X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קולה הצפצפני של עמומה, שליווה את הזמרים הערָבים בשיריהם, עדיין מהדהד באוזניי מילות השיר בפיה היו מדויקות, אך המנגינה... דומה
▪  ▪  ▪
ריח גן עדן [צילום: הרצל חקק]
הזמר הכוויתי אל מוהנדס

בימי "קורונה" אלה, אני כותבת המון, וכל דבר "מדליק" אותי ומעורר בי אסוציאציות. אני מוצאת עצמי סְפונה בביתי, יושבת במרפסת - לאחרונה גיליתי את סגולותיה - ונהנית מהירוק המציף את הגינה שלמולי. השקט מסביב והאוויר הצח גורמים לי אושר. מי היה מאמין שקורונה בייבי מסוגלת להַנות אותי כל כך.
לאור הזיכרונות
ידידי, המשורר בלפור חקק, שלח לי בוו׳טצאפ שיר בערבית, ואני, נזרקתי באחת לימי ילדותי בשכונת "נחלת צבי" (הסמוכה ל"מאה שערים" בירושלים). נזכרתי בשכניי העירקים, עמומה ועבודי מדלל ז"ל, שהיו מתענגים על שיריהם של פריד אל אטרש, אום כל תום, עבדול וו׳האב, פיירוז ועוד... שקולותיהם הערֵבים היו מסתלסלים במוו׳אל ארוך שבא לפני השיר בְּיַאלֵל, יאלֵל, יאלֵל...
השירים היו בוקעים בקולי קולות מהרדיו גדל המידות שניצב על האצטבה בחדר המגורים הגדול (והיחיד) של משפח מַדלל, מתגלגלים במורד המדרגות, מהקומה השנייה אלינו לקומת הקרקע ומציפים בסלסוליהם את חדרנו הקטן.
קולה הצפצפני של עמומה, שליווה את הזמרים הערָבים בשיריהם, עדיין מהדהד באוזניי. מילות השיר בפיה היו מדויקות, אך המנגינה... דומה. הייתה שרה ובידיה המיומנות מכינה ומבשלת מטעמים שהכינה במטבחה הקטן שעמד בחצר, לבעלה, עבּודי, שיצא בחמש לפנות בוקר לעבודה בבניין ולארבעת ילדיהם שישובו מבית הספר.
ריח בישוליהָ ריחף כענן באוויר, ואף הוא התגלגל והתפשט במורד המדרגות והציף את נחירינו. לא נותר לנו אלא לצפות לקול כפכפיה של עמומה, שבתום בישוליה הורידה לשתי היתומות - שרה׳לה, אחותי הקטנה, ושמחה׳לה (זו אני), שתי צלחות: באחת, מרק קובּה במיץ עגבניות מתובל, בו נחו כדורי בשר קטנים עם ירקות ועלים ירוקים שהדיפו ריח גן עדן, ובשנייה, כנפיים של עוף ממולאים באורז ובשר טעימים ונימוחים בפה. הייתה מלטפת את ראשינו ואומרת: "תאכלו יה בנאת (בנות), עוד מעט אימא תבוא מהעבודה". עד היום טעם בישוליה של עמומה, מנוחתה עדן, נזכר על לשוני.
שכנתנו ידעה, שאימא תשוב רק לעת ערב מעבודתה כעוזרת בית ותכין לנו ארוחת ערב כפי שאהבנו. היא גם ידעה, ששתינו אוכלות ארוחת צהריים בחצות היום: שרה׳לה אוכלת בגן ואני, בבית הספר "למל" ועד שעות הערב, לא יבוא אוכל אל פינו, לכן שָׂמחה לפנק אותנו במטעמיה.
כל אוזן והמוזיקה שלה!
כל ילדותי הייתי שומעת באוזן אחת את משפחת מֵלאבסקי ונהנית מקולה של גולדה׳לה, ששרה ברגש את "הבן יקיר לי אפרים"... גם ניגונים חסידיים בקעו מקופסת הרדיו הקטן בבתינו, שאמי, חנה לבית שרעבי, כה אהבה לשמוע. באוזן השנייה, שמעתי את שירי הזמרים העַרביים, להם הקשיבו בני משפחת מַדלל. את אהבתי לשפת האידיש, מימשתי בלימוד שפה זו עם פרופ׳ יחיאל שיינטוך בתואר השני שלי באוניברסיטה העברית.
ובאשר לעירקים, מאז ועד היום (ועד בכלל), אני אוהבת את אחינו העירקים והם מלווים אותי כל חיי, החל משכניי לחצר בשכונת "נחלת צבי", נעמי, המטפלת של ילדיי, איריס ואודי, מאז היותם תינוקות, וכלה בסופר אלי עמיר, שהיה גם "חתן האור" באירוע שיזמתי.
שיר, שיר, עלה נא!
ובכן, נחזור לתחילתו של הסיפור, בו בלפור שלח לי את השיר בערבית שהעלה דמעות בעיניי. כפולקלוריסטית וכמספרת עממית, "נדלקתי" מאופן הגשת השיר על-ידי הזַמר, שהיה כמעֵין הצגה מושרת. הקהל הרב שמילא את האולם, לקח אף הוא חלק בשיר והגיב בגַלי הזדהות עם כל שורה שהשמיע הזַמר. כל הסצינה הזאת ריגשה אותי מאד.
היו קטעים בשיר שנטוּ לצד הגברים, ואז ניתן לשמוע איך הם מגיבים במחיאות כפיים, נושאים קולם ופֹה ושם משמיעים שריקה. ואילו הקטעים שנגעו לצד הנשים, גרמו להן לשאת קולן, להשמיע צהלולים ולהגיב בהסכמה למילות השיר. הזמר המקסים, בחֵן רב עשה פָּאוזות קטנות באמצע השיר וסחט תשואות מהקהל שנסחף אחריו בשירו... מה אומר לכם, תענוג צרוף!
השעה שנשלח לי השיר, הייתה שעת ערב מאוחרת. איני יודעת מדוע תוכנו גרם לי להזיל דמעה. אולי כל נושא האהבה המזוכּכת שהובעה בשיר, אהבה שאין פוגשים כמעט היום, וההתמקדות בה ולא בדברים חיצוניים הנוגעים גם ל"עגל הזהב", עשתה עליי רושם עז. אחרי שמָחיתי את הדמעה שנשרה על לחיי, ישבתי וכתבתי במשך שלוש שעות תמימות! לבסוף, יצאה מתחת ידי מקאמה מחורזת בעקבות השיר בשם: "הנבחר", לה הוספתי עוד בית אחד, אחרון.
הייתי סקרנית לדעת את שמו של הזַמר וידידתי, המשוררת שושנה קרבסי, נברה בקרביו של ד"ר גוגל ומצאה את שמו: מַאגִ׳יד אַל מוּהַנְדֵס (המהנדס) שנאמר עליו שהוא כּוּוֵ׳יתי וידוע באמירויות.
הנבחר
מאת שמחה סיאני
נַעֲרָה צְעִירָה וְנָאָה שֶׁהִגִּיעָה לְפִרְקָהּ
נִגְּשָׁה לְאָבִיהָ וְשָׂחָה בְּנִימָה רַכָּה:
"הוֹ, אָבִי, בִּקְּשׁוּ יָדִי שְׁלוֹשָׁה גְּבָרִים
בְּעֵינַי כֻּלָּם טוֹבִים וּלְלִבִּי הֵם יְקָרִים.
הָרִאשׁוֹן, הוּא גֶּבֶר עָשִׁיר וְעָשְׁרוֹ רַב וְיוֹתֵר...
הַשֵּׁנִי הוּא יְפֵה תֹּאַר וְיָפְיוֹ רַב וְיוֹתֵר...
וְהַשְּׁלִישִׁי, עָנִי מָרוּד וְעָנְיוֹ רַב וְיוֹתֵר...
עִם מִי אֶנָּשֵׂא, אָבִי הַטּוֹב, וְעַל מִי אֲוַתֵּר?
אָמַר לָהּ אָבִיהָ, וּבְקוֹלוֹ קֻרְטוֹב נְזִיפָה:
"בָּרוּר שֶׁתִּנָּשְׁאִי לֶעָשִׁיר, בִּתִּי הַיָּפָה,
הוּא יַעְתִּיר עַל רֹאשֵׁךְ כָּל טוּב וְיוֹתֵר
תִּהְיִי מְאֻשֶּׁרֶת וְעֶצֶב בָּךְ לֹא יִוָּתֵר!
אִם תִּבְחֲרִי בַּגֶּבֶר יְפֵה הַתֹּאַר וְיוֹתֵר,
תִּהְיִי גֵּאָה בּוֹ וְרַב הַמֹּהַר מִיָּדוֹ וְיוֹתֵר...
חָלִילָה לָךְ, בִּתִּי, לְהִנָּשֵׂא לֶעָנִי הַזֶּה
עִם בֵּיתוֹ הַמָּט לִפֹּל וְגוּפוֹ הָרָזֶה
הוּא יוֹסִיף רַק עֹנִי עַל עָנְיֵךְ וְיוֹתֵר,
אֹשֶׁר לֹא יִשְׁכֹּן בְּבֵיתֵךְ, רַק עֶצֶב וְיוֹתֵר"...
הֵשִׁיבָה לוֹ הַבַּת בְּחִיּוּךְ נוּגֶה וּמַר
אֵינְךָ מַכִּיר גְּבָרִים, אָבִי הַטּוֹב וְהַיָּקָר.
אִם אֶתְחַתֵּן עִם גֶּבֶר עָשִׁיר וְיוֹתֵר
יִשָּׂא הוּא שָׁלוֹשׁ נָשִׁים מִלְּבַדִּי וְיוֹתֵר
וְאִם אֶנָּשֵׂא לְגֶבֶר יְפֵה תֹּאַר וְיוֹתֵר
יִהְיֶה לוֹ גַּן עֵדֶן עִם עֶשֶׂר נָשִׁים וְיוֹתֵר...
אַךְ הֶעָנִי, יִסְתַּפֵּק בִּי וְיֹאהֲבֵנִי יוֹתֵר
כִּי אַחַת אֲנִי לוֹ וּבְבֵיתוֹ אֶשְׂמַח יוֹתֵר.
בְּבֵיתֵנוּ הַדַּל נִחְיֶה וְנֹאהַב בְּיוֹתֵר
בְּשַׁלְוָה וּבְאֹשֶׁר וּמִמַּעַל אֱלֹהִים שׁוֹמֵר!"
"סִלְחִי לִי, בִּתִּי, צָדַקְתְּ שֶׁאֵין עֵרֶךְ רַב לַמָּמוֹן
אִם אֵין אַהֲבָה בֵּין בְּנֵי זוּג, זֶה אָסוֹן!
כִּי בְּכֶסֶף אֵין קוֹנִים אַהֲבָה אוֹ לֵב אִשָּׁה
וְהַיֹּפִי, עוֹבֵר חוֹלֵף...", אָמַר הָאָב בִּלְחִישָׁה.
"הִנָּשְׁאִי לִבְחִיר לִבֵּךְ אַף אִם עָנִי הוּא בְּיוֹתֵר...
אוֹתָךְ יֹאהַב וְעֵינָיו לֹא יִלְטֹשׁ בְּאַחֶרֶת וְיוֹתֵר
וְאִלּוּ אֲנִי, בִּרְכָתִי הַחַמָּה אֶתֵּן לָכֶם,
לֹא אֶדְרֹשׁ מֹהַר, וֶאֱלֹהִים יְהֵא עִמָּכֶם!
סוֹף טוֹב - הַכֹּל טוֹב
וְהַכַּר - מִדְּמָעוֹת רָטֹב!

תאריך:  10/05/2020   |   עודכן:  10/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בנמלך
כתב בריאות: אני לא מבין, הקורונה נעלמת    עורך: על זה אני מדבר    כתב בריאות: בנס ציונה גילו את הנוגדן    עורך: בנט חוגג
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - כישלון גדול, התוכנית בוטלה, גנבו לו את הדובי, אמצעי לא-קטלני ושלטים ה'    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    שבוע טוב ו-ל"ג בעומר שמח    הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
גיא בן-בצלאל
הבוקר קמתם ב-6 בבוקר לארגן את הילדים ואת עצמכם ונסעתם לבי"ח. משעה 08:00 ועד 16:00 עבדתם במחלקה. טיפלתם ב-15 מאושפזים, קיבלתם החלטות בעלות משקל משמעותי. עשיתם שיחת סוף חיים לשני חולים ונשברתם מבפנים מול המשפחה. מה שלא עשיתם זה לשתות. ומה שלא עשיתם זה להשתין. לאכול זה משהו בכלל שאתם חושבים שעשיתם יום קודם אולי. ואז ב-16:00 מתחילה התורנות
עו"ד אברהם הללי
אלוהים הבטיח שוב לכל השבטים בני-יעקב הם בני ישראל, לתת לכל שבט נחלה בארץ כנען בצאתם ממצרים ובהגיעם לארץ כנען שהבטיח אותה הקב"ה לאברהם ליצחק וליעקב אבות האמה, ברם רק אחד עשר שבטים עתידים לקבל נחלה בארץ ואילו שבט לוי הוצא מכלל זה ולא קבל נחלה
רפי לאופרט
אחת הסיבות המרכזיות להצלחת המהלכים בשלב הבלימה של המאבק בקורונה, הייתה אי-הרתעות מצעדים בלתי-פופולריים בדמות: הגבלות תנועה, סגרים עד כדי עוצר ואכיפה מוגברת בדמות נוכחות כוחות משטרה פעילים, צבא ופיקוח בשטח, והטלת עונשים משמעותיים על מפרי הצווים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il