X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יתכן שהאירוע החמור בו נפל השבוע עמית בן יגאל, יכול היה אולי להימנע אילו הגיב צה"ל כראוי באירוע הזובור שערכו לו מחבלים פלשתינים יממה אחת קודם לכן
▪  ▪  ▪
לוחם סיירת גולני - עמית בן יגאל [צילום: מתוך פייסבוק]

נתחיל מהסוף: נפילתו השבוע של לוחם סיירת גולני רס"ל עמית בן יגאל, עלם חמודות מרמת גן, שהתנדב כמעט בכוח לשרת דווקא בסיירת גולני, יכלה הייתה אולי להימנע, אלמלא נשחק כושר ההרתעה של צה"ל. לא צריך להיות אסטרטג מומחה כדי להבין זאת.
כשהרצחנות הפלשתינית מגלה ריפיון ישראלי זועק לעין, היא מבינה שדם חיילי צה"ל נעשה הפקר, ולעיתים גרוע מכך: שחייו של מחבל פלשתיני יקרים לצה"ל יותר מאשר דם חייליו. נשמע נורא ואיום. אבל זו המציאות, אם מנתחים את התנהלות צה"ל 24 שעות לפני נפילת עמית הי"ד, ומנסים להבין את המסר שקלטו המחבלים מהתגובה הרופסת לזובור שערכו לצה"ל.
למרבה הכאב והצער, המורך נחשף במערומיו לעיני המחבלים הפלשתינים, יממה אחת לפני נפילתו של עמית יפה הבלורית והתואר, שעשה הכל כדי להתגייס לסיירת. עוד בעיצומו של מסע בית סיפרי בגיא ההריגה בפולין, גמלה בליבו ההכרה, מול הטליתות המצהיבות וערימות הנעליים והמזוודות, שאין לנו מדינה אחרת. ברוב התרגשותו הוא טילפן מאושוויץ לאביו ברוך ברמת גן, והתחנן שיחתום לו על אישור לשרת בסיירת, חרף היותו בן יחיד להוריו. "אין לנו ארץ אחרת", אמר בהתרגשות לאביו בשיחה מאושוויץ. האב הציע לשקול אפשרות לשירות עורפי, בהיותו בן יחד. עמית הגיב בבוז: "כולנו חייבים להגן על הבית. גם בנים יחידים". והאב הבין וחתם.
יממה אחת לפני נפילתו קיבלו המחבלים הפלשתינים את המסר, שצה"ל מעדיף שלא להיכנס לעימותים עם המחבלים, גם כאשר הנבלים מטיחים לעבר כוחותיו מבול של בקת"בים ואבנים. הם הבינו לנוכח התנהלותו הרכרוכית בכפר כובאר, שצה"ל מעדיף לקפל זנב בין הרגליים ולנוס על נפשו; שצה"ל הגדול והמאיים עייף מעימותים. האם באמת הפסיקו בצה"ל להבין שבשכונה שלנו, לא בשווייץ, מתפרשת מנוסה כחולשה שמזמינה זובור נוסף, כמאמר חז"ל: 'תחילת מפלה - ניסה'?
פרומו לבזיון הגדול
מעשה שהיה כך היה: ביום שני השבוע, הגיעו כוחות צה"ל לכפר כובאר כדי להרוס את ביתו של המרצח, שנטל את נפשה של רינה שנרב לפני עשרה חודשים. עצם הדחיה של כמעט שנה בביצוע ההרס הכל כך מתבקש, שידרה חולשה. התנהלות זו מנוגדת לממצאי מחקרים שבידי צה"ל עצמו, המעידים שהרס בית מחבל מיד לאחר האירוע שהיה מעורב בו, מפעיל הרתעה כבדת משקל, אך לא הרס שמבוצע כעבור כל כך הרבה זמן.
מחבלי כובאר גם נדהמו לגלות, שצה"ל אינו הורס את הבית כולו אלא רק חלקו. גם זה סימן בעיניהם מצב של חולשה ישראלית. אם כבר החליטו להרוס, ובדין, אז למה לבצע את המשימה באופן חלקי? את המחבלים לא מעניין כמובן שידי צה"ל כבולות תחת מכבש המשפטיזציה שמקורה בפצ"ריה ובבג"ץ שמטילים משקולות כבדים על צה"ל, ולא שום תירוצים אחרים. בפלשתינית-מחבלית מדוברת, משמעות התנהלות זו הינה חולשה, שמזמינה כידוע התגרויות טרור נוספת.
אבל כל המחדלים הללו בכובאר, הם רק פרומו לביזיון הגדול שליווה את נסיגת צה"ל מהכפר. עשרות (!) בקבוקי תבערה הושלכו לעבר שיירת כוחותינו הנסוגים ולעבר הכלים ההנדסיים, מבלי שנענו כלל באש. צה"ל ברח. מספר כלי רכב, כולל אחד הכלים ההנדסיים, נדלקו ובערו כמדורות ל"ג בעומר. נהג כלי הנדסי אחד נלכד באש וחולץ ברגע האחרון.
מחזה עיוועים זה שידר מסר מחריד לאויב, שאומר בפלשתינית מדוברת, כי 'דאולה מענא' (הממשלה איתנו). כך מבינים את זה בני העוולה. הביטוי 'דאולה מענא', נכנס ללקסיקון הפלשתיני בימי פרעות תר"ף ותרפ"א, לפני מאה שנה, כשהממשלה הבריטית התעלמה מהפורעים הערביים, שהבינו כי לא יאונה להם כל רע. זה בדיוק המסר שהבינו בכפר כובאר. מאה שנה אחרי, צה"ל עוד לא נכנס לנבכי מוחו של האויב ולא מבין שהבלגה נתפסת אצלו כהתרת דם חייליו.
כבוד לאומי
מסתבר שצה"ל אפילו לא מתבייש במדיניות ההכלה והספיגה. טוהר הנשק, כבר אמרנו? הנה מה שאמר מפקד חטיבת בנימין אל"ם יונתן שטיינברג, למראיין 'כאן 11' באירוע בכובאר: "[אנחנו יודעים ש]הם יזנבו בנו: חסימות, אבנים, בקת"בים, צמב"רים". ולשאלה כיצד מתכונן צה"ל להגיב: "[האם] פורקים או ממשיכים", השיב אל"ם שטיינברג: "איפה שיש צורך לפרוק פורקים, איפה שאפשר, להמשיך... הרכבים שלנו סך הכל יודעים לספוג את הדברים האלה. הם נועדו לדבר הזה. זה לא נראה טוב אבל זה לא כואב".
הבנת את זה, ברוך? ספיגת הבקת"בים עדיפה על פני תגובה תקיפה. הרכבים ממילא נועדו לספוג. זה לא כואב. ומה עם ההשפלה שנראית מאוד לא טוב? מה עם אובדן ההרתעה? ואיך זה מסתדר עם רמיסת הכבוד הלאומי? מה עם ערך הרעות?
הרמטכ"ל כוכבי, שעד כה הצטייר כמקצוען אמיתי, רציני ואמין, חייב לחולל שינוי פאזה בקרב הכוחות. לחקור כיצד קורה שחייהם של המחבלים משליכי בקבוקי התבערה והאבנים (שמתברר שהן הורגות, ועוד איך!), הפכו יקרים מחיי לוחמיו; כיצד נעלמה מצה"ל התובנה, שמחבלים משליכי כלי רצח - אבנים ובקבוקי תבערה - יחזרו הביתה רק בתוך ארונות עץ ולא כגיבורים. ובהזדמנות זו ראוי גם לתחקר כיצד הפך המונח 'טוהר הנשק' לערך שעומד מעל ערך חיי החיילים.
רא"ל כוכבי הצהיר בכניסתו לתפקידו רב האחריות, שצה"ל אמור להיות צבא קטלני ומנצח. הגיע הזמן ליישם את רעיון מזהיר זה, ולמנוע זובורים משפילים שאחריתם דם שפוך לשווא. חייב להינתן תג מחיר יקר ומיידי, על מעשה לינץ' כלפי חיילינו, מבלי להכיל ולספוג ושאר הבלים מסוג זה. כדי שבמקרה אסון חלילה ורח"ל, נדע שידינו לא שפכו את הדם הטהור.

תאריך:  13/05/2020   |   עודכן:  13/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מנחם רהט / Menachem Rahat
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רפיון וטהרנות עולים לנו בדם יקר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מדינת ישראל אינה כנופיה בשכונה
בן נאמן  |  14/05/20 09:35
2
נכון ואמת
עמעד  |  14/05/20 14:20
 
- עמעד, אם הרמטכ"ל כוכבי לא היה
בן נאמן  |  15/05/20 09:51
3
כבוד רב לאיש כזה ודומיו
שוש אידסיס  |  15/05/20 08:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
לעניות דעתי מתמחים צריכים לעבוד בין 15-12 שעות כאשר תפקידם מוגדר מראש, וכך יש להם זמן והם יכולים לשמש ככוח עזר, אך לא מעבר לכך    לפני מספר ימים פורסם שמשרדי האוצר והבריאות הגיעו להסכם על-כך שהמתמחים יעבדו 16 שעות בלבד, אך לא ברורים התנאים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שיאים של הזיה, להפיל את פלין, ממשיכים מרחוק, מה יש להסתיר?! ושלטים ו'    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
אלי אלון
"הוכל'ה" נשלח כמפקד כוח חילוץ ונהרג כשפרץ בזחל"ם שלו לעזרת החיילים, שנלכדו ברחוב הראשי בעיר סואץ    הזחל"ם ספג פגיעה ישירה    הוכלה נהרג עם תשעת אנשי הצוות
ארי בוסל
מה שותים אנשים בימים אלו? שני סוגים של משקאות: מחד-גיסא, מותגים ידועים, לא יקרים במיוחד, שכן המוכר מרגיע, כאילו ניתן להשען ולהתרפק עליו: אבסולוט, ג׳והני ווקר, פטרון, מקלן, סמירנוף, וכו׳. מאידך-גיסא, כיון שלאנשים יש זמן, הם מחפשים מוצרים מיוחדים, נדירים, עם סיפור והיסטוריה בצידם, ומסתבר שהמחיר אינו מרתי
חנינא פורת
השפעתה על פיתוח הנגב ויישובו    עבורנו, שהיינו עדיין באופוריית ניצחון ששת הימים, הייתה זו "מלחמה במקרה" שלכל היותר היא שאריות תבוסת המצרים ב-1967    מהר מאוד למדנו שהמצרים אינם מנהלים מלחמת מאסף אלא מפתחים שיטות ובודקים אפשרויות של חציית התעלה לעבר המעוזים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il