X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הבעיה האמתית הניצבת בפני בג"ץ, כמו גם בפני הרשויות האחרות, היא השבת האיזון החיוני בין 3 הרשויות והצבת גבולות ברורים ביניהן, כדי למנוע חדירה מזיקה של מי מהן לתחומי הסמכות של רעותה מדובר במשימה דחופה עצם הדיון בעתירות אלה מהווה פגיעה בשלטון החוק, חוק שהוא ברור לחלוטין אין צורך להיות משפטן כדי לראות את הפגיעה
▪  ▪  ▪
לא מעל החוק [צילום: הרשות השופטת]
לכבד את החוק
אפילו בג"ץ איננו מעל החוק, וגם הוא מחויב לכבד את החוק. דינן של העתירות היה להידחות על הסף. משלא עשה כך הפך בג"ץ את עצמו לגורם במשחק הפוליטי.

אין זה משנה בכלל מה יפסוק בג"ץ בעניין העתירות הקנטרניות של עותרים סדרתיים מחבורת "רק לא נתניהו" כנגד האפשרות שחבר כנסת הנאשם בפלילים יוכל להקים ממשלה ולעמוד בראשה. גם אם אותם עותרים המציגים את עצמם כמגיני הדמוקרטיה, איכות השלטון וערכים חשובים נוספים, מעשיהם מעידים שאינם כאלה.
הן העותרים והן השופטים יודעים כי עצם הדיון בעתירות אלה מהווה פגיעה בשלטון החוק, חוק שהוא ברור לחלוטין. אין צורך להיות משפטן כדי לראות את הפגיעה. אפילו בג"ץ איננו מעל החוק, וגם הוא מחויב לכבד את החוק. דינן של העתירות היה להידחות על הסף.
משלא עשה כך הפך בג"ץ את עצמו לגורם במשחק הפוליטי. חמור מזה, בג"ץ שילב את לוח הזמנים המשפטי עם לוח הזמנים הפוליטי, והבטיח שהכרעתו תינתן רגע לפני תום המנדט של הכנסת בתהליך הקמת הממשלה. כל הטיפול של בג"ץ בעניין, ועצם הדיון שמשמעותו עלולה להיות פסילת הצבעתם של כשני מיליון אזרחים, הוא 9-D השובר את עקרון הפרדת הרשויות ואת החופש לבחור ולהיבחר. פגיעה זו קיימת ללא קשר להחלטה שתתקבל בעתירות שכלל לא היו צריכות להידון.
לא מיותר להביע תמיהה על הגיוס הכמעט כללי של שופטי בית המשפט העליון, 11 שופטים, לדיון שכלל לא היה צריך להתקיים. תכליתו המפורשת של החוק הייתה למנוע מצב שבו פקיד כלשהו, בכיר ככל שיהיה, או חבר אנשים, בכירים ככל שיהיו, יוכלו להחליף שלטון, או לקבוע מי יעמוד בראשות הממשלה. במלים אחרות, כוונת המחוקק הייתה שציבור הבוחרים הוא זה שיהיה הריבון האמיתי. מדובר אצלנו רבות על סכנת עריצות הרוב. עריצות המיעוט והידרדרות לאוליגרכיה שהן סכנות אף יותר חמורות למשטר הדמוקרטי.
רוח גבית
לא מדובר בהחלטה ערכית ואין זה מתפקידו של בית המשפט העליון לדון ולקבוע ערכים. נושאים ערכיים ומוסריים מקומם בדיון הציבורי ולא בדיון המשפטי. "משפטיזציה" של הדיון הציבורי מנכרת אזרחים רבים מאוד מאוד מן הדיון עצמו, והופכת אותו לנחלתם של "עליונים", כינוי שהוצמד שלא בטובתם לשופטי בית המשפט העליון. כך גם קביעות בענייני סבירות ומידתיות. בסוגיות אלה אין ל"עליונים" יתרון על-פני אזרחים אחרים.
ב"כיכר התליינים" של ערוצי התקשורת השונים, שבהם מככבים "פרשני-על", אנשים אשר בעיני עצמם הם "שומרי סף", נקבעים מושגים המעוותים את הבנת האזרחים. כך, למשל, השתרשו בשיח התקשורתי כל מיני מושגים שקריים. יש להדגיש: אין חוק עוקף בג"ץ אלא בג"ץ עוקף כנסת; אין מפלגה מסוימת שהחזקת תיק המשפטים בידיה היא הגנה על שלטון החוק ומפלגה אחרת שהחזקת תיק המשפטים בידיה היא סכנה לשלטון החוק; אין מחנה של "נאורים" ומחנה של "מסיתים"; אין שר לעומתי למערכת אלא מערכת לעומתית לשר; ועוד.
ממש במקרה, בשעת כתיבת שורות אלה מתנהל בגלי צה"ל דיון "מאוזן" בין 3 שמאלנים, כולם כמובן מתנגדי נתניהו: רזי ברקאי מארח את אמנון אברמוביץ' ואת רביב דרוקר. כך התקשורת "הרצינית" ו"המקצועית" ו"הממלכתית" נותנת רוח גבית להסתה הנמשכת מצד גורמים שונים נגד ראש ממשלה נבחר ומכהן, הסתה שנמשכת מאז "גנב" כביכול את השלטון ב-1996 מידיו של שמעון פרס, כאילו בחירתו לא הייתה לגיטימית, כי הייתה בניגוד לעריצות המיעוט.
הבעיה האמתית הניצבת בפני בג"ץ, כמו גם בפני הרשויות האחרות, היא השבת האיזון החיוני בין 3 הרשויות והצבת גבולות ברורים ביניהן, כדי למנוע חדירה מזיקה של מי מהן לתחומי הסמכות של רעותה. מדובר במשימה דחופה, למען הרשות השופטת בראש ובראשונה. אם הבעיה לא תיפתר, האמון החיוני ברשות זאת ילך ויישחק ויגיע בקרוב לרמת האמון הציבורי בשתי הרשויות האחרות, שהן פוליטיות בעיקרן. כאשר גם הרשות השופטת נתפשת כפוליטית, המצב אינו בריא לה ולכולנו.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  10/05/2020   |   עודכן:  10/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ, הבעיה האמתית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
בג"צ -"רשות-על", דמוקרטיה?
אקטואלי  |  11/05/20 08:42
2
ומה "הבעייה האמיתית "בבריימן ?
שלמה המגיב  |  11/05/20 09:53
 
- שלמה, מסכימה אתך. בריימן מעולם
עדינה  |  13/05/20 05:21
 
- עוד גרורה של שלמה המגניב? ל"ת
תל-אביבי  |  14/05/20 16:23
 
- " גרורה" , תל אביבי ?
שלמה המגיב  |  16/05/20 11:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל בן-יעקב
לאחר הבחירות גנץ עמד בצומת דרכים: או ללכת לבחירות רביעיות, או להקים ממשלת מיעוט, או להעביר את חוקי נתניהו, או להיכנס איתו יחד לממשלת אחדות    הוא הבין את גודל השעה וכי במשבר כל כך חריף העם זקוק לממשלת אחדות    הוא נכנס אליה בידיעה ברורה מראש שיש סיכוי גבוה כי לא יכהן בה כראש ממשלה, ועשה זאת לטובת העם והמדינה    חסרים לנו פוליטיקאים כמוהו
איתן קלינסקי
מצער, שבשום ספר לימוד בשנים האחרונות לא מצאתי את אמירת הנגד של רבי יוחנן בן-תורתא האומר לרבי עקיבא - "עקיבא, יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד איננו בא" (איכה רבה ב') כתשובה לרבי עקיבא שרואה בבר כוכבא משיח בן דוד
דן מרגלית
הם יקימו בית דין סובייטי לבג"ץ ולפרקליטות וליועץ המשפטי, וניסנקורן יישב בממשלה כזאת שגונבת חקירה כזאת ברגע האחרון, מטעם ממשלת מעבר
פרופסור יצחק בריק
הצירוף בין גיל כרונולוגי לבין מספר מחלות רקע, שהם רואים בו מדד מלא, הוא חלקי בלבד שלא נותן את התמונה המלאה לגבי מצבו של האדם המזדקן
אברהם ישראלי
העלים נשרו מהעץ בקצב הולך וגובר, ולאיש נראה שאולי העץ ממהר מדי לפשוט את עליו ולהישאר עירום בקור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il