X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פלטפורמות חברתיות מקוונות מאפשרות ליוצרים מתחומי האמנות השונים לקבל תגובות ופידבקים ליצירות שהעלו לרשת, להעלות יצירות נוספות בנוחות ובזמנם החופשי ולעדכן את קוראיהם על כך בניוזלטר המגיע ישירות למייל או לטלפון החכם
▪  ▪  ▪
דלת חדשה נפתחה [צילום: AP]
ניקולא יוזגוף אורבך

אליטות ספרותיות
אלו שבעבר הודרו ונדחו מטעמים שונים על-ידי האליטות הספרותיות הישנות, יוכלו עתה, בלא שהתכוונו לכך, לקיים ולהשתתף באירועים ספרותיים מקוונים, שיהיו שווים בני שווים לאירועי שירה ב-Zoom.

בשנים האחרונות אנו עדים להעתקה ולנדידה של פונקציות חברתיות יסודיות מהמרחב הגאוגרפי הממשי, למרחב הווירטואלי, שהופך בהדרגה ובעקביות לגאוגרפיה מקוונת אוטונומית ומשוכללת שניתן לתקשר באמצעותה עם חברים, ללמוד, לקנות, לעבוד, להכיר בני זוג, להאזין למוזיקה, לצפות בסרטים, לדלות מידע והיריעה קצרה מלהכיל את יתר התפקודים הרבים שלא הוזכרו ושנכבשו על-ידי האימפריה המקוונת בלא שנתנו על כך את הדעת.
בתחום התרבות והרוח, פלטפורמות חברתיות מקוונות כמו: Instagram", "TikTok"" "Facebook, " "YouTube ודומותיהן מאפשרות ליוצרים, ובפרט ליוצרים בראשית דרכם, להפיץ את יצירותיהם באופן מקוון, בלא שיזדקקו למתווך בדמות בית הוצאה לאור, אמרגן או גלריה ובלא שידרשו בתשלום או בתנאי סף מגבילים. פוטנציאל החשיפה המקוונת של היצירה תלוי לרוב במאגר החברים הבסיסי של היוצר/ת ובמאמצים לקידומה ברשת, ובכל מקרה הוא גבוה לאין שיעור מפוטנציאל החשיפה המסורתית במרחב הממשי.
פלטפורמות חברתיות מקוונות מאפשרות ליוצרים מתחומי האמנות השונים (ספרות, אמנות, מוזיקה וכיו"ב) לקבל תגובות ופידבקים ליצירות שהעלו לרשת, להעלות יצירות נוספות בנוחות ובזמנם החופשי ולעדכן את קוראיהם על כך בניוזלטר המגיע ישירות למייל או לטלפון החכם. עם השתכללות הפלטפורמות הללו והפיכתן לפלטפורמות המוניות מעצבות דעת קהל, התאפשר ליוצרים המשתמשים בהם לגבש סביבם קהילה ולטפח קשרים שוטפים עם קהל "מעריצים" מקוון באמצעות ערוץ או דף אמן/עסקי פרסונלי, שבאמצעותם הם יכולים למכור את יצירותיהם באופן מקוון.
מומחים בתחום הסוציולוגיה מעריכים כי בעשורים הקרובים תפקודים חברתיים, קהילתיים וחינוכיים מהותיים, שעדיין מתקיימים כיום באופן פרונטלי, יועתקו למרחב המקוון באופן חלקי או מלא כאשר הטכנולוגיה תצליח להעביר חוויות המבוססות על חושי טעם, ריח ומישוש. כך שנראה, כי המרחב המקוון כאן לא רק כדי להישאר, אלא כדי להוות חלופה בת-קיימא שככל הנראה תתקיים בעתיד במקביל למרחב הממשי, ואפשר שגם אולי תחליפו אם יוכשרו התנאים לכך.
לאור זאת, דומה אפוא כי התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם, במהלך חמשת החודשים האחרונים, לא שינתה את המציאות החברתית שלנו, אלא החישה תהליכים קיימים שעתידים היו להתרחש ממילא, במקביל וכתלות בהתקדמות הטכנולוגית-מדעית.
רוח העת החדשה
בחירת מחוללי הספרות ושוחריה בארץ ובעולם לאמץ חלק מסממניו המובהקים של המעבר ממרחב פיזי למרחב מקוון, היא בחירה מבורכת שעתידה, אם רק ישכילו לדבוק בה, לסנכרן את עולם הרוח עם העולם הטכנולוגי, להנגישו לבני הדור הצעיר, להתאמו לשינויים ולטמפו החברתי-תרבותי העכשווי ולהפוך את תחומי האמנות והרוח השונים לרלוונטיים ולמותאמים לכוחות השוק, שלפיהן מתנהלת הכלכלה הגלובלית.
החלטתם של כתבי עת, עורכים, חבורות משוררים ויחידים להשתמש בפלטפורמת Zoom, שהיא גם המערכת הפופולרית בעולם לניהול ישיבות, הרצאות ואירועים מקוונים מרחוק, לצורך קיום אירועים ספרותיים, ואירועי שירה בפרט, היא החלטה מהפכנית שחורגת מגבולות ההסתנכרנות עם הטכנולוגיות הקיימות ומהמאמצים להתאמתה לרוח העת החדשה.
המדובר הוא במהפכה אמיתית שמאפשרת לכל משורר ומשוררת, בלא כל קשר למעמדם ולקשרים החברתיים והכלכליים והפוליטיים שלהם, להשתמש במחשב האישי או בטלפון החכם ולהפעיל את מערכת ה-Zoom כצופים ו/או כמנהלים של אירועי ספרות.
התנאי לקיום אירוע שירה ב-Zoom לא נגזר מכוח פוליטי, תקשורתי, קאנוני או ארגוני, אלא תלוי בהחלטה על רכישת מנוי ניהולי לשימוש במערכת Zoom וביחסי הציבור ובמאמצים שיושקעו מצד הרוכש/ת בקידום האירוע ברשתות החברתיות ובפלטפורמות מקוונות נוספות.
בדרך זו, אלו שבעבר הודרו ונדחו מטעמים שונים על-ידי האליטות הספרותיות הישנות, יוכלו עתה, בלא שהתכוונו לכך, לקיים ולהשתתף באירועים ספרותיים מקוונים, שיהיו שווים בני שווים לאירועי שירה ב-Zoom שמאורגנים על-ידי אגודת הסופרים העבריים, על-ידי משוררים קאנוניים ו/או על-ידי מערכות כתבי עת מוערכים.
הפוטנציאל הגלום במהפכת ה-Zoom ובמעבר לפואטיקה מקוונת לא יסולא בפז. אין הכוונה רק להרחבת הספקטרום והגיוון הפואטי בספרות העברית, אלא גם ליצירת שיח פואטי מהפכני וחדש, שביסודו עשיר, מורכב ומגוון משהיה במתכונתו הקלאסית. שיח שוויוני שאיננו מציב רף קבלה שנגזר מתבחינים, שלכאורה, משמשים כשומרי סף של הספרות, ובפועל משמרים ומקבעים מנגנוני כוח קיימים שהתגבשו במרחב הממשי. זוהי מהפכה מבורכת שמערערת ועתידה להמשיך ולזעזע את ההיררכיות שנוצרו בספרות העברית, ושפחות נכונות ומותאמות לה בזמננו, עד שיכונן סדר חדש, ורסטילי ודינמי, שתהיה בו צירקולציה חיונית כבנהר שוצף, שתיגזר מהעדפות הגולשים ולא מהחלטות שרירותיות ואידיאולוגיות של ארגונים מסואבים ומיושנים, שיבקשו לשכנעכם כי ההפך ההוא הנכון, ולהם הכלים להערכת יוצר, יצירה ולקביעת הטון הספרותי הראוי.
בסוף המאה ה-19 מהגרים יהודים ממזרח אירופה כינו את ארה"ב בשם Golden Medina" ", כינוי שביטא בראש ובראשונה את ההזדמנות שניתנה להם לפתוח דף חדש, להישפט על-פי מאמציהם וכישוריהם בלבד, ולא על-פי יהדותם, כפי שנשפטו לפיה על אדמת אירופה. במידה מסוימת גם המרחב המקוון, בדומה לארה"ב, מציע למשוררת ולמשוררת, שנתקלו בחסמים רבים במרחב הממשי, הזדמנות מקוונת שווה לכתוב, לפרסם, לקיים אירועי שירה, ליצור קהילה פואטית ולהישפט בידי הקהל המקוון שמצביע בחיבובונים, בשיתופים ובמספר הצפיות, ולא בידי קומץ פריבילגים שמונעים על-ידי כוח, אידיאולוגיה או כל אינטרס אחר.
בחלוף אימת הקורונה, יהיו שינסו ויבקשו להשיב את הסדר הספרותי על-כנו, ואפשר אף שהללו יצליחו להרוויח שנים נוספות בעמדות הכוח שצברו וירשו, אך כבר כעת ברור לכל כי הקורונה הספרותית, בשונה מהקורונה הכלכלית והבריאותית, כאן כדי להישאר ומפניה אין חיסון.

הכותב הוא חוקר באקדמיה, משורר, דמוגרף וגאוגרף תרבותי.
תאריך:  26/05/2020   |   עודכן:  26/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפיכה ספרותית מבורכת בצל הקורונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
שר פעלתן, יסודי, העמל כנמלה חרוצה אינו מעניין את התקשורת, גם אם תחומי עשייתו חשובים מאוד    לעומתו, שר לענייני כלום עם סגן שר לענייני שום דבר, צבא דוברים, יועצים אסטרטגים, עוזרים פרלמנטריים, מזכירות ולשכות, יזכו בזמן מסך ובראיונות
אלי לוין
ההישענות המוגברת על טכנולוגיה בעקבות משבר הקורונה יוצרת פתח לתקיפה רחבה אשר מנוצלת על-ידי האקרים    אתרים הם מושא פגיעה פופלארי בקרב האקרים
יוסי דר
אולמרט מבדל עצמו מנתניהו, וטוען שהמערכת ראוייה לאמונו, ושאצלו היא בסך-הכל "טעתה" - לא יותר מכך
אלי אלון
לפני 72 שנים ב-23.5.48 נערך "מבצע נמל" של חטיבת אלכסנדרוני לכיבוש הכפר טנטורה    בקרב הקשה נהרגו 14 מלוחמינו ולמעלה מ-70 לוחמים ערבים ומקומיים
אהרן פאפו
כאשר יש הסכמה כללית בין כל החשמנים בדבר זהותו של האפיפיור הבא - ממנים אחד בלבד שידבר בגנותו של המועמד    אצלנו בהפרזה יהודית אפיינית - מינו את עצמם הפרקליטים והיועץ המשפטי והעתונאים בשרותם - לפרקליטי-שטן רבים מספור שכל תכליתם פוליטית - לסכל את רצון העם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il