X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עסקת חילופי השבויים החדשה בין ישראל לחמאס היא הרבה יותר מורכבת ומסוכנת לישראל מ"עסקת שליט". לישראל אסור לוותר על העקרונות שקבעה לאחר "עסקת שליט", גם אם המו"מ יארך זמן רב, אחרת היא תהפוך לנסחטת על-ידי החמאס
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

על-פי גורמים בחמאס, החלו המגעים העקיפים בין הארגון לבין ישראל על עסקת חילופי שבויים חדשה, המתווך העיקרי הוא מצרים ובאחרונה הצטרפו אליה 2 מתווכים, עם ניסיון קודם בנושא, האחד גרמני והשני שוויצרי. נכון לכתיבת שורות אלה, אין פריצת דרך במגעים לעסקה, אולם בחמאס כבר פנו לנציגי הפלגים הפלשתינים בבקשה כי יכינו רשימות שמיות של האסירים הביטחונייים שהם היו רוצים לשחרר מן הכלא הישראלי, בחמאס אומרים כי הם רוצים עסקה חדשה ב-2 שלבים.
בשלב הראשון ישוחררו 250 אסירים ביטחוניים מבוגרים, חולים, נשים וקטינים תמורת מידע על גורלם של 4 השבויים הישראלים שמוחזקים כבר 6 שנים בידי חמאס, ובשלב השני, שהוא השלב העיקרי, ישוחררו האסירים הביטחוניים האחרים שאותם תדרוש חמאס.
ישראל מתנגדת בתוקף לפיצול העסקה ל-2 שלבים, כפי שהיה "בעסקת שליט" ב-2011, גורמים ביטחוניים אומרים כי חמאס רוצה לפצל את העסקה כדי לסחוט מישראל את שחרורם של כמה יותר אסירים ביטחוניים בכל שלב, לכן, העמדה הישראלית היא לבצע את כל העסקה בפעם אחת.
הנהגת חמאס נמצאת תחת לחץ כבד של משפחות האסירים הביטחוניים ושל הנהגות האסירים בבתי הכלא בישראל לקדם את העסקה מחשש למצבם של האסירים בגלל מגיפת הקורונה, זוהי הסיבה שהזרוע הצבאית של חמאס, באמצעות יחיא סינוואר, לקחה את היוזמה לידיה והודיעה כי היא מוכנה ל"ויתורים חלקיים" כדי לקדם את העסקה.
מהותם של ה"ויתורים" האלה איננה ידועה עדיין, אבל הציפיות של חמאס גבוהות מאוד והוא מעודד מהמשא-ומתן הכושל שניהלה ישראל ב"עסקת שליט" בעוד הדרג המדיני בישראל איננו מוכן לחזור על המתווה של "עסקת שליט", הוא מנסה להפיק לקחים ולהוריד את המחיר שדורש חמאס.
על-פי גורמים ביטחוניים, הדרג המדיני בישראל מבין כי הדרישות של חמאס מסוכנות לישראל מבחינה ביטחונית והוא רוצה להימנע מעשיית שגיאות בעסקה החדשה, אחת הבעיות היא איך למנוע ממחבלים שישוחררו בתחומי הגדה שלא לחזור לפעילות טרור שתסכן את ישראל ואת הרש"פ, במסגרת "עסקת שליט" חזרו כמה עשרות מהמחבלים המשוחררים לבצע פיגועים בגדה וישראל נאלצה לעצור אותם מחדש. האם ישראל תעמוד על כך שכל המחבלים שישוחררו בעסקה החדשה יועברו לרצועת עזה או לחו"ל? האם חמאס יסכים לכך? הסיכויים קלושים.
החטיפות של חמאס ימשכו
ישראל מגיעה למשא-ומתן החדש עם חמאס מבלי שיש בידיה מספיק מנופי לחץ להשיג עסקת חילופי שבויים שתמנע את סחיטתה, במשך השנים האחרונות, לא צברה ישראל קלפי מיקוח חדשים, מלבד החזקה בכמה עשרות גופות של מחבלים, שיאפשרו לה להפעיל לחץ על החמאס להתקדם לעסקה, הקבינט הביטחוני דן בכמה הצעות והמלצות מבצעיות להשגת מנופי לחץ על חמאס אך הן לא בוצעו בסופו של דבר. אחת מהן הייתה למשל, חטיפת בכירים של ארגון חמאס לצורך הגברת יכולת המיקוח.
על-פי גורמים בחמאס, ישראל ויתרה מראש והכירה בכך שאין לה יכולת מודיעינית לדעת היכן מוסתרים 4 הישראלים ברצועת עזה כדי לנסות ולשחררם בפעולת קומנדו צבאית. צריך לשים לב היטב לדברים שאמרו גורמים בחמאס ב-6 במאי לעיתון "אלאח'באר" הלבנוני המקורב לחיזבאללה.
"בכל עימות צבאי חדש נראה טקטיקה שונה בשטח לקחת בשבי מספר גדול יותר של חיילים ובמיוחד של קצינים, ההסתננות האחרונה של (צה"ל) לח'אן יונס ומבצע "חוד החרב" אינם אלא דוגמה קטנה למה שיבוא בהמשך". הנחת העבודה של תנועת חמאס היא שבמסגרת עסקת החילופין החדשה היא לא תצליח, במסגרת קלפי המיקוח שיש כרגע בידיה, להביא לשחרור כל האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל שמספרם עולה על 5000 אלפים אסירים, לכן היא מתכננת כבר עתה את המדיניות העתידית של הגברת החטיפות של חיילים ישראלים ואיכותן כדי להשיג את המטרה בעתיד.
התיאבון של חמאס רק גובר ככל שישראל נענית לדרישותיו, בעסקת שליט שחררה ישראל 20 אסירות ביטחוניות עבור סרטון וידאו על מצבו הבריאותי של גלעד שליט, עכשיו דורשת תנועת חמאס את שחרורם של 250 אסירים ביטחוניים תמורת מסירת המידע על גורלם ומצב בריאותם של 4 הישראלים המוחזקים בידיה.
על-פי גורמים בחמאס, הארגון נמנע כרגע, משיקולי משא-ומתן, לפרסם כמה אסירים ביטחוניים הוא דורש בכל העסקה החדשה",ישראל מבינה לבדה את המספר הדרוש" אומר גורם בחמאס, אבל מבחינתו ברור שמספרם יעלה על המספר ששוחרר ב"עסקת שליט" ובכל מקרה מדובר בשחרור כמה מאות מחבלים רוצחים ובהם ערבים אזרחי ישראל, כמו ווליד דקה שרצח חייל ישראלי, וגם את סמלי הטרור מרוואן ברגותי(פתח), אחמד סעאדאת (חז"ע), עבדאללה ברגותי(חמאס) ומאמון א-סיייד (חמאס). למרות שכביכול חמאס מוכנה ל"ויתורים חלקיים", על-פי הודעתו של יחיא סינוואר, הרי שבפועל היא לא מוכנה לוותר על התנאי המוקדם שהציבה של שחרור עשרות משוחררי "עסקת שליט" שנעצרו אחרי שחזרו לפעילות טרור.
החוק למניעת שחרור מחבלים
אחד המכשולים העומדים בפני עסקת חילופי השבויים החדשה הינו החוק הישראלי שעבר את אישור הכנסת האוסר לבצע שחרור מוקדם או לקצר את תקופת המאסר של מחבלים שהוטלו עליהם עונשי מאסר לתקופות זמן ארוכות,כאלה שנגזר עליהם מאסר עולם או עונש של יותר מ-20 שנים, בדרך כלל בגלל מעשי רצח.
שחרורם במסגרת עסקת חילופי שבויים יחייב שינוי או ביטול החוק. גורמים בחמאס אומרים כי מדובר בבעיה פנימית ישראלית וכי ישראל מנסה באמצעות החוק הזה לכפות רק את שחרורם של אסירים ביטחוניים שתקופות מאסרם קצרות יותר. "זוהי בעיה של ישראל והיא יכולה למצוא את הדרכים המשפטיות להתגבר על המכשול הזה" אומר גורם בחמאס, "אנו לא נשנה את דרישותינו".
על-פי נתוני הפלשתינים, בבתי הכלא הישראל יש 5000 אסירים ביטחוניים מהם 700 חולים ומתוכם כ-300 חולים במחלות כרוניות, כמו-כן 400 אסירים במעצר מנהלי, 41 אסירות ביטחוניות ו-180 אסירים קטינים. בחמאס אומרים: "הישארות אסירים ביטחוניים בבתי הכלא פירושה המשך חטיפות של חיילים ואזרחים ישראלים, זו מדיניות הארגון".
עסקת חילופי השבויים החדשה היא הרבה יותר מורכבת ומסוכנת לישראל מ"עסקת שליט", בשטח נוצר תקדים מסוכן שיצרה "עסקת שליט" ואם ישראל לא תצליח להתגבר על התקדים הזה היא תהפוך לקורבן לסחיטה בכל עסקת חילופי שבויים עתידית. כבר עתה מודיע ארגון חמאס כי הוא יאמץ את שיטות חטיפת החיילים הישראלים בכל עימות צבאי ואף ירחיב עתה, אסור לתת פרס לטרור וישראל צריכה לנהל את המשא-ומתן בסבלנות רבה ולא לחצות את "הקווים האדומים" שהיא קבעה לעצמה אחרי "עסקת שליט". במקביל למשא-ומתן היא צריכה להשקיע מאמץ כדי להשיג לעצמה מנופי לחץ שיגבירו את כוחה במשא-ומתן,עבודת התכנון כבר נעשתה ויש המלצות שהוגשו לקבינט הביטחוני כבר לפני למעלה משנתיים, צריך לבצע אותן.

תאריך:  07/05/2020   |   עודכן:  07/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתן קלינסקי
ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן מכשיר את הקרקע לסיפוח שטח C, כשאת המילה סיפוח ממיר ניסוח משפטי עם הילה של "זקיפות קומה פטריוטיות וגאווה לאומית" התובעת את החלת ריבונות ישראלית על שטח C
עידן יוסף
האישור התקבל לאחר השלמת ההליכים המשפטיים שנדרשו והנחיית השר את הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביהודה ושומרון לתת הרשאה לתכנון    ההחלטה מעניקה למעשה הרשאה למשרד השיכון לתכנון בשטחי "גבעת העיטם", המצויים בתחום השיפוט של המועצה המקומית
שאול מנשה
למרות השלום שקיים זה עשרות שנים עם שתי מדינות, ולמרות הרציונליות והמתינות שמגלות רוב מדינות ערב כלפי ישראל, מתברר שההזיות להכריע את ישראל בשדה הקרב עדיין קיימות, אם כי באופן זעיר בקרב הג'יהאדיסטים והלאומנים
מחלקה ראשונה
בראיון חגיגי לישראל היום לציון שנתיים להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים, מבהיר שגריר ארצות הברית בישראל: אנו נערכים לאפשרות של הכרה בריבונות הישראלית בתוך שבועות    הראיון המלא - בגיליון יום שישי במוסף "ישראל השבוע"
איציק וולף
אנדרטת שיירת הל"ה, שהוקמה בגוש-עציון לזכרם של חללי פלוגת הפלמ"ח שנהרגו במלחמת השחרור, חוללה ביממה האחרונה על-ידי אלמונים    מועצת גוש-עציון: אבנים אפשר לשבור, לא אותנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il