X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תא הגזים במיידנק. הצבע הכחול - עקבות ציקלון-בה
בורמן. היכתה במקל גומי עד לאובדן ההכרה
חשיפת News1: העדויות הגנוזות מברגן-בלזן (ג')

"אכזרי מאוד, מכה אסירות עד שהתמוטטו"

באביב 1945 גבו קצינים בריטים עדויות מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - העדויות השיטתיות הראשונות שניתנו לאחר השואה מאות העדויות נותרו גנוזות 75 שנה בארכיון המדינה הבריטי בכתבה זו: גורלן של אסירות במחנה העבודה איידלשטט שליד המבורג, ועדות על הסלקציות וההשמדה במיידנק ובאושוויץ
▪  ▪  ▪

"התינוק נרצח"

באֵיְידֶלְשְטַט, בדצמבר 1944, הייתי באגף החולים משום שסבלתי מדיפְטֶרְיָה, כאשר יהודייה הונגריה בשם רוֹז'י הובאה חסרת הכרה. היא נשארת חסרת הכרה במשך 48 שעות, ולאחר מכן היה עליה להישאר באגף החולים במשך שבועיים. היא אמרה לי ש-קימל היכה אותה במקום העבודה עד שהתמוטטה. היא אמרה לי שהסיבה לעונש הזה הייתה שהיא קיבלה אוכל מאזרח גרמני מחוץ למחנה

תקציר חקירתה של תִיָה סוֹלֶה מאוסטריה, אשר הושבעה כחוק והצהירה:
אני בת 29, בעלת אזרחות אוסטרית ונולדתי בווינה שבאוסטריה. כתובתי הקבועה היא צירְקוּסְגָאסֶה 27, וינה. כעת אני מתגוררת בבלוק 15, חדר 34, מחנה הוֹהְנֶה ([ברגן-]בלזן), גרמניה.
גרתי בווינה עד אוגוסט 1942, כאשר נאסרתי משום שאני יהודיה ונשלחתי לגטו טרזיינשטט. ב-15 במאי 1943 נשלחתי למחנה הריכוז אושוויץ ונשארתי שם עד יולי 1944, כאשר הועברתי לאֵיְידֶלְשְטַט שליד המבורג. נשלחתי למחנה הריכוז בלזן ב-1 באפריל 1945.
הראו לי היום כמה תמונות וזהיתי את האיש הנראה בתמונה FC/25 כ-וולטר קימל, שהיה מפקד מחנה אֵיְידֶלְשְטַט והיה בעל דרגת אוּנְטֶרְשַרְפיהרֶר [סגן-משנה] בס"ס. קימל היה אכזרי מאוד, ולעיתים קרובות ראיתי אותו מכה אסירות עד שאיבדו את הכרתן והתמוטטו.
באֵיְידֶלְשְטַט, בדצמבר 1944, הייתי באגף החולים משום שסבלתי מדיפְטֶרְיָה, כאשר יהודייה הונגריה בשם רוֹז'י הובאה חסרת הכרה. היא נשארת חסרת הכרה במשך 48 שעות, ולאחר מכן היה עליה להישאר באגף החולים במשך שבועיים. היא אמרה לי ש-קימל היכה אותה במקום העבודה עד שהתמוטטה. היא אמרה לי שהסיבה לעונש הזה הייתה שהיא קיבלה אוכל מאזרח גרמני מחוץ למחנה.
כאשר הייתי באגף החולים, אישה צ'כוסלובקית בשם אליס דוּבּ ילדה בן בחצות הלילה של 22 בדצמבר 1944. הילד היה חי ומשום שהיה בחדר הסמוך שמעתי אותו בוכה. הרופאה שטיפלה בה, צ'כוסלובקית בשם רוֹז'י זימר, אמרה לי למחרת בבוקר שהתינוק נרצח ונלקח בידי קימל, זמן קצר לאחר הלידה, בתוך קופסת קרטון.
אני מזהה גם את האישה שבתמונה FC/21 כ-קריסטֶל שטראוס, שהייתה מפקחת באֵיְידֶלְשְטַט. ראיתי אותה במחנה ובמקום העבודה, אבל מעולם לא ראיתי אותה מכה אסירות או מתעללת בהן. להפך: מספר פעמים שמעתי אותה מבקשת ממפקחות הס"ס האחרות שלא להכות את הבנות. היא פעם סיפרה לי שהיא הייתה אחות, אבל גויסה לס"ס. כאשר הייתי חולה היא נתנה לי אוכל ממטבח הס"ס, דבר שהיה אסור.

"שמעתי צרחות בוקעות"
קרמר במעצרו בברגן-בלזן [מוזיאון השואה, וושינגטון]

ראיתי אנשים נשלחים לתא הגזים. גרתי בבלוק מול תא הגזים ומהחלון שלי יכולתי לראות אנשים נכנסים לבניין. הייתה שם ארובה גבוהה ויכולתי לראות להבות יוצאות. יכולתי לראות בבירור, כי הדבר היחיד בין הבלוק שלי לבין תא הגזים היה חדר מחושמלת במרחק של 15 רגל [13 מטר] מהחלון שלי

תצהירה של דורה שפרן מרחוב אֵייסֶנְגָאסֶה 74, ורשה. הושבעה בפני מייג'ור סאביל ג'פרי צ'מפיון, הצוות המשפטי, קבוצת חקירת פשעי מלחמה מספר 1.
אני בת 22. נאסרתי ב-6 במאי 1942 בסְטַניסְלְבוּב שבפולין משום שאני יהודיה, ועם עוד 20,000 יהודים נשלחתי למחנה מיידנק שליד לובלין. הייתי שם שבעה שבועות.
כאשר הייתי שם, ראיתי את איש הס"ס אוּנְטֶרְשְטוּרְמפיהרֶר [סגן-משנה] ד"ר פישר, שאותו הייתי מתארת כבן 40, גובהו שישה רגל ושלושה אינטש [1.94 מטר], שיער כהה, עיניים חומות, פנים רזות ובעל מבנה גוף קטן. הוא היה אחד מאלו שבחרו אנשים לתא הגזים, ואין לי ספק שראיתי אותו שולח 120 [איש] מדי יום לתא הגזים. הבניין אליו נשלחו היה מורכב משני חלקים. פעם התרחצתי באחד החלקים ושמעתי צרחות בוקעות מהחלק השני וגם יכולתי להריח גז. גודלו של החדר היה בערך 30 רגל מרובע והוא יכול היה להכיל 50 איש בעת ובעונה אחת.
ב-25 ביוני 1943 הועברתי לאושוויץ וראיתי שם כמה סלקציות לתא הגזים. אני משערת שמיליון איש נשלחו לתא הגזים בתקופה בה שהיתי שם. אנשי הס"ס בסלקציה הזו היו: יוהנה בּוֹרמן (תמונה 3-19), ד"ר [יוזף] מנגלה, אליזבת פוֹלְקֶנְרָאת (תמונה 6-22), אוּנְטֶרְשַרְפיהרֶר ס"ס [סמל] טאובר, ד"ר ס"ס קֶניג וד"ר ס"ס שוורץ. ראיתי את יוהנה בורמן (תמונה 3-19) מכה מספר נערות במקל גומי עד לאובדן ההכרה, משום שהן התאספו ודיברו.
ראיתי אנשים נשלחים לתא הגזים. גרתי בבלוק מול תא הגזים ומהחלון שלי יכולתי לראות אנשים נכנסים לבניין. הייתה שם ארובה גבוהה ויכולתי לראות להבות יוצאות. יכולתי לראות בבירור, כי הדבר היחיד בין הבלוק שלי לבין תא הגזים היה חדר מחושמלת במרחק של 15 רגל [13 מטר] מהחלון שלי.
באושוויץ אני ואחרות היינו צריכות לעמוד עירומות בחצר, בזמן שד"ר קליין (תמונה 5-9), [יוזף] קְרָמֶר וטאובר ביצעו את הסלקציה. החזקות ביותר בינינו נלקחו לבצע עבודות נוספות, ואילו החלשות יותר נלקחו ושוב לא ראינו או שמענו אותן.
הגעתי ל[ברגן-]בלזן בערך ב-18 בינואר 1945. ביום בו הגיעו האנגלים, בערך שלוש שעות לפני הכיבוש עצמו, ראיתי את קְרָמֶר, ניקולס יֶנֶר (תמונה 4-24) וקרל פְּלָרָציך (תמונה 5-1) יורים בתת-מקלע "שְמֵייסֶר" בקבוצת אסירים. הם ירו דרך חלון המטבח ללא כל סיבה, ואני יכולה להגיד שהם הרגו בערך 22 איש.
  • 25 במאי 1945

מתוך הספר "עדים ראשונים: עדויות ניצולים במחנה ברגן-בלזן, 1945" העומד להתפרסם בהוצאת אוצר המשפט.
תאריך:  21/04/2020   |   עודכן:  21/04/2020
+אותרו יותר מ-100 קרובים שהקשר עימם ניתק בשואה
19:46 21/04/20  |  עידן יוסף

יחידה מיוחדת לאיתור קרובים, שמהווה חלק מהפעילות ההומניטרית של מד"א, איתרה בשנה החולפת 102 קרובי משפחה שאבדו בתקופת השואה או מידע חשוב על גורלם, והמעגל נסגר. אלפי בקשות לעזרה באיתור קרובים ובקבלת מידע התקבלו במהלך השנים ביחידה המיוחדת. בחלק גדול מהמקרים, נמצאו קרובי משפחה או מסמכים המעידים על גורל בני המשפחה, ובמספר מקרים אף אוחדו זוגות של אחים ואחיות, אשר חלקם כלל לא ידעו זה על זה.
היחידה מקיימת שיתוף פעולה עם הצלב האדום הבינלאומי וגורמים אחרים הפועלים בתחום. בנוסף, היחידה עובדת באופן שוטף מול משרד הפנים וארכיון מוזאון "יד ושם", ומקדמת שיתופי פעולה עם גורמים בינלאומיים שונים, שעוסקים באיתור קרובים.

+אף יהודי לא אמור היה להימלט
17:30 21/04/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

באביב 1945 גבו קצינים בריטים עדויות מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - העדויות השיטתיות הראשונות שניתנו לאחר השואה  ▪  מאות העדויות נותרו גנוזות 75 שנה בארכיון המדינה הבריטי  ▪  בכתבה זו: שתי דוגמאות לטוטליות של הרדיפות והרצח - תושב העיר רדום שבפולין ותושבת העיר סלוניקי שביוון

גם חיל האוויר השתתף ברצח העם [צילום: בונדסארכיב]
ניצולות במחנה ברגן-בלזן [צילום: ארכיון המדינה הבריטי]
+שלטי הזיכרון על שער בירקנאו
14:56 21/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בפעם הראשונה ב-32 השנים האחרונות מצעד החיים לא יתקיים ביום השואה, אך מפעל ההנצחה ממשיך גם בימי הקורונה

[צילום: Jakob Szczygielski/Jerusalem Media Group]
שלטים המוקרנים על שער מחנה ההשמדה בירקנאו [צילום: מצעד החיים]
+הבובה
13:15 21/04/20  |     |   לרשימה המלאה

למרים פרומר (רסלר)

+ח"כ מנסור עבאס: הכחשת שואה - עבירה על האיסלאם
12:02 21/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

יו"ר סיעת רע"ם בכנסת הצהיר כי ביום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא נושא תפילה מן הקוראן לעילוי נשמת ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה וכי הכחשת שואה היא כישלון מוסרי, בגידה בערכי האמת והצדק ועבירה על עקרון יסוד באיסלאם

נאום ח"כ עבאס במליאת הכנסת [צילום: מתוך ערוץ הכנסת]
ח"כ עבאס במליאת הכנסת, היום [צילום: ערוץ הכנסת]
+גם נשים השתתפו במעשי הזוועה
11:04 21/04/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

באביב 1945 גבו קצינים בריטים עדויות מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - העדויות השיטתיות הראשונות שניתנו לאחר השואה  ▪  מאות העדויות נותרו גנוזות 75 שנה בארכיון המדינה הבריטי  ▪  בכתבה זו: הממונה על עובדות פרך במחנה בגרמניה ופושעת שטנית במיוחד באושוויץ-בירקנאו

נשים מסגל מחנה ברגן-בלזן [צילום: ארכיון המדינה הבריטי]
שרידי בירקנאו. "מי שנבחר הלך לתאי הגזים"
+ח"כ מנסור: "יש בי אמפתיה לסבלם של ניצולי השואה"
11:03 21/04/20  |  מירב ארד

חבר הכנסת עבאס מנסור נשא דברים במליאת הכנסת בדיון המיוחד לציון יום הזיכרון לשואה. "אני נושא תפילה מהקוראן לעילוי נשמת 6 המיליונים שנספו בשואה. יש בי אמפתיה לכאבם וסבלם לאורך השנים של ניצולי השואה ומשפחות הנספים. אני עומד כאן ומביע סולידריות עם העם היהודי כאן ובעולם. העם שנבחר ע"י הנאצים כמטרה להשמדה המונית ורצח עם".

+ח"כ כסיף: "שנדע תמיד להתנגד לגזענות, לקנאות ולמפלצתיות"
10:58 21/04/20  |  מירב ארד

חה"כ עופר כסיף כתב (יום ג') בחשבון הטוויטר שלו:‏ "לזכר הנרצחים והמעונים. לזכר ההתנגדות. שנדע תמיד להתנגד לגזענות, לקנאות ולמפלצתיות - בכל מקום בו ירימו ראשן המכוער. אנושיות וצדק הם הציווי המוחלט."

+"לקחתי על עצמי אחריות לשמור על הדמוקרטיה"
10:28 21/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הוסיף: "מדינת ישראל לא קמה בגלל השואה, אבל היא נושאת ב-דנ"א שלה מחויבות ללקחי השואה"  ▪  לאחר הצפירה, יחל טקס הנחת הזרים לרגלי אנדרטת מרד גטו ורשה ב"יד ושם", שיתקיים ללא קהל, ולאחר מכן ישודר הטקס "לכל איש יש שם" שהוקלט במשכן הכנסת

גנץ בכנסת. מחויבות ללקחי השואה [צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן]
מליאת הכנסת. עומדים בפצירה [צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אכזרי מאוד, מכה אסירות עד שהתמוטטו"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האם הרוצחים הללו נתלו ?
מפוכח  |  21/04/20 15:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
למרים פרומר (רסלר)
איציק וולף
יו"ר סיעת רע"ם בכנסת הצהיר כי ביום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא נושא תפילה מן הקוראן לעילוי נשמת ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה וכי הכחשת שואה היא כישלון מוסרי, בגידה בערכי האמת והצדק ועבירה על עקרון יסוד באיסלאם
איתמר לוין
באביב 1945 גבו קצינים בריטים עדויות מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - העדויות השיטתיות הראשונות שניתנו לאחר השואה    מאות העדויות נותרו גנוזות 75 שנה בארכיון המדינה הבריטי    בכתבה זו: הממונה על עובדות פרך במחנה בגרמניה ופושעת שטנית במיוחד באושוויץ-בירקנאו
מירב ארד
הוסיף: "מדינת ישראל לא קמה בגלל השואה, אבל היא נושאת ב-דנ"א שלה מחויבות ללקחי השואה"    לאחר הצפירה, יחל טקס הנחת הזרים לרגלי אנדרטת מרד גטו ורשה ב"יד ושם", שיתקיים ללא קהל, ולאחר מכן ישודר הטקס "לכל איש יש שם" שהוקלט במשכן הכנסת
עידן יוסף
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בבתי הסוהר בצל משבר הקורונה: תחנת רדיו פוקוס של האסירים משדרת תוכניות מיוחדות    סוהרי המשמרות נעמדו במגדלי השמירה של מתקני הכליאה עם שלט "זוכרים מקרוב, מחבקים מרחוק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il