X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בשתי התוכניות המוזכרות בכותרת המאמר, קיימת התייחסות לבקעת הירדן כגבול ביטחון בין ממלכת ירדן לבין מדינת ישראל במו"מ שיתקיים מול ארה"ב, הרשות הפלשתינית, ממלכת ירדן ומדינות ערביות אחרות, יש לשים דגש רק על יישום בהסכמה של השלב הראשון בתוכנית טראמפ המתייחס לבקעת הירדן ולצפון ים המלח
▪  ▪  ▪
טראמפ. חשש לסיום נשיאות [צילום: אלכס ברנדון, AP]
ממשלה פריטטית
צריך להימנע מסיפוח התנחלויות מבודדות בשטחי C. הנושא הופך לרלוונטי בהתייחס להסכם ביבי-גנץ להקמת ממשלה פריטטית חדשה בישראל ולתוכנית המאה של נשיא ארה"ב. ברקע קיימות הכרזות פוליטיות ישראליות ימניות על רצון ליישום התוכנית בהסכמה עד 1.7.2020. כל זאת עוד לפני בחירות נובמבר לנשיאות ארה"ב.

בשנת 1967, לאחר מלחמת ששת הימים, פרסם שר העבודה דאז, יגאל אלון, שהיה ממנהיגי מפלגת "אחדות-העבודה", את תוכניתו האסטרטגית הקרויה על שמו. מדובר בתוכנית עם חזון הצופה פני עתיד. התוכנית כללה אלמנטים שונים. החשוב שבעקרונות התוכנית קבע את הצורך הביטחוני העקרוני להסדר בר קיימא ארוך טווח שהוא: קיבוע גבולה המזרחי-הביטחוני של ישראל בבקעת הירדן. כל זאת תוך השארת מרחב מחייה טריטוריאלי ליישות פלשתינית בריבונות מופחתת שתוגדר בהסכמה.
מפלגתו של יגאל אלון הייתה שילוב שכלל סוציאל דמוקרטיה וגישה ביטחונית-אקטיביסטית. בסיס המפלגה היה פלמ"חאי וקיבוצי (הקיבוץ המאוחד). מפלגת השלטון שהייתה בבסיסה מפא"י הבן גוריונית הקימה את מערך המפלגות מפא"י-אחדות העבודה ב-1968 בהשתדלותו ובתרומתו המנהיגותית של אלון. מפא"י לא פירגנה לתוכניתו. יגאל אלון, שנפטר לפני קרוב לארבעים שנה, היה צבר, פטריוט ומנהיג אהוב על אוכלוסיות מגוונות בישראל. זאת גם בשל אישיותו הקורנת האנושית, החברתית והמוסרית. בין השאר היה איש ביטחון בעל חשיבה אסטרטגית מעמיקה, מתכללת ומרחיקת ראות. יגאל אלון, צמח כמדינאי בתקופת המו"מים על הסדרי שביתות הנשק בתום מלחמת השחרור, לאחר שהיה מפקד מהולל של הפלמ"ח ואלוף פיקוד דרום. יש לציין שגם בתקופות מאוחרות יותר לאחר פרישתו מהחיים הפוליטיים, הושגו ונחתמו הסכמי השלום עם מצריים וירדן, כמובן לאחר מומ"ים. בתקופות אלה לא היו קיימים מושגים וגישות "חד-צדדיות" והיה ברור שיש צורך במו"מ לשם יישום תוכניות, בין היתר בהסכמה עם ירדן והפלשתינים.
אני מדגיש שגישות ה"זבנג וגמרנו" בסגנון ובמינוח משה דיין, בן דורו של אלון, שכללו בין היתר קביעת עובדות באופן חד-צדדי וללא הסכמות הדדיות, הונחלו באופן מעשי ונחרץ, כבכייה לדורות, למדינת ישראל על-ידי ראשי הממשלות שכיהנו לאחר תקופת אלון. אלה היו: אהוד ברק ואריאל שרון. הם ביצעו נסיגות חד-צדדיות, ללא הסכמים. נסיגות אלה הניבו את הפירות הבאושים של לבנון החיזבלאית ושל עזה החמאסית - המאיימות על ישראל בכמות טילים אדירה (שהולכת ומדייקת את עצמה). תהליך זה מייצר סטטוס-קוו של מאזן אימה משתק. מדובר בניסיון להנציח מצב עימות מתמיד בעצימות נמוכה ומוכלת המכונה "גחלים-לוחשות" במינוחי "חוג-אורנים".
כל האמור לעיל, מחייב הסקת מסקנות ולקחים שיביאו לשינוי דיסקט אצל מקבלי ההחלטות. זאת בכל הקשור ליישום ממוקד ורב-שלבי, של תוכנית טראמפ, שייעשה אך ורק בהסדר ביניים מוסכם. מודגש שהסדר הביניים יתייחס לשלב הראשון של "תוכנית המאה" של דונלד טראמפ. ברצוני להדגיש שההצלחה שהייתה בהשגת הסכם השלום שנחתם עם מצרים ב-1979 הייתה כתוצאה מניהול מו"מ ויישום הסכמות ביניים בשיטת השלבים. התנהלות המו"מ הייתה לפי פרמטרים ושלבים שנקבעו על-ידי שר החוץ של ארה"ב שהיה הנרי קיסינג'ר.
תוכנית טראמפ, שפורסמה לפני הבחירות האחרונות בישראל, עוצבה במשך זמן ממושך על-ידי שני עורכי הדין היהודים, שליחי טראמפ: ז'ראד קושניר (החתן) וג'ייסון גרימבלט. זאת בהתייחס לעקרון החשוב של קביעת גבול ישראלי בן הגנה על הירדן וצפון ים המלח. הדבר צריך להתבצע אך ורק בהסכמיות, שתושג אך ורק במו"מ ישיר עם הפלשתינים ועם הירדנים (לירדנים יכול להיות עניין בכך לצורך חיזוק וייצוב ביטחונם הלאומי על-ידי יצירת חיץ ביטחוני ישראלי בין שני עברי בקעת-הירדן). במו"מ, אם יתקיים, יקחו חלק גם מדינות ערביות סוניות בעלות אוריינטציה פרו אמריקנית כמו: מצריים, סעודיה, עומאן ואיחוד האמירויות. חסות אמריקנית לשיחות היא בגדר הכרח. מודגש שאין מקום לחד-צדדיות ישראלית, גם לא מבחינת ארה"ב, שהיא השושבינה והמממנת הגדולה בהיקף כולל של כחמישים מיליארד דולר של יישום הסכמות שיושגו במו"מ. חד-צדדיות ישראלית מטעמים טקטיים קצרי רואי עלולה להיות בגדר בכייה לדורות.
תהליכים אבולוציוניים
יש לפעול על-פי כללי "הזהירות המונעת" וניהול סיכונים זהיר, שהוא בגדר פעולת מנע מקדימה. יש להימנע מלצעוד במצעד איוולת הרסני ולא רצוי לאור לקחי ההיסטוריה הארוכה היהודית והישראלית. "תוכנית טראמפ" נתמכת ונדחפת על-ידי האוונגליסטים הנוצריים המשיחיים וכן על-ידי שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן.
אני מדגיש כי תוכנית הנשיא טראמפ בשילוב תוכנית אלון - יכולה לשמש בסיס להסכם ולהסדרים בני קיימא עתידיים, אך ורק אם תתבצע בשלבים ובהסכמי ביניים מודרגים, מוסכמים ומגובים על-ידי כל השחקנים הרלוונטיים. אסור לדחוק את הקץ. יש להתייחס לתוכנית טראמפ, שיש בה גם סתירות לרכיבים חשובים בתוכנית אלון כאל אליה שגם קוץ בה. הדבר כולל ונוגע לפיתויי סיפוחים מסוכנים של התנחלויות מבודדות בשטחי C, וכן סיפוח עתידי של כמחצית משטחי C.
מודגש שיש בהשלכות הנוגעות לביצוע וליישום שלבים מתקדמים בתוכנית טראמפ באופן חד-צדדי משום סיכון אדיר לעתידה ולשרידותה של מדינת ישראל. כל זאת בשל חשש לפגיעה בלתי הפיכה ביחסים שהתגבשו עם עמי האזור בתהליכים אבולוציוניים מתמשכים לאורך עשרות שנים. את האצת שלבי התהליך, במקום ריווח מודרג בין השלבים - דוחפים כוחות פוליטיים ישראלים משיחיים. אלה מגובים על-ידי הנוצרים האוונגליסטים. השגריר האמריקני בישראל דיוויד פרידמן, מושפע מגישות אלה.
החשש הוא שבשלהי כהונתו ירצה נתניהו לקבע את מורשתו האידיאולוגית הגורסת "ארץ ישראל השלמה", באופן חד-צדדי. זאת תוך ניצול צירוף הנסיבות, של חשש לסיום נשיאות טראמפ וכהונת השגריר דיוויד פרידמן בעקבות זאת. הדבר יכול להתרחש בבחירות נובמבר 2020 בארה"ב. סיכויי טראמפ בבחירות נובמבר 2020 מושפעים ממשבר הקורונה. חולשות מסתמנות של טראמפ עקב כך גורמות להפעלת לחץ אפקטיבי עליו על-ידי האוונגליסטים האמריקנים, שלנתניהו יש חיבור הדוק איתם. האוונגליסטים האמריקנים מונים כשמונים מיליון בני אדם בארה"ב העכשווית. כל זאת בשל תלותו של טראמפ בהצבעתם. בנימין נתניהו יושפע בקבלת החלטותיו גם מהסכם הקואליציה המתהווה שלא כולל אפשרות להטלת וטו של "כחול-לבן". זאת למרות שהממשלה היא פריטטית.
מאמר זה נכתב כדי לעורר מודעות ב"ליכוד" ו"בכחול-לבן" השותפות הפריטטיות לממשלה המתהווה כעת. הכל בהתייחס לצורך לפעול בזהירות מונעת ובניהול סיכונים רציונאלי. זאת תוך הליכה מתונה ובשום שכל בין הטיפות, ומציאת דרך אמצע פרגמטית בין תוכניות טראמפ ואלון. כדי לקדם מה שניתן לפי האמור לעיל, רצוי שהקואליציה לא תיכלול את מפלגת ימינה בשל עמדותיה הגורסות סיפוחי שטחים ללא מו"מ.
נקודת המוצא להתייחסות צריכה להיות שתוכנית טראמפ היא בגדר מתווה שניתן למלאו תוכן שייווצר בהסכמות שיושגו באופן תהליכי ומתמשך, שייווצר אך ורק במשאים ומתנים ובמיקוחים בין הצדדים. את העיסוק בשלבים הבאים של תוכנית טראמפ, לאחר הסדר גבול בן הגנה על הירדן, שהוא הנדבך החשוב ביותר מבחינת הביטחון הלאומי הישראלי, יש לדחות לעתיד מרוחק, לאחר שייווצר אמון בין הצדדים. זאת בשל העובדה הידועה ש"החיפזון הוא מן השטן", ועקב העובדה שיש להתגבר בדרך על מוקשים רבים. ניתן לצפות לצירופי נסיבות פוליטיים עתידיים שיצרו נסיבות והזדמנויות חיוביות חדשות .

תאריך:  28/04/2020   |   עודכן:  28/04/2020
+ח"כ אשכנזי: מצדיע לאזרח שניטרל את המחבל
15:21 28/04/20  |  איציק וולף

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ גבי אשכנזי, המתגורר בכפר סבא, הגיב על הפיגוע שהתרחש בעירו ואמר כי דווקא ביום הזיכרון, אויבינו מזכירים לנו על מה אנחנו נלחמים.
"אזרח שעבר במקום במקרה נטרל את המחבל ובכך מנע נפגעים נוספים, אני מצדיע לך על הפעולה המהירה. אני שולח החלמה מהירה לפצועה", אמר.

+גנץ: מחזק ידי האזרח שניטרל המחבל בכפר סבא
15:18 28/04/20  |  איציק וולף

יו"ר כחול לבן ויו"ר הכנסת, ח"כ בני גנץ, איחל החלמה מהירה לפצועה בפיגוע הדקירה שהתרחש היום בכפר סבא, ואמר כי הוא מחזק את ידי האזרח שניטרל את המחבל במקצועיות ובנחישות.
"עלינו לזכור, שגם בשעה זו שאנו מתייחדים עם נופלינו, עומדים חיילי צה"ל וכל כוחות הביטחון מול הטרור ושומרים על כולנו. נישאר חזקים מול אויבנו ומאוחדים בינינו", אמר.

+פרס ישראל ליהודית קצובר ונדיה מטר
11:31 28/04/20  |  בעז שפירא   |   לרשימה המלאה

יהודית ונדיה החלו בעשיית נפשות לעניין הריבונות על אש קטנה. מפגש פה ושיחה שם, עם יהודים פעילים למען ארץ ישראל, עם מנהיגי תנועות חוץ פרלמנטריות, עם אישים מובילים בהתיישבות היהודית, עם אנשי תקשורת ולימים גם עם אנשים פוליטיים

נדיה מטר ויהודית קצובר [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]
+14 מיליון דולר מהבנק העולמי לאנרגיה הפלשתינית
09:54 28/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

אושר מענק לקידום תוכנית קיימות רב-שלבית לקידום הביצועים, התשתיות והאמינות של סקטור האנרגיה בכלכלה הפלשתינית  ▪  במקביל יקבלו הפלשתינים מענק של 49 מיליון דולר נוספים מהמדינות התורמות

[צילום: AP]
+מצרים מתייחסת ל-BDS כארגון טרור
08:28 28/04/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

בית משפט במצרים הכריז על ראמי שעת', בנו של יועצו של יו"ר הרש"פ, שעמד בראש משרד ה-BDS במצרים כפעיל טרור. זעם ברש"פ על כך שמצרים מגדירה את תנועת החרם נגד ישראל כפעילות טרור, בחמאס מאשימים כי מצרים הולכת בעקבותיה של סעודיה כדי לשאת חן בעיני ארה"ב וישראל

נביל שעת'. הקרבה לשלטון המצרי לא עזרה [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שילוב תוכניות אלון וטראמפ
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הסכמים????
עמעד  |  28/04/20 16:31
2
תוכנית אלון? אולי התאימה לזמנה
בן נאמן  |  30/04/20 07:31
3
מר סנדובסקי היקר
שאול אבידור  |  30/04/20 11:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
בעז שפירא
יהודית ונדיה החלו בעשיית נפשות לעניין הריבונות על אש קטנה. מפגש פה ושיחה שם, עם יהודים פעילים למען ארץ ישראל, עם מנהיגי תנועות חוץ פרלמנטריות, עם אישים מובילים בהתיישבות היהודית, עם אנשי תקשורת ולימים גם עם אנשים פוליטיים
איציק וולף
אושר מענק לקידום תוכנית קיימות רב-שלבית לקידום הביצועים, התשתיות והאמינות של סקטור האנרגיה בכלכלה הפלשתינית    במקביל יקבלו הפלשתינים מענק של 49 מיליון דולר נוספים מהמדינות התורמות
יוני בן-מנחם
בית משפט במצרים הכריז על ראמי שעת', בנו של יועצו של יו"ר הרש"פ, שעמד בראש משרד ה-BDS במצרים כפעיל טרור. זעם ברש"פ על כך שמצרים מגדירה את תנועת החרם נגד ישראל כפעילות טרור, בחמאס מאשימים כי מצרים הולכת בעקבותיה של סעודיה כדי לשאת חן בעיני ארה"ב וישראל
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מרגש, ממשלה, כאוס, אזהרה, הייתה מלחמה, שקרים ונפלאות השלטים א'    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    חודש טוב, שבת שלום ויום עצמאות שמח    הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ נערך למאבק מדיני נגד ישראל בנושא סיפוח ההתנחלויות ובקעת הירדן ומשמיע איומים חריפים על "תגובה קשה" שצפויה מצד הפלשתינים. מרחב התגובה של מחמוד עבאס מצומצם מאוד בגלל התלות שלו בישראל ובארה"ב, הוא ייאלץ להשלים עם המציאות החדשה כפי שעשה אחרי הכרזת הממשל על ירושלים כבירת ישראל וחוקיות ההתנחלויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il