X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בהפקרת צד"ל הקרינה ישראל לבעלי בריתה באזור שהיא אינה מהווה משענת איתנה ויציבה. צעד זה השפיע על עמדתם הזהירה של הדרוזים ברמת הגולן להצעת האזרחות הישראלית כמו גם על קבלת ההחלטות בישראל במהלך מלחמת האזרחים בסוריה לגבי שיתוף הפעולה עם המיליציות הסוריות בכפרים הסמוכים לגבול בגולן
▪  ▪  ▪
הנחת אבן הפינה לאנדרטת חללי צד"ל [צילום: דוברות משרד הביטחון]

את הנזק האסטרטגי שחוללה הפקרת צד"ל עם הנסיגה מלבנון תתקשה ישראל לתקן גם בעוד דור. האלוף יצחק מרדכי, שהיה אלוף פיקוד צפון ושר ביטחון, מספר על מסרים שקיבל מבכירים במצרים ובירדן שראו בהפקרת צד"ל ביטוי מדאיג להפרת נאמנות מצד ישראל. פתגם ערבי ידוע אומר: "נחנא מעא אל-חיט אל-ואקף": "אנחנו עם הקיר הניצב איתן". הפתגם מבטא קוד מכונן לדינמיקה של היווצרות בריתות ונאמנות להן. מדובר בתמרור אזהרה, במיוחד לקבוצות מיעוט, המנחה אותן להתקשר עם בעלי ברית הראויים להיתפס כמשען איתן. בחרדה קיומית, הפתגם מציע בחינה יומיומית אם בעל הברית ממשיך להיות איתן.
בהפקרת צד"ל הקרינה ישראל לבעלי בריתה באזור שהיא אינה מהווה משענת איתנה ויציבה. המסר, באופן הישיר, הובן היטב על-ידי הדרוזים ברמת הגולן ומשפיע עד היום על עמדתם הזהירה להצעת האזרחות הישראלית. בהפגנת ראשי מועצות דרוזיות וצ'רקסיות בתל אביב אמר ראש מועצת סג'ור כי "לא ניתן להפוך אותנו למקרה צד"ל". המסר מהדהד מאז כהערת אזהרה לכל גורם באזור השוקל את צעדיו לשיתוף פעולה עם ישראל.
תפיסת הביטחון הישראלית לא פיתחה תשתית מושגית דוקטרינרית לאופני הפעלת בעלי ברית מיליציוניים בלחימה מעבר לגבולותיה. מעבר לגבולותיהן המוכרים בחוק הבינלאומי יש למדינות מרחבי התעניינות קריטיים לצורכי הגנה. כך למשל טענה בריטניה לאחר מלחמת העולם השנייה כי גבולה האסטרטגי לצורכי הגנה הוא על נהר הריין. לצד"ל היה בהיבט זה תפקיד לגיטימי בגבולה הצפוני של ישראל. דפוס הפעלה מעין זה באמצעות-שליח הוא עתיק יומין, והיה למשל גורם משמעותי ביכולתה של ביזנטיון להמשיך להתקיים מאות שנים לאחר נפילת רומא.
באילוצי המלחמה החדשה שהתפתחו במאה העשרים ואחת הפכה הפעלת כוחות מעין אלה לנפוצה ביותר והיא מופעלת בשיטתיות על-ידי הרוסים באוקראינה, בסוריה ובלוב, וגם על-ידי האמריקנים. ככוח מיליציוני שהופעל בידי ישראל היה לצד"ל פוטנציאל אסטרטגי מסוג זה, מה גם שכארגון לוחמים שהושתת על בני המקום הייתה לפעולתו במרחב לגיטימיות בסיסית לא פחותה מזו שהייתה לחיזבאללה. מפקדו, הגנרל אנטואן לחד, דאג להדגיש שהוא פועל כפטריוט לבנוני. זו טבעה של ברית אסטרטגית מסוג זה הנוצרת על מפגש אינטרסים. צד"ל הוקם כגוף לבנוני, מתוך המגמות שנוצרו במערכת הלבנונית, ופעל בראש וראשונה לקידום האינטרסים המקומיים שלו - קידום עניינם של בני הכפרים והעיירות בסמוך לגבול הישראלי שבשנות מלחמת האזרחים הלבנונית נדחקו לשוליים וסבלו מהזנחת המדינה הלבנונית. ככוח מאורגן נכללו בארגון אחד כל תושבי המרחב: דרוזים, נוצרים ושיעים, והייתה לכך משמעות יותר מסמלית שכן פעילותם הונעה למען האינטרס שלהם, אך בעצם נוכחותם במרחב ובשיתוף הפעולה המלא עם צה"ל הם העניקו תרומה משמעותית לביטחון ישראל.
ברקמת החיים המשותפת ובנתיב הדמים בשדות הלחימה נוצרה זיקה עמוקה של אחוות לוחמים שאין להתעלם ממנה. אהוד ברק, שהיה ראש הממשלה והוביל את הנסיגה, טען בראיון במעריב בתחילת החודש כי "המציאות לגביהם הסתבכה מרגע שהחלטנו לצאת על-פי החלטה 425... מועצת הביטחון לא תכיר ביציאת ישראל אם היא לא תהיה לגבול הבינלאומי ואם צד"ל לא יתפרק".
החלטות אסטרטגיות אכן תובעות היגיון קר, במיוחד כשהן כרוכות בהפניית עורף לבעלי ברית שהלכו יחד כברת דרך משמעותית. גם אם הדיון ביסודו נותר פרגמטי, כטענת ברק, אין להתעלם מהממד הרגשי והמוסרי. הדיון על הפקרת צד"ל מסמן פרק שעדיין לא גובש ולא לובן דיו בתפיסת הביטחון של ישראל. לפרק זה היו אף השלכות על קבלת ההחלטות בעיצומה של מלחמת האזרחים בסוריה ועל שיתוף הפעולה עם המיליציות הסוריות בכפרים הסמוכים לגבול בגולן. מרכזיותה של הסוגיה מזמינה בחינה מחודשת של הפקרת צד"ל במכלול השיקולים הכרוכים במבחן התועלת האסטרטגית לטווח הארוך.
הטיפול בפליטי צד"ל בישראל, כפי שמוכר למפקדי יחידת הקישור ללבנון לשעבר, גבי אשכנזי ובני גנץ, רחוק משלמות. ישראל עדיין יכולה ונדרשת לחולל בעניין זה תיקון משמעותי.

מבט מבס"א מס' 1,579, 24 במאי 2020.
המאמר התפרסם ב ישראל היום ב-11.5.2020
הכותב הוא עמית מחקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים. שירת בצה"ל במשך ארבעים ושתיים שנים. פיקד על חיילים בקרבות מול מצרים וסוריה. לשעבר מפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.
תאריך:  25/05/2020   |   עודכן:  25/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפקרת צד"ל כמחדל מוסרי-אסטרטגי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הערכים של שמאלני מאפשרים לו
בן נאמן  |  26/05/20 21:41
2
צד"ל.
פסח  |  27/05/20 06:47
 
- מי תקע לידיך שאלו האופציות היח
בן נאמן  |  28/05/20 01:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי איש שלום
מדובר במהפכה שהשלכותיה הן מעל ומעבר לעסקי הסחר והקמעונאות בלבד, כיוון שהמסקנה המתבקשת והמיידית של אימוץ טכנולוגית סורקי הוורידים וקישורה לחשבון הבנק של הלקוח, משמעותה - ייתור השימוש בכרטיסי האשראי
יוסי דר
המהפך הנפשי שנתניהו יעבור כשיחתום על כתב הכניעה הזה יהרוס אותו ויפורר את אישיותו. הוא יפסיק להיות בנימין נתניהו - בעיקר בעיני עצמו. שמו יישאר פריט טכני בתעודת הזהות שלו ולא יותר מכך
דן מרגלית
אני כה שמח שהסתפחתי אליהם ולא להיסטרים    ברור שגם הם רצו טיפול, סגר למבוגרים, מסיכות, בדיקות, מכונות הנשמה    אבל לא להרוס את כל המשק הלאומי ולא לגרום למותם של חולים במחלות אחרות
עפר דרורי
ביוגרפיה    זהו ספר על גרמניה שנכתב על-ידי גרמני ואינו עוסק בשואה    ספר חובה
פסח רויטמן
זה לא החל בנתניהו, זה החל ב"הסכמי אוסלו" אך נתניהו הצליח להאדיר זאת לגבהים שלא הכרנו קודם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il