X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ממשלת הפוטש של נתניהו וגנץ

זה לא אנחנו, זה בג"ץ

נתניהו וגנץ מאיימים על בג"ץ ודוחקים את השופטים לפינה בלתי אפשרית, החוק הנורבגי עשוי להיפסל, גיוס החרדים יחזור לבית המשפט, מה תהיה עמדת הממשלה החדשה בנוגע לחוק הלאום
▪  ▪  ▪
האדנים עליהם בנוי ההסכם
ממשלת הפוטש של נתניהו וגנץ
איתמר לוין
קריאת ההסכם בין נתניהו לגנץ מעלה, כי הם למעשה נוטלים לעצמם את השליטה במדינה, תוך סירוס הכנסת, זלזול בחוק ואיומים על בית המשפט העליון * בדרך יש עוד כמה בלופים, גנץ סוחט תפקידים ונתניהו בוגד בשותפים
לרשימה המלאה

ובא לציון גועל
איתמר לוין
את הממשלה הזאת, ואולי טובה ממנה, אפשר היה להקים לפני שנה * ישראל כץ מקבל את האוצר למרות שאין לו שום כישורים * וכיצד ייראה משרד המשפטים תחת ניסנקורן
לרשימה המלאה

נתניהו ייפסל?

תראו איזה win-win שוב יש כאן, בעיקר מצד נתניהו. אם בג"ץ ידחה את העתירות נגדו – הוא ייצא מנצח, ואף יוכל לומר שהצליח לכופף את השופטים. אם העתירות יתקבלו – כולנו יודעים מה יעמוד במרכז הקמפיין של הליכוד בבחירות לכנסת ה-24. ותראו איזה lose-lose יש מבחינת השופטים. אם ידחו את העתירות – יצהל הימין: השופטים נכנעו לנו, סוף סוף יישרנו אותם, נעשה זאת שוב. אם יקבלו אותן – יהיו מטרה למתקפות ארסיות עוד יותר מכפי שהיו עד כה

לממשלות ישראל יש מזה שנים פתרון קבוע וקל לכל נושא שאינן רוצות להתמודד איתו: הן זורקות אותו על בית המשפט העליון. מבחינתן זהו מצב של win-win: אם בית המשפט יקבל את עמדתן – מה טוב; אם לא – אפשר יהיה לפרוס ידיים השמימה ולומר שבית המשפט הוא שמנע את פתרון הבעיה. ואם מדובר בממשלת ימין, זה win-win-win: או שננצח, או שנאשים את בית המשפט או שנוכל להוכיח שוב שהוא השתלט על המדינה.
השיטה הזאת בולטת במיוחד בנושאי דת ומדינה. גיוס החרדים מתגלגל בבג"ץ כבר שני עשורים. דומני שבעיות הגיור עומדות לסגור שם עשור. מתווה הכותל גם הוא אינו צעיר לימים. וכאמור, זוהי השיטה של הממשלות בלא קשר לזהות העומד בראשן והמפלגה השולטת בהן. בניגוד לרושם שיש מי שמנסים ליצור, בג"ץ עושה כל מאמץ כדי שלא להיכנס לסוגיות כאלו. גלגולי התיקים הללו ודומיהם מראים בבירור כיצד הדיונים נדחים שוב ושוב, בתקווה שהמחוקק יאמר את דברו או שיושג הסכם. אבל מאחר שהרעיון הבסיסי הוא לא להחליט, לבסוף לא נותרת לשופטים ברירה אלא להכריע.
ההסכם הקואליציוני להקמת ממשלת נתניהו-גנץ יוצא דופן מבחינה זאת, שהוא מראש מגלגל תפוח אדמה לוהט לידי בג"ץ ומראש מטיל על השופטים את האחריות למקרה של פירוק הממשלה והליכה לבחירות. הדבר מצוי בניסוח הפתלתל הבא, בסעיף 8 שבתחתית עמוד 5:
"היה ובסמוך להשבעת הממשלה ועד תום תקופת החירום תהיה או תתהווה מניעה נוכחית או עתידית למינוי ראש הממשלה בנימין נתניהו ו/או ח"כ בני גנץ לתפקיד ראש הממשלה ו/או לתפקיד ראש הממשלה החלופי ומ"מ ראש הממשלה (לאחד או שני התפקידים באחת או שתי תקופות הממשלה), הליכוד וכחול-לבן מתחייבות שלא להציע כל מועמד חילופי לתפקיד ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי בכנסת ה-23 ולא לתמוך בכל מועמד אחר. במקרה האמור, יפעלו הצדדים במשותף להביא את הכנסת לפיזור".
הניסוח הזה מזכיר לכאורה את האמירה על שילוב בין עורך דין לבין "הסנדק": אתם מקבלים an offer you can't understand. אבל בעצם, לכולם ברור מה נאמר כאן: אם בג"ץ יפסול את נתניהו – הולכים לבחירות. חד וחלק. נתניהו וגנץ אומרים בגלוי לאסתר חיות וחבריה: או שתאשרו את ביבי – או שהאחריות על מערכת בחירות רביעית תהיה עליכם, ואנחנו גם נגיד את זה לכולם.
כבר הסברתי כאן מדוע לדעתי לבג"ץ אסור להתערב בבחירת ראש הממשלה. אם מדובר בהטלת התפקיד בידי נשיא המדינה – הרי שלכאורה החלטתו אינה נתונה לביקורת שיפוטית. ואם מדובר ב-61 ח"כים כמו עכשיו – הרי שהתערבות שיפוטית תהיה רמיסה של ריבונות הכנסת ושל רצון הבוחר. אבל אין זה אומר, שמותר לבעלי העניין לאיים על השופטים. ממש לא.
תראו איזה win-win שוב יש כאן, בעיקר מצד נתניהו. אם בג"ץ ידחה את העתירות נגדו – הוא ייצא מנצח, ואף יוכל לומר שהצליח לכופף את השופטים. אם העתירות יתקבלו – כולנו יודעים מה יעמוד במרכז הקמפיין של הליכוד בבחירות לכנסת ה-24. ותראו איזה lose-lose יש מבחינת השופטים. אם ידחו את העתירות – יצהל הימין: השופטים נכנעו לנו, סוף-סוף יישרנו אותם, נעשה זאת שוב. אם יקבלו אותן – יהיו מטרה למתקפות ארסיות עוד יותר מכפי שהיו עד כה. על האדנים הללו נבנית ממשלת נתניהו-גנץ.

החוק הנורבגי
מארבעה יצאו שניים [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

האם דבר כזה יעמוד במבחן בג"ץ? ספק, אולי אפילו ספק רב. זהו חוק פרסונאלי ברור, שמטרתו להכניס לכנסת מועמדים מסוימים ולמנוע את כניסתם של אחרים. הוא עושה צחוק מרצון הבוחר, שהצביע בעד רשימה אחת – ופתאום נציגיו יהיו אחרים. חוק כזה יקשה בעתיד על איחוד רשימות, משום שכולם יחששו מתרגיל דומה

ייתכן שבג"ץ יידרש להתערב בעוד אחת מנקודות ההסכם: החוק הנורבגי. חוק זה קובע, ששרים יתפטרו מן הכנסת והבאים אחריהם ברשימה ייכנסו במקומם. (אגב: ההסכם מדבר על חוק נורבגי שיחול על שרים וסגני שרים – אך חוק יסוד הממשלה קובע שסגני שרים חייבים להיות חברי כנסת. עוד זלזול קטן בחוק ובכנסת). הרעיון ביסודו נכון וראוי: לא תהיה חפיפה בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת, ויהיו מספיק חברי פרלמנט לאייש את התפקידים בו ובוועדותיו.
אלא שהפעם יש לגנץ בעיה. כחול-לבן המאוחדת קיבלה 33 מנדטים, אך כידוע רק 15 נציגי חוסן לישראל מצטרפים לקואליציה. ההסכם מאפשר לחמישה מן השרים ממפלגה זו להתפטר מהכנסת. אלא שהבאים ברשימת כחול-לבן הם: עדן רול (יש עתיד), יוראי להב-הרצנו (יש עתיד), מיכל וונש (תל"ם), עינב קאבלה (חוסן לישראל) ונעמה פרידמן (יש עתיד). כלומר, אם חמישה משרי גנץ יתפטרו – הסיעה שלו תקטן לפתע ל-11 ח"כים בלבד, בעוד סיעותיהם של יאיר לפיד ומשה יעלון יגדלו ל-22. זה כמובן אינו בא בחשבון מבחינת גנץ (וגם לא מבחינת נתניהו).
מה עשו? קבעו ש"לעניין רשימת מועמדים המורכבת מצירוף של מפלגות, ייראה כל מרכיב שלה לצורכי החוק הנורבגי כסיעה נפרדת, באופן שבמקום שר או סגן שר שיתפטר מן הכנסת, יבוא המועמד הראשון ברשימה שאינו חבר כנסת הנמנה עם מפלגתו של השר או סגן השר בהתאם לרישום שנעשה בעת אישור רשימת המועמדים לכנסת על-ידי ועדת הבחירות המרכזית".
אם החוק הזה יאושר, המשמעות תהיה שלכנסת ייכנסו לא מי שבמקומות ה-38-34 ברשימת כחול-לבן, אלא מי שבמקומות 37, 39, 40, 43 ו-45. האם דבר כזה יעמוד במבחן בג"ץ? ספק, אולי אפילו ספק רב. זהו חוק פרסונאלי ברור, שמטרתו להכניס לכנסת מועמדים מסוימים ולמנוע את כניסתם של אחרים. הוא עושה צחוק מרצון הבוחר, שהצביע בעד רשימה אחת – ופתאום נציגיו יהיו אחרים. חוק כזה יקשה בעתיד על איחוד רשימות, משום שכולם יחששו מתרגיל דומה. בקיצור: עוד אחד מהסעיפים הבעייתיים, בלשון המעטה, בהסכם הזה.

גיוס החרדים

סעיף 24 להסכם מבטיח חגיגית ש"עם כינון הממשלה יחוקק חוק הגיוס על-פי הצעת משרד הביטחון וצה"ל". האם בכך יבוא הקץ למחלוקת שלמעשה התחילה את כל ההתדרדרות שהובילה לשלוש מערכות הבחירות? בכלל לא בטוח. ראשית, נתניהו הוא שחתום על ההסכם – ולא המפלגות החרדיות. שנית, ההסכם מדבר על כך שיעדי הגיוס ייקבעו בהחלטת ממשלה ולא בחקיקה, כך שיהיה הרבה יותר קל לשנות אותם.
שלישית, התמרוץ והענישה הכלכליים יחלו רק בשנת 2025 – ועד אז אלוקים גדול. רביעית, ההסכם מדבר על כך שבהמשך יכין שר הביטחון המיועד, גבי אשכנזי, "חוק חדש ומקיף בדבר גיוס לצה"ל ושירות לאומי בהתאם למיתווה רחב ועדכני התואם את צורכי החברה בישראל על גווניה ורבדיה בהסכמת סיעות הקואליציה". שני אלו יחדיו מלמדים, כי יש לממשלה חמש שנים להכין חוק חילופי המותנה בהסכמת החרדים.
המסקנה המתבקשת היא, שדי מהר גיוס החרדים שוב יחזור לפתחו של בג"ץ, שכידוע ביטל את חוק טל והורה לקבוע הסדר אחר – מה שלא קורה מאז 2012. והרי פתחנו בכך, שהבעיות הקשות של דת ומדינה נזרקות בסופו של דבר לבג"ץ.

חוק הלאום

ב-3 במאי אמור היה בג"ץ לדון בעתירות נגד חוק הלאום. סביר להניח שהדיון לא יתקיים במועד הזה, גם בשל הקורונה וגם בשל הקמת הממשלה החדשה. אבל יהיה זה מבחן חשוב מאוד ליכולתה של ממשלת נתניהו-גנץ לתפקד בנושאים משפטיים שנויים במחלוקת. האם הממשלה הזאת, שמחצית משריה לא פסלו קבלת תמיכה מהרשימה המשותפת, תעמוד מאחורי החוק כלשונו? האם תבקש להוסיף לו פסקה שתבטיח את שוויון האזרחים הערבים? האם תבקש לבטל אותו? אל תתפלאו, אם זה גם יהיה המשבר הגדול הראשון של הממשלה החדשה.

תאריך:  21/04/2020   |   עודכן:  21/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה לא אנחנו, זה בג"ץ
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
תענוג לקרוא
ElyP  |  21/04/20 16:54
 
- מה בדיוק התענוג
עוד אידיוט שימושי  |  21/04/20 21:23
 
- מה בדיוק התענוג
עוד אידיוט שימושי  |  21/04/20 21:23
2
מה המדינה רוצה וביה"מ פותר?
מדהים  |  21/04/20 17:48
3
אין זה תפקיד בג"ץ
פנחס  |  21/04/20 20:48
4
למה אין לו ברירה?
לוגי  |  22/04/20 00:16
5
דמוקרטיה, זוכר?
יאיר ל  |  23/04/20 10:21
6
לאיתמר לוין
עובד 1  |  23/04/20 20:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
באביב 1945 גבו קצינים בריטים עדויות מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - העדויות השיטתיות הראשונות שניתנו לאחר השואה    מאות העדויות נותרו גנוזות 75 שנה בארכיון המדינה הבריטי    בכתבה זו: גורלן של אסירות במחנה העבודה איידלשטט שליד המבורג, ועדות על הסלקציות וההשמדה במיידנק ובאושוויץ
איתמר לוין
באביב 1945 גבו קצינים בריטים עדויות מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - העדויות השיטתיות הראשונות שניתנו לאחר השואה    מאות העדויות נותרו גנוזות 75 שנה בארכיון המדינה הבריטי    בכתבה זו: הממונה על עובדות פרך במחנה בגרמניה ופושעת שטנית במיוחד באושוויץ-בירקנאו
איתמר לוין
באביב 1945 גבו קצינים בריטים עדויות מניצולי שואה במחנה ברגן-בלזן - העדויות השיטתיות הראשונות שניתנו לאחר השואה    מאות העדויות נותרו גנוזות 75 שנה בארכיון המדינה הבריטי    בכתבה זו: מעשי הרצח הספורדיים והגירושים המתוכננים מגטו לודז', ומעשיו של מפקד מחנה פלשוב שנודע לשמצה ב"רשימת שינדלר"
חיים זלקאי
ההיסטוריונית פרופ' חנה יבלונקה כואבת את העדר הקונצנזוס לגבי זיכרון יום השואה, חוששת מהיום שבו יהפוך הנושא לסתם עוד פרק בספרי ההיסטוריה ויש לה גם כמה לקחים אקטואליים    "יש לנו לעיתים תחושה שאנחנו עדיין הקורבן האולטימטיבי כפי שהיינו ב-1943, בשיאו של הפתרון הסופי, אלא שהמציאות היום שונה לגמרי"
איתמר לוין
כדרכו לאורך משבר הקורונה, נתניהו הודיע על ההקלות הצפויות עוד לפני שהממשלה דנה בהן ולא טרח לענות על שאלות. התוצאה היא בלבול מוחלט ומצב חוקי בו פורמלית אסור עדיין ליישם את הצעדים החדשים    ככה לא פועלת דמוקרטיה, אפילו לא ובוודאי שלא בעת משבר    זה איננו עניין של חוסר זמן ויעילות; זה עניין של חוסר רצון וסמכותנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il