X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אם יוצאים מנקודת הנחה כי שני הצדדים מבינים שממשלת אחדות זו האופציה הסבירה ביותר להקמת ממשלה, אפשר לחשוב שלכאורה אין זה משנה מי יקבל את המנדט, אך כל צד מבין שקבלתו מהווה מינוף משמעותי על הצד השני במשא-ומתן המסתמן
▪  ▪  ▪
ריבלין. יודע ומבין [צילום: פלאש 90]

גם בנימין נתניהו וגם בני גנץ רוצים כל אחד לעצמו את המנדט להרכבת הממשלה. הם גם תלויים האחד ברעהו. לגנץ אין ממש לאן לחזור, אבל אם נתניהו יעשה מהלך נגדו, אביגדור ליברמן, יאיר לפיד, עמיר פרץ, ניצן הורוביץ ואיימן עודה ישתפו עימו פעולה בחקיקה כנגד ראש הממשלה על-מנת שלא יוכל להרכיב ממשלה בגין כתבי האישום העומדים כנגדו. הם יעדיפו שיתוף פעולה איתו על פני ישיבה בחיבוק ידיים בזמן שנתניהו מנסה להקים ממשלה לבדו. שיתוף פעולה שכזה יהיה צורם, עקב הדם הרע שעבר ביניהם, אך עדיין ישרת את האינטרסים של כלל הצדדים; האויב של האויב הוא חבר. גנץ, מתוקף היותו יו"ר הכנסת, יכול להרים מהלך שכזה, אך הוא צריך בנוסף את ראשות הוועדה המסדרת, תפקיד המתלווה למחזיק המנדט להרכבת הממשלה המתקבל מהנשיא, ובשביל זה הוא צריך ממנו ארכה.
מהצד השני, לנתניהו אין דרך להקים ממשלה ללא גנץ. הוא מאמין כי אם יחזיק במנדט הוא יכול לאיים כי ימשוך לחיקו את אורלי לוי אבקסיס, יועז הנדל וצבי האוזר, אך יהיה זה איום סרק - לוי אבקסיס אומנם כבר הספיקה לבגוד במצביעיה ולהודיע כי תמליץ לנשיא על נתניהו, אך הנדל והאוזר הודיעו לבית לנשיא כי לא יתמכו בראש הממשלה, מה שהיה למעשה די צפוי:
עצם פרישתם ממפלגת תל"ם של בוגי יעלון והצטרפותם לכחול לבן של גנץ וגבי אשכנזי מלמדת כי הם רואים עצמם בקואליציה עם נתניהו, אך יש לזכור כי למרות שהם ימניים, הם רצו זה שלוש מערכות בחירות בתוך מפלגה אשר שמה לנגד עיניה להחליף את שלטון הליכוד, ואם בנוסף מביאים בחשבון את העבר שלהם עם נתניהו ואת העובדה כי הצטרפו לגנץ ואשכנזי ולא לליכוד, מגיעים לעומק ההבנה מאחורי החלטתם כי לא יגישו את הכתר לראש הממשלה. אם נתניהו יחזיק במנדט הוא עוד יכול תיאורטית להקים ממשלה, אך הסיכויים שלו כמעט ולא קיימים. הוא, מצידו, יעדיף סיכויים קלושים על פני אפס סיכויים; ובכל מקרה ירצה להעביר אליו את השליטה על הוועדה המסדרת, במה שישרוף לגנץ את קלף המיקוח העיקרי כלפיו.
אם יוצאים מנקודת הנחה כי שני הצדדים מבינים שממשלת אחדות זו האופציה הסבירה ביותר להקמת ממשלה, אפשר לחשוב שלכאורה אין זה משנה מי יקבל את המנדט, אך כל צד מבין שקבלתו מהווה מינוף משמעותי על הצד השני במשא-ומתן המסתמן, לפחות בכל הקשור להסכמות על מינויי שופטים.
רובי ריבלין יודע ומבין ואת כל זה. הוא רואה כי מחד-גיסא גנץ לקח סיכון, עזב את שותפיו הפוליטיים והקריב את כוחו האלקטורלי לטובת ממשלת אחדות עם נתניהו, נסוג מדרישתו לגבי תיק הבריאות המהווה דריסת רגל בניהול משבר הקורונה, ויתר על הווטו בנושא החלת הריבונות והסכים שנתניהו יקבל את הבכורה בראשות הממשלה; ומאידך-גיסא רואה איך נתניהו עושה סיבוב פרסה אחרי שכבר הגיע עם גנץ להסכמות בנוגע לוועדה למינוי שופטים ופתאום דורש לעצמו את הווטו בנושא זה בחזרה לאחר שכבר ויתר עליו, ובנוסף משחק אותה מופתע כאילו הוא לא ידע על הצעת החוק המופיעה בנספחי ההסכם בינו לבין יו"ר כחול לבן, לפיה גנץ יושבע יחד איתו לראשות הממשלה, במה שמספק לו תירוץ מושלם לסגת מהבטחה זו.
כאוס משפטי
רק שנתניהו לא גילה רק עכשיו על הצעת החוק - הליכוד הוא אשר הציע זאת מלכתחילה לגנץ בתחילת המגעים לממשלת האחדות. נתניהו גם התנקש בבקשתו של גנץ מהנשיא לקבל ארכה - ריבלין לא מסכים להיענות לבקשה זו בעקבות שיחה בינו לראש הממשלה, אשר גרמה לו להבין כי השניים אינם קרובים לחתימה על הסכם.
לאור ויתוריו המופלגים של גנץ וסיבובי הפרסה של נתניהו, ריבלין מודע לכך כי האחרון מנסה לגרור זמן על-מנת שהמנדט להרכבת הממשלה יעבור אליו, ולא מוכן לבלוע את הפיתיון; הוא אינו מוכן לתת את כל קלפי המיקוח לראש הממשלה. הוא גם לא יכול להשאיר את המנדט בידיו של גנץ, מכיוון שיש לו חוסר בממליצים, ומאיים כי יחזיר את המנדט לכנסת על-מנת להביא את הצדדים להגיע להבנה שהם צריכים להתייצב אצלו ביחד, מתוך תקווה כי מעשה שכזה יגרום להם, ובמיוחד לנתניהו, להפסיק את המשחקים הפוליטיים.
ראש הממשלה וגנץ יודעים היטב כי העברת המנדט לנתניהו יערים קשיים על הקמתה של ממשלה, כיוון שאם הדבר יקרה, יוגשו עתירות לבג"ץ על-מנת שיאסור על ח"כ אשר עומדים נגדו כתבי אישום לקבל את המנדט. לכן הפתרון היחיד הוא הליכה משותפת שלהם לריבלין והמלצה של שניהם על גנץ; אם שניהם ימליצו על נתניהו, העתירות יוגשו. ריבלין מכוון בדיוק לשם. הוא מבקש להכריח את נתניהו להמליץ על גנץ על-מנת למנוע כאוס משפטי ופוליטי.
אם המנדט יחזור לכנסת, כחול לבן תמשיך לשלוט בוועדה המסדרת, במסגרתה תוכל להחזיק בקלף נגד נתניהו בדמות איום עליו בחקיקת חוק אשר ימנע ממנו להרכיב ממשלה. איום שיתממש אך ורק אם נתניהו ימשיך להערים קשיים על המאמצים להקמת ממשלת אחדות.
בסופו של דבר, לא יכול להיות שגנץ יקריב את האיחוד עם לפיד ויעלון, ייתן את הבכורה על ראשות הממשלה לנתניהו, יוותר על הווטו בדבר הסיפוח וייסוג מדרישתו לגבי תיק הבריאות - ובנוסף לא יקבל בתמורה את הוועדה לבחירת שופטים, כפי שכבר סוכם, ואת הערבונות והבטוחות אשר הובטחו לו בדבר קיום הרוטציה, ובכלל זה את השבעתו לראשות הממשלה יחד עם נתניהו. אין ספק כי נתניהו מנסה למשוך זמן על-מנת לקבל את מבוקשו, וליצור תמונה בה הוא יוצא המנצח וגנץ המפסיד. גנץ בסך-הכל רוצה ליצור מצג בו שניהם התפשרו.

תאריך:  13/04/2020   |   עודכן:  13/04/2020
+הורוביץ, פתח פיך
14:28 13/04/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

לפני יותר משבועיים הוא צוטט בטורו של העיתונאי יוסי ורטר בהארץ כמי שסבור כי ביבי יעשה הכל למנוע את העמדתו לדין, ותוצאות מעשיו חמורים מכל מלחמה אליה עלולה ישראל להיקלע  ▪  ביבי שתק

נתניהו. שתק [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+גורמים בכחול לבן: אין כוונה למנות את שי ניצן לשופט בעליון
13:55 13/04/20  |  עידן יוסף

גורמים בכחול לבן העבירו מסר מרגיע לאנשי הליכוד: לא מתכוונים למנות את שי ניצן לשופט עליון (כאן חדשות). בשעות האחרונות מוחלפים טיוטות בין שתי המפלגות באשר לנקודות המחלוקת ביניהן (חדשות 12).

+ראשי מועצות ביו"ש לוחצים לאחדות עבור הריבונות
12:26 13/04/20  |  עידן יוסף

ראשי מועצות ביהודה ושומרון (בנימין, שומרון והבקעה) לוחצים על נתניהו להסכים לאחדות, כדי להביא את הריבונות כבר בחודשיים הקרובים. הם בקשר גם עם לשכת רה"מ וגם עם יועז הנדל (דרך ארץ) (חדשות 12).

+ח"כ סגלוביץ: "גנץ הולך להיות בתפקיד בכיר בארגון פשיעה"
11:33 13/04/20  |  מירב ארד

ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד-תל"ם): "אם אכן במו״מ הקואליציוני דנים בפסקת ההתגברות, לא מדובר בכניעה, מדובר בהובלה מודעת של מיטוט שלטון החוק ומתן חסינות לנאשם. גנץ, אתה הולך להיות בתפקיד בכיר בארגון פשיעה".

+בני בלי
11:19 13/04/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

לך בשדות וקרא לבוגי וליאיר לפיד ולאביגדור ליברמן וחזור לאריח הראשון  ▪  הגש כבר את ההצעה המונעת מעבריין עם שלושה אישומים (והגדול עוד בדרך), מלהיות ראש הממשלה

גנץ. הלך שולל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ח"כ לפיד: "לא מוכן להאמין שכחול לבן יתנו לביבי חוק חסינות"
10:59 13/04/20  |  מירב ארד

ח"כ יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני לא מוכן להאמין שכחול לבן יתנו לביבי חוק חסינות. אין דבר כזה 'פסקת התגברות לבג״ץ'. לפחות תקראו לזה בשם האמיתי של זה: חוק חסינות לביבי. הדבר שהוא רצה כל הזמן ואפילו בימין לא נתנו לו".

+ח"כ אשכנזי: "לשקול ביטול הדו"חות למפגינים מחוץ לביתי"
10:39 13/04/20  |  מירב ארד

רא"ל (מיל') גבי אשכנזי פונה לשר לביטחון פנים ולמ"מ המפכ"ל לשקול את ביטול הדו"חות למפגינים מחוץ לביתו הבוקר: "גם בימים אלה יש להבטיח את חופש הביטוי ואת זכות המחאה, בתנאי שהמפגינים מקיימים את תקנות משרד הבריאות. הפגנה היא זכות יסוד בדמוקרטיה. אני קורא לשר לביטחון פנים ולמ"מ מפכ"ל המשטרה לשקול את ביטול הדו"חות שנרשמו למפגינים הבוקר".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
דן מרגלית
לך בשדות וקרא לבוגי וליאיר לפיד ולאביגדור ליברמן וחזור לאריח הראשון    הגש כבר את ההצעה המונעת מעבריין עם שלושה אישומים (והגדול עוד בדרך), מלהיות ראש הממשלה
איתמר לוין
כאשר הכדור יעבור לידי חברי הכנסת, ריבלין יהיה מחויב להעניק את המנדט למי שיקבל רוב    התערבות של בג"ץ במצב הזה תהיה רמיסה גסה של עקרון הפרדת הרשויות וזלזול בוטה ברצונו הברור של הבוחר
עידן יוסף
ראש הממשלה נתניהו דורש פסקת התגברות שתמנע מבג"ץ לקבוע שאינו יכול להרכיב ממשלה בשל כתבי האישום שהוגשו נגדו    נתניהו דורש תיקון בסעיף לפיו יוכל למנות שר מטעמו כחבר בוועדה וחבר כנסת נוסף שיהיה בתיאום עם גנץ    בכחול לבן מאיימים בקידום חוקים נגד נתניהו ובחוקים לביטול הסטטוס-קוו
איתמר לוין
קובע: השאלה האם נתניהו כשיר להרכיב את הממשלה היא תיאורטית, משום שריבלין לא הטיל עליו את המשימה    רומז שיהיה מוכן לדון בנושא לגופו אם וכאשר תוטל הרכבת הממשלה על נתניהו
דן מרגלית
ככה זה תמיד, המתריעים הגדולים ביותר מפני נתניהו אינם 'אויבים פוליטיים' שרוצים לרשת אותו. הם דווקא אלה שהיו הכי קרובים אליו, ושברחו מהמדמנה הזו כשצחנת הסכנה צרובה בנחיריהם"
רשימות נוספות
הנשיא החליט: לא להאריך המנדט לגנץ  /  מירב ארד
אורלי לוי-אבקסיס ממליצה על בנימין נתניהו  /  מירב ארד
גנץ מבקש מהנשיא ארכה להרכבת הממשלה  /  עידן יוסף
בני גנץ, מבין לליבך  /  דן מרגלית
הפור נפל  /  אליהו קאופמן
תוצרת כחול-לבן  /  אביתר בן-צדף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il