X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לכאורה, יהיה על הנשיאה להמתין בסבלנות בלשכתה עד שתוגש עתירה בעניין החוק וההסכם הקואליציוני מצד מישהו שאין לנשיאה שליטה עליו למעשה, העותרים הסדרתיים לא יאחרו להגיש עתירות, שכן אלה "הוזמנו" על-ידי בג"ץ בפועל, העותרים הללו הם חלק בלתי נפרד מהמנגנון של בג"צ
▪  ▪  ▪
חיות. הזמנת עתירות [צילום: פלאש 90]
עו"ד אליעד שרגא. עותר סידרתי [צילום: הרשות השופטת]

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, אמר פעם בתסכול מסוים: "שופט הוא כמו שעון מקולקל וצריך לתת לו מכה כדי שיתחיל ללכת". בדימוי הזה רצה ברק לטעון שבית המשפט, מעצם מהותו, הוא יישות פסיבית מבחינה זו, שבית המשפט לא יכול לבחור לעצמו את הנושאים שהוא ידון בהם, והוא תלוי בתביעות ובעתירות המוגשות אליו. כמובן שבישראל, שבה זכות העמידה לא יודעת גבול - לא חסרים מתנדבים שיתנו לבג"ץ את המכה הגואלת ויפעילו אותו באמצעות עתירה כזו או אחרת. אבל אין מחלוקת על כך שבג"ץ עצמו לא יכול להתניע עתירה - אפילו לא בעניין שקרוב מאוד לליבו, והוא תלוי ברצונם של גורמים מבחוץ שיעשו זאת עבורו.
אלא שבג"ץ מצא שיטה לעקוף את מעמדו הפסיבי והמתסכל הזה, וזאת באמצעות מגישי עתירות סדרתיים, כמו התנועה לאיכות השלטון ודומותיה, שייחלצו את בג"ץ ממצבו הפסיבי, ויספקו לו את מה שאינו יכול להשיג בכוחות עצמו. וכאן צפה ועולה השאלה באיזו "שפה" מדברים ביניהם בג"ץ ומגישי העתירות כשמוגשת לבג"ץ עתירה? ובמילים מפורשות - האם אין דופי בכך שבג"ץ למעשה "מזמין" עתירות שיוגשו אליו?
יודגש: אין המדובר כאן באקטיביזם שיפוטי, שעניינו הוא מידת החרות שבית המשפט נוטל לעצמו ליצור נורמות משפטיות במסגרת הליך משפטי הנדון בפניו. המדובר כאן בהזמנת עתירה כדי לדון בעניין שבג"ץ, מסיבותיו ומיוזמתו, מוצא לנכון לדון בו.
בהקשר של הזמנת עתירה זכור המקרה שבו המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט מלצר, בתפקידו כיו"ר ועדת הבחירות, הזמין עתירות מצד עותר סדרתי, ולמעשה הודה בכך שהעתירות אכן היו בהזמנה. ומכאן אנו מגיעים לפסק דינה של הנשיאה אסתר חיות בעניין העתירה לפסול את נתניהו כמועמד לראשות הממשלה בשל כתב האישום שהוגש נגדו, וכן לפסול את ההסכם הקואליציוני שבין הליכוד וכחול לבן. בהקשר להזמנת עתירות ראוי לתת את הדעת ל"שפת הגוף" של פסק הדין, ולזהות שמובלעות בו הזמנות להגיש לבג"ץ עתירות בעתיד.
קובעת הנשיאה, לפחות בשני מקומות בפסק הדין, כי ככל שתתעוררנה בעתיד בעיות ביישום ההסכם הקואליציוני כי אז (ציטוט): "ייבחנו הדברים בשעתם ולגופם". ישאל השואל, כיצד זה יודעת כבוד הנשיאה, כך באופן קטגורי, שבבוא היום הדברים ייבחנו בשעתם ולגופם? הרי, לכאורה, לפי תורת השעון המקולקל יהיה על הנשיאה להמתין בסבלנות בלשכתה עד שתוגש, אם תוגש, לבג"ץ עתירה בעניין מצד מישהו שאין לנשיאה שליטה עליו, הלא כן? כמובן שהמדובר בשאלה מיתממת, שהרי העותרים הסדרתיים לא יאחרו להגיש עתירה - הם יעשו כן במהירות האור.
אלא שהביטחון של בג"ץ בהענותם הזריזה של העותרים הסדרתיים - ביטחון זה הוא כל כך מובהק - עד שיש להתייחס אל העותרים הללו כאל חלק בלתי נפרד של המנגנון הבג"צי, ולמעשה יש לראות בהם שליחים של בג"ץ.
לכאורה, הציבור אמור להלל את בג"ץ ושליחיו הזריזים הפועלים כאן לשם שמיים ומתוך כוונה טהורה להדק הפיקוח על הרשויות האחרות, וכל המרבה בכך הרי זה משובח. האמנם? לא נתייגע כאן בניתוח בעיות שונות שפעלתנות היתר של בג"ץ כלפי הרשויות האחרות עלולה לעורר - עד כדי חציית קווים בלתי מבוקרת ומסוכנת - גם לבג"ץ עצמו, ונתייחס כאן למדרון חלקלק אחד: הרי העותרים הסדרתיים, שרבים מהם עורכי דין מהמגזר הפרטי, אינם כפופים לכללי המשפט המנהלי - כגון תום לב, סבירות, העדר אפליה וכו'. יתרה מכך, העותרים הסדרתיים אינם מחויבים להתנזר מפעילות פוליטית או לגלות אהדה, או שמא עויינות, למפלגה כזו או אחרת.
ובכן, האם על בג"ץ להתעלם מהרקע של העותרים הסדרתיים, מהאינטרסים הפרטיים שלהם או מהאפשרות שעתירותיהם מושפעות במידה כזו או אחרת מאג'נדה פוליטית? ובמילים אחרות, האם על בג"ץ להתעלם מהאפשרות שבמסגרת הסימביוזה הזו - העותרים הסדרתיים למעשה משתמשים בבג"ץ - כדי לקדם "על הדרך" גם אינטרסים פרטיים או פוליטיים משלהם? האם על בג"ץ לתת יד לכך? אם מישהו שומע רעש צורם - זהו קול התקתוק של השעון המקולקל.

תאריך:  09/05/2020   |   עודכן:  09/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השעון המקולקל של הנשיאה חיות
תגובות  [ 23 ] מוצגות  [ 23 ]  כתוב תגובה 
1
שעון על סטרואידים
באום  |  9/05/20 11:35
 
- באום, הקשיש המשועמם מתקיף
שמחה חן  |  9/05/20 19:15
 
- מפריעה לך האמת???
נגעלת  |  12/05/20 17:32
 
- מדויק ל"ת
עמי, ת"א  |  10/05/20 11:59
2
פסק דין רקוב מכל כיוון
מודאגת  |  9/05/20 12:18
3
מצטער,עו"ד דר נותן למלצר הנחה
בני בנקר  |  9/05/20 12:44
4
לסופה של הדיקטטורה
תיקתוק השעון  |  9/05/20 12:52
 
- כל מילה בסלע!
דניאל פריידנברג  |  9/05/20 17:59
 
- אם בגץ היו דיקטטורה חאן אלחמאר
בבר  |  10/05/20 06:36
5
מחלה מידבקת
ה.א  |  9/05/20 15:55
6
בג"צ לא פוסק הוצאות  ל"ת
לעותרים סדרתיים  |  9/05/20 19:23
7
מאמר חשוב
עובד 1  |  9/05/20 20:26
8
אנשי התקשורת
תסבירו לי  |  9/05/20 21:04
9
רע מאד לאדם הקטן
עוד סתם אחד   |  9/05/20 22:04
10
דר צודק, אבל זה רק קצה הקרחון
רפי לאופרט  |  10/05/20 11:42
 
- רק דוגמה לאתיקה וההתנהלות
בני בנקר  |  10/05/20 13:07
11
בית משפט מעוות מפקח על תקינות
שפרירית  |  12/05/20 16:29
12
בית משפט מעוות מפקח על תקינות
שפרירית  |  12/05/20 16:29
13
המשך..בית משפט מעוות מפקח .
שפרירית  |  12/05/20 16:35
14
המשך..בית משפט מעוות מפקח .
שפרירית  |  12/05/20 16:35
15
סוף.... בית משפט מעוות
שפרירית  |  12/05/20 17:09
16
נקודת המשען ...והמנוף הטלסקופי
אוליבר וונדל   |  13/05/20 07:10
17
זה לא משנה - הבעיה נותרה זהה
חגי  |  15/05/20 00:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ארה"ב מקיימת מגעים מואצים עם ישראל כדי לקדם את ישום הסעיפים בתוכנית "עסקת המאה" כדי לבצע את סיפוח ההתנחלויות ובקעת הירדן    ישראל חייבת לנצל במהירות את שעת הכושר המדינית שנוצרה להשלמת תהליך הסיפוח לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב
רון בריימן
הבעיה האמתית הניצבת בפני בג"ץ, כמו גם בפני הרשויות האחרות, היא השבת האיזון החיוני בין 3 הרשויות והצבת גבולות ברורים ביניהן, כדי למנוע חדירה מזיקה של מי מהן לתחומי הסמכות של רעותה. מדובר במשימה דחופה. עצם הדיון בעתירות סביב הקמת הממשלה החדשה, עתירות שנדחו בדקה התשעים, מהווה פגיעה בשלטון החוק, חוק שהוא ברור לחלוטין
יוסי דר
השופט מצא מבקר קשות את שופטי בג"ץ על שניתנה להם הפעם הזדמנות בלתי חוזרת להניח תשתית ערכית להתנהלות מוסדות השלטון אבל הם החמיצו אותה, והעדיפו להאחז בנימוקים טכניים ונקודתיים כדי להגיע לתוצאה המצערת שהגיעו אליה
אפרים הלפרין
לשר החינוך שיבוא עלינו לטובה מצפה אתגר של פעם ביובל: יישום לקחי הלמידה מרחוק במערכת החינוך בימי שגרה ובעתות חירום
דן מרגלית
שמנה וסלתה של האקדמיה הישראלית, שרק נבערים מדעת מזלזלים בהם ואף האשימו אותי בשקר בכותבי על עשרות פרופסורים המתנגדים למדיניות הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il