X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ללא ניצולי שואה ייתכן שיום הזיכרון יאבד מעוצמתו [צילום: פלאש 90]
לא צריכים מוות כדי לאהוב את המדינה [צילום: יוסי זליגר]
ההיסטוריונית פרופ' חנה יבלונקה כואבת את העדר הקונצנזוס לגבי זיכרון יום השואה, חוששת מהיום שבו יהפוך הנושא לסתם עוד פרק בספרי ההיסטוריה ויש לה גם כמה לקחים אקטואליים "יש לנו לעיתים תחושה שאנחנו עדיין הקורבן האולטימטיבי כפי שהיינו ב-1943, בשיאו של הפתרון הסופי, אלא שהמציאות היום שונה לגמרי"
▪  ▪  ▪
יבלונקה. חוקרת "היום שאחרי" [צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון]

אין יום שהיא לא שואלת את עצמה אם החברה הישראלית עומדת ב"מבחן השואה". לשאלה זו, המטרידה את ההיסטוריונית פרופ' חנה יבלונקה, מתווסף החשש שעוד במאה הנוכחית יהפוך העיסוק ברצח ששת המיליונים על-ידי החיה הנאצית, לסתם פרק נוסף בספרי ההיסטוריה.
"בעוד שנים ספורות כבר לא יחיו עימנו ניצולי שואה, ובהעדר קונצנזוס סביב זיכרון השואה, וגם משום שיום השואה אינו יום זיכרון המעוגן בלוח השנה היהודי, ייתכן שבעתיד הלא רחוק הוא יאבד מעוצמתו ומן הרלוונטיות שלו", היא אומרת בראיון לעיתון אבג.
אחד האירועים המקוממים שנצרבו בזיכרונה של יבלונקה התרחש בירושלים. לאחר הרצאה בליל יום השואה, נסעה במונית בכביש המתפתל לאורך גן סאקר. מבעד לחלון הרכב ראתה חרדים עושים קומזיץ. הנהג הירושלמי הבחין בסערת הרגשות שפקדה אותה ו"הרגיע" אותה באומרו, כי אין זו הפעם הראשונה שאותו פלג קיצוני באוכלוסייה הקדים את חגיגות ל"ג בעומר.
"אין זה מתפקידי להגיד לאנשים אחרים מה לעשות בזמן הצפירה, אבל מי שרוצה שיכבדו אותו חייב לכבד את האחר", סבורה יבלונקה. "מכעיס אותי היחס של חלק מן הציבור החרדי לתחושת הקולקטיב, ובמיוחד לכאבם של ניצולים שעבורם עמידת דום ממלכתית היא רבת משמעות. הייתי מקבלת את עמדתם אילו הצהירו, כי אינם חלק מן החברה הישראלית והם מתנתקים מממנה כליל - גם בהקשר הכספי שמתבטא בתקציבים ותמיכות. אבל לא כך הם פני הדברים".
שלושה רופאים - זה מספיק
חנה נולדה בתל אביב וגדלה בבאר שבע להורים יוצאי צ'כוסלובקיה. אביה, פרופ' גבריאל טרק, היה מראשוני האורתופדים בנגב. אמה, ד"ר ויולה טרק, שרדה את מחנה אושוויץ. בחודש הבא ימלאו לה 104 שנים והיא אולי ניצולת השואה המבוגרת ביותר בישראל. אחיה של חנה סיים לימודי רפואה. שלושה רופאים במשפחה זה מספיק, אמרה לעצמה, ופנתה לכיוונים אחרים - יחסים בינלאומיים, מדעי ההתנהגות והיסטוריה. את כישוריה האקדמיים המגוונים תיעלה לאפיק לא מוכר, וחקרה את קליטתה ובעיות השתלבותה של שארית הפליטה בחברה הישראלית המתהווה. "אני מעדיפה להיקרא חוקרת 'היום שאחרי' ולעסוק בסיפורם המופלא של הניצולים שהגיעו לארץ ישראל ובנו בה את חייהם", תגיד למי שמתעקש לקטלג אותה כחוקרת שואה.
אהבת ההיסטוריה ניצתה בה די במקרה. באחת מחופשות הסמסטר, אי-שם בתחילת שנות ה-70, שמעה את פרופ' יהודה באואר מרצה בקולנוע קרן בבאר שבע בנושא השואה - ו"נדלקה". זה היה אירוע מכונן בחייה של הסטודנטית ליחסים בינלאומיים מן האוניברסיטה העברית בירושלים. בסיום ההרצאה ניגשה אליו ושאלה אותו איפה הוא מלמד, והשאר היסטוריה.
דורות של תלמידים, בוגרים וחוקרים, חייבים לה את הצלחתם האקדמית. תריסר פעמים זכתה בפרס המרצה המצטיינת, והכרת התודה הזאת חשובה בעיניה לא פחות ממחקריה וספריה. בהקמת המסלול ללימודי מדינת ישראל באוניברסיטת בן-גוריון, יחד עם פרופ' טוביה פרילינג, היא רואה את אחד מהישגיה החשובים ביותר. כיום היא נחשבת סמכות אקדמית בחקר התהליכים שעבר עמנו משואה לתקומה.
יבלונקה לא קופאת על שמריה, וגם בגיל 69 קשה לקולגות הצעירים ממנה בהרבה לעמוד בקצב שלה. חמישה ספרים פרי עטה קצרו הצלחה רבה, האחרון שבהם "ילדים בסדר גמור" יצא לאור לפני כשנה והפך רב מכר. הוא עוסק בביוגרפיה הקולקטיבית של הישראלים הראשונים שנולדו בשנים 1955-1948. זהו דור מרתק, מיוחד, ראשוני, בטעמים עזים של מר-מתוק, צחוק ודמע. רבים מהם בנים ובנות של ניצולי שואה ושל עולים מאסיה ואפריקה. 70 עמודים בספר הוקדשו למלחמת יום הכיפורים, האירוע שטלטל את חייהם.
ב"ילדים בסדר גמור" מסופר על יחידה צבאית בשם צנזורת דואר חיילים (צד"ח). תפקידן של החיילות ששירתו בה היה לעבור על הדואר, להעתיק את כל המכתבים כדי לוודא שאין בהם חריגות מן הכללים של שמירה על ביטחון שדה. אחת לחודש חיברו החיילות דוחות על מצב הרוח בצבא. קריאת המכתבים מאפשרת לספר את סיפור התהליך שהחיילים עברו במהלך מלחמת יום הכיפורים, מ"מלחמת ששת הימים רוכבת שנית" ועד לתובנה שאנחנו בסיפור אחר לגמרי. במלחמה ההיא למעשה נקבר דור. "את הספר כתבתי בדם לבי. כ-400 חיילים שנפלו במלחמת יום הכיפורים היו בנים של ניצולי שואה", היא מציינת בכאב. בימים אלה היא שוקדת על כתיבתו של ספר נוסף, שיעסוק באבות שכולים, ועוד מוקדם לדבר בו.
"אין תחרות בין האסונות"
בתוקף תפקידה כהיסטוריונית של מוזאון לוחמי הגטאות, יבלונקה מעודדת את השיח על השואה כחוויה מעצימה ולא כחוויה קורבנית. המוזאון גם מעודד את השיח שבין הציבור היהודי והערבי במסגרת המרכז לחינוך הומניסטי. "אין תחרות בין שני האסונות (השואה מול הנכבה), אלא הכרה הדדית בכך שלשני העמים קרו אסונות", היא מדגישה. "קבלה של צד אחד את אסונו של האחר, היא חלק מכריע בתהליך ההידברות.
"נושא שני בשיח עם ערביי ישראל הוא השאלה להיכן חברה שקרה לה אסון גדול מובילה אותו. במובן הזה לסיפור הניצולים יש ערך חינוכי עצום: הם החליטו לא לנקום, לא להתפלש במעגלי שנאה, אלא לבנות. 'יאללה, לכו קדימה ותבנו', אני אומרת לקהל הערבי שאני מופיעה לפניו. ולא רק לו".
לשיטתה, השואה אסור שתהיה בסיס להכרעות של מדינה מודרנית. זו צריכה לגבש את החלטותיה על-פי ההווה והעתיד ולא על-פי אירוע שהתרחש ביבשת אחרת ובהקשר אחר. "כוח העמידה של העורף, שהוא פועל יוצא של מרכיבים אחרים, מהווה מקור עוצמה לא פחות חזק מן הכוח הצבאי".
איפה אנחנו עומדים מבחינת כושר העמידה?
"כושר העמידה הוא הנעלם הגדול. הוא פועל יוצא של איכות המנהיגות והאמון הציבורי בה, של ביטחון עצמי, של שורשיות, של תחושת צדקת הדרך, של סולידריות חברתית".
אגב סולידריות, יש בידייך נתונים באשר לניצולי השואה שמתו במשבר הקורונה?
"לא מעט מניצולי השואה נדבקו בנגיף בבתי האבות ומותם שבר את ליבי. בודדים, רחוק מילדיהם וממשפחותיהם שהקימו לאחר השואה. כמחצית מנפטרי משען בבאר שבע היו ניצולי שואה. אחד מהם היה גם אב שכול".
אפשר היה לעשות יותר כדי לשפר את מצבם של ניצולי השואה החיים כיום בישראל?
"חברה נאורה צריכה לדאוג לכל זקניה ולא רק לניצולי השואה. זהו אחד ממבחניה האנושיים המרכזיים. בתפילות שלנו כתוב 'אל תשליכנו לעת זקנה'".
מה דעתך על הטענה שהרבה אודים מוצלים מאש, שניצלו מתופת מחנות ההשמדה, הושלכו לשדה הקרב במלחמת העצמאות מבלי שעברו הכשרה צבאית מינימלית?
"הם לא הושלכו. הם באו לארץ בידיעה ברורה שיצטרכו לשרת בצבא. כמחצית מן הכוח הצבאי הישראלי במלחמת העצמאות, הקשה במלחמות ישראל, היו ניצולי השואה. הצבא הוקם תוך כדי מלחמה, בלי תורת לחימה וצו גיוס ממלכתי. לקחו כל מי שהיה מסוגל לאחוז בנשק".
יש המתלוצצים, בהומור מקאברי, על "חדוות השואה". מוכרת לך התופעה?
"יש 'חדוות שואה' לא במובן של שמחה, אלא במובן שזה לכאורה מחזק את הטיעון שלנו מול העולם, שהעולם צריך לחוש כלפינו רגשי אשמה בגלל השואה. יש לנו לעיתים תחושה שאנחנו עדיין הקורבן האולטימטיבי כפי שהיינו ב-1943, בשיאו של הפתרון הסופי: צודקים, טהורים ונרצחים. אלא שהמציאות היום שונה לגמרי, והגיעה העת להפנימה ולפתח מעט יותר ביטחון עצמי קיומי וקצת פחות התחסדות. איננו טהורים. בוודאי לא בכל הקשור ביחסינו אל ה'אחר' החי בקרבנו. במיוחד אני מתכוונת ל-20% מאוכלוסיית ישראל שאינם יהודים".
ואולי מדינת ישראל היא ביטוי ל"פיצוי" שקיבלנו מהעולם בעקבות השמדת ששת המיליונים?
"ישראל אמורה להיות מדינה ככל המדינות, מדינה שקיימת בה זיקה בין האזרחים שחיים בה, משלמים מיסים, עובדים, לומדים, וזה כולל את האזרחים שאינם יהודים. מחנות ההשמדה והרצח השיטתי שהתרחש בהם, אינם ההצדקה לקיומנו פה. הם גם לא מקור לשורשיות ישראלית. זו תיווצר רק כאשר יצמח כאן דור שאוהב את ארצו כמו שאנגלי אוהב את אנגליה וצרפתי את צרפת. דור שיאהב את השפה, הנופים, האוויר של המקום הזה.
"לא צריכים מוות ופיצוי על קטסטרופה כדי לאהוב את המדינה שלנו. ישראל צריכה להיות מדינה שנעים לחיות בה ולבנות אותה, להתברך בהישגיה, בחברתה הסולידרית, בנכסי הרוח, לא להיות מבצר צבאי ואטומי (לפי מקורות זרים). אין יסוד לאמירה שהמדינה הוקמה כתוצאה מן השואה".

תאריך:  20/04/2020   |   עודכן:  20/04/2020
+נתניהו: לקחי השואה מחייבים אחדות
20:33 20/04/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מגבלות הקורונה מאלצות לקיים את טקס הפתיחה ביד ושם בנוכחות קומץ משתתפים ובנאומים שהוקלטו מראש  ▪  בנאומו שלפני החתימה על הקמת ממשלת אחדות, אמר נתניהו שיש להימנע מפילוג דוגמת זה ששרר במרד גטו ורשה  ▪  ריבלין: הקורונה מדגישה את הצורך באחדות ואת המאבק באנטישמיות שגם היא מתפשטת כמגיפה

דברי ראש הממשלה בטקס יום השואה (2020)
רחבת גטו ורשה ריקה
העלאת המשואות ללא הניצולים
+טקס הזיכרון ביד ושם ישודר באפליקציית זום
18:02 20/04/20  |  איציק וולף

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בשעה 10:00 בבוקר, יתקיים במוזיאון יד ושם בירושלים טקס זיכרון שיועבר בזום לקהל הרחב.
הטקס ייפתח בצפירת הזיכרון וישתתפו בו הרב הראשי לשעבר ישראל לאו, שהוא ניצול הגטו בפולין ונוצרים ציוניים מכל רחבי העולם.

+אלפים כתבו שלטים במצעד החיים הווירטואלי
17:49 20/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

אלפי שלטי זיכרון דיגיטליים יוקרנו במקביל על שער בירקנאו ועל בניין תיאטרון הבימה בערב יום השואה  ▪  ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים: הצלחנו לא להשאיר את אושוויץ-בירקנאו נטושים

8,500 שלטים וירטואליים
+הערב ב-19:45: יוצאים למרפסת עם נר זיכרון
16:02 20/04/20  |  עידן יוסף

עמותת "דורות ההמשך" קוראת לציבור לצאת בשעה 19:45 למרפסות עם נר זיכרון בידיהם, לזכר בני עמנו שנרצחו בשואה. בעמותה ממליצים אף להוריד את השיר "לכל איש יש שם" של זלדה, באחד הביצועים הקיימים, ולהשמיעו בעת הדלקת הנר במרפסת. ניתן להשתמש בכל סוגי הנרות הקיימים בבית. מחר תקיים העמותה טקסים וירטואליים.

מיזם הדלקת נר במרפסות ביום השואה עם בילי לניאדו [צילום: יח"צ]
+יומם ולילה: חמישים אירועים בתולדות השואה
14:27 20/04/20  |     |   לרשימה המלאה

יום החרם וחוקי נירנברג, גטו ורשה והטלאי הצהוב, משאיות הגז ומחנות ההשמדה, הרצח ההמוני בווילנה וריגה, הגירושים בצרפת ובהולנד, המרידות במחנות והשחרור: מסלול השואה דרך חמישים תחנות מרכזיות

לקלוט ולהטמיע את השואה
+דוח האנטישמיות: עלייה חדה בפגיעות ברחבי העולם
13:58 20/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

מגפת הקורונה המשתוללת בעולם - סיבה מרכזית לאנטישמיות. תאוריות הקונספירציה בחסות נגיף הקורונה הן אנטי-יהודיות ומכוונות נגד המדינה היהודית  ▪  ב-2019 נרשם שיא של אירועים אנטישמיים בבריטניה ובשבדיה  ▪  עלייה בפשעי השנאה נגד יהודים נרשמה גם בארה"ב

שיאים חדשים בקריות אנטישמיות [צילום: ז'אן פרנסואה בדיאס/AP]
+יום הזיכרון לשואה ולגבורה - ראייה עתידית
13:55 20/04/20  |  חניאל פרבר   |   לרשימה המלאה

הלימוד של השואה כרוך בתיאורי זוועות  ▪  רוב התיאורים קשים למבוגרים לא כל שכן לבני הנוער... וכאן חוזרת השאלה בעוצמה רבה, כיצד נוכל להעביר את סיפורי השואה בלי לעורר טראומה?

איך מספרים
+בעיות בזיכרון
13:39 20/04/20  |  חיים זלקאי   |   לרשימה המלאה

ההיסטוריונית פרופ' חנה יבלונקה כואבת את היעדר הקונצנזוס לגבי זיכרון יום השואה וחוששת מהיום שבו יהפוך הנושא לסתם עוד פרק בספרי ההיסטוריה

פרופ' חנה יבלונקה [צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון]
+אות חיים משדות המתים
12:43 20/04/20  |  הרצל חקק   |   לרשימה המלאה

פרקי שיר מתוך מחזור שירים "שיר חיים משדות המוות"  ▪  בפסוקי שירה שב אני לשדות המוות של הקיום היהודי, לעדויות האילמות של קהילות שנמחקו בשואה, בבורות השרופים - ממרחק שנים באתי לבקש את אחיי, באתי לבקש אות חיים, לתת חיים לָאות הצורב שנחקק על זרוע, להפיח רוח חיים בעצמות היבשות - דיאלוג עם ההפטרה - חזון העצמות היבשות של הנביא יחזקאל, פרק ל"ז - הלב לוחש תקווה, כּן, תחיינה העצמות האלה!...


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"המחנות אינם ההצדקה לקיומנו"
תגובות  [ 25 ] מוצגות  [ 25 ]  כתוב תגובה 
1
עמדה מעניינת
סוניה דוד  |  20/04/20 17:19
2
רמה כל-כך גבוהה של אנטישמית
בן נאמן  |  20/04/20 17:59
3
תוצר מובהק של הסמול הישראלי
קורא ותיק  |  20/04/20 18:24
4
"מומחית" לנושא השואה סבורה
בן נאמן  |  20/04/20 18:39
5
"המומחית" האנטישמית דורש מהפלג
בן נאמן  |  20/04/20 22:15
6
יבלונקה היא קרן אור מזה שנים,
חזקה וברוכה  |  21/04/20 01:43
 
- יבלונקה = אנטישמית ואנטי ציוני
בן נאמן  |  22/04/20 08:48
 
- יבלונקה תעשיר אותנו מחכמתה,
יש סדר בחיים.  |  22/04/20 13:37
 
- הביקורת שלי לא משפיעה עליך?
בן נאמן  |  22/04/20 20:42
 
- ידידי, אתה חי איתנו?
חחחחחחחחחחחחחחחחח  |  23/04/20 13:46
 
- את מרוממת את גדולתה של המומחית
בן נאמן  |  23/04/20 16:53
 
- זה לא עניין של השכלה.
אתה משחית מילים.  |  23/04/20 19:06
 
- יש לך חינוך מעוות, ולכן אינך מ
בן נאמן  |  23/04/20 22:13
 
- הוויכוח לגמרי עניין של השכלה
בן נאמן  |  24/04/20 07:41
 
- איך אומר ארי שמאי?
אתה משחית מילים  |  24/04/20 14:44
 
- אינך מתביישת להגיב בטיפשות? ל"ת
בן נאמן  |  25/04/20 20:33
 
- כפרה עלייך. אתה קומיקאי ענק ל"ת
מתביישת? ממך?  |  25/04/20 22:14
 
- את מוכיחה את צידוק האיסור
בן נאמן  |  26/04/20 04:39
 
- אני צמחונית (על גבול הטבעונות)
אתה קומיקאי ענק  |  26/04/20 11:47
 
- אז מניין ראש הגוי שלך? מאבא? ל"ת
בן נאמן  |  26/04/20 16:38
 
- להבא, תקפיד לא להשתין נגד הרוח ל"ת
אתה מבריק היום  |  26/04/20 17:12
 
- הגויים עושים בשדות עם הרוחות ל"ת
בן נאמן  |  26/04/20 17:43
 
- אתה נראה בטנטרום.
אחינו, מה נסגר  |  26/04/20 18:26
 
- את כל-כך שמאלנית
בן נאמן  |  26/04/20 22:53
 
- הקדשתי לך הרבה יותר ממה
יאללה, סלמאת  |  27/04/20 00:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
מחלקה ראשונה
יום החרם וחוקי נירנברג, גטו ורשה והטלאי הצהוב, משאיות הגז ומחנות ההשמדה, הרצח ההמוני בווילנה וריגה, הגירושים בצרפת ובהולנד, המרידות במחנות והשחרור: מסלול השואה דרך חמישים תחנות מרכזיות
מירב ארד
מגפת הקורונה המשתוללת בעולם - סיבה מרכזית לאנטישמיות. תאוריות הקונספירציה בחסות נגיף הקורונה הן אנטי-יהודיות ומכוונות נגד המדינה היהודית    ב-2019 נרשם שיא של אירועים אנטישמיים בבריטניה ובשבדיה    עלייה בפשעי השנאה נגד יהודים נרשמה גם בארה"ב
חניאל פרבר
הלימוד של השואה כרוך בתיאורי זוועות    רוב התיאורים קשים למבוגרים לא כל שכן לבני הנוער... וכאן חוזרת השאלה בעוצמה רבה, כיצד נוכל להעביר את סיפורי השואה בלי לעורר טראומה?
חיים זלקאי
ההיסטוריונית פרופ' חנה יבלונקה כואבת את היעדר הקונצנזוס לגבי זיכרון יום השואה וחוששת מהיום שבו יהפוך הנושא לסתם עוד פרק בספרי ההיסטוריה
הרצל חקק
פרקי שיר מתוך מחזור שירים "שיר חיים משדות המוות"    בפסוקי שירה שב אני לשדות המוות של הקיום היהודי, לעדויות האילמות של קהילות שנמחקו בשואה, בבורות השרופים - ממרחק שנים באתי לבקש את אחיי, באתי לבקש אות חיים, לתת חיים לָאות הצורב שנחקק על זרוע, להפיח רוח חיים בעצמות היבשות - דיאלוג עם ההפטרה - חזון העצמות היבשות של הנביא יחזקאל, פרק ל"ז - הלב לוחש תקווה, כּן, תחיינה העצמות האלה!...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il