X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
למה הפרקליטות מתנגדת למשפט חוזר לזדורוב? המדינה טוענת שמשפט חוזר הוא ניסיון לערעור נוסף שנדחה בעבר הפרקליטות מסתמכת על שלוש ראויות מרכזיות, שהן שחזור האירוע - התוודות בפני מדובב, והודאותיו בחקירה כמו-כן הגישה הפרקליטות - חוות דעת מומחים לדשות מטעמה רק במשפט חוזר ניתן יהא לברר טענות חדשות שהוצגו
▪  ▪  ▪
רומן זדורוב [צילום: גיל יוחנן/פלאש 90]
בסיס למשפט חוזר
כבר אמרתי בעבר ואני חוזר גם עתה - הראויות המרכזיות של הפרקליטות נגועות בחוסר אמינות, חוסר בסיס משפטי איתן וחוסר בבסיס פורנזי. הגנה על המערכת אינה תפקידה של הפרקליטות, אלא הגנה על יסודות משפט הגון, על זכויות החשוד, על זכויות החברה ועל ניהול משפט לפי כללי הצדק הטבעי. על-פי פסק דין של פרופ' ברק, נשיא העליון לשעבר - "חשש לעיוות דין, הוא בסיס למשפט חוזר, ובמקרה זדורוב "יש חשש כבד".

הבסיס להרשעת זדורוב, על-פי הפרקליטות, הן ההודאות במשטרה, השחזור והווידוי בפני המדובב, כאשר לגבי שלושתן הצליחה הסנגוריה במהלך המשפט והערעור להראות ולהצביע כי נתגלו פגמים מהותיים, הן בשחזור האירוע, הן בשימוש במדובב, והן בהודאות השונות שבחלקן יש הודאה ובחלקן הכחשה.
השחזור כפי שנראה במשפט, מצביע על עובדה מביכה שזדורוב לא ידע במדויק לאן ללכת ולאן להצביע ונעזר בשוטרים. כנ"ל לגבי המדובב שתודרך על-ידי המשטרה, ומתאמץ לשכנעו ברצח, תוך מניפולציה והכנסת מילים לפיו שמובילות לאשמתו. וכאן צריך להוסיף את הפגמים בכלל ובמקרה זה ספציפית בשימוש במדובבים.
אך עיקר המשקל שיש לתת במשפט חוזר במיוחד הוא על הצד הפורנזי של הממצאים, בהם הפרקליטות כשלה לאורך כל הדרך. על-פי חוות דעת מקצועית אמינה של המכון הפתולוגי בראשות ד"ר פוגל, סכין הרצח הייתה סכין עם להב משונן (נוסח סכין קומנדו) ואילו אצל זדורוב נתפסה סכין יפנית שלא תואמת לסימנים שעל גופת הנרצחת.
למרות שבזירה היה הרבה דם, לא נמצאו סימנים לד.נ.א. או טביעת נעל, או אצבעות של זדורוב בזירה, עובדות שחייבות לעורר תמוהה ולפעול לטובת החשוד. שערות שנמצאו בזירה ולא נבדקו במעבדה כנדרש בכל חקירה אלא באיחור רב על-ידי הסנגור, שלא מובילות לכיוון של החשוד. שלל נימוקים נוספים, שפורטו בהרחבה בבקשה למשפט חוזר, על-ידי הסנגור ירום הלווי ולדעתי הנימוק המשכנע ביותר.
כי אם יש חשש לעיוות דין - זה בסיס למשפט חוזר, ובמקרה זדורוב, אכן יש חשש כזה. טענות חדשות מועלות, והמקום הנכון לבררן הוא ערכאה דיונית. שופט ההרכב שדן בערעור - השופט דנציגר, היה בדעת מיעוט בו, קבע שיש לזכותו מחמת הספק, ודעה זו הבעתי בעבר מספר פעמים.
מה הם התנאים המוקדמים למשפט חוזר
סעיף 32 לחוק בתי המשפט מפרט את העילות בהן נשיא בית המשפט העליון, סגנו, או שופט עליון שקבע הנשיא, יכול לקבוע כי בית המשפט המחוזי יקיים משפט חוזר אם נתמלאו תנאים אלה:
  • א) בית המשפט פסק, כי הראיה מהראיות שהובאו במשפט יסודם בשקר או זיוף ויש יסוד להניח שבכוחם לשנות את תוצאות המשפט.
    ב) הוצגו ראיות ועובדות העשויות לבדן או בהצטברותן לראיות שהיו במשפט לשנות תוצאות המשפט.
    ג) אדם אחר הורשע בינתיים - בביצוע אותה עבירה, כעולה מחומר הראיות.
    ד) התעורר חשש של ממש, כי בהרשעתו של הנידון נגרם "עיוות דין".
עילה חשובה זו - הוספה לחוק רק בשנת 1966 בעקבות "ועדת גולדברג" ושימשה בסיס למשפט החוזר המפורסם של עמוס ברנס - שזוכה מרצח בשנת 2002.
ההוספה של טיעון - חשש ל"עיוות דין" או נגרם "עיוות דין" - הוא מעין סעיף-סל. שהרי הרבה גורמים יכולים ליצור חשש לעיוות דין. עם זאת, מדובר בתוספת תשובה, שהרי ניהול המשפט, דרך התנהלותו, האווירה במשפט, הלחץ שהופעל על השופטים, תביעה, משטרה, לחץ ציבורי, לחץ של עמותות למיניהן, יכולים לשנות תוצאות משפט. לכן, חשוב שכעבור זמן שההיסטריה הציבורית שוכחת, ניתן להעריך מחדש, אובייקטיבית, את ניהול המשפט - מבחינת הצדק, ובמיוחד ניתן מקום של כבוד להליך הוגן, על-פי חוק יסוד כבוד האדם וחרותו.
בתיקון נוסף במשנת 2001 נקבע כי יש סמכות לנשיא בית משפט העליון, להורות על זיכוי, אם נתקיימו עילות למשפט חוזר, אך לאור נסיבות העניין אין תועלת בקיום משפט חוזר. גם סעיף זה, הופעל לאחרונה במקרים בודדים.
בהזדמנות זו ברצוני לחזור ולהדגיש, כפי שעשיתי מספר פעמים בעבר, במאמרים שונים, בית משפט לא עושה צדק - בית משפט עושה משפט.
סעיף 54 לחוק לשכת עו"ד, בו מוגדרת חובותו העיקרית של עו"ד ללקוחו אומר: על עו"ד לעזור לבית משפט - לעשות משפט. הביטוי בית משפט עושה צדק, או הצדק יוצא לאור, הוא ביטוי עממי, תקשורתי ולא משפטי. אבל האזרח לא מחפש הגדרות משפטיות. אדם שהורשע על לא עוול, שיוצא זכאי, רואה בכך "משפט צדק", ובצדק, וכך גם מתייחסת לכך החברה והתקשורת.
המשפטים החוזרים והמפורסמים והידועים ביותר היו:
א) משפט בן-אבו - רצח בת"א בשנות ה-60 על-ידי תייר מצרפת (או שכיר חרב צרפתי) - הורשע ברצח. קיבל רשות למשפט חוזר - והורשע מחדש ברצח.
ב) משפט ברנס - הורשע ברצח החיילת רחל הלר ז"ל, נשפט למאסר עולם. קיבל משפט חוזר - זוכה כליל.
ג) משפט שכונה בזמנו "כנופיית מע"צ", הורשעו מספר אנשים בעבירות שונות של הצתה, אלימות, חבלה לרכוש, נידונו לתקופות מאסר שונות וארוכות. זכו למשפט חוזר, לאחר שקצין משטרה שחקר אותם, הודה לאחר שנים על הפעלת אלימות, לחץ, שיבוש מהלכי חקירה ובידוי ראיות. זוכו במשפט חוזר - וזכו לפיצויים, אך אי-אפשר להחזיר שנים של כלא, השפלה ועגמת נפש להם ולמשפחתם.
ד) רוצחי הילד מחיפה דני כץ ז"ל - זכו למשפט חוזר, הורשעו מחדש ברצח.
ה) עמוס סולמי - הורשע בשנת 1977 ביחד עם שמעון כהן, בקשירת קשר לרצוח את רינה אשכנזי שנהרגה בפיצוץ בבית חבריה - רינה ושמואל קטלן. בשנת 2002 - זיכה בית המפשט העליון מרצח לאחר שסולמי הקליט את קצין המשטרה, סנ"צ דני מרוז, שעמד בראש החקירה, כי ההודאות ניגבו באופן בלתי חוקי.
מסקנה: אפשרות תיאורטית למשפט חוזר, קיימת בכל משפט פלילי, אם יש בסיס לכך כמפורט לעיל. כמו-כן, ניתן להגיש כמה בקשות, אם נתגלה חומר חדש, מהותי ומשכנע. האפשרות הנוספת: הגשת בקשה לחנינה לנשיא המדינה. בכל מקרה שיש חשש לאי צדק, אך אין מספיק ראיות. לסיכום: משפט חוזר - הוא כלי להשגת צדק משפטי, גם אם הוא נעשה באיחור.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  28/04/2020   |   עודכן:  28/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע הפרקליטות מתנגדת למשפט לזדורוב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות רצח הנערה בקצרין
איתמר לוין
אומרת שטענותיו של זדורוב בבקשתו למשפט חוזר הן בחלקן ערעוריות וכבר נדחו בידי בית המשפט העליון, ואילו הטענות לפיהן א"ק היא הרוצחת מהוות עלילה נגד חולת נפש
עו"ד אברהם פכטר
עו"ד ירום הלווי, הגיש בקשה למשפט חוזר של רומן זדורוב שהורשע ברצח תאיר ראדה ז"ל    בערעור בעליון - השופט העליון דנציגר היה בדעת מיעוט כשקבע כי יש לזכות את זדורוב מחמת הספק, וזה כשלעצמו נימוק כבד למשפט חוזר.
דורון מנשה, איל גרונר
התשובה לשאלה האם הראיה החדשה מעצימה את הספקות תלויה בהנמקה שניתנה לדחיית תרחיש החפות לאור הספק. אם הראיה החדשה מקעקעת את ההנמקה הרי ששיקול הדעת בהכרעה בבקשה למשפט חוזר, צריך לכלול דיון מחדש בספק האמור
איתמר לוין
העיסוק הבלתי-פוסק בפרשת זדורוב מלמד על שבר באמון של הציבור כלפי המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. בלי שינוי יסודי, לא נקבל שערה/סערה בכוס מים, אלא טורנדו העלול לסחוף את כל המדינה
עידן יוסף
בפרקליטות יבדקו האם השערה שנמצאה על גופת תאיר ראדה השייכת לבן הזוג א"ח    מצננים את ההתלהבות ואת הקריאות לשחרור המורשע ברצח
רשימות נוספות
הפלאפון של תאיר לא יוחזר  /  איתמר לוין
דעת מיעוט בפלילים איננה ספק סביר  /  איתמר לוין
תביעה: מייחס לצעירה את רצח ראדה  /  יצחק דנון
תקווה לחידוש משפט זדורוב  /  ראובן לייב
לחדש את משפט זדורוב  /  ראובן לייב
עובדות ובדיות  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il