X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שיקר למנדלבליט? [צילום: ערוץ חוק ומשפט]
מכזב לציבור? [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
העימות חסר התקדים בצמרת מערכת האכיפה

אביחי מנדלבליט נגד דן אלדד ולהפך

היועץ המשפטי ערך משפט שדה לממלא-מקום פרקליט המדינה, בו נטל לעצמו את כל התפקידים חייבת להיערך בדיקה חיצונית של הטענות שמעלים השניים, והגיע הזמן לחשוף את הקלטות פרשת הרפז העימות הנוכחי מוכיח שוב מדוע יש לפצל את תפקידי היועץ וראש התביעה, ומדוע חובה לשנות את צורת מינוי הבכירים בשירות הציבורי
▪  ▪  ▪
מנדלבליט: אלדד כושל ערכית ומקצועית; אלדד: בודק תמונה מדאיגה על מנדלבליט
איתמר לוין
מנדלבליט טוען שאלדד מסתיר ממנו פגישות עם אוחנה ומוסר לו דיווחים לא נכונים על תוכנן, אינו מכנס את הנהלת הפרקליטות, אינו מעדכן את בכיריה בנושאים שבאחריותם ואינו מנהל את הפרקליטות * אלדד: קיבלתי פנייה המעלה תמונה מדאיגה בנוגע למנדלבליט, בכוונתי להעמיק חקר וברורים לי המניעים שמאחורי הנוסח האלים והמסולף
לרשימה המלאה

1. הסגנון. אביחי מנדלבליט מינה את עצמו למתלונן, לעד, לחוקר, לתובע, לשופט ולתליין. הוא טוען שדן אלדד אינו מתאים להיות ממלא-מקום פרקליט המדינה, הוא מספר כיצד מעשיו של אלדד מוכיחים את צדקת טענתו, הוא בודק האם יש ממש במיוחס לאלדד, הוא מאשים אותו ב"כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים", הוא קובע שלפיכך אינו ראוי להמשיך בתפקידו, הוא מודיע שלא יגן בבג"ץ על מינויו, ולקינוח - הוא מוציא את כל זה לידיעת הציבור כולו.
בואו נניח, כמובן רק לשם הקצנה לצורך הדיון, שאלדד היה חשוד חלילה בעבירות על ביטחון המדינה או בתחום היחסים הבין-אישיים. ובואו נניח שמנדלבליט הוא שהיה העד לחשדות אלו. הרי ברור שהיה עליו לפנות למשטרה, להורות לה לחקור ולפסול את עצמו מכל נגיעה נוספת בנושא. בואו נניח, שוב לשם הדיון בלבד, שאלדד היה חשוד חלילה בעבירות משמעת. ובואו נניח שמנדלבליט היה המתלונן. הרי ברור שהיה עליו לפנות לנציבות שירות המדינה, להורות לה לחקור ולפסול את עצמו מכל נגיעה נוספת בנושא.
במקום זאת, כאשר בפועל יש לו "רק" טענות ערכיות, מקצועיות וניהוליות - מנדלבליט הוא הכל בכל מכל כל. ואולי החמור ביותר: הוא עורך לאלדד משפט שדה לעיני כל אזרחי ישראל - חוץ מאחד: ה"נאשם". אלדד שומע על ההאשמות הקשות נגדו רק בדיעבד, אחרי שדובר משרד המשפטים מוציא לכל העולם ואשתו את המכתב של מנדלבליט לנציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ. אין צורך לומר, שאלדד לא קיבל את האפשרות להתגונן, אלא רק להגיב בדיעבד. צריך להמשיך ולהסביר עד כמה זה חמור? עד כמה זה נוגד נורמות יסוד של ניהול תקין? של יחסי אנוש בסיסיים? של ערכי היהדות?
2. העיתוי. הבה נשער שמנדלבליט צודק בכל טענותיו. הרי אפילו בנימין נתניהו ובני גנץ הסכימו, שמשבר הקורונה איננו הזמן לבצע מינויים בכירים בשירות המדינה, ושבששת החודשים הקרובים - כל מי שבתפקיד כלשהו, נשאר בו (למעט מנכ"לי המשרדים). כאשר ישראל מתמודדת עם סכנת חיים ועם משק הגולש למיתון חריף והרסני, הדבר האחרון שמעניין אותנו הוא מי יהיה ממלא-מקום פרקליט המדינה למשך עוד שלושה-ארבעה-חמישה חודשים. זה גם אמור להיות הדבר האחרון שמעסיק את היועץ המשפטי וצוותו.
נכון, המינוי הזמני של אלדד מסתיים בשבוע הבא. אז מה? מאריכים אותו. זו זכותו של הדרג המדיני, ובעיתוי הנוכחי - זוהי חובתו. להתעסק כמה שפחות בכל מה שאיננו נוגע להצלת נפשות ולהצלת המשק. אפילו אם אלדד הוא אסון מהלך, העיסוק בו הוא הסחת דעת פסולה. אלא אם כן יש כאן מניעים זרים.
3. התוכן. אין לנו שום דרך לדעת האם יש ממש בטענותיו של מנדלבליט כלפי אלדד. מה שברור, חייבת להיעשות בדיקה שלהן לאלתר, משום שיש פה בדיוק שתי אפשרויות. או שאלדד אכן שיקר למנדלבליט ומנהל את הפרקליטות בצורה שערורייתית, או שמנדלבליט מנפח ואולי אפילו מכזב. את סימן השאלה הזה אסור להשאיר תלוי באוויר.
במצב נורמלי, שר המשפטים הוא שצריך היה למנות בודק חיצוני - מן הסתם שופט בדימוס של בית המשפט העליון - ולבקש ממנו להגיש את ממצאיו בכל המהירות האפשרית. אבל אמיר אוחנה לא יכול לעשות זאת, משום שהוא לחלוטין בצד של אלדד ולחלוטין נגד מנדלבליט - ולכן כל מהלך שלו ייראה מוטה. ומובן שבנימין נתניהו לא יכול להתערב מול מי שחתום על כתב האישום נגדו. אם לאוחנה ונתניהו באמת היה אכפת, הם היו מעבירים לשר אחר - נניח גלעד ארדן - את הסמכות למנות את הבודק ולקבל את ממצאיו. אבל האם באמת אכפת להם, או שהם נהנים לראות את הפרקליטות טורפת את עצמה? זו הייתה שאלה רטורית.
4. ההקשר. בדיקה שכזאת לא תוכל להתחמק מן ההקשר הרחב: האם מנדלבליט מנסה לסלק את אלדד בגלל פרשת הרפז? הבה ונזכור, כי עובדים רבים העומדים בפני פיטורים טוענים, כי מדובר בהתנכלות משום שהם חשפו ליקויים, בעיות, אי-סדרים ואפילו שחיתויות. יש גם מקרים בהם עובדים מתחילים בכוונה לעסוק בכל מיני נושאים רגישים, כדי להכין לעצמם את הטענה הזאת אם ייעשה ניסיון לפטר אותם. אני לא אומר שזה מה שקורה כאן, כי אנחנו באמת לא יודעים; ולכן צריך לבדוק.
אם יימצא שאלדד אינו דובר אמת, או שהוא נכנס בכוונה שוב לפרשת הרפז כדי לבצר את תפקידו - עליו ללכת הביתה ומיד. אם יימצא שאלדד דובר אמת, יהיה לכל הפחות צל כבד על המשך כהונתו של מנדלבליט, משום שלכאורה הוא פעל מתוך שיקולים זרים, הסתיר אותם מעיני הציבור ואולי אף הכפיש את אלדד על לא עוול בכפו. אבל הכל תלוי בשאלה האם מישהו יבדוק מה באמת התרחש ומתרחש בצמרת הפרקליטות. לא הייתי מהמר על כך.
5. הפרשה. פרשת הרפז היא ממש לא הקורונה של צה"ל והפרקליטות, אך דומה שהיא שפעת: מגיעה שוב ושוב, במחזוריות עונתית, בדרגות חומרה שונות, ואי-אפשר להיפטר ממנה. קצת קשה להאמין, אבל הפרשה הזאת התחוללה לפני עשור - והנה אנחנו שוב עוסקים בה. ואולי בצורה מוזרה-משהו, במקום להיזכר בהתנהלותו הפסולה של גבי אשכנזי ערב כניסתו לתפקיד שר הביטחון, המוקד הוא אביחי מנדלבליט.
יואב יצחק חשף ב-News1, כי קיימות שלוש הקלטות של שיחות בין מנדלבליט לבין אשכנזי ומי שהיה ראש לשכתו, ארז וינר, שתוכנן לא פורסם במלואו. ההקלטות הללו הן המוכיחות האם מנדלבליט אכן שיבש את החקירה בפרשה, כפי שנחשד בזמנו, או לא. לכאורה, הדרך הטובה ביותר היא לפרסם אותן. איש אינו טוען שיש בהן סודות מדינה. אז למה לא מפרסמים? כי גם מנדלבליט וגם הפרקליטות מתנגדים בתוקף, בין היתר בטענה שהתקדים הזה יגרום לכך שהרמטכ"ל ובכירי צה"ל לא יוכלו לשוחח בצורה חופשית.
אי-אפשר לבטל כלאחר יד את הטענה הזאת, אך דומה שבמקרה הנוכחי - אין מנוס מן הפרסום. הפרשה הזאת הלכה רחוק מדי ומבעבעת זמן רב מדי ומציפה ארס מר מדי. עשר שנים אחרי שהתפוצצה, היא מרעילה את צמרת מערכות אכיפת החוק. הגיע הזמן לשים לה קץ, ושאלת מעשיו של מנדלבליט היא האחרונה שנותרה פתוחה. ואם בדרך אגב התוצאה תהיה שרמטכ"ל עתידי לא ידבר בצורה העלולה להיחשב לפלילית - זהו רווח בכלל לא רע.
6. הלקחים. שורש הרע של כל סאגת (או פארסת) מינוי ממלא-מקום פרקליט המדינה, הוא בכפל התפקידים של היועץ המשפטי לממשלה וראש התביעה הכללית; ובמבט רחב יותר - בשיטת המינויים הבכירים. הכל התחיל בכך שמנדלבליט ביקש לכפות על אוחנה למנות את מומי למברגר, אוחנה סירב, השניים התקוטטו ואוחנה מינה את אלדד על אפו ועל חמתו של מנדלבליט. הלה טוען, כי יש למנות ועדת איתור בראשותו, ואין לסטות מהמלצותיה.
אם היועץ וראש התביעה היו שני אנשים נפרדים, ליועץ לא הייתה נגיעה למינוי ראש התביעה ולהפך, הם לא היו צריכים לעבוד בצורה צמודה והיחסים ביניהם לא היו בעלי חשיבות של ממש. בקיצור: לא היינו מקבלים את ההתנהלות המבישה של כל המעורבים בארבעת החודשים האחרונים. יש המון סיבות טובות לפצל את התפקידים, אין אף סיבה טובה אחת להותיר אותם מאוחדים, והנה קיבלנו עוד נימוק.
מנדלבליט דורש למנות-למעשה את פרקליט המדינה, כי זו כאמור צורת המינוי המקובלת: ועדת איתור. לוועדות הללו יש נטייה "להמליץ" לשר על מועמד אחד ויחיד - האיש המקובל על המערכת. כך הפקידים כופים על הדרג הנבחר את מי שמתאים להם, גם אם אינו מתאים לנבחר הציבור. כך הפקידים מנציחים את שלטונם, יהא השר אשר יהא. כך הפקידים מונעים שיבוא מישהו מבחוץ, שעלול לטלטל את הספינה שעל סיפונה הם יושבים לבטח.
ההסכם הקואליציוני רומז לכך שהממשלה הבאה עשויה לשנות את השיטה: צוות קווי היסוד "יגבש כללים לביצוע מינויים בכירים בשירות הציבורי הטעונים אישור ממשלה". אם רוצים להמשיך בשיטת הקיימת, לא צריך לגבש כללים. ייתכן שהממשלה החדשה תחליט סוף-סוף לעבור למתכונת של מינויים באישור ועדת גולדברג או מנגנון דומה. אולי מנדלבליט חושש (גם) מזה ורוצה להציב את האיש שלו בתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה, כדי שהממשלה תתקשה להזיז אותו משם. אז כמו בנושא כפל התפקידים, גם כאן יש לנו עוד הוכחה מדוע חייבים לשנות את השיטה.

תאריך:  23/04/2020   |   עודכן:  23/04/2020
+בכירים בפרקליטות נגד אלדד
09:15 24/04/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

20 מבין 24 חברי ההנהלה הבכירה מביעים תמיכה במנדלבליט וטוענים שתיאר במדויק את תפקודו של אלדד  ▪  חמישה מבין החותמים היו מועמדיו של מנדלבליט לממלא-מקום פרקליט המדינה ואלדד הועדף על פניהם

הסכסוך מחריף [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90; יוטיוב]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אביחי מנדלבליט נגד דן אלדד ולהפך
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
הסירחון של מנדלבליט עולה לשמיי
קורןנאוה טבריה  |  24/04/20 04:44
2
לוין בעצם מגן על מנדלבליט!
אא  |  24/04/20 04:48
 
- אלדד "דובר אמת" , אא ?
שלמה המגיב  |  24/04/20 11:24
 
- שלמה - מה יש לך להסתיר ???
נבוזרדאן  |  28/04/20 12:36
3
מזכיר בהתנהלותו את ד"ד בורג  ל"ת
יאקי  |  24/04/20 06:30
4
אלדד נוכל ימני סוס טרויאני
גדעון לבטוב  |  24/04/20 07:46
 
- ואתה לב רע ומנדלבליט רשע מרושע
מפרשת הרפז  |  24/04/20 17:11
5
פתאום אלדד בודק תיקים שנסגרו ?
שלמה המגיב  |  24/04/20 10:11
 
- ועוד על עילה לבדיקה של תיק !
שלמה המגיב  |  24/04/20 18:27
6
בפעם הראשונה מזה זמן רב אני
בני בנקר  |  24/04/20 10:22
 
- ועוד משהו: כהשלמה לפיצול תפקיד
בני בנקר  |  24/04/20 18:16
7
מושחתים
צדק  |  24/04/20 12:48
8
מינוי שופט עליון?
ש"י 2  |  24/04/20 19:35
9
רק להזכיר - כתבה על שי ניצן
אקטואלי  |  24/04/20 21:42
10
כל מילה בסלע,יש פה דיקטטור משפ ל"ת
יאקי  |  25/04/20 09:39
11
בורר בסגנון המאפיה
עוד סתם אחד   |  25/04/20 12:53
12
מנדלבליט טיפוס נאלח ונתעב
אניהי  |  25/04/20 18:31
13
גם לוין מקולקל מראה לפעמים את
שונסי גנצינר  |  1/05/20 15:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
העמידה לדין בנפרד שני נאשמים באותו מעשה רצח, והתוצאה הייתה קביעות סותרות בנוגע לסיבת המוות ולזהותו של מי שהנחית את המכה הקטלנית    אלרון מביע תמיהה, דוחה את הסברי הפרקליטות ומקווה שיופקו לקחים
איתמר לוין
נציב התלונות על שופטים מותח ביקורת חריפה על שופטת השלום הירושלמית, אשר הציעה "שייקח מנטוס" בהתייחסה למצב בריאותו של ברלנד ואמרה "הוא לא פרגית בת 17"
איתמר לוין
הנהלת בתי הדין הרבניים שילמה לדיינים "מענק שנים עודפות" על תקופות ארוכות מזו שקבעה ועדת הכספים ב-1989    הנהלת בתי המשפט ביצעה את התשלומים עד 2007; הנהלת בתי הדין - עד 2018
איתמר לוין
השופט ארז שני דחה את מועד פינויה של דירה בידי אישה - ולאחר מכן חייב אותה לפצות את הגבר ב-300,000 שקל בשל האיחור בפינוי    ביהמ"ש המחוזי ביטל את החיוב בפיצוי
איתמר לוין
המדינה הסכימה שלא להרשיע שלושה נערים שביצעו עבירות מין בילדה בת 12.5; השופטים הם שיזמו את זימון הילדה לעדות בטיעונים לעונש; המחוזי דחה זמן רב מדי את גזירת העונש
רשימות נוספות
בג"ץ ביטל פס"ד של העליון  /  איתמר לוין
ביה"ד הכריע אחרי שבע שנים  /  איתמר לוין
המדינה תשלם על אישום חסר יסוד  /  איתמר לוין
מה עושים עם המשטרה  /  איתמר לוין
האם מנדלבליט מושפע מפרשת הרפז  /  איתמר לוין
בחזרה לאלכסנדר המילטון  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il