X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משבר הקורונה בשטחי הגדה עלול להביא לקריסתה של הרש"פ ולהטלת האחריות לטיפול בו על ישראל. במערכת הביטחון חוששים כי התפשטות הקורונה בתחומי הרש"פ עלולה להביא לחדירה של פלשתינים לתחומי ישראל ולהתנחלויות
▪  ▪  ▪
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מערכת הביטחון עוקבת מקרוב אחרי הנעשה בתחומי הרש"פ בעקבות משבר הקורונה,גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי החרפת המצב הכלכלי והבריאותי בשטחי הגדה מסכנת את שלטונו של מחמוד עבאס, דבר שעלול לערער את מצב הביטחון בשטח ולהשפיע גם על ישראל.
על-פי דבריו של אחמד מג'דלאני, השר לפיתוח חברתי ברש"פ, מאז פרוץ משבר הקורונה מספר המשפחות הפלשתיניות בתחומי הגדה שחצו את קו העוני הוא יותר מ-50 אלף והמגמה נמשכת, הצפי הוא שאם המצב ימשך יהיו בשטחי הגדה מאות אלפי מובטלים, צום חודש רמדאן שבסופו "עיד אלפיטר" מתקרב והתושבים בגדה מודאגים מאוד כיצד יעברו בשלום את השבועות הקרובים.
הדרג המדיני-ביטחוני בישראל ניסה להקדים תרופה למכה, כבר לפני שבועיים חתם שר האוצר משה כחלון על צו לצורך העברת 120 מיליון שקלים מכספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ שיועברו לרש"פ כסיוע חירום מחשש להסלמת המצב הבריאותי והכלכלי בגדה, ההחלטה התגבלה בהתאם להמלצת מערכת הביטחון.
הכסף שהועבר הוא "עודפי גביה" של מיסים מהפלשתינים אשר הוחזקו בידי ישראל ושר האוצר כחלום סיכם עם שר האוצר הפלשתינים שוכרי בשארה כי ישראל תעביר את הכסף במסגרת מדיניות "ניקוי השולחן" של כל הקיזוזים הכספיים בין הצדדים. אחת הבעיות העיקריות הוא התעקשותה של הרש"פ להמשיך לשלם מדי חודש קצבאות למחבלים ולבני משפחותיהם, מדובר בסכום שנתי של כ-230 מיליון דולר שהם 7 אחוזים מהתקציב השנתי של הרש"פ, דבר שמאלץ את ישראל ליישם את "חוק הקיזוז" שאושר בכנסת ועל פיו ישראל מקצצת מכספי המיסים שהיא מעבירה לרש"פ מדי חודש את הסכום שהיא שילמה למחבלים ולבני משפחותיהם.
ברש"פ מתרצים את הדבר בכך שמדובר ב" עניין לאומי" וכי הפסקת תשלום המשכורות למחבלים ולבני משפחותיהם תפגע קשות בלגיטימציה של הרש"פ ותעורר תסיסה בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ובשטחי הגדה, דבר שאיננו גם לטובתה של ישראל.
הדילמה הישראלית היא גדולה כיצד לסייע לרש"פ מבלי להפר את "חוק הקיזוז". גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי הכנסות הרש"פ ירדו מאז החל משבר הקורונה ב-50 אחוזים והיא תיאלץ לעבור לתקציב חירום, המשימה העיקרית שלה כרגע היא לשמור על המגזר הרפואי שלה שלא יתמוטט כדי להילחם בנגיף הקורונה.
המנהל האזרחי ביהודה ושומרון נמצא בקשר הדוק על משרד הבריאות הפלשתינים והוא קיים כבר הדרכה מקצועית לצוותי רפואה פלשתינים, כמו-כן ישראל העבירה לרש"פ משלוח של מסכות וערכות בדיקה של נגיף הקורונה. ישראל מתעלמת מדבריו של ראש הממשלה הפלשתינים מוחמד א-שתייה שהאשים בשבוע שעבר את חיילי צה"ל כי הם מדביקים את הפלשתינים בנגיף הקורונה באמצעות יריקות על ידיות מכוניותיהם, למעגל ההסתה הצטרף גם נביל שעת', יועצו של יו"ר הרש"פ אשר האשים את ישראל ב-4 באפריל כי "היא פתחה במלחמה ביולוגית נגד פלשתין" וכי הרש"פ תתעמת עמה בזירה הבינלאומית על הנושא.
ישראל מבליגה מכיוון שהאינטרס העליון שלה הוא לשמור כעת על אי-קריסתה של הרש"פ ומניעת זליגת משבר הקורונה הפלשתינים לתוך שטח ישראל, ישראל איננה רוצה להיות זו שאחראית על הטיפול בנגיף הקורונה בשטחי הרש"פ אם היא תקרוס. הרש"פ מוציאה כ-200 מיליון דולר מדי חודש עבור משכורות ל-130 אלף פקידים, פנסניונרים ואלפי אסירים ביטחוניים, ככל שמשבר הקורונה ימשך היא תיאלץ לקצץ את המשכורות האלה בעשרות אחוזים, היא צפויה להיכנס לבעיית נזילות קשה, הירידה הגדולה הצפויה בהכנסות תגדיל את האבטלה ואת העוני בגדה.
כבר עתה קוראים כלכלנים פלשתינים לרש"פ למצוא דרכים להניע את המגזר הפרטי ולגבש תוכנית יציאה הדרגתית מהמשבר הכלכלי, ההערכה ברש"פ היא כי תזדקק לסיוע כספי גדול מהמדינות התורמות, מהבנק העולמי וממדינות ערב כדי לשקם את הכלכלה.
אחד התרחישים המדאיגים את מערכת הביטחון הישראלית הוא הפסקת תשלום משכורות לאנשי הביטחון הפלשתינים בשטחי הרש"פ או קיצוץ משמעותי בשכרם, מדובר בעמוד השדרה הביטחוני של הרש"פ השומר על קיומה ועל מניעת טרור נגד ישראל. מערכת הביטחון הישראלית חוששת כי התגברות המשבר הרפואי והכלכלי בתחומי הרש"פ תביא להגברת ניסיונות החדירה לישראל משטחי הרש"פ של מאות או אלפי פלשתינים כדי לקבל סיוע כלכלי או להסתערות על ההתנחלויות בשטחים, זו הסיבה שצה"ל שומר על נוכחות צבאית מוגברת בשטחי הגדה.
לכן, האינטרס הישראלי העליון מחייב למנוע אסון הומניטרי גדול, לשמור את המשך ההפרדה המוחלטת בין ישראל לשטחי הרש"פ והשארתה של הרש"פ בהנהגת מחמוד עבאס "עם הראש מעל פני המים" כדי שהיא תוכל לטפל בבעיות התושבים הפלשתינים שבתחומיה, ישראל חייבת להגיש לה את כל הסיוע הדרוש בתחום הבריאותי והכלכלי כדי שהבעיה הזו לא תתגלגל לפתחנו.

תאריך:  05/04/2020   |   עודכן:  05/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר משגר איום ברור לעברה של ישראל בחידוש הטרור מהרצועה אם תתפשט בה מגיפת הקורונה. סינוואר טוען כי ארגונו שולט בינתיים במצב באופן מלא, ומשגר איתות לישראל כי המשבר הקורונה יצר הזדמנות לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה
דן מרגלית
ביבי יספח רק אם הימנעות מסיפוח תסכן את המשך שלטונו, זה הכל    בפועל הוא מבין את הסכנות המדיניות והכלכליות שבסיפוח, בעיקר בעולם שלאחר הקורונה, אז אל תוציא לו את הערמונים מן האש
יורם אטינגר
סירוב להכיר במציאות הוביל רוב מכריע של הממסד הישראלי לחבק את ערפאת, לחלצו מחוסר-רלוונטיות גוברת, להעניק לו בסיס יעיל להגשמת חזונו, ולהובילו לקבלת פרס נובל לשלום ולהפכו למבקר-מתמיד בבית הלבן
עידן יוסף
שני ערבים מפרי סדר שניסו לפגוע בכוחות המשטרה הפועלים נעצרו במהלך פעילות משטרתית בכפר
יוני בן-מנחם
חשש באירן כי הנשיא טראמפ ינצל את מגיפת הקורונה במדינה ויורה על מתקפה נרחבת על המליציות הנאמנות לה בעירק. גורמים בכירים בצבא ארה"ב הביעו חשש כי תקיפה כזו תסבך את ארה"ב במלחמה עם אירן אך ההערכה בעולם הערבי היא כי טראמפ יורה על תקיפות אוויריות כדי להשיג הרתעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il