X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הסגר והקשיים הכלכליים גורמים לזינוק בעבירות האלימות במשפחה, כולל פגיעות מיניות בילדים המשטרה אומנם מקימה יחידה שתסייע במאבק בתופעה, אך העיקר הוא להעניק תמיכה מיידית למי שמצויים בסכנה - כי הרצח הבא כבר כתוב על הקיר
▪  ▪  ▪
לשוטרים יש משימות נוספות [צילום: משטרת ישראל]
האלימות במשפחה גואה בשל המגיפה
איתמר לוין
זינוק במספר התלונות על אלימות במשפחה, כאשר הקורבנות כלואות בבתיהן עם המתעללים והרשויות מתקשות להגיב * ניו-יורק טיימס מזהיר: גם המחיר בחיי אדם יעלה
לרשימה המלאה

בימים אלה מוקמת יחידה משותפת למשטרה ולשב"ס שתפקידה לעקוב אחר גברים שסיימו לרצות מעצר או מאסר בגין אלימות במשפחה, וקיים חשש שמא יחזרו על מעשיהם - פורסם בידיעות אחרונות.
הצורך ביחידה שכזו רלוונטי מתמיד בימים בהם מצב החירום עקב הקורונה חייב סגר ואף בידוד, מה שהוביל לזינוק ניכר - בכל העולם - במקרי אלימות במשפחה. בחודש שעבר יצא מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרוש, בקריאה למדינות העולם בכלל ולמדינות אירופה בפרט להפעיל מערכי תמיכה מוגברים בקורבנות אלימות משפחתית בתקופה זו.
עלייה חדה במקרים של אלימות במשפחה אינה דבר חדש כאשר מדובר במשברים לאומיים או בינלאומיים. כאשר בודקים תקופות של מצבי חירום, אסונות טבע ואפילו משברים כלכליים גדולים - זמנים בהם בני המשפחה נמצאים זמן רב יותר ביחד - ניתן לראות עלייה משמעותית במקרי האלימות.
המשבר הנוכחי התחבר לתקופת חג הפסח בארץ וחג הפסחא בחו"ל, תקופה שממילא המשפחות נמצאות זמן רב ביחד בבית. הוא גרם לזינוק חד במקרי האלימות, ובמדינות רבות נרשמה עלייה של יותר מ-25% בפניות של נשים בעיקר למוקדים המציעים טיפול באלימות במשפחה. עלייה נוספת נרשמה במספר התלונות שהוגשו למשטרה, ובפניות לאנשי מקצוע בתחום הרווחה ובריאות הנפש עקב התמודדות עם אלימות ביתית קשה.
הצורך בהקמת יחידה זו נובע מן העובדה שמרבית הפונות למוקדי החירום ובפרט לתחנות המשטרה לצורך הגשת תלונה, הרגישו שאינן מקבלות מענה מספק ולעיתים אף לא מקבלות מענה כלל, וזאת משום שהשוטרים היו עסוקים בפעילויות אחרות הקשורות להתמודדות עם הקורונה. משפחות רבות הגיעו למצב של חוסר ביטחון כלכלי, וביחד עם חוסר היכולת לצאת מהבית או להתרחק מהאזור, משפחות שגם כך היו במצב לא בטוח ורעוע - היו הראשונות לסבול מהיחלשותם של מערכי התמיכה וחוסר יכולת הטיפול של המערכת במצבים כגון אלה.
במדינות רבות, בעיקר באירופה, דווח גם על עלייה במקרי האלימות נגד ילדים ואף עלייה של 16% במקרי אלימות במשפחה נגד גברים. בעקבות עליות אלה, ובמיוחד לנוכח עלייה ברורה במקרי רצח של נשים, החלו לפעול בחלק מהמדינות מוקדי סיוע מיוחדים המיועדים לגברים בעלי נטייה, לאלימות על-מנת לעזור להם ולמנוע את מקרה האלימות ואף את מקרה הרצח הבא.
בישראל דווח על עלייה של 16% במקרי האלימות המשפחתית בחודש מארס האחרון ועל עלייה של 5% במספר התלונות למשטרה של נשים עקב אלימות במשפחה. כמו-כן, דווח על זינוק של 760% במקרי האלימות ותקיפה מינית של ילדים ובני נוער בתוך המשפחה. מתחילת המשבר נרצחו ארבע נשים בידי בני זוגן, נשים אשר היו קורבנות להתעללות זמן רב לפני הרצח. כמו-כן דווח ששני גברים ושתי נשים התאבדו בעקבות אלימות במשפחה וחוסר מענה של המערכת בתקופת המשבר. משרדי הרווחה, שהיקף פעולתם צומצם משמעותית דווקא בתקופה זו, דיווחו על כ-30 פניות ביום בחודש אפריל לעומת שמונה פניות ביום בחודש מארס, אשר נתקלו חוסר יכולת של משרדים אלה לספק את התמיכה הנדרשת.
הורדת רוב המגבלות וההקלה בסגר אומנם הביאו למצב בו משפחות החלו לצאת מביתם ואף להתאוששות כלכלית כלשהי, אך עדיין לא למצב בו נשים וילדים הנמצאים בסכנה מתמדת מקבלים מענה, הגנה ומקום מבטחים להגיע אליו במקרה הצורך. הרשת החברתית לא נשארה שקטה והחלו לעלות קמפיינים של נשים הקוראות לנשים אחרות הנמצאות במצוקה להיעזר בהן בעת הצורך. ראוי לשבח ככל שיהיה מאמץ זה, הרי שלא כל אחד יכול לסייע לנשים אשר סובלות מאלימות במשפחה או ממצוקה נפשית בעקבות אותה אלימות. החוסר במערכי התמיכה הוא בעיה קשה שיש לטפל בה ובהקדם.
יתרה מזאת: אותה יחידה תתחיל לפעול רק בתחילת חודש ספטמבר, מה שמשאיר משפחות רבות ללא מענה עוד ארבעה חודשים לפחות. מקרה הרצח הבא הוא כתובת על הקיר.

הכותבת עוסקת בדיני משפחה.
תאריך:  18/05/2020   |   עודכן:  18/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
היועמ"ש מנדלבליט חותר להחיל על ראש הממשלה נתניהו דין נבצרות ככל שיתקדם משפטו הפלילי ויחל שלב ההוכחות    נתניהו חותר לכיבוש תפקיד נשיא המדינה לקראת סיום כהונתו של ריבלין ביולי 2021; אם יצליח - יופסק משפטו ובפועל יידחה עד לתום הכהונה (2028)    נתניהו יוכל לקבל תמיכה גם מצד חברי כנסת רבים וסוררים - ההצבעה חשאית - המצפים שיפנה מקומו מהזירה הפוליטית כדי שיוכלו להתקדם
עידן יוסף
השר רפי פרץ הפר את דין התנועה, את הוראת הרבנים ואת מילתו שלו, אבל ממשיך להתיימר לדבר בשמה של הציונות הדתית שנשארה באופוזיציה    בכך הוא אינו שונה ממפלגת מימד שנכנסה לממשלת השמאל של ברק וטענה שהיא מייצגת את הכיפות הסרוגות
נסים ישעיהו
זו הברכה היחידה שבה מבקשים מה' שיסיר ממנו יגון ואנחה, כי שני אלה הם נגזרת ישירה של מערכת המשפט
יובל לובנשטיין
יש צורך בשינוי תפיסה כולל ולהפסיק לתמחר את המוצרים ואת "המבצעים" כבעבר, אלא לחשוב על שקלים ולא על אחוזים, אחרת יהיו כאן סגירות ופשיטות רגל רבות וכואבות
עו"ד דגנית אלישיב
נכון לעכשיו בתי המשפט לא מפחיתים תשלומי מזונות בשל משבר הקורונה, שכן איש אינו יודע כמה זמן הוא יימשך ומה יהיו השלכותיו. ייתכן שבחודשים הבאים יהיה על השופטים לבחון כל מקרה לגופו ולקבוע קריטריונים בהם ייענו לבקשות הפחתה מצד המשלמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il