X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ראש ממשלת עירק החדש מוסטפא כאט'מי נכנס לתפקידו ומנסה לטפל במשבר הכלכלי הקשה ולהרגיע את הרחוב העירקי במטרה להביא לבחירות מוקדמות. כאט'מי נהנה זמנית מתמיכה של ארה"ב ואירן שהאינטרס שלהן כעת בעירק הוא משותף להשיג יציבות כדי לשמור על האינטרסים שלהן
▪  ▪  ▪
הפגנה נגד מוסטפא כאט'מי [צילום: חאליד מוחמד/AP]

הממשלה החדשה בעירק בראשותו של מוסטפא כאט'מי, ראש המודיעין העירקי ועיתונאי לשעבר, יצאה לדרך אחרי שקיבלה את אישור הפרלמנט ביום רביעי שעבר והמטיף השיעי מוקתדא צדר נתן לה 100 ימים של חסד בתקוווה שכאט'מי ימלא אחר הבטחותיו.
אירן וארה"ב התפשרו סביב מועמדותו של כאט'מי לראשות הממשלה ונתנו "אור ירוק" למינויו בניסיון לייצב את המצב בעירק שכלכלתה קורסת, על-פי הערכות האו"ם המצב הכלכלי רק ילך ויחמיר בין היתר בגלל ירידת מחירי הנפט. על-פי פרסום ב"גארדיאן" הבריטי, מוסטפא כאט'מי נפגש לפני 3 חודשים עם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ועבר את "מבחן הקבלה" לתפקיד ראש ממשלת עירק החדש, כאט'מי הואשם על-ידי חלק מהמליציות הפרו אירניות כי בתפקיד ראש המודיעין העירקי היה לו חלק בחיסול קאסם סולימאני. המצב כעת הוא שארה"ב ואירן מחזרות אחריו כדי לשמור על האינטרסים שלהן בעירק.
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התקשר ב-11 במאי לראש הממשלה כאט'מי,בירך אותו על תפקידו ועל הקמת הממשלה החדשה בעירק והבטיח לו את תמיכת וושינגטון. גם הנשיא האירני חסן רוחאני התקשר לכאט'מי כדי לברך אותו על הקמת הממשלה החדשה. הרכבת הממשלה אושרה בפרלמנט אך עדיין לא הסתיימה, משרדי האוצר והנפט עדיין לא אויישו בשרים בגלל מחלוקת שיעית-כורדית והפרלמנט אמור לדון באישור עוד 7 שרים בימים הקרובים.
מוסטפא כאט'מי צריך להלך בזהירות בין טהרן לוושינגטון מבלי לתפוס צד מסוים כדי לשרוד בתפקידו, כל הפלגים השונים בעירק בוחנים אותו בקפדנות לראות האם באמת האינטרסים של עירק עומדים כנגד עיניו או אג'נדה מדינית נסתרת שהם לא הצליחו לגלות עד עכשיו. עד כה מוסטפא כאט'מי מנווט בהצלחה בשדה המוקשים הפוליטי בעירק והוא מנסה שלא לעורר כעס של שום גורם פוליטי כדי לשרוד בתפקידו כראש ממשלה. בהיעדר בחירות, ראש ממשלת עירק החדש וממשלתו אינם מייצגים באמת את רצון העם העירקי, מוסטפא כאט'מי הינו מועמד מוסכם של ארה"ב ואירן הבוחשות במצב בעירק.
כלפי חוץ משחק כאט'מי משחק נוקשה כי לא ירשה התערבות זרה בענייניה הפנימיים של עירק אך ברור שאם יתפוס צד, לטובת ארה"ב או אירן, הוא יקצר את ימי שלטונו. לכן הוא ינסה להחזיק את המקל משני קצותיו ולרצות את ארה"ב ואירן כאחד, משימה קשה לכל הדעות. מייד עם כניסתו לתפקיד, נפגש מוסטפא כאט'מי בנפרד, עם שגריר אירן ועם שגריר ארה"ב בבגדד כדי לשמור על איזון.
שגרירי ארה"ב ואירן הבהירו לו כי ארצותיהן רוצות להביא את עירק למצב של יציבות.
בתום הפגישות הנפרדות עם שגירי אירן וארה"ב פירסם מוסטפא כאט'מי הודעה רשמית שבה הוא הודיע כי עירק לא תשמש בסיס להתקפות וכי ממשלתו לא תאשר להשתמש בשטח עירק לאג'נדות חיצוניות, רמז ברור לחיסול קאסם סולימאני בשדה התעופה בבגדד ע"י ארה"ב ולהתקפות המליציות הפרו אירניות על השגרירות האמריקנית בבגדד ועל הבסיסים הצבאיים האמריקנים ברחבי עירק. על-פי גורמים עירקים, כאט'מי מעריך כי גם ארה"ב ואירן מעוניינות ברגיעה בעירק, כל אחת מסיבותיה היא, הכלכלה האמריקנית במצב גרוע בגלל מגיפת הקורונה והנשיא טראמפ ניצב בפני בחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב והוא זקוק לרגיעה במזה"ת כדי לנצח בבחירות, ואילו אירן נמצאת אף היא במצב כלכלי קשה בגלל מגיפת הקורונה, חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני פגע קשות במעמדה בעירק והיא מעוניינת ברגיעה כדי לנסות ולשקם אותו.
לכן, בהחלט יש לארה"ב ולאירן אינטרס לשמור על ממשלת כאט'מי כגורם מייצב בעירק התורם לרגיעה שלה זקוקות שתיהן. ההערכה בעירק היא כי מוסטפא כאט'מי יפעל לעריכת בחירות מוקדמות ככל האפשר כדי לנסות לייצב את המדינה בתהליך דמוקרטי לגיטימי.
הניסיון לרכך את המפגינים
אחת המשימות של כאט'מי היא להרגיע את הרוחות בעקבות מהומות הדמים בעירק שנמשכו כמה חודשים במחאה על המצב הכלכלי הקשה והשחיתות בצמרת השלטונית.
בניגוד לעמדת אירן, הוא הורה לשחרר את כל המפגינים שנעצרו במהלך המהומות והורה על הקמת ועדת חקירה שתחקור את נסיבות האירועים האלימים במדינה והרג המפגינים. אולם, ישנם גורמים בעירק המנסים להביך את ראש הממשלה החדש ולהתסיס את השטח, וביומים האחרונים התחדשו ההפגנות בבגדד ובדרום המדינה ואלפים יצאו לרחובות, במהלך פיזור המפגינים נהרג אחד מהם.
כאט'מי מיהר לצייץ בטוויטר את הדברים הבאים: "אנו מחויבים למה שהבטחנו לעמנו, לכבד את זכויות האדם, את זכות ההפגנה בדרכי שלום, השמירה על המפגינים וההתחשבנות עם כל מי שתוקף אותם,עריכת רפורמות וקיום בחירות חופשיות ונקיות".
על-פי הוראה של כאט'מי, סגרו כוחות הביטחון של עירק את משרדי מליציית "ת'אר אללה"במחוז בצרה ועצרו 5 מחבריה והחרימו את נשקם על-רקע עימות בינם לבין המפגינים שבמהלכו נורה למוות אחד המפגינים ו-5 אחרים נפצעו. כאט'מי שלח מסרים למפגינים כי בכוונתו לטפל על-פי החוק בכל מי שהרג מפגינים בחודשים האחרונים, הוא פירסם הנחיות חדשות לכוחות הביטחון של עירק והזהיר מפני הפגיעה במפגינים באמצעים אלימים שיענו בעונשים כבדים.
זהו אחד המבחנים החשובים של כאט'מי, הרחוב העירקי מצפה ממנו למעשים ולא רק להבטחות, הוא רוצה שאלה שהרגו מפגינים יעצרו, יחקרו ויועמדו לדין. אסור לכאט'מי להיגרר אחרי פרובוקציות ולשלוח את כוחות הביטחון שלו להתעמת בכוח עם המפגינים, הכדור במגרש של כא'טמי והליכה בכיוון של הענשת אלה שהרגו מפגינים בהחלט יכולה לחזק את מעמדו ברחוב העירקי.

תאריך:  13/05/2020   |   עודכן:  13/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
KPMG סומך חייקין
נוכח הנסיבות החריגות והשינויים המהותיים ביותר שאירעו בסביבה הכלכלית העסקית בתקופת הרבעון הראשון ולאחריו, הרישיש להקפיד על מתן גילוי מפורט שיאפשר למשקיעים להעריך את השלכות משבר הקורונה על פעילות התאגיד בצורה מיטבית. על התאגיד לבצע את ההערכות והאומדנים באשר להשפעת משבר הקורונה על עסקי התאגיד ובהתאם לכלול גילוי מתאים, וליישם טיפול חשבונאי בהתאם לתקני ה-IFRS
גרשון הכהן
נדרש מתווה תכנוני כולל לארץ ישראל המערבית - בין נהר הירדן לים התיכון - באיזון המרחבי הנדרש בין תשתיות תחבורה, מים, חשמל, מגורים, ניקוז שפכים ושימור שטחים ירוקים. בהיבט זה מחייבת החלת הריבונות ביטוי ממשלתי אסטרטגי בתוכנית מתאר ארצית חדשה לפיתוח השדרה המזרחית למדינת ישראל
הרצל חקק
על שירתה הלירית המיוחדת של פועה שלו תורן ועל שורות האהבה המהלכות עלינו קסם, המשורר מתוודה, היא ישנה ולבה ער
איתן קלינסקי
סיפורי גיבורים יהודים קדומים לוחמים, המוכנים להקריב את חייהם, הפכו למין מקדם מלהיב ותזזי אשר מוצא ביטוי בישוב היהודי המתחדש בארץ מאז ימי העלייה הראשונה    בשנים האחרונות הוא מוצא מקום של כבוד בספרי הלימוד תוך טיפוח ההילה המשיחית
רחלי ברקת
הערכה על ספרה החדש השלישי של המשוררת והאמנית מרים לפיד    אחד הדברים שיוצר חוויית הזמן כפי שאנו חווים אותו הוא הזיכרון, הזיכרון שנושאת המשוררת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il