X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האם נתניהו כשיר להרכיב ממשלה

זה לא עניינו של בג"ץ

כאשר הכדור יעבור לידי חברי הכנסת, ריבלין יהיה מחויב להעניק את המנדט למי שיקבל רוב התערבות של בג"ץ במצב הזה תהיה רמיסה גסה של עקרון הפרדת הרשויות וזלזול בוטה ברצונו הברור של הבוחר
▪  ▪  ▪
סכנה למשבר חוקתי [צילום: פלאש 90]
ריבלין, לא בג"ץ
איתמר לוין
ניתוח חוק יסוד הממשלה וחוק יסוד הכנסת מובילים למסקנה, כי אין מקום להתערבות של בג"ץ בשאלת כשירותו של נתניהו. זוהי שאלה פוליטית-ציבורית, וייתכן שהפתרון מצוי במשכן הנשיא
לרשימה המלאה

גם פאטה מורגנה וגם קפיצת הדרך
איתמר לוין
הטענות נגד יוזמת החקיקה מהוות היפוך של עקרונות היסוד במשטר הדמוקרטי, בו הרוב של הנבחרים הוא הקובע * המצב החוקי הנוכחי מורכב מאוד, יש טיעונים תקפים לשני הצדדים - ודווקא בשל כך מן הראוי שהמחוקק הוא שיכריע, לכאן או לכאן * נניח שהכנסת תאשר חוק שכזה; האם אוחנה ידרוש מבג"ץ לשנות אותו? זה יהיה מעניין
לרשימה המלאה

נתחיל מהשורה התחתונה: אין מקום לכך שבית המשפט העליון ימנע מבנימין נתניהו להרכיב ממשלה. בית המשפט מופקד על השיקולים המשפטיים והחוקיים, לא על המוסר והאתיקה. בית המשפט מקפיד לומר שהוא אינו מחליף את שיקול דעתה של הרשות המינהלית, ועל אחת כמה וכמה שהוא אינו יכול להחליף את שיקול דעתו של הציבור. כל החלטה אחרת תהווה רמיסה גסה של עקרון הפרדת הרשויות ותחולל משבר חוקתי חסר תקדים, העלול למוטט את מערכת האיזונים בין הרשויות.
כעת נחזור להתחלה. החוק אינו אומר מילה וחצי מילה בשאלה האם מי שמואשם בעבירות שיש עימן קלון, כשיר להרכיב ממשלה. הוא מדבר רק על הרשעה בעבירות כאלו: כאשר היא הופכת לחלוטה - ורק אז - על ראש הממשלה להתפטר או שהכנסת תדיח אותו. ההיגיון מלמד, שמדובר בלקונה ולא בהסדר שלילי. המחוקק לא צפה מצב כזה ולכן לא התייחס אליו; שתיקתו אינה נובעת מכך שהוא רצה בצורה פוזיטיבית לאפשר לנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. כאמור, מסקנה זו נובעת רק מן ההיגיון; מדובר במצב חסר תקדים (גם במדינות אחרות), ומן הסתם ההנחה של המחוקק הייתה שאזרחי ישראל לא יבחרו בנאשם.
אבל הם כן בחרו, וזאת הנקודה המכרעת. ונא לשים לב: זו הנקודה המכרעת רק לגבי כשירותו של נתניהו להרכיב ממשלה, לא לגבי ניהולו של ההליך נגדו, וגם לא לגבי יכולתו המעשית לעסוק בענייני המדינה בעוד לכל הפחות חלק מדעתו מוקדש למשפטו. זוהי הנקודה בה אנו מצויים כעת. כבר ניתחנו בעבר את ההיבטים המשפטיים של הנושא ולא נשוב ונאריך כאן (ראו קישור משמאל, "גם פאטה מורגנה").
הלאה. מה לגבי שיקול דעתו של נשיא המדינה? בניגוד למה שמקובל לחשוב, שיקול הדעת של הנשיא הוא בלתי מוגבל. סעיף 7(א) לחוק יסוד הממשלה קובע: "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך". זהו. הנשיא צריך להתייעץ עם הסיעות ולאחר מכן להטיל את התפקיד על חבר כנסת שהסכים לקבל אותו על עצמו. הנוהג ההגיוני הוא לבחור במי שרוב הח"כים המליצו עליו, אבל אין בחוק שום חובה כזאת.
ניתן לטעון, ובמידה רבה של צדק, ששיקול דעתו של הנשיא איננו נתון לביקורת בג"ץ. ראשית, הנשיא הוא נבחר ציבור - באמצעות הכנסת. שנית, הוא בעל הסמכות הבלעדית בחוק יסוד הממשלה. שלישית, הוא אשר ממנה את השופטים ולא להפך. רביעית, מדובר בתפקיד החשוב ביותר המוטל עליו, ואין זה סביר שמישהו יוכל להתערב ולשנות בכוח את החלטתו. חמישית, מתן אפשרות להתערבות משפטית יוביל לאין-סוף עתירות בכל פעם בה הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה. אם הנשיא יפעל חלילה בצורה מושחתת או מופרעת, הכנסת יכולה להדיח אותו ואף ניתן להעמידו לדין. בכל מקרה אחר - החלטתו בנושא הרכבת הממשלה חסינה מביקורת שיפוטית.
החל מהלילה בחצות (14.4.20) המצב יהיה ברור עוד יותר. הנשיא ראובן ריבלין כבר הודיע שלא יאריך את המנדט שהעניק לבני גנץ ולא יעביר את הכדור לידי בנימין נתניהו, אלא יעבור הישר לשלב השלישי. סעיף 10 לחוק יסוד הממשלה קובע:
"(א) הודיע נשיא המדינה ליושב-ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, או שהטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על חבר הכנסת לפי אותו סעיף וחבר הכנסת לא הודיע לנשיא בתוך 28 ימים שהרכיב ממשלה או שהודיע לו לפני כן שאין בידו להרכיב ממשלה או שהציג ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, רשאים רוב חברי הכנסת לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את התפקיד על חבר הכנסת פלוני, שהסכים לכך בכתב, והכל בתוך 21 ימים מיום הודעת הנשיא.
"... (ב) הוגשה לנשיא בקשה כאמור בסעיף קטן (א), יטיל הנשיא, בתוך יומיים, את התפקיד להרכיב ממשלה על חבר הכנסת שצוין בבקשה.
"(ג) לחבר הכנסת שהתפקיד להרכיב ממשלה הוטל עליו לפי סעיף זה נתונה למילוי תפקידו תקופה של 14 ימים".
במצב הזה, לנשיא אין שום שיקול דעת. ברגע בו 61 חברי כנסת תומכים במועמד מסוים - הנשיא חייב להטיל עליו את המשימה. לכן, כבר לא מדובר רק (או "רק") בסמכותו הייחודית והבלעדית של הנשיא; מדובר ברצון רוב העם, כפי שבא לידי ביטוי בכנסת, ובמיוחד כאשר הן הליכוד והן כחול-לבן הלכו לבחירות עם מועמדים ברורים ומוצהרים לראשות הממשלה. כלומר: אם לנתניהו יהיו 61 חברי כנסת - זה מה שהציבור רוצה, זה מה שהנשיא חייב לעשות ובזה אסור לבג"ץ להתערב.
התערבות של בג"ץ בשלב של בחירה בידי חברי הכנסת, תהיה הפרה חסרת תקדים וחמורה מאין-כמותה של עקרון הפרדת הרשויות. הציבור בחר את הח"כים, הם המביעים אמון בממשלה, ובשבועות הקרובים הם גם אלו שיוכלו לקבוע מראש מי יהיה ראש הממשלה. התהליך נקבע בחקיקת יסוד חד-משמעית. נכון שכאמור המחוקק לא צפה מועמדות של נאשם בפלילים לראשות הממשלה, אך הוא לא הגביל בחירה של נאשם לכנסת - וכבר היו דברים מעולם. אם הציבור רוצה נאשם ויהיה לכך רוב בכנסת - כך יהא. ונזכיר שוב, שאנו עוסקים רק בשאלת הכשירות החוקית להרכיב ממשלה - לא בשאלה המוסרית המיידית ולא בשאלה המעשית העתידית.
בג"ץ הראה בשנים האחרונות כמה סימנים מעוררי דאגה בדבר נכונותו להתערב בהליכים פוליטיים, אפילו במקום בו יש חקיקה מפורשת. הדוגמה הבולטת ביותר הייתה שני פסקי הדין שאמנם אישרו את מינויו של אריה דרעי לשר ולאחר מכן לשר הפנים, אך השתרעו על פני עמודים רבים במקום לכלול שורה אחת: חוק יסוד הממשלה מאפשר זאת ולכן אין על מה לדבר. גם בשבועות האחרונים אמרו כמה וכמה שופטים, כי הם אינם דנים בכשירותו של נתניהו רק משום שהיא מוקדמת מדי. לכן קרוב לוודאי שעתירה נגד הענקת המנדט תוגש ברגע שזה יקרה, ואזי יהיה פסק דין ארוך לגופו של עניין.
נאמר בצורה הברורה ביותר: זה איננו עניינו של בית המשפט העליון. זוהי הכרעה של הציבור בקלפי ושל הכנסת בהצבעה. אפשר לא לאהוב אותה, אפשר לתהות מה היא אומרת על המוסר הציבורי בישראל, אפשר לנסות למנוע כמותה בעתיד. אבל נכון להיום, התערבות של בג"ץ תהיה כפייה בלתי ראויה, יש שיאמרו: דיקטטורית, של דעת קבוצה קטנה על פני דעת הרוב הגדול. זו תהיה המרת שיקול הדעת שבא לידי ביטוי בצורה דמוקרטית ישירה, בשיקול הדעת של מי שנבחרו רק בעקיפין בידי הציבור. זו תהיה נטילת התפקיד מידי מי שנותנים דין וחשבון לכל אזרחי ישראל, והעברתו לידי מי שפטורים מכל דין וחשבון שכזה.
אם וכאשר תגיע הסוגיה לפתחו של בית המשפט העליון, יהיו השופטים חייבים לגזור על עצמם ריסון ואיפוק - ואין זה משנה מהי דעתם האישית על מצב בו האדם היושב בבלפור גם מנהל משפט בצלאח א-דין. בחירתו של הציבור הייתה חוקית ותקינה, נעשתה בכוונה תחילה - והיא הקובעת. אין בלתה.

תאריך:  13/04/2020   |   עודכן:  13/04/2020
+הורוביץ, פתח פיך
14:28 13/04/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

לפני יותר משבועיים הוא צוטט בטורו של העיתונאי יוסי ורטר בהארץ כמי שסבור כי ביבי יעשה הכל למנוע את העמדתו לדין, ותוצאות מעשיו חמורים מכל מלחמה אליה עלולה ישראל להיקלע  ▪  ביבי שתק

נתניהו. שתק [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+גורמים בכחול לבן: אין כוונה למנות את שי ניצן לשופט בעליון
13:55 13/04/20  |  עידן יוסף

גורמים בכחול לבן העבירו מסר מרגיע לאנשי הליכוד: לא מתכוונים למנות את שי ניצן לשופט עליון (כאן חדשות). בשעות האחרונות מוחלפים טיוטות בין שתי המפלגות באשר לנקודות המחלוקת ביניהן (חדשות 12).

+חשיבותו של המנדט
13:45 13/04/20  |  טל בן-יעקב   |   לרשימה המלאה

אם יוצאים מנקודת הנחה כי שני הצדדים מבינים שממשלת אחדות זו האופציה הסבירה ביותר להקמת ממשלה, אפשר לחשוב שלכאורה אין זה משנה מי יקבל את המנדט, אך כל צד מבין שקבלתו מהווה מינוף משמעותי על הצד השני במשא-ומתן המסתמן

ריבלין. יודע ומבין [צילום: פלאש 90]
+ראשי מועצות ביו"ש לוחצים לאחדות עבור הריבונות
12:26 13/04/20  |  עידן יוסף

ראשי מועצות ביהודה ושומרון (בנימין, שומרון והבקעה) לוחצים על נתניהו להסכים לאחדות, כדי להביא את הריבונות כבר בחודשיים הקרובים. הם בקשר גם עם לשכת רה"מ וגם עם יועז הנדל (דרך ארץ) (חדשות 12).

+ח"כ סגלוביץ: "גנץ הולך להיות בתפקיד בכיר בארגון פשיעה"
11:33 13/04/20  |  מירב ארד

ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד-תל"ם): "אם אכן במו״מ הקואליציוני דנים בפסקת ההתגברות, לא מדובר בכניעה, מדובר בהובלה מודעת של מיטוט שלטון החוק ומתן חסינות לנאשם. גנץ, אתה הולך להיות בתפקיד בכיר בארגון פשיעה".

+בני בלי
11:19 13/04/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

לך בשדות וקרא לבוגי וליאיר לפיד ולאביגדור ליברמן וחזור לאריח הראשון  ▪  הגש כבר את ההצעה המונעת מעבריין עם שלושה אישומים (והגדול עוד בדרך), מלהיות ראש הממשלה

גנץ. הלך שולל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ח"כ לפיד: "לא מוכן להאמין שכחול לבן יתנו לביבי חוק חסינות"
10:59 13/04/20  |  מירב ארד

ח"כ יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני לא מוכן להאמין שכחול לבן יתנו לביבי חוק חסינות. אין דבר כזה 'פסקת התגברות לבג״ץ'. לפחות תקראו לזה בשם האמיתי של זה: חוק חסינות לביבי. הדבר שהוא רצה כל הזמן ואפילו בימין לא נתנו לו".

+ח"כ אשכנזי: "לשקול ביטול הדו"חות למפגינים מחוץ לביתי"
10:39 13/04/20  |  מירב ארד

רא"ל (מיל') גבי אשכנזי פונה לשר לביטחון פנים ולמ"מ המפכ"ל לשקול את ביטול הדו"חות למפגינים מחוץ לביתו הבוקר: "גם בימים אלה יש להבטיח את חופש הביטוי ואת זכות המחאה, בתנאי שהמפגינים מקיימים את תקנות משרד הבריאות. הפגנה היא זכות יסוד בדמוקרטיה. אני קורא לשר לביטחון פנים ולמ"מ מפכ"ל המשטרה לשקול את ביטול הדו"חות שנרשמו למפגינים הבוקר".

+יעלון: "עדיין לא מאוחר להתחרט על הטעות בניווט"
08:28 13/04/20  |  

שהב"ט והרמטכ"ל לשעבר, חה"כ משה (בוגי) יעלון, 'יש עתיד - תלם', בחשבון הטוויטר שלו: "בני, כבר ברור שכוונתך התמימה להתגייס לממשלת חרום, פוגשת נוכלות צינית של נאשם שנמלט מספסל הנאשמים. אם תסכים לדרישותיו לביצור שלטונו, והפיכתו לשליט מעל החוק, תמעל בשליחות שאיחדה בינינו. עדיין לא מאוחר להתחרט על הטעות בניווט!"


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה לא עניינו של בג"ץ
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
חובה לבצע במערכת בדק בית
אקטואלי  |  13/04/20 09:08
2
בגץ הוא לא בית הדין לפופוליזם
אודי265  |  13/04/20 09:41
 
- הלכת דרעי רלבנטית כמו שהשמש
בני בנקר  |  13/04/20 12:53
3
בג״ץ לא יכול למנוע
באמת מעניין  |  13/04/20 10:26
4
הכול נכון,אבל יש משפט תלוש
בני בנקר  |  13/04/20 11:26
5
אין בושה למנוולים
בן נאמן  |  13/04/20 12:11
 
- קישקוש של בן נאמן. מושחת יודח
יהודה דרורי  |  13/04/20 14:40
 
- כמה טמטום יכול להיות אדם חכם,
בן נאמן  |  13/04/20 18:41
 
- עיור לנוכלותו של גנץ כשלו
לולינקה  |  14/04/20 17:15
6
לא בג"ץ אלא מרי אזרחי
משה דב  |  13/04/20 13:13
7
בגץ הטלת מנדט לנאשם
גקי  |  13/04/20 13:15
8
מה מניע את ריבלין ?
א.ל. רמת-גן  |  13/04/20 13:49
 
- מה לא ברור לך ? בכך הנציח
בני בנקר  |  13/04/20 15:07
9
ריבלין מול נתניהו הכל אישי
עוד סתם אחד   |  14/04/20 17:13
10
דוגמא נאה לחופש ביטוי
משה דורון  |  15/04/20 10:27
11
חובה לבצע במערכת בדק בית
אקטואלי  |  20/04/20 00:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
עידן יוסף
ראש הממשלה נתניהו דורש פסקת התגברות שתמנע מבג"ץ לקבוע שאינו יכול להרכיב ממשלה בשל כתבי האישום שהוגשו נגדו    נתניהו דורש תיקון בסעיף לפיו יוכל למנות שר מטעמו כחבר בוועדה וחבר כנסת נוסף שיהיה בתיאום עם גנץ    בכחול לבן מאיימים בקידום חוקים נגד נתניהו ובחוקים לביטול הסטטוס-קוו
איתמר לוין
קובע: השאלה האם נתניהו כשיר להרכיב את הממשלה היא תיאורטית, משום שריבלין לא הטיל עליו את המשימה    רומז שיהיה מוכן לדון בנושא לגופו אם וכאשר תוטל הרכבת הממשלה על נתניהו
דן מרגלית
ככה זה תמיד, המתריעים הגדולים ביותר מפני נתניהו אינם 'אויבים פוליטיים' שרוצים לרשת אותו. הם דווקא אלה שהיו הכי קרובים אליו, ושברחו מהמדמנה הזו כשצחנת הסכנה צרובה בנחיריהם"
מירב ארד
הודיע כי "בנסיבות הקיימות, לא תתאפשר הארכה של תקופת מלאכת הרכבת הממשלה"    אם עד מחר בחצות לא ייחתם הסכם קואליציוני - המנדט יחזור לכנסת ל-21 יום    כחול לבן בתגובה: "הבהרנו לליכוד, כי לא נאפשר כל פגיעה בשלטון החוק"
דן מרגלית
אדם שיוצא לדרך עם שותף, בין אם בן/בת זוג או איש עסקים או קרוב משפחה או עמית ובין אם מישהו אחר מצפה ממנו כי ינהג בהגינות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il