X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
פגישה קודמת עם הנשיא [צילום: חיים צח/לע"מ]
המו"מ הקואליציוני / הסיכויים הקשיים והמעקפים
התוכנית של נתניהו-וגנץ: ידווחו
לנשיא - הצלחנו להקים ממשלה
הדיווח יימסר לנשיא בפגישה שיערכו עמו נתניהו וגנץ יחד נתניהו הוא שיכריז בכנסת על הקמת הממשלה ויציג את השרים ואת מחליפו בהגיע הרוטציה בדרך זו "עוקפים" הצדדים קשיים במסירת מנדט לנתניהו ההסכם תלוי בכיבוד ההבנות: מינויים בכירים בסקטור הממשלתי יבוצעו רק בהסכמת הצדדים נתניהו עומד על קיום ההבנות, להן הסכים יחד ובמקביל להסכמתו לרוטציה ולממשלה שוויונית; גנץ כופר בהן ודורש להחריג שגרירים ושופטים
אשכנזי. דורש בלעדיות במינוי שגרירים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

חיות. עקיפה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

ההודעה על חתימת הסכם להקמת הממשלה, אם אכן יצליחו הצדדים להגיע להסכם סופי, תימסר יחד לנשיא המדינה ראובן ריבלין, בפגישה שיקיימו עמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן, בני גנץ - המחזיק עתה במנדט להקמת ממשלה. ל-News1 נודע, כי זו התוכנית המתגבשת מצד שני הצדדים.
ההליכה המשותפת לנשיא, בימים שגנץ מחזיק עדיין במנדט להקמת ממשלה, נובעת מהסיכום המתגבש, לפיו נתניהו הוא שיעמוד בראשות הממשלה במשך 18 החודשים הראשונים, ובפועל - לפחות מבחינה משפטית - נתניהו הוא שמקים את הממשלה, מציג את השרים בכנסת ישראל, ומבקש אישור הכנסת להקמת הממשלה ומינוי שריה.
הסכם הרוטציה מחייב שינוי חקיקה. על-פי החוק, הפסקת כהונה של ראש ממשלה כמוה כפיזור הממשלה, וכך גם הפסקת כהונת נתניהו ולו לשם רוטציה. על-פי הסיכום המתגבש בין הליכוד מזה וכחול לבן מזה, יבוצע שינוי בחוק, כך שניתן יהא להציג בפני הכנסת שני ראשי ממשלה: נתניהו - לתקופה של 18 חודשים ראשונים; וגנץ - לתקופה של 18 חודשים לאחר מכן.
תלויים זה בזה
נתניהו וגנץ הפכו לבני ברית קרובים ביותר, תלויים זה בזה, מתוך אינטרס משותף: להוציא אל הפועל את ההסכם המתגבש. ההסכם טוב לנתניהו, אישית, בין היתר כי הוא מאפשר לו להוביל את יישום עסקת המאה של הנשיא דונלד טראמפ לפחות בסוגיית סיפוח בקעת הירדן, ולאחר מכן "להחליק" מכס ראש הממשלה בלא שיוכתם כאילו פרש בגלל כתב האישום, ולכהן לאחר מכן בתפקיד מ"מ ראש הממשלה וכמייצג הממשלה מול ראשי המעצמות (ארה"ב, סין, רוסיה, הודו וכו'); ההסכם טוב לגנץ, אישית, משום שהוא מעניק לו תפקיד בכיר בממשלה, בתקופת משבר, וכן סיכוי ממשי לכהן, בחלוף 18 חודשים, בתפקיד ראש ממשלה (בתנאי שההסכם יכובד, בבוא הזמן, על-ידי בכירי הליכוד, ובראשם גדעון סער, ישראל כ"ץ, גלעד ארדן, יולי אדלשטיין, מירי רגב ואחרים).
נודע, כי במסגרת ההבנות בין גנץ לנתניהו, לא מן הנמנע שנתניהו עצמו לא יתנגד שנשיא המדינה ריבלין יאריך את המנדט של גנץ בכמה ימים נוספים (המנדט הנוכחי מסתיים ביום שני, 13.04.20). במסגרת זו, ונוכח צוק העיתים, תוצאות הבחירות לכנסת, ונזקי מגיפת הקורונה המחייבים הקמת ממשלת חירום, רותמים השניים את הכנסת להכשרת ההסכם המיוחד על-אף כתב האישום נגד נתניהו.
הטקטיקה: עקיפת מכשולים
נודע, כי טקטיקה זו נועדה לאפשר יישום ההסכם, בנסיבות המיוחדות שנוצרו, ותוך ניטרול סיכונים וקשיים, גם במחיר עקיפת שני אורגנים:
  • נשיא המדינה, ראובן ריבלין - ממנו ייחסך הצורך לדון בשאלת העברת המנדט לנתניהו, נגדו תלוי ועומד כתב אישום;
  • בית המשפט העליון, הנשיאה אסתר חיות - מהם תיחסך הדילמה, נוכח עתירות שיוגשו, קרוב לוודאי, האם יש מקום לשלול את סמכות נשיא המדינה ליתן מנדט להקמת ממשלה בידי מי שתלוי ועומד נגדו כתב אישום.
ההסכם בין הצדדים תלוי, כאמור, בשאלה אם יתגברו על הקשיים העומדים בפניהם. אם אכן יצליחו, תימסר הודעה לנשיא ריבלין עוד בימים הקרובים. הנשיא יתבקש ליתן בפועל בידי שניהם את האפשרות להוציא לפועל את ההסכם - גם אם משפטית יופקד/יוארך המנדט בידי גנץ. הליכי החקיקה בכנסת יחלו רק לאחר חג הפסח ויימשכו מספר ימים, ועם סיום החקיקה תוצג כאמור הממשלה בפני הכנסת. החלטה/השבעת הכנסת תהא סופית. בית המשפט העליון לא יוכל להתערב.

הטקטיקה: עקיפת מכשולים

נודע, כי טקטיקה זו נועדה לאפשר יישום ההסכם, בנסיבות המיוחדות שנוצרו, ותוך ניטרול סיכונים וקשיים, גם במחיר עקיפת שני אורגנים:
  • נשיא המדינה, ראובן ריבלין - ממנו ייחסך הצורך לדון בשאלת העברת המנדט לנתניהו, נגדו תלוי ועומד כתב אישום;
  • בית המשפט העליון, הנשיאה אסתר חיות - מהם תיחסך הדילמה, נוכח עתירות שיוגשו, קרוב לוודאי, האם יש מקום לשלול את סמכות נשיא המדינה ליתן מנדט להקמת ממשלה בידי מי שתלוי ועומד נגדו כתב אישום;
  • היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט - חוות דעתו בסוגיה תהא בלתי רלוונטית. עקיפתו נחוצה, שהרי בעצם זאת שהגיש כתב אישום (בעייתי, י.י.) נגד נתניהו, הוא קלע עצמו לניגוד עניינים, וחזקה עליו שהוא חפץ בהסתלקות נתניהו מראשות הממשלה.
ההסכם בין הצדדים תלוי, כאמור, בשאלה אם יתגברו על הקשיים העומדים בפניהם. אם אכן יצליחו, תימסר הודעה לנשיא ריבלין עוד בימים הקרובים. הנשיא יתבקש ליתן בפועל בידי שניהם את האפשרות להוציא לפועל את ההסכם - גם אם משפטית יופקד/יוארך המנדט בידי גנץ. הליכי החקיקה בכנסת יחלו רק לאחר חג הפסח ויימשכו מספר ימים, ועם סיום החקיקה תוצג כאמור הממשלה בפני הכנסת. החלטה/השבעת הכנסת תהא סופית. בית המשפט העליון לא יוכל להתערב.

סוגיית המינויים עומדת לרועץ

חתימה על הסכם בין הצדדים מותנית עתה בפתרון הסוגיה העיקרית העומדת לרועץ בין הצדדים: נסיגת כחול לבן, ובראשה בני גנץ ושר המשפטים המיועד אבי ניסנקורן, מההסכמה העקרונית לפיה מינוי בכירים בסקטור הממשלתי יבוצעו בהסכמה ולאחר התייעצות בין הצדדים. נתניהו וצוות המ"מ של הליכוד, ובראשו ח"כ יריב לוין, דורשים מגנץ לקיים את הסיכום בעניין זה - שניתן במקביל להבטחת נתניהו לממשלה שוויונית בין הצדדים. שילמנו ב-15 שרים, נאמר קיימו את חלקכם.
נודע, כי גנץ-ניסנקורן מבקשים להחריג מינוי שגרירים (גבי אשכנזי הוא המיועד לתפקיד שר החוץ) (שגריר באו"ם ובוושינגטון בסמכות נתניהו). כמו-כן הם מבקשים להחריג מינוי שופטים ובכירים במשרד המשפטים, כולל פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. את עמדתם, באשר למינויים במערכת המשפטית, הם מנמקים פומבית בכתב האישום נגד נתניהו, המחייב הרחקתו מעניינים אלה. על-כך משיבים בכירים בליכוד לגנץ: קשוט עצמך תחילה. "הנימוק" הוא בפועל תירוץ. כתב האישום מצוי בידי שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, וחזקה על שופטיו שינהלו את התיק באופן רציני ומקצועי; ואילו החקירה בפרשת המימד החמישי, בראשה עמדת בתפקיד יושב-ראש, מלווה על-ידי הפרקליטות - שקידום ועתיד בכיריה תלויים יהיה בידי שר המשפטים.
בשורה התחתונה מבהירים בליכוד: לא נסכים לנסיגה מסיכום זה. מינויים בכל הסקטור הממשלתי יבוצעו רק בהסכמה ולאחר היוועצות. ולא, לא יהיה הסכם, גנץ ילך להתרסקות תחת יושב-ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, וצפויות הפתעות באשר לצירופים אפשריים לקואליציה עם גוש הימין.

תאריך:  09/04/2020   |   עודכן:  10/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התוכנית של נתניהו-וגנץ: ידווחו לנשיא - הצלחנו להקים ממשלה
תגובות  [ 27 ] מוצגות  [ 27 ]  כתוב תגובה 
1
הגנציאדה והשמאל
מגיב ותיק  |  9/04/20 13:49
 
- מגיב ותיק: בראש המדינה יעמוד
שמחה חן  |  9/04/20 14:13
 
- אתה שמחה חן כמו שסבתא שלי...
מגיב ותיק  |  9/04/20 20:20
 
- }}למגיב הותיק=לחלק ישראל עכשיו
אתה לא העם שלי.  |  9/04/20 16:39
 
- מה ???
מגיב ותיק  |  9/04/20 20:23
 
- גם אני חילונית
מישהי  |  9/04/20 22:06
 
- אל תתרגשי ממנו...
מגיב ותיק  |  9/04/20 22:59
 
- מגיב ותיק, אני פסיכולוג רב-ותק
כרמלי  |  10/04/20 14:32
 
- }}}ישראל לא באמת דמוקרטיה
אפילו נתניהו מודה  |  10/04/20 00:21
 
- את חסרת הבנה למערכת הדמוקרטית
תום  |  11/04/20 12:47
 
- אתה אינך מבין מהי דמוקרטיה
נגעלת  |  11/04/20 14:42
 
- אתה אינך מבין מהי דמוקרטיה
נגעלת  |  11/04/20 14:42
2
קישקוש. גנץ כזה טיפש...
חשדנית  |  9/04/20 16:51
3
שניים בני ומחדל אחד
אני1  |  9/04/20 16:57
4
האם משום כך בחרנו בך? שתחתור
שאלה לראש הממשלה  |  9/04/20 16:59
5
מינוי ניצן לעליון יפיל הממשלה.
משה ג.  |  9/04/20 17:42
6
רגע לפני שיהיה מאוחר
Yodinu  |  9/04/20 19:07
7
למה ממשלה שיוויונית ?
א.ל. רמת-גן  |  9/04/20 19:14
8
כותרת מטעה לכתבה
משה דורון  |  9/04/20 21:03
9
גנץ יהיה באופוזיציה מנודה
נביאים  |  9/04/20 21:57
10
חובה לבצע במערכת בדק בית
אקטואלי  |  9/04/20 22:09
11
מכבי צהוב
איתי וייס  |  9/04/20 22:25
12
מי מוסר החומר? די ברור
אור-צפון  |  10/04/20 20:56
13
גנץ, אתה טיפש או מושחת?
נאורי  |  11/04/20 00:26
 
- המושחת ביבי הטיפש גנץ שלא קולט
יהודה דרורי  |  13/04/20 14:47
14
מתי נפטר מביבי
S  |  11/04/20 10:16
15
עצוב ועלוב לקרוא את יואב יצחק
שמרון קופון  |  16/04/20 23:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
אפרים הלפרין
כעת חיה לפני שבע שנים פרסמתי כאן באתר את הטור "שוויון בקטל"    היו אלה ימי הכינון של ממשלת ה"אחים", אשר חוקקה חוק גיוס מטופש וקצר ראות שמת מות נשיקה בסמוך לאחר חקיקתו    איש לא הרים הכפפה המוצעת כאן, על-אף שהובאה לידיעת מקבלי ההחלטות
טל בן יעקב
גנץ ואשכנזי מחזיקים בדעה פרגמטית הגורסת כי הם ניסו שלוש פעמים לקבל את אמון העם, ומאחר שלא קיבלו רוב מובהק, הפעם הרביעית לא תהיה שונה    לפיד ויעלון מונעים מאגו - הם בטוחים כי השלטון חייב להיות בידיים שלהם ואינם מוכנים לחשוב מחוץ לקופסה
בעז שפירא
דומני שאביע דעת רבים אם אומר שהרוב היהודי המוצק יעדיף עשרות מונים תלאותיה של מערכת בחירות רביעית על פני הצרה האיומה הזו של הפקרה למעשה של השלטון בידי אנשי שמאל מובהקים שאליליהם מערכת המשפט בישראל כאשר "האחד והיחיד בלתו אין" הוא בית המשפט העליון ושופטיו בשבתו כבית הדין העליון לצדק
עמנואל בן-סבו
אביב הגיע, פסח בא והשמחה לא ממש רבה. מגפת הקורונה יוצרת סדר עולמי משלה, הכאוס הפוליטי כמוהו כנגיף שאיבד שליטה, החרוסת שנוצרה בין שני הנגיפים הופכת למרור מר מלענה
אסתר שניאורסון גרי
צריך לשאול את היבא יזבק... היא מתעבת את החלת הריבונות ועל כן שותפיה מכחול לבן מבקשים זכות וטו על סיפוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il