X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אמירה אחת של השופט מזוז הבהירה מה עומד מאחורי הדיון בבג"ץ - מאבק על כוח חששם של שופטי העליון משינוי "כללי המשחק" בלט מדבריהם
▪  ▪  ▪
בג"ץ הרכבת הממשלה [צילום: הרשות השופטת]

קשה היה שלא לפספס את הרגע שבו השופט מני מזוז אחז את השור בקרניו והצביע על הנקודה הבוערת בעצמותיהם של שופטי בג"ץ.
במשך דקות ארוכות ניסו השופטים לגרום לעורך דינו של ראש הממשלה לסגת מהאמור בהסכם הקואליציוני בכל הקשור להקפאת המינויים הבכירים בשירות הציבורי. כאשר הבין מזוז שהדבר לא צלח, אמר בקול צלול את הפסקה בהסכם הקואליציוני שגובש על-ידי חברי הרשות המחוקקת, שהטילה על שופטי העליון את החשש והפחד. הפסקה העוסקת ברצון הרשות המבצעת לשנות את כללי המשחק של המינויים. הביטוי "כללי המשחק" נפלט למזוז, אך הוא מבטא בדיוק את הבעיה המרכזית בשיטת המינויים שהוא עמל עליה בכובעו כיועץ המשפטי לממשלה ובשבתו בבית המשפט העליון יחד עם שאר חבריו בהיכל הצדק.
‎החשש לשינוי כללי המשחק של שיטת מינויי הבכירים בשירות הציבורי, באופן שבו יעבירו את כובד ההכרעה לבחירת המועמד למשרה לידי הדרג הנבחר ולא למשפטנים וליועצים המשפטיים, גורמת לשופטים לחרדה רבה.
חרדה זו צצה ועלתה בדבריו החוזרים ונשנים של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר, כי המינויים ייעשו על-פי כל דין. מלצר הקפיד להדגיש, ודרש שהדברים יובהרו גם בכתב; שייכתב שהמינויים ייעשו על-פי כללי המשפט המנהלי ועל-פי הדין ובדגש על-פי הפסיקה. מלצר דרש שלא ייכתב על-פי החוק, אלא על-פי הדין. הדין והמשפט המנהלי נכתבים על-ידי השופטים והיועצים המשפטיים שבאים לידי ביטוי במונח שלטון המשפט, ולא על-ידי המחוקקים השולטים בשלטון החוק.
‎לא מדובר בשינויים סמנטיים אלא בפחד ובחשש שאוחזים בהיכל הצדק בראש הגבעה, שהכוח והשליטה יילקחו מהם. חשש זהה הביע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.
‎מדובר במאבק על הכוח. כוח המינויים. מי ישלוט במינויים; המשפטנים או נבחרי הציבור.
אחת הפסיקות המרכזיות שבהן ביסס בג"ץ את מעורבותו ואת כוחו בהליכי מינוי ופיטורים של נבחרי ועובדי ציבור היא ב"הלכת דרעי". בג"ץ קבע שהליכי חקירה, בייחוד אם הגיעו לשלב של העמדה לדין, יכולים להיות בסיס להפסקת כהונה של נושאי תפקידים ולסיכול מינויים. כפי שכתב השבוע בהארץ פרופ' יואב דותן, ראש הקתדרה למשפט ציבורי בפקולטה למשפטים שבאוניברסיטה העברית, האחריות לכך ש"הלכת דרעי הפכה לכלי לחיסול פוליטי", כלשונו, נופלת על מי שממונים על שמירת שלטון המשפט, ובהם מי שכיהנו ומכהנים כיום במערכת המשפט ובפרקליטות.
הפסקת כהונה של נושאי משרות - וגם נבחרי ציבור - בעקבות הגשת כתב אישום, כפי שקובעת הלכת דרעי, מסביר פרופ' דותן, אינה מעוגנת בחוק ואפילו עומדת בניגוד לחקיקה הקיימת. למרות זאת, היא הפכה את ההליך החקירתי והפלילי לשיטה המובילה לסילוק מתחרים ויריבים במערכת הציבורית והפוליטית.
אין ספק שהכוח שיצרו לעצמם בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה במינויי בכירים בשירות הציבורי הוא סכנה לשלטון החוק ולדמוקרטיה כאחד. יש לקוות שחברי הרשות המחוקקת והמבצעת יעמדו על זכותם לקבוע "כללי משחק" חדשים למינוי בכירים, גם אם הדבר דורש עימות מול הרשות השופטת.

תאריך:  05/05/2020   |   עודכן:  05/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
‎שלטון המשפט נגד שלטון החוק
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
דקטטורה משפטית תקשורתית+
ישע .  |  5/05/20 08:52
2
במוקדם או במאוחר לא תהיה ברירה
עובד 1  |  5/05/20 19:48
3
יישר כוח למר בר-דוגרי ! ל"ת
סניל  |  6/05/20 08:23
4
אתה סתם שקרן
הירונימוס  |  7/05/20 22:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הרחוב הפלשתיני בגדה מגלה חששות מנושא סיפוח ההתנחלויות ובקעת הירדן לישראל וסבור כי הרש"פ מנהלת קרב אבוד ולא תצליח למנוע את הסיפוח. פלשתינים רבים חשים כי תוכנית הפעולה של הרש"פ איננה אפקטיבית, הסיפוח כבר קיים בפועל ועכשיו רק נותר לחכות להכרזה הרשמית
יוסי דר
הייתכן שבג"ץ לא ראה מבעוד מועד את הנולד הפגום הזה? הייתכן שבג"ץ לא ראה מראש, שדווקא בהימנעותו להחליט בסוגיית נתניהו לפני הבחירות - הוא, בג"ץ, מזנק מהמקום הראוי לו ביציע - היישר אל מרכז המגרש הפוליטי ומשבש את הבחירות?
יעקב ברדוגו
מנדלבליט טען שרוב סמכויות פרקליט המדינה נשאבות מסמכויותיו של היועמ"ש לממשלה, אך לא הצליח להצביע על סמכות אחת שהאציל באופן ספציפי
מאיר חוטקובסקי
אלוף (מיל') שלמה גזית (94) פורש מעט מהאני מאמין שלו ועורך השוואה בין התקופה בה הייתה לו השפעה צבאית ומדינית לבין תקופתנו אנו, בה הוא נעלם מהעין הציבורית
עמנואל בן-סבו
אחד עשר שופטי בג"ץ שזכה עם ישראל לראותם עין בעין דרך מכשירי הטלוויזיה, וראו פלא, לא 'בייגלה' של מלאך מעל ראשם, לא הילה זוהרת פורצת מהם, עור פניהם לא קרן, בני אדם, ממש בני אדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il