X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
משרד האוצר. ינפיק אג"ח
הפדרל ריזרב. ירכוש אג"ח
בעל הטור סטיבן פירלשטיין מסביר בוושינגטון פוסט, כי מימון חבילת הסיוע - 2.2 טריליון דולר - ייעשה באמצעות הנפקת אג"ח, הדפסת דולרים ומיחזור החוב הבעיה בטווח הארוך תהיה, שארה"ב עלולה להיקלע לסחרור של חובות, מיתון וסיוע - ולמצב בו העולם יאבד את אמונו בדולר
▪  ▪  ▪
תוכנית הסיוע לקורונה / ABC News

כלכלנים אומרים ש"אין ארוחות חינם", אבל חבילת הסיוע הענקית – 2.2 טריליון דולר – תהיה כמעט חינם, טוען בעל הטור סטיבן פירלשטיין בוושינגטון פוסט. הסיבה: צעדים של הפדרל ריזרב ומה שמכונה "מוניטריזציה של החוב".
כדי לממן את הסיוע, משרד האוצר יטול הלוואות על-ידי הנפקת איגרות חוב בטריליוני דולרים לטווחים שונים. במקביל, הפדרל ריזרב ירכוש אג"ח ממשלתיות בערך באותו סכום, ובכך יממש את הבטחתו לספק את הנזילות הדרושה כדי לצלוח את הקורונה. ומהיכן ישיג הפד את הכסף? פשוט מאוד: הוא יכול להדפיס דולרים ככל שיידרש.
הפד מכחיש את הטענה שהוא מעורב בעסקה סיבובית שכזאת, ואומר שהוא רק ממלא את תפקידו: לקדם תעסוקה מלאה ויציבות מחירים. והוא עושה זאת תמיד באותה צורה: רכישה ומכירה של אג"ח ממשלתיות בשוק הפתוח. ההבדל הוא, שהפעם הפד קונה אג"ח מכל הסוגים ובהיקף חסר תקדים. אבל אם הממשלה יכולה להוציא יותר מהכנסותיה פשוט על-ידי הדפסת כסף, מדוע אין היא עושה זאת תמיד? התשובה הפשוטה והידועה: הדפסת כסף יוצרת אינפלציה, והמדינה עצמה תתקשה לרכוש טובין ולמכור אג"ח.
המחיר של "מוניטריזציה של החוב" עלול להיות היפר-אינפלציה, אבטלה קשה וגל של קריסות בנקים ועסקים. תשאלו את ארגנטינה. אבל במקרה של ארה"ב ברגע זה, הסכנה לכך היא נמוכה. לארה"ב יש הזכות להיות המנפיקה של מטבע היתרות הבינלאומי – המטבע שבנקים מרכזיים בכל העולם מחזיקים לשעת הצורך – והוא גם המטבע של הסחר העולמי. הבנקים המרכזיים והסוחרים כמובן אינם קונים דולרים במזומן, אלא אג"ח של ממשלת ארה"ב, הנושאות ריבית ושאותן ניתן להמיר במהירות למזומן. בכך הם מורידים את הריבית שארה"ב משלמת על הלוואותיה ומאפשרים לה להתנהל עם גרעונות תקציביים ומסחריים ענקיים בלא ירידה של ממש בערך הדולר.
בימים אלו, לא רק בנקים מרכזיים רוצים לרכוש אג"ח של ממשלת ארה"ב, אלא גם המשקיעים בשוק ההון המחפשים חוף מבטחים. למרבה המזל, הזינוק בביקוש מגיע בדיוק ברגע בו הממשל צריך למכור אג"ח בטריליוני דולרים. הדינמיקה ברורה, מתאר פירלשטיין: הדולר עלה בחדות בעוד הריבית על האג"ח הממשלתי צנחה. בנקים מרכזיים כל כך נואשים כעת לדולרים, עד שהם יעמדו בתור כדי לקנות את האג"ח.
הדולר הוא מטבע היתרות והסחר העולמי, משום שהכלכלה האמריקנית עודנה הגדולה ביותר, היצרנית ביותר והיציבה ביותר בעולם. סיבה מרכזית נוספת היא האמון שהעולם נותן במוסדות האמריקניים. "מוניטריזציה של החוב" בעת מגיפה של פעם במאה שנים – זה מה שמצפים מממשלה מתפקדת.
יש החוששים, כי אם הפד ירכוש אג"ח ממשלתיות, הציבור עדיין יצטרך לממן את הריבית עליהן ואת פרעונן כאשר יגיע המועד לשלם תמורת חבילת הסיוע. פירלשטיין טוען שגם זה חשש שווא. על-פי החוק, כל הכנסותיו של הפד מהריבית על האג"ח הממשלתי חוזרות למשרד האוצר. חוץ מזה, ההיסטוריה מלמדת ש-2 טריליוני הדולרים לעולם לא ייפרעו: כמו כל חוב, גם הם ימוחזרו שוב ושוב באמצעות הנפקת אג"ח נוספות. כדי לפרוע אותם בפועל, הממשל יצטרך להגיע למספר שנים של עודף תקציבי – ובמצב הפוליטי הנוכחי, זה ממש לא סביר.
ייתכן שיגיע היום בו החשבון יוגש לפרעון: כאשר הכלכלה תתאושש והפד יחליט שכל כך הרבה כסף בשוק מהווה סכנה לאינפלציה. במקרה כזה, הוא עשוי להתחיל למכור בשוק את האג"ח הללו במקום להדפיס כסף – מה שיוביל לעליית הריבית על מחזור החוב ולעליית הריבית במשק בכלל ולהאטה בפעילות. הפד ניסה לעשות זאת בעבר, וול סטריט הגיב בירידות והוא חזר בו.
העבר הקרוב מלמד, ממשיך פירלשטיין, שבעידן הכלכלה הגלובלית (המאופינת בצמיחה איטית ובירידה בחיסכון) שוב אין קשר בין היצע הכסף של מדינה לבין שיעור האינפלציה. אבל הניסיון מלמד עוד דבר: הדפסת כסף בידי הפד עלולה להוביל לתופעות אחרות – זינוק בנטילת הלוואות וניפוח מחירי נכסים כמו מניות, אג"ח, נדל"ן והשקעות אחרות. וכאשר בועות אלו מתפקעות לבסוף, התוצאות קשות במיוחד.
לדעת פירלשטיין, המחיר של חבילת הסיוע לא ייגבה בצורה של מיסים גבוהים יותר או אינפלציה מהירה יותר. המחיר יהיה מילכוד בו היקף החובות, עומק המיתון ושיעור הסיוע הממשלתי יזינו זה את זה, עד שהעולם יאבד אמון בדולר וארה"ב תאבד את מעמדה הפיננסי המוביל – כפי שאירע לבריטניה לפני 100 שנים. איש אינו יודע מתי זה יקרה, אך יש לשים לב לכך שארה"ב כבר הפכה מן המלווה הגדולה ביותר בעולם ללווה הגדולה ביותר, וההובלה שלה ברשימה מפוקפקת זו גדלה מדי יום. לכן, גם אם ארוחת שני הטריליונים תהיה חינם, כדאי לזכור את דבריו של הכלכלן הרב שטיין: "אם משהו לא יכול להימשך לעד, הוא ייעצר".

תאריך:  08/04/20   |   עודכן:  08/04/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדולר עלול לאבד את המעמד המוביל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסנונית הראשונה לפני המבול
חשדנית  |  9/04/20 17:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
יהודה קונפורטס
מבקר המדינה מצביע בדוח שפרסם (יום ב', 23.3.20) על העדר הגיוון התעסוקתי, הירידה היחסית בהשקעות הממשלה והמחסור בהשקעות המקומיות בהיי-טק הישראלי    האם גם הפעם הוא יונח על המדף הכי גבוה?
איתמר לוין
הורדת הנטל בשליש תוסיף למשק 58 מיליארד שקל - אך בשנים 2019-2015 הוכנו רק שליש מהתוכניות הדרושות, ובמשך שמונה שנים התקדמה בעצלתיים האחדת התנאים לרישוי עסקים
איתמר לוין
הסיבות: הליכי התכנון להרחבת המסילות ולהקמת מסופי מטען נמשכים חמש-תשע שנים, חוסר יעילות בהפעלת הקטרים והקרונות
איתמר לוין
בשנה הבאה יחלו לפעול הנמלים הפרטיים הסמוכים לאלו הממשלתיים - אך האחרונים לא השלימו את ההתייעלות, לא יהיו מוכנים בזמן לעגינת אוניות גדולות וצפויים להפסדים ניכרים ב-2023
איתמר לוין
מספר גופי קבורה מכרו קברים בבתי עלמין שבאופן רשמי לא נותרו בהם חלקות - תמורת סכומי עתק    רבבות קברים נבנו ללא היתר ותוך פלישה לקרקעות המיועדות לתשתיות ומגורים
רשימות נוספות
הסדר בעייתי עם חברת החשמל  /  איתמר לוין
מכ"ם העננים מושבת מ-2018  /  איתמר לוין
הפחתת הגרעון ב-2018 הייתה חריגה אך חוקית  /  איתמר לוין
עדויות כלפי המבקר שפירא לא נחקרו  /  איילת פישביין
תפקודו הלקוי של מבקר המדינה  /  רועי אורן
מתניהו לנתניהו  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il