X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארגון חמאס נכשל לפי שעה בניסיונו לעורר את דעת הקהל בישראל ולהפעיל לחץ פנימי על ממשלת נתניהו לקדם את עסקת חילופי שבויים. זו העת שעל הדרג המדיני לאמץ וליישם את המלצות ועדת שמגר בנושא "תעריפי הגג" לשבויים חיים ולגופות כדי למנוע סחיטה של ישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש 90]

בימים האחרונים הגבירו בכירי ארגון חמאס את התבטאויותיהם באמצעי התקשורת הערביים בנושא היוזמה של הארגון, כפי שהציע אותה יחיא סינוואר ב-2 באפריל, לעסקת חילופי שבויים חדשה על-רקע משבר הקורונה. ההתבטאויות של בכירי חמאס נשמעות ממש כתחינה לישראל שלא להחמיץ הפעם את ההזדמנות לעסקה חדשה, תוך שהם מדגישים כי "הדלת עדיין פתוחה" לעסקה.
תמונת המצב שעולה מדיווחי התקשורת הערבית היא שארגון חמאס מסר את יוזמתו החדשה למודיעין המצרי ולעוד כמה מתווכים שפנו בנושא אך אין כל פריצת דרך, מצרים עדיין לומדת את הפרטים, הדרג המדיני בישראל עסוק במשבר הקורונה ובמגעים להרכבת ממשלה חדשה, הוא הוא הודיע למצרים כי הוא מעוניין עקרונית בעסקה אך המצרים לא הבחינו בשום התלהבות מהצד הישראלי.
אפשר להבין בהחלט את הגישה הזהירה של הדרג המדיני כלפי עסקת שבויים חדשה, למרות שבמערכת הביטחון אומרים כי מדובר בהזדמנות שאולי לא תחזור פעם נוספת להגיע לעסקה שתאפשר את החזרתם של 4 השבויים הישראלים הביתה. מבדיקת התבטאויות בכירי חמאס בתקשורת על "העסקה החדשה" עולה כי ארגון חמאס איננו מוכן לוותר על התנאי המוקדם שהציב בשנים האחרונות כי לפני כל דיון מעשי בעסקה ישוחררו לאלתר מהכלא הישראלי כ-70 פעילי טרור ששוחררו ב"עסקת שליט" ושנעצרו מחדש ע"י השב"כ הישראלי לאחר שחזרו לפעילות טרור.
אם כך הוא הדבר, מה נשתנה?
יחיא סינוואר,מנהיג חמאס ברצועה הודיע כי ארגונו מוכן ל"ויתורים חלקיים" כדי לקדם את העסקה באמצעות מתווכים אולם הוא לא פירט, ההתנהלות של בכירי חמאס באמצעי התקשורת, כשהם מנסים לנהל משא-ומתן עם ישראל באמצעותם, נראית ברחוב הפלשתיני כאילו הם רודפים אחרי דעת הקהל הפלשתינית, על-רקע הבחירות הפנימיות שיתקיימו בקרוב בארגון חמאס, כדי להראות את דאגתם לאסירים הביטחונים בתקופת משבר הקורונה. המהלך כולו נולד כתוצאה מלחץ של משפחות האסירים הביטחוניים והנהגת האסירים הביטחוניים של חמאס בבתי הכלא בישראל על הנהגת חמאס.
חמאס לא הצליח לעורר לחץ על ממשלת נתניהו
הנהגת חמאס לחוצה להשיג כמה שיותר מהר את שחרורם של האסירים הביטחוניים המבוגרים, החולים, הנשים והקטינים כדי להראות שיש לה הישג ראשוני. אולם, ההפצרות הפומביות של ראשי חמאס בדרג המדיני בישראל לנהל עמם משא-ומתן על עסקת חילופי שבויים חדשה מעידות, נכון לכתיבת שורות אלה, על כך שהיוזמה החמאסית מקרטעת ואיננה מצליחה לעורר את דעת הקהל בישראל, ארגון חמאס נכשל לפי שעה בניסיונו להפעיל לחץ פנימי על ממשלת נתניהו לקדם את העסקה. הציבור בישראל והדרג המדיני והביטחוני מבינים כבר שאסור לחזור על השגיאות שנעשו ב"עסקת שליט" ב-2011 וצריך להפיק מהן את הלקחים הדרושים.
בחמאס אומרים כי הצעתו של יחיא סינוואר מדברת רק על "עסקה הומניטרית" ולא על עסקה כוללת כמו "עסקת שליט" שבמסגרתה שיחררה ישראל 1027 אסירים ביטחוניים בתמורה לחייל צה"ל גלעד שליט. על-פי גורמים בחמאס, הארגון כבר הכין רשימות שמות וידרוש את שחרורם של 250 אסירים ביטחוניים תמורת מידע על גורלם ומצב בריאותם של 4 השבויים הישראלים. לגבי שחרור השבויים הישראלים,לחמאס יש ציפיות גבוהות מאוד, גורמים בחמאס אומרים כי ב"עסקת שליט" שוחררו יותר מאלף אסירים ביטחוניים תמורת חייל אחד, "עכשיו יש בידינו 4 חיילים", אומרים אותם גורמים, "והמחיר צריך להיות בהתאם."
ישום המלצות ועדת שמגר
גם אם בסופו של דבר תצא עסקת חילופי שבויים חדשה אל הפועל, אין מדובר בסוף פסוק, בבתי הכלא בישראל יש יותר מ-5000 אסירים ביטחוניים וארגוני הטרור ימשיכו במאמציהם לחטוף חיילי צה"ל ואזרחים ישראלים חיים או את גופותיהם כדי לצבור קלפי מיקוח חדשים לקראת עסקות חילופי שבויים חדשות. לכן, יש מעכשיו להציב ולהחיל כללים ברורים מבחינתה של ישראל לגבי עסקות חילופי שבויים.
ישראל נכשלה בניסיונותיה להפעיל מנופי לחץ על חמאס כדי להביא לשחרורם של 4 הישראלים המוחזקים בידיו ברצועת עזה, ההצעות עלו בדיוני הקבינט הביטחוני ונדונו, חלקן אומץ וחלקן נדחה, ההצעות שאומצו לא היה מספיקות כדי להלחיץ את הארגון להתפשר ולהגיע לעסקה חדשה, נראה שרק משבר הקורונה והלחץ של אסירי חמאס ובני משפחותיהם על הנהגת הארגון והחשש שהם ידבקו במגיפה וחלקם ימות הוא שזירז את הזרוע הצבאית של הארגון לנסות ולהוביל מהלך חדש.
שר הביטחון לשעבר אהוד ברק הוא שיזם לפני כמה שנים את הקמתה של ועדה מיוחדת כדי לבנות מנגנון והמלצות שיאפשרו לקברניטים לקבל החלטות הגיוניות ומעשיות המשרתות את האינטרס של מדינת ישראל בכל הקשור לשבויים ונעדרים שמוחזקים בידי האויב. בראש הוועדה הוצב השופט בדימוס מאיר שמגר והיא קבעה שורה של המלצות, ההמלצות נדונו כמה פעמים בקבינט הביטחוני אך לא אומצו רשמית עד לעצם היום הזה.
אחת ההמלצות היא להוציא את הטיפול בנושא מידיו של ראש הממשלה ולהעבירו לצוות מקצועי בראשותו של שר הביטחון כדי ליצור חיץ בין ראש הממשלה לבין הקמפיין הציבורי של משפחות השבויים או הנעדרים גם באמצעות הצבעה בכנסת והצורך להשגת רוב של 90 חכ"ים לגבי כל עסקה.
ועדת שמגר קבעה "תעריפי גג" לחילופי שבויים חיים וגופות, לא ניתן מסיבות ביטחוניות לפרט יותר אולם ברור שמדובר בעבודה יסודית ביותר של הוועדה וחשוב מאוד ליישם את המלצותיה כבר בעסקת חילופי השבויים הבאה כדי לקבוע מסמרות ותקדימים, הגיע הזמן שהאויב יבין שישראל איננה ניתנת יותר לסחיטה ולא תשחרר מאות או אלפי פעילי טרור וביניהם רוצחי חיילים ואזרחים ישראלים, שחלקם חוזר אחר כך לבצע פיגועים נגד ישראל.

תאריך:  20/04/2020   |   עודכן:  20/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
ארה"ב חידשה את הסיוע האזרחי לרש"פ כדי לסייע לה להתמודד עם משבר הקורונה. ישראל והקהיליה הבינלאומית מתגייסות לסייע כלכלית לרש"פ כדי למנוע את קריסתה למרות ההסתה הפלשתינית והעובדה שהיא ממשיכה לשלם משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם
מחלקה ראשונה
בכירים בישראל מעריכים: "אם לא נפעל מהר נאבד את ההזדמנות לעסקת שבויים"    בי-ם מתעקשים על תשלום "סביר" ובחמאס דורשים הסכם שיביא בשורה לרצועה
יוני בן-מנחם
סדרת טלוויזיה חדשה שתשודר בחודש הרמאדאן מעוררת סערה בעולם הערבי. הסדרה "אום הארון", מתארת את חייה של אישה יהודיה בשנות הארבעים של המאה ואת חיי היהודים במפרץ ומעלה שוב לסדר היום את נושא הנורמליזציה עם ישראל
שמואל פישר
מה שמעקר ומחסל יותר מכל את רעיון סיפוח הרצועה הצרה שהוקצתה לכך בבקעת הירדן, מה שהופך רעיון זה למגוחך, לציני ולעגמומי הוא השילוב הקטלני בין שתי השגיאות שהממשלה הישראלית התמחתה בהן באופן מיוחד: ההקפאה מצד אחד, וההסכמה שבשתיקה לבנייה ולהתפשטות ערבית בלתי-חוקית, מצד שני    אלה הם שני המסמרים האחרונים בארון חזיון-השווא של ההצהרות על "סיפוח" הבקעה
יוני בן-מנחם
המגעים לעסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס מתקדמים אך ברש"פ גובר החשש כי ביצוע העסקה יחזק את מעמדה של חמאס ברחוב הפלשתיני ויחליש את מחמוד עבאס. חמאס תדרוש גם את שחרורם של רבי המחבלים מרוואן ברגותי ואחמד סעאדאת, על-פי גורמים בפתח, הרש"פ אינה מעוניינת בשחרורו של ברגותי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il