X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
פסק הדין בו דחה בג"ץ את העתירה נגד פרס ישראל לרב יעקב אריאל, אומר שדעה הלכתית-תורנית המנוגדת לתפיסות הליברליות - היא צורמת ופסולה; הזכות להביע אותה היא רק בשל חופש הביטוי ענת ברון, אסתר חיות ועופר גרוסקופף סוללים את הדרך לסתימת פיותיהם של רבנים ומתעלמים מכך שהתנ"ך - ולא פסיקת בג"ץ - הוא היסוד להקמת המדינה, כפי שנאמר בהכרזת העצמאות בנוסף לכך, בג"ץ שוב נוטל לעצמו תפקיד מוסרי-ציבורי - שכלל אינו בסמכותו
▪  ▪  ▪
ברון. כתבה [נועם רבקין פנטון, פלאש 90]

"בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי" - פתח ואמר דוד בן-גוריון לפני 72 שנים פחות שלושה ימים. אותו דוד בן-גוריון, שכאשר נשאל שנה לפני כן בוועדת האו"ם מהו ה"קושאן" - תעודת הבעלות - של העם היהודי על ארץ ישראל, הניף בתגובה את התנ"ך.
השבוע, שלושה ימים לאחר שנציין מלאת 72 שנים להכרזת העצמאות, נקרא בתורה את פרשות "אחרי מות" ו"קדושים". בין היתר נאמר בהן: "ואת זכר לא תשכב משכבי אישה, תועבה היא" (ויקרא י"ח, כ"ב), משום שאם תעברו על חוקי העריות וההגבלות המיניות - "תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה" (שם, כ"ח). העונש ההלכתי על יחסי מין הומוסקסואליים הוא ברור ביותר וחמור ביותר: "ואיש אשר ישכב את זכר משכבי אישה - תועבה עשו שניהם, מות יומתו, דמיהם בם" (ויקרא כ', י"ג). ושוב חוזרת האזהרה מפני "ולא תקיא אתכם הארץ אשר אני מביא אתכם שמה לשבת בה" (שם, כ"ב).
ציווי זה הוא חלק בלתי נפרד מן התנ"ך. אותו תנ"ך שמחבריה החילוניים של מגילת העצמאות, שהתנגדו בתוקף לכל אזכור של אלוקים בה, מצאו לנכון לפתוח אותה באזכורו. אותו תנ"ך, המוזכר כאחת מאבני היסוד למדינה ישראל - במגילה בה נאמר שהיא תהיה מדינה יהודית, ולא נזכר אפילו פעם אחת הביטוי "מדינה דמוקרטית", אם כי ברור לכל שישראל הייתה, הווה ותהיה דמוקרטית למופת.
כעת בא בית המשפט העליון ואומר כי התבטאויות של רב המביע דעה תורנית והלכתית נגד ההומוסקסואלים, הן "צורמות, בוטות ועולבות בציבור שלם"; "ראויות לביקורת, ואף לביקורת נוקבת"; וזכייתו בפרס ישראל לתרבות תורנית "אין היא חסינה מפני ביקורת ציבורית". וזה לא הכל, מפיה של השופטת ענת ברון:
"בין אם נרצה בכך ובין אם לאו, נכון לעת הזו השיח בדבר עצם הלגיטימיות של קהילת הלהט"ב עודנו קיים ונוכח בחברה הישראלית; ויש מי שסבורים עדיין, חרף כברת הדרך שנעשתה בנושא, כי ההלכה היהודית אינה מאפשרת הכרה בזכותם של חברי הקהילה לכבוד ולשוויון. ואולם בחברה דמוקרטית לא ניתן להכריע את המאבק על שוויון זכויות בדרך של השתקה ושל 'סתימת פיות' המתנגדים לכך... במקרה שלפנינו, מתן משקל להתבטאויותיו של הרב אריאל בגנות קהילת הלהט"ב, במסגרת ההחלטה להעניק לו את פרס ישראל בתחום הספרות התורנית, אינו אלא מעשה של השתקה. הפרס לא ניתן לרב אריאל בשל התבטאויותיו הפוגעניות אלא בשל הישגיו המקצועיים הראויים לציון, ובוודאי שאינו נותן גושפנקא להתבטאויות אלה".
מה נאמר כאן - בהסכמת הנשיאה אסתר חיות והשופט עופר גרוסקופף? נאמר כאן, שהדעה התורנית-הלכתית המתנגדת בנחרצות ליחסים הומוסקסואליים, היא צורמת, בוטה, עולבת ופוגענית; ראויה לביקורת נוקבת; אך מה לעשות והיא מוגנת בידי חופש הביטוי. מה נאמר כאן? שאם הרב אריאל היה כותב את הדברים בחיבוריו התורניים, ייתכן שהיה מקום לשלול ממנו את פרס ישראל בשל כך. שאם רב בישראל היה מביע בכתב, ולא רק בעל-פה, את העמדה שמביע התנ"ך - עליו כאמור התבססו מקימי המדינה - ייתכן שהפרס החשוב ביותר של אותה מדינה היה נשלל ממנו.
מבחינה זו, פסק דינו של בג"ץ הוא חמור ביותר - למרות שבסופו של יום, וכמעט כמי שכפאו שד, בית המשפט לא מנע מהרב אריאל את הפרס ולא הורה לדון מחדש בהענקתו. בג"ץ בא ואומר: רבני ישראל, היזהרו והישמרו. אל תעזו להביע את דעתכם הדתית, אם זו אינה עולה בקנה אחד עם הדעה הליברלית או עם דעת הרוב. מדינה יהודית? אולי, בתנאי שלא מבליטים את זה יותר מדי. מדינה יהודית ודמוקרטית? כן, אך הדמוקרטית היא הגוברת: מותר לכם להביע דעת מיעוט דתית, אבל לא משום שהיא יהודית אלא משום שהיא זכות דמוקרטית של חופש הביטוי.
בג"ץ מעניק רוח גבית לליברליזם המזויף שהשתלט על השיח הציבורי בישראל: ליברליזם בו מותר להגיד הכל - בתנאי שזו דעה ליברלית. ליברליזם המכיר בזכויות המיעוט - בתנאי שזהו מיעוט השייך לשורותיו (למשל להט"בים) ומנסה לדכא אותו אם אינו מזדהה עימו (למשל רבנים). בג"ץ אומר במפורש, כי דעה נגד ההומוסקסואלים חורגת מן הקונצנזוס ויש להצטער עליה. בג"ץ אומר במפורש, כי מי שסבורים שההלכה היהודית אינה מכירה בשוויון ללהט"בים - הרי שהם פוגעניים.
גם מבחינה משפטית, פסק הדין הזה בעייתי ביותר. בית המשפט העליון מופקד על אכיפת החוק, לא על הכוונת המוסר ולא על ניהול הדיון הציבורי. ברגע בו אין עילה משפטית להתערב בהענקת הפרס - זה כל מה שהיה עליו לומר. מתן הציונים להתבטאויות של הרב אריאל והקריאה הברורה למתוח ביקורת ציבורית על הענקת הפרס - זוהי חריגה בוטה מגדרי סמכויותיו של בג"ץ, ומתן ראיה נוספת למי שסבור שהגיע הזמן להחזירו לגבולות מקומו ותפקידו. בזמנו נמתחה ביקורת על מנהגם של היועצים המשפטיים לממשלה לפרסם "דוח ציבורי" ובו ביקורת מוסרית-ערכית על מעשיהם של אישי ציבור; זה בדיוק מה שבג"ץ עושה כאן.
פסק הדין הזה, למרות שהוא טוען שיש להימנע מסתימת פיות, עושה בדיוק את זה. ברון, חיות וגרוסקופף מלבינים ברבים את פניו של רב ישיש, חתן פרס ישראל ועתיר זכויות - משום שדעותיו (ושוב: ההלכתיות-תורניות!) אינן נראות להם. הם מזמינים את הציבור לעשות כמותם, למרות שברור להם שמדובר בנושא המצוי במחלוקת, ובכך נכנסים עמוק-עמוק לדיון מוסרי-ערכי שאיננו מתפקידם. אתם רוצים להתבטא בנושא? בבקשה, תתפטרו מן השיפוט ואז תוכלו לומר כל מה שאתם רוצים. כל עוד אתם עוטים גלימות ויושבים על הדוכן - אסור לכם לעשות זאת.
זאת ועוד: פסק הדין הזה פותח פתח לנסות ולמנוע מרבנים להביע דעות אחרות, או לכל הפחות להשתלח בהם בשל דעות כאלו. הנה רשימה חלקית של דברים שמעתה יסבכו רב שיאמר אותם: מחללי שבת חייבים מיתה לפי ההלכה; ההלכה אוסרת מכירת קרקעות לגויים בארץ ישראל; אכילת חמץ בפסח היא עבירה הלכתית שעונשה מיתה; אישה בזמן המחזור היא טמאה; רוצח במזיד חייב מוות; ירושלים היא עיר קדושה ליהודים.
מעניין מה יאמר בג"ץ, אם רבנים יצביעו על חוקים וערכים בהם התורה בפרט והתנ"ך בכלל מתקדמים בהרבה מאשר המשפט המודרני. למשל: מתן צדקה הוא חיוב שניתן לכפות את קיומו; עובד שכיר זכאי לתנאי מחיה טובים משל מעסיקו ולמענק פרישה ללא תנאי; הסגת גבול היא שפל המדרגה; הקנס על גניבה יכול להגיע לפי חמישה משווי הרכוש הגנוב; וכמובן, "ואהבת לרעך כמוך". אני משער שלדברים הללו לא תהיה התנגדות, משום שבעיני השופטים הנכבדים - הם ראויים לשבח. כי לפי פסק הדין מהיום, כך בג"ץ רוצה את הרבנים: רבני מחמד, שאינם אומרים מה ההלכה אלא את מה שנעים לשופטים לשמוע.
מצטער, כבודכם, זה לא יקרה. התורה הייתה פה לפניכם ותהיה פה אחריכם. בלי להיכנס לשאלה האם וכיצד יש להתאים את ההלכה למציאות המודרנית, היא אינה זקוקה לאישור שלכם. משה רבינו, ר' יהודה הנשיא, רב ושמואל, הרמב"ם, ר' יוסף קארו - אלו הם מניחי היסוד לזכות קיומנו כאן. לא אהרן ברק, לא דורית ביניש ולא אסתר חיות. התנ"ך, ולא בית המשפט העליון, הוא שפותח את מגילת העצמאות. כי הוא, ולא פסקי בג"ץ, "ספר הספרים הנצחי".

תאריך:  26/04/2020   |   עודכן:  26/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט העליון נגד המדינה היהודית
תגובות  [ 33 ] מוצגות  [ 33 ]  כתוב תגובה 
1
גזענות היא נגד החוק
משה 1999  |  26/04/20 18:45
 
- זו גזענות לקבוע ששלילת הסוטים
בן נאמן  |  27/04/20 03:49
2
בגץ אין לא ערכים יהודיים
י.א  |  26/04/20 18:58
3
ישר כח.
אבי. ש.  |  26/04/20 19:14
4
ישר כח.
אבי. ש.  |  26/04/20 19:14
5
מילים כדורבנות ל"ת
קורא ותיק  |  26/04/20 19:17
6
מילים כדורבנות ל"ת
קורא ותיק  |  26/04/20 19:17
7
יאאלה, שכבר יעופו מהעיניים
אבי כהן  |  26/04/20 19:50
8
לא ברור
באום  |  26/04/20 21:03
 
- נכון כתב מר באום. על כל ענין
נכון  |  27/04/20 05:48
9
אם אני לא טועה
ירושלמי  |  26/04/20 21:04
10
סליחה
ירושלמי  |  26/04/20 21:21
11
כדאי לדייק
שמואל א'  |  26/04/20 21:42
12
מכבי צהוב
איתי וייס  |  26/04/20 22:34
13
ישר וחענין-ללא כחל וסרק ל"ת
מנחם גורמן  |  26/04/20 22:39
14
ימים יגידו
ר.  |  26/04/20 22:39
15
בית משפט עליון נגד הדת
עגי  |  26/04/20 22:50
16
בג"ץ שכח מזמן מיהדות!
מפוכח  |  26/04/20 22:52
17
כל מילה זהב. היטבת לכתוב. ל"ת
אלמוני אחד  |  26/04/20 22:58
18
קהלת ג', ט"ז
מוווו  |  27/04/20 00:19
19
איתמר, התנ"ך הוא הבסיס?
אישש  |  27/04/20 01:47
 
- איתמר יישר כוח
תומס  |  27/04/20 15:12
 
- תשובה
אישש  |  27/04/20 18:04
20
מדוע חילונים ממשיכים לחיות באר
אופיר  |  27/04/20 03:35
21
מדינת הלכה - הלכה המדינה
יהודי חרד למדינה  |  27/04/20 05:25
22
בג"ץ מטמא אב טומאה במגע ובמשא
ב.ניצן  |  27/04/20 06:19
23
שופטי בג"ץ נגד העם
ירון בן גוריון  |  27/04/20 10:27
24
כתבה חשובה
ד"ר משה פרץ  |  27/04/20 10:38
25
"ויקו למשפט והנה משפח"
david weissberg  |  27/04/20 17:07
26
בית המשפט העליון נגד המדינה הי
חמודי  |  28/04/20 01:28
27
הרב אריאל
ע  |  28/04/20 07:43
28
איתמר?? מה קרה לך? איך אתה מעז
הגלשנית  |  29/04/20 17:54
29
זה אנחנו חלק מהצבור שנרמסים ל"ת
ירושלמית  |  29/04/20 22:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
דן מרגלית
זה ויכוח חסר תקדים על מהותה ודמותה של מדינת ישראל, אך לפני כן באתי להזהיר מפני שקר המופץ ללא הרף בפי השר לוין    הוא טוען, שאין מדינה בעולם בה בית המשפט העליון מתערב בעבודת הפרלמנט
פרופ' דוד נבון
שני עקרונות יסוד הוריש אהרן ברק לבאים אחריו: לבית המשפט העליון יש תפקיד במהפכה החוקתית והכל שפיט. אלא שבדיקה מעמיקה יותר של החקיקה, ההיסטוריה שלה ובעיקר של ההיגיון שמאחורי טענות אלו, מוביל למסקנה שאין בהן ממש
איתמר לוין
"אם יש דרך בטוחה להחליש את מערכת המשפט, זוהי הימנעות מלהשמיע עליה ביקורת והימנעות מתיקון הדרוש תיקון"    מנדלבליט: עצמאות בתי המשפט והתביעה - חיונית לביטחון המשפטי
איתמר לוין
טוען שאיבד את תמימותו המשפטית כאשר ראה הרכב שולח אדם למאסר עולם תוך "נמנום וגלישה באינטרנט"    אומר שהוא יוצא מתוך הנחה שיכהן גם לאחר הבחירות
איתמר לוין
קורא להקשיב לביקורת על האקטיביזם השיפוטי והרכב בית המשפט העליון שמתחו לדבריו משה לנדוי, מאיר שמגר, יעקב מלץ, דניאל פרידמן, חיים צדוק ואחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il