X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
23 מיליון מובטלים [צילום: פול סנקיה, AP]
מתי זה יקרה [צילום: ג'ף צ'יו, AP]
בתקופות שפל קודמות נדרשו מספר שנים עד ששוק העבודה חזר לקדמותו - מזכיר וושינגטון פוסט אם רוב המובטלים החדשים יחזרו לעבודתם בחודשים הקרובים, המשק יתאושש די מהר - אך האבטלה הגבוהה צפויה להימשך עוד מספר שנים, במיוחד בענפי הפנאי והאירוח
▪  ▪  ▪
האבטלה בארצות הברית / החדשות והבעיות

ארה"ב ניצבת בפני אתגר פוליטי וכלכלי כמותו לא ראתה מזה קרוב ל-100 שנה. שיעור האבטלה, שלא היה דוגמתו מאז השפל הגדול, מחק את ההישגים הכלכליים של העשור החולף ומאיים להימשך שנים, תוך שהוא שופך שמן על מדורת הסדר החברתי המעורער ומאיים לקטב עוד יותר את המערכת הפוליטית המפולגת בצורה חסרת תקדים.
זוהי תחזיתו הקודרת של וושינגטון פוסט, לאחר ששיעור האבטלה הגיע ליותר מ-14% (שהם 23 מיליון איש) בשל הקורונה. נכון שחלק ניכר מן המובטלים נמצאים בחופשה ללא תשלום, אך איש אינו יודע כמה מהם יחזרו לעבודה, מתי ובאלו תנאים. שיעור התעסוקה כיום מכלל האוכלוסייה בגיל העבודה הוא הנמוך ביותר מאז החלה המדידה ב-1948.
החשש המרכזי הוא, שהאופי הייחודי של הקריסה בתעסוקה – הנובעת ממשבר בריאותי – יוביל לירידה מתמשכת בדרישה לעובדים. בעוד המגיפה משתוללת, חברות מפתחות שיטות חדשות לפעילות עם פחות עובדים, ומחליפות עובדים חסרים במכונות החסינות לנגיפים. סכנה מיוחדת נשקפת לעובדים המבוגרים, הפגיעים יותר למחלות ואשר תקנות הסגר לגביהם מחמירות יותר.
גם לצעירים תהיה בעיה קשה, מדגיש הפוסט. מי שיסיימו בקיץ הקרוב את לימודיהם האקדמיים, יגלו שהם נכנסים לשוק של מחסור במשרות, העלול להשפיע על הכנסותיהם לאורך שנים; זה מה שקרה בשנות ה-80 של המאה שעברה. וגם היציבות הפוליטית תעמוד למבחן: כולם זוכרים מה קרה בשנות ה-30 בגרמניה, איטליה וספרד – אם כי אז לא היו מגנוני ביטוח סוציאלי כמו היום. בארה"ב התוצאות הפוליטיות היו הרבה פחות חמורות, אם כי מובן שאין בכך ערובה לגבי המצב כיום, כאשר האווירה הפוליטית רעילה בהרבה.
המשבר הפיננסי של 2008 עורר תגובות פוליטיות סוערות מימין ומשמאל. כאשר האבטלה הגיעה לשיא של 10% באוקטובר 2009, תנועת "לכבוש את וול סטריט" מילאה במפגינים את רחובות וושינגטון וניו-יורק. ברני סנדרס הסוציאליסט צבר תנופה שהביאה אותו להתמודד על מועמדות הדמוקרטים לנשיאות ב-2016. ואילו בימין גרם המשבר לגל פופוליסטי שהגיע לשיאו באותה שנה בברקזיט ובנצחונו של דונלד טראמפ.
הנסיבות כיום הן יוצאות דופן. רק 51% מתושבי ארה"ב בגיל העבודה מועסקים – כאמור, השיעור הנמוך ביותר אי-פעם. למעלה מ-23 מיליון איש נרשמו כחסרי עבודה, לעומת 5.8 מיליון בחודש פברואר. החדשות הטובות הן, ש-78% מהמובטלים סבורים שיחזרו לעבודתם כאשר יוסרו מגבלות הקורונה. אם זה יקרה, המשק האמריקני עשוי להתאושש במהירות.
עם זאת, יש סיבות לדאגה – מדגיש הפוסט. למעלה מרבע מן המשרות שאבדו בחודשים האחרונים היו בענפי הפנאי והאירוח, אשר ספגו מכה קשה במיוחד בקורונה. התנאים שהטילו חלק ממדינות ארה"ב על הפתיחה מחדש של ענפים אלו, מובילים לכך שחלק ניכר מן המשרות לא יאוישו שוב במהירות. בחלק מן המקרים מוגבלות מסעדות ל-25% מתפוסתן, מה שכמובן מקשה עליהן לפעול – ואינו מצריך את רוב כוח האדם. אוניברסיטת שיקגו צופה, כי 42% מאובדן המשרות עלול להיות תמידי – דהיינו 12 מיליון משרות שלא יחזרו גם אחרי הקורונה.
רוב הכלכלנים מעריכים, כי התעסוקה תזנק החל מהרבעון השלישי של השנה – אך האבטלה תישאר גבוהה במשך מספר שנים. משרד התקציבים של הקונגרס – גוף מקצועי ובלתי מפלגתי – מעריך ששיעור האבטלה בסוף 2021 יהיה 9.5%. ג'ייסון פורמן, אחד מיועציו הכלכליים של ברק אובמה, אומר שהאבטלה תישאר מעל 5% עד 2028.
מבחינת חלק מהקבוצות באוכלוסייה האמריקנית, הקורונה היא רק האחרונה בסדרה של מהלומות. גברים בני 54-25 – מה שכלכלנים מכנים "עובדי גיל הפריים" – נפגעו בכל המיתונים מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת. בשנת 1960, היו 97% מהם מועסקים; השיעור צונח בקביעות מאז.
השיעור המרכזי מתקופות השפל הקודמות הוא סבלנות, סבור הפוסט. לאחר המשבר הפיננסי נדרשו שש שנים עד שהמשק האמריקני חזר לשיא התעסוקה (138.4 מיליון בני אדם) שנרשמה בינואר 2008. אחרי משבר בועת ההיי-טק בתחילת המאה, חלפו ארבע שנים עד שהשוק חזר לממדי התעסוקה של פברואר 2001. במשבר של שנות ה-80 היה צורך ב-3.5 שנים. ובינתיים, השכר של מי שכן מועסקים – כמובן לא יעלה.

תאריך:  11/05/20   |   עודכן:  11/05/20
+מזונות בעידן הקורונה
18:10 11/05/20  |  עו"ד דגנית אלישיב   |   לרשימה המלאה

נכון לעכשיו בתי המשפט לא מפחיתים תשלומי מזונות בשל משבר הקורונה, שכן איש אינו יודע כמה זמן הוא יימשך ומה יהיו השלכותיו. ייתכן שבחודשים הבאים יהיה על השופטים לבחון כל מקרה לגופו ולקבוע קריטריונים בהם ייענו לבקשות הפחתה מצד המשלמים

כולם נפגעו
+אושר קיצור ההכשרה לאבטלה לחצי שנה
17:55 11/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הממשלה אישרה תקנות לשעת חירום המעגנות את ההחלטה על קיצור התקופה הדרושה לקבלת דמי אבטלה ל-6 חודשים לכל מי שהחל את האבטלה עד סוף חודש אפריל

[צילום: AP]
+המשטרה קנסה 30 איש שניסו להגיע למירון
17:24 11/05/20  |  עידן יוסף

30 חשודים בניסיון להגיע למירון בניגוד להנחיות נעצרו בדרכם מחדרי אירוח בצפון. החשודים עשו דרכם במספר כלי רכב ובהליכה רגלית. מדובר בתושבי ירושלים ובני ברק בגילים שונים. הם עוכבו, חלקם נקנסו וכולם עזבו באוטובוס שהוזמן על-ידי המשטרה כדי להרחיקם מהמקום.
משעות הבוקר אותרו כ-70 בני אדם שהפרו את ההנחיות וניסו להגיע למתחם ציון קבר רשב"י במירון. משטרת ישראל שבה ומבקשת מהציבור להימנע מהגעה לאזור. במקום פרוסים מאות שוטרים.

[צילום: דוברות המשטרה]
+משרד הבריאות: המנכ"ל לא שוקל לפרוש
15:49 11/05/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות מכחיש את הדיווח ב-ynet לפיו מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שוקל לפרוש מתפקידו, ולא להמתין למינוי שר בריאות חדש שימנה מנכ"ל תחתיו. "מדובר בתהליך טבע מוכר בעת חילופי ממשלות. כמו בר סימן טוב, המשך תפקידם של כל מנכ"לי משרד הממשלה מוטל כעת בספק וייקבע לפי החלטת השרים הממונים החדשים", לשון ההודעה.

+ענף התיירות יוצא מחרתיים להפגנת מחאה מול האוצר
15:24 11/05/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

כלל הארגונים בענף התיירות יקיימו מחאה על הפגיעה הכלכלית האנושה בכלל העוסקים בתחום  ▪  על-פי התחזיות שוק התיירות צפוי לחזור רק בעוד שנתיים והפגיעה נאמדת בהיקף של 20 מיליארד שקלים

[צילום: מטה עתיק התיירות]
+דרעי הורה לח"כים מש"ס לא להגיע להילולה במירון
14:53 11/05/20  |  עידן יוסף

יו״ר שס, השר אריה דרעי, הודיע כי לא יגיע למירון לחגיגות ל״ג בעומר ויישאר בביתו. דרעי הורה גם לכל חברי הכנסת של ש"ס לא להגיע למירון. דרעי: ״יש הנחיות ברורות של משרד הבריאות בקשר לל״ג בעומר, ואנחנו כנבחרי ציבור חייבים לקיימן. למרות שהחגיגות במירון חשובות לנו מאוד, חשוב יותר להישמע להנחיות משרד הבריאות ולעשות הכל כדי למנוע את התפשטות הנגיף״.

+איך לאמץ שיטת הפעלה חדשה לארגון
13:52 11/05/20  |  שלומי אדר   |   לרשימה המלאה

כיצד ארגון עסקי שלא נמנה על סקטורים מחויבי רגולציה/תקינה יכול לפעול כאשר מעל ראשו עומדת "עננה" של "עלות מול תועלת" וכדאיות כלכלית כלשהי

דחיפות בשינוי [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
+עריכת השולחן תהיה אחרי התיישבות הסועדים
13:29 11/05/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

משרד הכלכלה דוחף את משרד הבריאות לאשר פתיחת מסעדות ב-20 במאי  ▪  מציע כללים מחמירים כגון החלפת מדי העובדים עם תחילת העבודה, חיטוי שולחנות וכסאות בעת תחלופת הסועדים, וכן דרישה להדחת כלים בטמפרטורה של 70 מעלות

מסעדה סגורה בקניון [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
שולחנות וכסאות יחוטאו בין הלקוחות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+כמה דברים לפני סיכום
13:24 11/05/20  |  יוסף קנדלקר   |   לרשימה המלאה

אני בסבב חמישי של כל העונות של קופיקו וסרטי דיסני הם בתדירות של קו דימונה ירוחם, כלומר פעם בשעתיים

משימה בלתי אפשרית [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]
+הרפובליקנים והדמוקרטים מתקוטטים
12:52 11/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הבית הלבן מקווה שהסרת המגבלות תאושש את המשק, בעוד הדמוקרטים דורשים להמשיך את הסיוע הישיר לכלכלה  ▪  ניו-יורק טיימס מזהיר, שקבלת החלטה שגויה עלולה להיות הרסנית למשך שנים

האבטלה בארה
כיצד לעבור את המשבר [צילום: ריק בואנר, AP]
+מחקר: הקורונה פוגעת בחושי הטעם והריח
12:46 11/05/20  |  גלית יצחק-אוגנוב   |   לרשימה המלאה

מנתוני הסקר שנערך באוניברסיטה העברית עולה, כי חוש הריח ירד בממוצע בכ-90% וחוש הטעם ירד בכ-75% יחסית למה שחשו לפני שחלו

מה קורה לחוש הטעם והריח? [צילום אילוסטרציה: AP]
+אנשי עולם התרבות, האירועים והמופעים הפגינו מול הכנסת
12:27 11/05/20  |  מירב ארד

שיירת רכבים ארוכה של מפגינים מכלל הענפים בתעשייה יצאה מת"א והגיעה לירושלים שם הקיפה את קריית הממשלה ועברה מחוץ למשרד ראש הממשלה והאוצר, תוך שהיא צופרת הפלת חומות האדישות של ממשלת ישראל. יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה, ומראשי מטה המאבק להצלת עולם התרבות והאירועים יוני פיינגולד: "אנחנו לא נתעייף עד שלא נקבל את המענה האיכותי ביותר. התחום הזה נחות כבר שנים, הוא ספוג ופצוע ובימים האלה הוא פצוע במצב קשה. לא נפסיק עד שממשלת ישראל תבין, לא ניתן להם להרוג את עולם התרבות והמופעים בישראל. אנחנו באפס פעילות ובאפס פרנסה."

+בקשה לייצוגית: פועלים ולאומי מקשיחים תנאים
12:20 11/05/20  |  יצחק דנון   |   לרשימה המלאה

בבקשה נטען, כי שני הבנקים דורשים בטחונות וגובים תשלומים במסלול הסיוע בגין הקורונה - בניגוד לתנאים שקבעה הממשלה, הערבה להלוואות

סניף לאומי סגור בקורונה
+עיריית ירושלים: יום הסטודנט 2020 נדחה
11:55 11/05/20  |  מירב ארד

בעקבות מגבלות הקורונה ואיסור על ההתקהלויות התקבלה החלטה בעיריית ירושלים הוחלט לדחות את יום הסטודנט (לילה לבן) המסורתי שמתקיים כל שנה ביום ירושלים בעיר. בכוונת העירייה לקיים את האירוע המסורתי עם הסרת המגבלות על התקהלות.

+הממשלה בורחת מבשורה טובה
11:44 11/05/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

תודו לפחות בדבר אחד - שגיאה קולוסאלית  ▪  ואל תשכחו להתנצל גם בפני יורם לס ויצחק בן-ישראל ועשרות-עשרות מבכירי הפרופסורים של ישראל

משחררת את הסגר [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+הבכירים מחליטים - החלשים משלמים
10:04 11/05/20  |  יובל לובנשטיין   |   לרשימה המלאה

נהוג לומר שעל טעויות משלמים  ▪  זה נכון, אבל השאלה מי ישלם? האם מישהו מראשי האוצר יקח אחריות על מעשה פזיז שכזה?

קניון עזריאלי בזמן הקורונה [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+בתי המשפט לעזרת העסקים נפגעי הקורונה
08:10 11/05/20  |  עו"ד שי פיאדה, עו"ד יונת לייבוביץ-מאיר   |   לרשימה המלאה

דווקא הפתיחה מחדש של המשק, צפויה להוביל לגל של הליכי חדלות פרעון ופשיטת רגל  ▪  בתי המשפט צריכים ליצור אחידות פסיקתית ולהירתם לעזרה, תוך אבחנה בין חובות הקורונה לבין אלו שנוצרו לפני המגיפה

הפגיעה הקשה ביותר
+בג"ץ דחה עתירות נגד המגבלות בהר מירון
08:09 11/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

העותרים טענו לפגיעה בזכות לחופש תנועה ולחופש דת, ובפגיעה בפרנסת בעלי הצימרים במירון בשל האיסור להשכיר אותם  ▪  בג"ץ שב וקובע: מדובר בזמני חירום המצדיקים הפעלת אמצעים בלתי שגרתיים

150 איש בלבד [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המפתח לשוק העבודה האמריקני: סבלנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
עידן יוסף
השהייה בגינות ציבוריות מותרת, אך חל איסור על שימוש במתקני השעשועים בהם    בוטל איסור המסחר בשעות הלילה בישובי המגזר הערבי    שבים מחו"ל שלא יוכלו לקיים בידוד ביתי יופנו לבידוד במלוניות על חשבון המדינה
עידן יוסף
בהודעה משותפת, ציינו נציגי השלטון המקומי, שלוש הערים הגדולות והסתדרות המעו״ף כי הגנים יופעלו במגבלות הריחוק החברתי הקיימות, ובכל מקרה יהיו תלויות בהחלטת הרשות המקומית
איתמר לוין
עסקים גדולים-יחסית במגזר העסקים הקטנים והבינוניים קיבלו יותר סיוע ויותר מהר - כולל במדינות שנפגעו פחות מאחרות מן הקורונה; המצב השתפר בהמשך הדרך, מדווח ניו-יורק טיימס
איציק וולף
כלל סניפי הבנקים ייפתחו לקבלת קהל לא יאוחר מיום רביעי הקרוב    בכל הסניפים שייפתחו יינתנו כלל השירותים שניתנו ערב משבר הקורונה בישראל    הלקוחות נדרשים לתאם תורות מראש, למעט אוכלוסיית אזרחים ותיקים ומקרים דחופים
עידן יוסף
המשרד לשירותי דת: בריתות מותר לקיים במבנים    את יתר הטקסים הדתיים ניתן לקיים בשטח פתוח    כל ההיתרים - במגבלה מספרית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il