X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
במאי רוסי מציע שהמבקרים במוזיאון יקבלו מסלול בו ימלאו תפקידים של קורבנות, רוצחים או משתפי פעולה הרעיון - שעלותו 100 מיליון דולר - מעורר ביקורת עזה, מדווח ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
כיום יש רק אנדרטה [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

הרעיון נראה טוב, על פניו. אחרי שהמבקר מגיע למוזיאון החדש באתר באבי-יאר שליד קייב, הוא ממלא שאלון מעין-פסיכולוגי ממוחשב, בעקבותיו הוא מקבל תפקיד: קורבן, משתף פעולה או רוצח. לאחר מכן, המחשב תופר עבורו את תוכנית הביקור המתאימה. הרעיון של הבמאי הרוסי איליה חרז'נובסקי היה, שהביקור במוזיאון לא יהיה אחיד אלא יותאם למבקר.
באבי-יאר הוא האתר בו רצחו הנאצים 33,800 יהודים באוקטובר 1941; בחודשים הבאים נרצחו שם עוד אלפי יהודים לצד צוענים ושבויי מלחמה, והמספר הכולל של הקורבנות מוערך ב-100,000. המוזיאון החדש אמור להיפתח ב-2025, אך הרעיון מעורר מחלוקת כבר כעת – מדווח ניו-יורק טיימס. בתקופה הסובייטית היה האתר שמם, למעט מצבת זיכרון. קייב הלכה וגדלה סביבו, והוא נותר אי-של עצם בעל היסטוריה איומה. גם בזמן המלחמה באבי-יאר היה קרוב לעיר, וכמו בהרבה יישובים אחרים – גם יהודי קייב נרצחו בסמוך למקומות מגוריהם.
אם תוכניתו של חרז'נובסקי תתממש, המבקרים ינותבו לאחד המסלולים בקומה הראשונה של התצוגה, ויחזו בזוועות באבי-יאר בהתאם ל"תפקידם" בתצוגה אינטראקטיבית בה ישתלבו. טכנולוגיית deep fake תשחזר את האירועים בקטעי וידאו, בהם ישולבו פניהם של המבקרים כדמויות בסצינות. הוא גם מציע, שבסיומו של המסלול יקבלו המבקרים דיווח על דמויותיהם. הביקור יהפוך ל"מאתגר ומהמם מבחינה רגשית, כאשר במרכזו חלופות אתיות", כלשונה של הצעתו.
חרז'נובסקי חשף את תוכניתו, שעלותה 100 מיליון דולר, כבר בסתיו שעבר, אבל המבקרים – שאולי היו המומים לחלוטין ממנה – החלו להישמע רק בחודשים האחרונים, מדווח הטיימס. ההיסטוריון הראשי של המוזיאון, קארל ברקהוף, התפטר בזעם: "כיצד תוכניות כאלו יכולות להיחשב לראויות לצורך עיסוק בשואה באתר שואה? היכן הרגישות והאיפוק?", כתב במכתב ההתפטרות שלו. עוד רבים מהמעורבים בפרויקט הלכו בעקבותיו. עשרות סופרים, היסטוריונים, אמנים ואנשי תרבות אוקראינים פרסמו מכתב התנגדות בסוף החודש שעבר.
הפרויקט החל ב-2016 – שנתיים לאחר שרוסיה כבשה מידי אוקראינה את חצי-האי קרים, פעולה אותה "הצדיקה" בכך שהאשימה את אוקראינה בהזדהות עם הפשיזם. לזעם הוסיפה העובדה שהמוזיאון קיבל תרומות במיליוני דולרים מאוליגרכים רוסים, כך שהם השתלטו למעשה על ההחלטות בנוגע לשואה ולשיתוף הפעולה האוקראיני בביצועה.
יו"ר פרויקט המוזיאון הוא השר לשעבר נתן שרנסקי, אשר אמר לתקשורת האוקראינית, כי חרז'נובסקי ימשיך בתפקידו כמנהל האמנותי של הפרויקט, אך הדגיש שהרעיון שלו טרם אושר או נדחה. חרז'נובסקי עצמו אינו נסוג מהצעתו, ואומר שהיא נועדה לאפשר דיון ציבורי על התפיסה ולא להציג תוכניות סופיות. לדבריו, המסלול המוצע יאפשר למשל להכניס את המבקר לנעליו של קורבן בן גילו, ובכך להבין את משמעות הירצחו של אותו אדם. חרז'נובסקי גם אומר, כי כך ניתן יהיה לבדוק הכרעות מוסריות, שהרי את השואה חוללו רבבות של בני אדם מן השורה. הרעיון הוא להראות ש"כל אדם יכול להיות בכל מצב, בהתאם להחלטות שהוא מקבל. זו איננה גזירת גורל אלא אחריות אישית".
תוכניתו של חרז'נובסקי למוזיאון באבי-יאר הולכת בעקבות סדרת סרטים שהפיק על הדיכוי הסובייטי, תוך שימוש דמוי-ריאליטי במי שאינם שחקנים בסצינות המתרחשות במשך חודשים באוקראינה של ימי ברית המועצות. אחד מהם גרם למשטרה לפתוח בחקירה, לאחר שקבוצה של יתומים בעלי מוגבלויות הובאו לאתר הצילומים; חרז'נובסקי אומר, שהיו לו כל האישורים הנחוצים.
מתנגדי הרעיון אינם משתכנעים מהסבריו של חרז'נובסקי. אחד מהם, אוצר התערוכות דיטר בוגנר שהתפטר מצוות המוזיאון, סיכם בקצרה: "התצוגה מתקרבת בצורה מסוכנת ליצירת תחושה של שואת-דיסני".

תאריך:  14/05/20   |   עודכן:  14/05/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוויה מוסרית או "שואת-דיסני"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
hmm..haAlgorithm haCol-Yachol
Lillith  |  14/05/20 22:33
2
33800 נרצחו בידי האוקראינים..
הגוי..  |  15/05/20 06:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
בתחילת השנה הודיעה הממשלה על קיצוץ של 20% בתקצובו של המוסד - ועד היום לא העבירה לו אפילו שקל אחד    מנכ"ל יד ושם מדווחת על גרעון מסתמן של עשרות מיליוני שקלים בשל הקורונה    הסכמה בין ההנהלה לעובדים על חופשות ולאחר מכן חל"ת ל-95 מבין 615 עובדי המוסד
איתמר לוין
פרופ' ריצ'רד אוברי סבור שבעלות הברית ניצחו בעיקר משום שהאמינו בצדקת דרכן    פרופ' סטיוארט כהן שם את הדגש על היתרון העצום שלהן בכוח האדם וביכולת תעשייתית    75 שנה אחרי, דונלד טראמפ הורס את הסדר העולמי שהתבסס על מנהיגותה של ארה"ב    המדינה קמה למרות השואה, לא בגללה    מחשבות על מספר ההרוגים במלחמה הנוראה ביותר בהיסטוריה ובמלחמות מאז אותו יום היסטורי
אלי אלון
"המדור לחיפוש קרובים" היה מדור מיוחד שהוקם ב-1945 בסוכנות היהודית כדי לסייע ליהודים בארץ ובתפוצות למצא קרוביהם עימם נותק הקשר בתקופת השואה    לאורך השנים הופנו אליו אלפי פניות למציאת קרובים בארץ או בחו"ל    בין השאר המדור פרסם בעיתונות וברדיו רשימות שמיות של אנשים המחפשים את קרוביהם ובאמצעותו הצליחו לא מעט יהודים בארץ ובגולה לאתר קרוביהם ולחדש הקשר עימם
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מרגש, ממשלה, כאוס, אזהרה, הייתה מלחמה, שקרים ונפלאות השלטים א'    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    חודש טוב, שבת שלום ויום עצמאות שמח    הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
דן מרגלית
שנים אני "מנדנד" לה מפי נתן אלתרמן בזמר הפלוגות כי אין עם נסוג מחפירות חייו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il