X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הקורונה חשפה את האנרכיה בסחר העולמי

מה יבוא במקום הגלובליזציה

הקורונה הייתה המכה הקשה השלישית שחטפה הגלובליזציה, ואקונומיסט סבור שהפעם לא ניתן יהיה להתאושש ממנה המדינות העניות יהיו עניות יותר, ואילו החיים במדינות העשירות יהיו יקרים יותר וחופשיים פחות
▪  ▪  ▪
קוריאה הדרומית. צניחה של 46% [צילום: לי ג'ין-מאן, AP]

הגלובליזציה הייתה בצרות עוד לפני הקורונה. מערכת הסחר ששלטה בעולם במשך עשרות שנים נפגעה מן המשבר הפיננסי של 2008 וממלחמת הסחר האמריקנית-סינית. הקורונה הנחיתה עליה מהלומה קשה, בדמות סגירת הגבולות בין מדינות ופגיעה משמעותית בסחר. אקונומיסט אומר שאין לצפות לחזרה מהירה לתנועה חופשית של בני אדם וסחורות: המגיפה תגרום לפוליטיזציה של התנועה וההגירה, ולניסיון להגיע לאספקת עצמית מירבית. הכלכלה תישאר פגיעה והזירה הגיאו-פוליטית – בלתי יציבה.
הנזק שגרמה הקורונה לכלכלה הבינלאומית אינו כולל. המזון ממשיך לעבור, הייצוא מסין נמשך, אפל אומרת שאין בעיה בייצור האייפונים. אבל התמונה הכללית קשה, כאשר הסחר בטובין צפוי לצנוח השנה ב-30%-10%. בעשרת הימים הראשונים של מאי צנח הייצוא מקוריאה הדרומית ב-46% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
הקורונה חשפה את האנרכיה שמאחורי הסחר העולמי, קובע אקונומיסט. צרפת ובריטניה נאבקות בנוגע לכללי הבידוד. סין מאיימת להטיל מכסים על אוסטרליה בשל דרישתה של זו לחקור את מקורות המגיפה. ארה"ב אינה מוכנה לפעול כמנהיגת העולם. הבריונות וההסתרה של סין הוכיחה שהיא אינה יכולה להיות המנהיגה. דעת הקהל ברחבי העולם מתרחקת מהגלובליזציה.
וזוהי רק ההתחלה. למרות שתנועת המידע מחוץ לסין היא חופשית בעיקרה, לא זה המצב בנוגע לבני אדם, טובין והון. ממשל טראמפ מציע לצמצם עוד יותר את ההגירה, בנימוק של הגנה על משרותיהם של האמריקנים. מדינות אחרות צפויות ללכת בעקבותיו. התעבורה בין מדינות מוגבלת; 90% מתושבי העולם חיים במדינות שבעיקרו של דבר סגרו את גבולותיהן.
הסחר ייפגע כאשר מדינות ינטשו את הרעיון לפיו חברות וטובין זוכים ליחס זהה בלא קשר למוצאם. ממשלות ובנקים מרכזיים מבקשים ממשלם המיסים לממן חילוץ של חברות מקומיות, ובכך יוצרים תמריץ ענקי להעדפתן. ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, אמר בשבוע שעבר, כי החל עידן חדש של הסתמכות עצמית. יפן מעודדת חברות להחזיר הביתה את הייצור. האיחוד האירופי מדבר על "אוטונומיה אסטרטגית" ומתכונן לקנות מניות בחברות ביבשת. הממשל האמריקני דוחק באינטל להקים מפעלים בארה"ב.
גם זרימת ההון נפגעת, כאשר ההשקעות לטווח ארוך צונחות. השקעות ההון-סיכון הסיניות בארה"ב צנחו ברבעון הראשון ב-60% ל-400 מיליון דולר. חברות רב-לאומיות עשויות לקצץ השנה בשליש את השקעותיהן בחו"ל. ממשל טראמפ הורה לקרן הפנסיה המרכזית להפסיק לרכוש מניות בחברות סיניות. מדינות המהוות 59% מהתוצר העולמי הידקו השנה את הכללים בנוגע להשקעות בחו"ל, כדי לממן את תוכניות הסיוע המקומיות.
מערכת סחר עם שליטה לאומית לא תהיה אנושית יותר או בטוחה יותר, מבהיר אקונומיסט. מדינות עניות יתקשו לסגור את הפער, והחיים במדינות העשירות יהיו יקרים יותר וחופשיים פחות. עולם מפורד יותר יקשה על פתרון בעיות משותפות, כמו מציאת החיסון לקורונה והחלמה כלכלית מהמגיפה. הדרך הנכונה להבטיח את שרשרת האספקה איננה לרכז אותה בבית, אלא לפזר אותה ברחבי העולם. למרבה הטרגדיה, ההיגיון הפשוט הזה כבר איננו באופנה. יש להיפרד לשלום מעידן השיא של הגלובליזציה ולחשוש ממה שיתפוס את מקומו.

תאריך:  20/05/20   |   עודכן:  20/05/20
+הקורונה ברוסיה - כמו צ'רנוביל בבריה"מ
08:07 21/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

רק מעטים מאמינים לנתונים הרשמיים של מוסקבה בדבר התמותה הנמוכה-להפליא מהקורונה  ▪  אקונומיסט: ייתכן שהקרמלין אינו מייפה את הנתונים, אלא מפברק אותם - משום שהמחוזות מוסרים לו מספרים חסרי יסוד, אם הם בכלל מדווחים

מצב הקורונה ברוסיה, 20.5.20 / PBS News
חיטוי תחנת הרכבת לנינגראדסקי, מוסקבה [צילום: פאבל גולובקין, AP]
כמו מחזה דתי: הנשיא וה"שליחים" [צילום: AP]
+אל-על: טיסות לא יחודשו עד 20 ביוני
19:12 20/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

חברת התעופה הודיעה כי לנוכח הארכת ההגבלות ביחס לחובת הבידוד החלה על נוסעים הנכנסים לישראל, ולנוכח ביקוש נמוך לטיסות נוסעים, תאריך עד ל-20 ביוני 2020 את השעיית טיסות הנוסעים הסדירות

טיסות מטען ימשיכו לטוס [צילום: דוברות אל-על]
+תותר כניסת פועלים יומית לישראל
18:18 20/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

המל"ל אישר את בקשת משרד החקלאות לאפשר כניסה יומית של פועלים פלשתינים המיועדים לעבודה בענף החקלאות בישראל  ▪  שר החקלאות: קורא לאותם עובדים ולחקלאים המעסיקים אותם להמשיך לשמור על הנחיות הריחוק החברתי על-מנת למנוע את התפשטותו מחדש של נגיף הקורונה

[צילום: מן הטלוויזיה]
+קיימברידג' תמשיך בלימוד מקוון עד קיץ 2021
15:59 20/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

אחת האוניברסיטאות החשובות והקדומות בעולם הודיעה כי לא תחדש עד לקיץ 2021 את ההרצאות החזותיות שהופסקו בשל מגיפת הקורונה  ▪  "בהנחה שתימשך הדרישה לריחוק החברתי, האוניברסיטה החליטה שלא יתקיימו הרצאות פנים אל פנים במהלך השנה האקדמית הבאה"

אוניברסיטת קיימברידג'. מהמוסדות האקדמיים החשובים בעולם
+תמה שביתת הרעב של בעלי האולמות וגני האירועים
15:28 20/05/20  |  עידן יוסף

יו"ר ועדת הכספים המיועד, ח"כ משה גפני, הגיע למאהל שובתי הרעב של בעלי האולמות וגני האירועים מול משרד ראש הממשלה וביקש מהם להפסיק את שביתת הרעב והללו נענו לבקשתו.
ח"כ גפני: "רבות מחשבות בלב איש ועצת השם היא תקום. אחרי שסידרנו את נושא הפיצויים לבעלי האולמות בעוטף עזה, הייתי בטוח שלא אשמע מכם לפחות שנה, אבל פתאום הגיע משבר הקורונה החמור ועכשיו אנחנו מתגייסים כולם כדי לסייע לכם".
מארגני המחאה הודו ליו"ר ועדת הכספים שיחד עם שר האוצר ישראל כ"ץ יסייעו עם הכלים העומדים לרשותם.

גפני במאהל שובתי הרעב

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
המל"ל אישר את בקשת משרד החקלאות לאפשר כניסה יומית של פועלים פלשתינים המיועדים לעבודה בענף החקלאות בישראל    שר החקלאות: קורא לאותם עובדים ולחקלאים המעסיקים אותם להמשיך לשמור על הנחיות הריחוק החברתי על-מנת למנוע את התפשטותו מחדש של נגיף הקורונה
איציק וולף
אחת האוניברסיטאות החשובות והקדומות בעולם הודיעה כי לא תחדש עד לקיץ 2021 את ההרצאות החזותיות שהופסקו בשל מגיפת הקורונה    "בהנחה שתימשך הדרישה לריחוק החברתי, האוניברסיטה החליטה שלא יתקיימו הרצאות פנים אל פנים במהלך השנה האקדמית הבאה"
דן מרגלית
כל עוד האמנו לכם שהכל למען המלחמה בקורונה - אהלן וסהלן    אך משהתברר לנו כי אתם שם בשלטון אוהבים אותנו כלואים וכנועים ומסומנים החזרנו לעצמנו את החרות והלכנו לבארים כאוות נפשנו, ומה תעשו לנו?
איתמר לוין
למרות שההחלטה אינה נוקבת בשמה של סין והתקבלה גם על דעתה, צפוי שהבדיקה תעסוק גם בשאלה מתי וכיצד התפרץ הנגיף ובטענות לפיהן סין הסתירה במשך שבועות ארוכים את המידע על המגיפה
איתמר לוין
המדינה שהייתה מושא לקנאה בשל התמודדותה עם הקורונה, מתמודדת עם בור כלכלי עמוק ועם סימנים מדאיגים להתפוררות הסולידריות ולחזרת האיבות הישנות - מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il