X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התפרעויות בלבנון [צילום: חוסין מללה/AP]
חיזבאללה מתסיס מחדש את לבנון
המהומות ברחבי לבנון התחדשו בשבוע האחרון ובמרכזן זעם עממי על המערכת הבנקאית בעקבות הפיחות הגדול בלירה הלבנונית, עליית המחירים ותופעות השחיתות. חיזבאללה מלבה את האווירה ומנסה למוטט את המערכת הבנקאית בגלל שניסתה לאכוף עליו את הסנקציות האמריקניות

למרות מגיפת הקורונה שפוקדת את לבנון,העיר טריפולי בצפון לבנון מובילה כבר יותר משבוע ימים מהומות נגד כוחות הביטחון של לבנון במחאה על המצב הכלכלי הקשה, יוקר המחיה,אבטלה, התרסקות הלירה הלבנונית והשחיתות בצמרת. המהומות התפשטו לביירות, צידון וערים אחרות במזרח לבנון. מחירו של דולר אחד בלבנון עלה למעלה מ-4000 לירות לבנוניות לעומת 1500 לירות לבנוניות בחודש אוקטובר שעבר.
ההפגנות תחת השם "מהפכת הרעבים" (ת'וורת אלג'יאע-בערבית)מכוונות נגד הבנקים במדינה, הן כוללות גם ניתוץ חזיתות וחלונות של בנקים,על-פי גורמים בלבנון, לפחות 12 סניפי בנקים הותקפו ברחבי המדינה. בהפגנות ב-27 באפריל נהרג בטריפולי אחד המפגינים ויותר מ-40 מפגינים אחרים נפצעו כולל כמה עשרות אנשי ביטחון.
ארה"ב והאיחוד האירופי מודאגים מאוד מהמצב בלבנון, דורותי' שייה שגרירת ארה"ב בביירות נועדה עם ראש הממשלה חסאן דיאב לדיון במהומות ובהשלכותיהן. בהודעה שפירסמה השגרירה האמריקנית נאמר: "אנו מבינים את רגשות המפגינים ודרישותיהם הצודקות אך אירועי האלימות והאיומים והריסת הרכוש מדאיגים מאוד וחייבים להיפסק".
לבנון הגיעה לאסון כלכלי בתוך תקופה של 5 שנים,והאינתיפאדה שפרצה בה לפני 6 חודשים מאיימת עתה להתפשט לכל רחבי המדינה ולכבוש אותה מחדש. ממשלת לבנון הודיעה כי גיבשה תוכנית להילחם בשחיתות ולהחזרת הכספים שנלקחו בצורה בלתי חוקית ושחלקם הוברח לחו"ל.
חיזבאללה מסית נגד הנגיד ריאד סלאמה
ארגון חיזבאללה, השולט בממשלת לבנון, מנהל קמפיין גלוי נגד נגיד הבנק המרכזי ריאד סלאמה על כך שאיננו מתערב בשוק כדי למנוע את התמוטטות הלירה הלבנונית ועליות המחירים, ומאשים אותו במעילה בתפקידו שהוא שמירה על המטבע הלבנוני והיציבות הכלכלית על-פי החוק הלבנוני.
חיזבאללה פועל להדיח אותו מתפקידו, הוא מאשים אותו כי הוא סוכן אמריקני לאחר שטען כי חיזבאללה הוא שאחראי למשבר הדולר, גורמים בחיזבאללה אומרים כי ריאד סלאמה מקבל גיבוי למדיניותו מאמצעי התקשורת של סעודיה. ראש ממשלת לבנון חסאן דיאב, המתואם עם חיזבאללה, טען כי למרות ההגבלות על הבנקים הם הוציאו בחודשיים הראשונים של שנת 2020 סכום של 5.7 מיליארד דולר.
הוא ניסה השבוע להדיח מתפקידו את ריאד סלאמה, אולם יו"ר הפרלמנט נביה ברי הביע הסתייגות מהדחתו בתקופה הרגישה הזו, המתיחות בין חזבאלללה לתנועת "אמל" גברה על-רקע המאבק על הנגיד, גם ארה"ב התערבה, באמצעות שגרירתה בביירות דורות'י שייה, לדברי גורמים לבנונים היא איימה בעיקול הכספים של הבנק המרכזי הלבנוני והזהב שלו בניו-יורק במקרה שסלאמה יודח מתפקידו.
מנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט,ראש "המפלגה המתקדמת הסוציאליסטית" הודיע כי חיזבאללה מנסה להקים בלבנון "אמירות אירנית או סורית" ביחד עם "הזרם הלאומי" וכי הדרוזים לא יקבלו את ההתעלמות מהם על-ידי חיזבאללה ואחרים. השיח' נעים קאסם, סגנו של חסן נסראללה, אמר ב-28 באפריל בראיון לרדיו "נור" כי הנגיד של הבנק המרכזי נושא באחריות למצב הנוכחי אולם לא לבדו. "עמדת חיזבאללה היא כי יש לדון בנושא בממשלה ולא באמצעי התקשורת", הוא הוסיף.
חיזבאללה הוא הנושא באחריות
לחיזבאללה יש תוכנית להשתלט על הכלכלה הלבנונית ועל הבנקים בלבנון, דהיינו על הבנק המרכזי שעליו אחראי ריאד סלאמה ועל הבנקים המסחריים, הוא מנסה להטיל עליהם את האחריות למצב הכלכלי הקשה ולהסיט ממנו את אש הביקורת וההאשמות. ארגון חיזבאללה הוא ששולט בפועל בלבנון, נראה כי הנגיד ריאד סלאמה שיתף פעולה באופן הדוק עם משרד האוצר האמריקני כדי ליישם את הסנקציות האמריקניות על חיזבאללה בגלל פעילות הטרור שלו, דבר שפגע ביכולותיו הכספיות והידק את החנק הכלכלי עליו.
חיזבאללה מנסה להסיט את דעת הקהל הלבנונית מהסיבות האמיתיות למשבר הכלכלי שהן חוסר יציבות פוליטית וביטחונית וסכנת הנשק הרב שבידי הארגון, בלבנון עדיין לא שכחו את הנזקים שנגרמו ללבנון בגלל מלחמת לבנון השנייה וחטיפת חיילי צה"ל רגב וגולדווסר ז"ל. לחיזבאללה יש השפעה גדולה על משולש הכוח הפוליטי, על נשיא לבנון מישל עון,על הממשלה ועל הפרלמנט והוא מנסה לקשור את המדינה לפרויקט האירני, הוא מנסה להתחמק בכל מיני תרגילים מהסנקציות האמריקניות שמכוונות נגדו. העימות שלו עם ריאד סלאמה, נגיד הבנק המרכזי, והניסיון שלו לשבש ולפגוע במערכת הבנקאות הלבנונית נובעים מכך שהם דחו את בקשותיו שלא למלא את הסנקציות האמריקניות בכל הקשור לחיזבאללה.
חיזבאללה רוצה למוטט את המערכת הבנקאית בלבנון ולעודד את תופעת ההברחות כדי שהמדינה תהייה תלויה בו, הוא השולט במעברי הגבול האוויריים, היבשתיים והימיים ובהכנסת הסחורות למדינה ורוצה לייבא סחורות מסוריה ואירן באמצעות החברות המסחריות שלו.
לסיכום
ממשלתו של חסאן דיאב מתקשה בפתרון חיי היום יום הקשים של תושבי לבנון,על-פי גורמים לבנונים, 50 אחוזים מהתושבים הם מתחת לקו העוני, עם הקמת הממשלה החדשה נטען כי היא ממשלת "מומחים" אולם התברר כי היא נתונה להשפעות פוליטיות של חיזבאללה, תנועת "אמל" ו"הזרם הלאומי החופשי", שום דבר לא השתנה, נמשך הניהול הכושל ותופעות השחיתות.
ממשלת לבנון נכנסה לעימות עם הנגיד של הבנק המרכזי ריאד סלאמה, אשר מחזיק סודות רבים על בכירי הממשל,הוא בתפקידו מאז 1993 וברור שהוא איננו האשם בהתדרדרות המצב הכלכלי בלבנון, מי שמסית נגדו הינו ארגון חיזבאללה שרואה בו סוכן אמריקני.
צבא לבנון נזהר כעת בדיכוי המהומות לאחר שנהרג מפגין בטריפולי מיריות חיילים,החשש הוא שהמצב הביטחוני ברחובות יצא משליטה,ממשלת לבנון לא למדה את הלקחים של האינתיפאדה שהחלה בחודש אוקטובר שעבר, המצב הכלכלי רק התדרדר יותר והשחיתות נמשכת, רבים בלבנון פסימיים וסבורים כי המדינה בדרך לתהום.

תאריך:  30/04/2020   |   עודכן:  30/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אל"מ (מיל.) אודי אבנטל
אירן מרחיבה את תוכנית הגרעין וצמצמה את הזמן שיידרש לה לצבירת חומר בקיע, וממשיכה לבחוש בהצלחה בעירק    ישראל צריכה להיות ערוכה לפעילות זו ולהדק את התיאום עם ארה"ב – וגם עם ג'ו ביידן
עמוס גלבוע
שתי המדינות שנפגעו הכי קשה מהקורונה הן אירן וטורקיה    לעומת זאת מדינות ערב לא נפגעו קשה; אבל, מדינות ערב העשירות נפגעו קשות מירידת מחירי הנפט הדרסטית וזה משפיע לרעה על המדינות העניות; אירן ממשיכה "בעסקים כרגיל", בקידום האינטרס האימפריאלי שלה; והפלשתינים מאשימים אותנו בהפצת הקורונה    ובעזה מוסיפים גם איומים
שאול מנשה
סופרים ערבים מביעים דאגה נוכח מחדלם של מנהיגי ערב והמשך התעסקותם במלחמות פנימיות במקום להתאחד ולהתגייס למלחמה בקורונה
יוני בן-מנחם
סעודיה דחתה שורה של מתווכים ערביים בכירים שפנו אליה בבקשה כי תשחרר עשרות פעילי חמאס העומדים לדין בתחומה באשמת סיוע לזרוע הצבאית ברצועת עזה. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מיישר קו עם ארה"ב וישראל ומתייחס לתנועת חמאס כארגון טרור שיש לאסור את פעילותו בממלכה
עודד ערן
מדינות ערב נפגעו קשות בחמישה מקורות הכנסה; התאוששותן תלויה בגורמי חוץ ולכן אינה מובטחת    המשבר הכלכלי עלול להיות מתורגם לחוסר יציבות פוליטי    ישראל עלולה להיחשף לסכנות חדשות-ישנות, אך אולי ניתן יהיה גם לבחון יוזמות לשיפור יחסיה עם שכנותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il