגרם לו יהיה בלתי הפיך.

מי היה האיש שהיה?

בכל פעם נפרסם כאן את סיפורם של אנשים מוכרים שאת זהותם אתם מתבקשים לגלות באמצעות רמזים. בכל פעם נביא את פתרון השאלה שנשאלה בטור הקודם.
את האיש שאני מבקש שתנסו לגלות את זהותו, זכיתי להכיר אישית לראשונה באחד מהמשברים הגדולים שהיו במערכת הבריאות.
לילה אחד מצאתי את עצמי כעיתונאי, צועד בחברתו במסדרונות הארוכים של בניין הוועד הפועל בתל אביב. הוא יצא מישיבה חשובה, לאחר שהשאיר את הצדדים שדנו בנושאים שנויים במחלוקת, כדי שיגיעו להסדר. הוא ביקש שיקראו לו לחזור לשולחן המו"מ, אחרי שתושג נוסחה משותפת שתאפשר לסיים את המשבר.
שיצא מהחדר הוא פגש בי, ויחד התחלנו לשוטט במסדרונות הארוכים של הוועד הפועל, בשעת לילה מאוחרת כדי להעביר את הזמן. אז בלילה ההוא גיליתי שהאיש שהצטייר בציבור כארכאי, הוא בעל חוש הומור וציניקן לא קטן.
חשיבה מקורית
כשחלפנו על פני החדרים במסדרון הוועד הפועל, הוא הביט בשמותיהם של העסקנים שהיו כתובים לצד הדלת עצר, ופנה אלי בכל הרצינות: "תגיד לי בחור צעיר, הבניין הזה לא יכול היה להיות בית חולים נהדר? זה בניין שבנו עם חשיבה שיהיה בית חולים". המשכנו לשוטט לאורך המסדרונות, כשהוא נוסק על-כנפי הדמיון. "כאן יכולה להיות עמדת אחות, כאן חדרי אשפוז נהדרים, כאן יהיו חדרי רופאים, וכאן יהיה חדר המתנה".
חלומו של האיש לא התגשם למרות שעברו כמה עשורים. את חדרי הוועד הפועל ממלאים עדיין עסקנים ולא רופאים, ומערכת הבריאות, עדיין לא נרפאה מחוליי העבר.
שותף פוליטי של אולמרט
ספק גדול אם מישהו היה מאמין שהאיש שהיה מזוהה עם רעיון ארץ ישראל השלמה והציונות הרוויזיוניסטית, יגיע למעמד הפוליטי שאליו הוא הגיע. הוא היה באופוזיציה פנימית נגד מנחם בגין, וראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אימץ אותו כשותף.
כמו הרב יעקב ליצמן, גם הוא בוגר ישיבה, אבל שלא כמו הרב ליצמן הוא לא חבש מעולם סמט, כובע שחור עשוי לבד מפרוות בונים או ארנבות, שאותו חובשים בחלק מהחצרות החסידיות, למרות שבצעירותו הוא הניח על ראשו כיפה.
הוא פעל נגד הרפואה הפרטית בכל כוחו, והצליח להביא לכך שבתקופתו הוטל לראשונה איסור גורף על שירותי רפואה פרטיים בבתי חולים ציבוריים.
נסו לזהות את זהותו של האיש שאותו נחשוף ביום שלישי הקרוב:
  • גיבור הטור מהשבוע שעבר: האיש ששם ילדותו הוא יורם ליברמן, שהיה ללא ספק אחד האנשים המרכזיים שבגללו הליכוד ניצח בבחירות, צבע את הכלכלה בצבעים וביטל את "המחיקון", שמחק את האותות הצבעוניים משידורי הטלוויזיה, היה גם זה שתכנן להנהיג דולריזציה בישראל, אלא שסיפור בלעדי על המהלך המתוכנן שדלף לשני עיתונאים צבי קסלר וגדעון עשת מידיעות אחרונות טרפד את המהלך.
  • זה האיש שהיו לו יחסים מורכבים עם התקשורת. הוא סירב להשיב לשאלותיו של אלישע שפיגלמן ז"ל, שהיה באותה עת הכתב הכלכלי של הטלוויזיה, ואשר מונה לציר הכלכלי בניו-יורק, בתקופה שבה מר ליברמן שימש שגריר ישראל באו"ם.
  • הוא היה פרקליטו של אברהם בן-משה, חבר תנועת החרות שדקר את חבר הכנסת מאיר וילנר, בשנת 1967 על-רקע התנגדותו למלחמת ששת הימים.
  • האיש שאת שמו הייתם אמורים לחשוף הוא: יורם ארידור יבדל"א, שר האוצר התשיעי של מדינת ישראל.

המגיפות של פעם
מגיפה בחיפה [צילום: באדיבות הארכיון הציוני המרכזי]

טיפוס הבהרות והמלריה, היו שתי מגפות שכיחות שפרצו בשנת 1913 בירושלים, כאשר מגפת הטיפוס נחשבה הקטלנית ביותר.
עיתון "החרות" מ-23 באפריל 1914, מדווח על התפרצות המחלה בבית הסוהר הגדול של אותה תקופה "הקישלה" בירושלים שעליו הוטל סגר. זה קרה לאחר ששבעים אסירים נדבקו במחלה. שנה אחר כך שוב הופיעו ידיעות בעיתונים של אותה תקופה, על התפרצות נגיף טיפוס הבהרות.
ההערכה הייתה שאת המחלה הביאו איתם אנשי צבא, לאחר שהאימפריה העות'מנית הצטרפה למלחמה. באותה תקופה התחילו להגיע לארץ ישראל, יחידות מרחבי האימפריה בדרכן לתעלת סואץ כדי לכבוש אותה. היחידות האלה ערכו מצעדי ראווה ברחובות ירושלים והביאו איתן את המגיפות.
טיפוס בחיפה ובעכו
אבל לא רק ירושלים סבלה אחרי מלחמת העולם הראשונה ממחלת הטיפוס. המחלה חזרה לישראל אחרי תקופה ארוכה, והגיעה לעכו ולחיפה לפני הקמת המדינה. ילדי אותה תקופה לא שוכחים את זריקות הפניצילין שהוזרקו להם כל שלוש שעות שהצילו את חייהם.
האיש שעשרות ואולי מאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם חבים לו את חייהם, הוא אלכסנדר פלמינג, רופא ומדען סקוטי שגילה לפני קרוב לתשעים שנה את הפניצילין, המצאה שזיכתה אותו בפרס נובל.
הארכיון הציוני העולמי, חושף מודעות של אותה תקופה, שמלמדות איך התמודדו אז עם המחלה. המודעות שהיו מיועדות לתושבי הדר הכרמל, פורסמו ע"י הוועד המקומי והמחלקה הסניטרית.
במודעות נקראו תושבי הדר הכרמל, להקפיד ולשמור על הניקיון. אז נדרשו להרתיח את מי השתייה, לא לשתות חלב שאינו מפוסטר, לחטא את הירקות והפירות, לא למשש את הלחם ולא לטעום אותו.
בנוסף לכך ננקטו אמצעי זהירות שמפורטים במודעה, שקוראים לתושבים שלא לאכול מה שהוגדר אז כ"מאכלים חיים", כמו סלטים ופירות, ולהקפיד ש"לא לאכול גלידה ואסקימו שהוכנו מחומרים בלתי מפוסטרים".

הכותב הוא משפטן ששימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב-ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי "יושרה לישראל" וחבר הנהלת התנועה. האמור אינו דעת "יושרה לישראל".
תאריך:  27/03/2020   |   עודכן:  27/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין סיבה לדאגה - ליצמן ממשיך בתפקידו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רשימה מקסימה
מורי  |  28/03/20 18:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
אפרים הלפרין
בני גנץ הוא לוחם, אך משם מה תמיד נלחם את המלחמה הקודמת    יעלון וגנץ, בואו אשיא לכם עצה חינם - תמיד תילחמו את המלחמה הבאה, ואף פעם, אף פעם אל תביעו עמדות קונספירטיביות כאשר אתם באופוזיציה
ח"כ יאיר לפיד
"עדיין אין לי תשובה לשאלה שמעסיקה את כולם. אני לא יודע למה גנץ ואשכנזי החליטו לפרק את כחול לבן"    "אני לא מתכונן להתעסק בזה יותר מדי. יש לנו יותר מדי עבודה לעשות"    "בניגוד למחמאות שהוא מרעיף על עצמו. נתניהו מנהל את המשבר רע מאוד. הכל בשליפה"
ח"כ בני גנץ
בני גנץ חותם עדיין: יו"ר כחול לבן, רא"ל (במיל'), ח"כ בני גנץ    כותב: "ביום הזה אני שלם יותר מתמיד. אני שלם כי עשיתי את מה שהעם שלי צריך    טוען: "מי שרצה ודוחף גם כעת להוציא לקלפיות משפחות שאיבדו את פרנסתן וחרדות לגורלן הבריאותי - שיהיה אמיץ ויאמר זאת בגלוי, חד וברור"
דן מרגלית
גדעון סער עשה משהו    אומנם כאיש ליכוד הסתייג מהחלטת בג"ץ לבחור יושב-ראש חדש לכנסת אבל ציין כי יש למלא אחריה
עידן יוסף
61% ממצביעי כחול לבן העדיפו ממשלת חרום לחצי שנה בראשות נתניהו כשלפיד בחוץ, לעומת 14% בלבד שצידדו בישבה באופוזיציה    ראשי יש עתיד ותל"ם הגיבו לפירוק הסיעה   לפיד: "רצתי עם גנץ כי האמנתי לו, מצביעינו מרגישים היום נבגדים ובצדק"    יעלון: "גנץ זחל לממשלת נתניהו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il