X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הרמב"ם. דיני עבד [צילום: ארדון בר-חמא, מוזיאון ישראל]
שולחן ערוך. דיני השבת אבידה
מהו עבד עברי ואיזו אבידה חייבים להחזיר

מעמד הר סיני ומה שבא אחריו

לא ניתן להבין את התורה שבכתב, ובמיוחד את חלקיה ההלכתיים, בלא התורה שבעל-פה - בדיוק כשם שלשון החוק לבדה אינה מספיקה כדי ליישם אותו ארבע דוגמאות לקראת חג השבועות, בהתייחס לספרה של השופטת דפנה ברק-ארז "לקרוא משפטים בתנ"ך"
▪  ▪  ▪
מפורט ככל שיהיה החוק, הוא תמיד מדבר בלשון של עקרונות. לעיתים המחוקק מותיר במפורש את מלאכת הפירוט בידי מחוקק-המשנה - דהיינו תקנות של הרשות המבצעת באישור הרשות המחוקקת. ותמיד, אבל תמיד, נותר שטח אפור הנתון למחלוקות של פרשני החוק ולהכרעתו של בתי המשפט. לכן, לקרוא את התורה שבכתב בלא התורה שבעל-פה - זהה לקריאה של חוק העונשין, חוק החברות או כל חוק אחר בלא התקנות, המאמרים, הפרשנות והפסיקה

התורה שבכתב, אשר עיקריה ניתנו לנו במעמד הר סיני אותו אנו מציינים בחג השבועות, אינה ניתנת להבנה בלא התורה שבעל-פה. הדוגמאות הן רבות מספור. למשל: "לא תעשה כל מלאכה", נאמר בעשרת הדיברות על שבת; אבל מהן המלאכות האסורות? או: "כבד את אביך ואת אמך" - כיצד? התורה נותנת קווים מנחים והוראות כלליות. אפילו כאשר היא מפרטת, אין די בפירוט זה כדי לענות על כל האפשרויות; ולעיתים הפירוט שלה אינו אלא בגדר דוגמאות.
בכך התורה אינה שונה מכל ספר חוקים אחר. מפורט ככל שיהיה החוק, הוא תמיד מדבר בלשון של עקרונות. לעיתים המחוקק מותיר במפורש את מלאכת הפירוט בידי מחוקק-המשנה - דהיינו תקנות של הרשות המבצעת באישור הרשות המחוקקת. ותמיד, אבל תמיד, נותר שטח אפור הנתון למחלוקות של פרשני החוק ולהכרעתו של בתי המשפט. לכן, לקרוא את התורה שבכתב בלא התורה שבעל-פה - זהה לקריאה של חוק העונשין, חוק החברות או כל חוק אחר בלא התקנות, המאמרים, הפרשנות והפסיקה.
שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, עושה בדיוק את זה: קוראת את התורה בפרט ואת התנ"ך בכלל בלא הפרשנים והפוסקים, בספרה "לקרוא משפטים בתנ"ך: על צדק תנ"כי ומשפט ישראלי". היא אומרת במפורש בהקדמה: "הניתוח המוצע כאן 'מתכתב' באופן ישיר עם הטקסט ועם הדילמות העולות ממנו, לרוב מבלי להתבסס על פרשנויות מסורתיות או על קריאות קודמות של הטקסט המקראי - מבלי לגרוע מערכן של אלה".
זוהי כמובן גישה לגיטימית, שכן לימדונו חכמינו ש"שבעים פנים לתורה". הניתוח של ברק-ארז מוביל לעיתים למסקנות חדשות ומפתיעות, שבהחלט מאירות גם את עיניו של מי שבקיא בתנ"ך. הבעיה היא במקומות בהם היא מתעלמת מן התורה שבעל-פה, למרות שבלעדיה הטקסט אינו ניתן להבנה. התוצאה היא הסבר פגום ואף מוטעה שלו. דווקא משפטנית מבריקה, חוקרת מעולה ושופטת חשובה כמו ברק-ארז אמורה שלא ליפול למלכודת הזאת - בדיוק כשם שאין היא וחבריה פוסקים רק על-פי לשונה של החקיקה הראשית. נראה כמה דוגמאות לכך.

שכיר מוגן, לא עבד

ההלכה מגבילה את היקף עבודתו של העבד העברי, מחייבת להעניק לו תנאי חיים זהים לאלו של מעסיקו, מטילה על מעסיקו לפרנס את אשתו וילדיו, וגם יוצרת פיצויי פיטורים. ממש לא העבד של אותם ימים, ויש לא מעט שכירים בימינו שהיו שמחים לקבל תנאים כאלו

על דיני עבד עברי אומרת ברק-ארז כי "עבד הוא עבד... חוקי עבד עברי נקבעו על-רקע מציאות חברתית שהכירה בעבדות... הם תפסו את העבדות כחלק ממציאות החיים, ולכן כעניין שיש להסדירו יותר מאשר לאסור עליו" (עמוד 99). אלא שההלכה שונה לגמרי. למעשה, העבד העברי של התורה הוא העובד המוגן הראשון בהיסטוריה, עם זכויות שהקדימו את זמנן באלפי שנים, כפי שפוסק הרמב"ם:
"כל עבד עברי אסור לעבוד בו בפרך. ואיזו היא עבודת פרך? זו עבודה שאין לה קיצבה, או עבודה שאינו צריך לה, אלא תהיה מחשבתו להעבידו בלבד שלא ייבטל". "כל עבד עברי אסור לישראל שקנהו להעבידו בדברים בזויים שהם מיוחדין לעשיית העבדים". "כל עבד עברי או אמה חייב האדון להשוותן אליו במאכל ובמשקה וכסות ומדור... מכאן אמרו חכמים: כל הקונה עבד – כקונה אדון לעצמו". "כל עבד עברי הרי האדון חייב במזונות אשתו הנשואה... וכן חייב במזון בניו ובנותיו". "כל המשלח עבדו ריקם [בסיום עבודתו] עובר בלא-תעשה... וכמה נותן לו? אין פחות משווה שלושים סלע" (הלכות עבדים, בשלושת הפרקים הראשונים).
ההלכה מגבילה את היקף עבודתו של העבד העברי, מחייבת להעניק לו תנאי חיים זהים לאלו של מעסיקו, מטילה על מעסיקו לפרנס את אשתו וילדיו, וגם יוצרת פיצויי פיטורים. ממש לא העבד של אותם ימים, ויש לא מעט שכירים בימינו שהיו שמחים לקבל תנאים כאלו.
הדין של "ונמכר בגניבתו" מטריד אף הוא את ברק-ארז. דין זה נועד להבטיח שהגנב יפצה את הניזוק, ואם אין לו מהיכן לשלם – ניתן למוכרו לעבד. "אכיפה כזו אינה יכולה להתיישב עם ההסתייגות הנחרצת של המשפט בן זמננו מרעיון העבדות", היא כותבת (עמוד 201).
אלא ששוב, מדובר באי-הבנה הנובעת מהתעלמות מן ההלכה. כבר ראינו, שעבד עברי הוא שכיר מוגן בתנאים משופרים. מכירתו של הגנב לעבד היא למעשה הליך חדלות פרעון, המחייב אותו למצות את כושר ההשתכרות כדי להחזיר את שווי הרכוש שגנב – בדומה לנושים בדין קדימה בדין האזרחי – וגם זה רק כמוצא אחרון, כדברי הרמב"ם:
"דין הגנב לשלם הקרן [שווי הרכוש] והכפל [קנס של 100%], או תשלומי ארבעה וחמישה [קנסות של 400% ו-500% על גניבת מקנה] מן המטלטלין שלו. אם לא נמצאו לו מטלטלין, בית דין יורדין לנכסיו וגובין הכל מן היפה שבנכסיו... ואם אין לו מטלטלין ולא קרקע – בית דין מוכרין אותו ונותנין דמיו לניזוק... האיש נמכר בגניבתו אלא לא האישה. ואין הגנב נמכר אלא בקרן [להחזיר את שווי הרכוש], אבל הכפל או תשלומי ארבעה וחמישה – אינו נמכר בו, אלא הרי זה חוב עליו עד שיעשיר" (הלכות גניבה, פרק ג', הלכות י"א-י"ב).

מיהו גנב הבא במחתרת

לאחר מכן באים דינים רבים ומפורטים בנוגע לאופן הטיפול באבידה, שמטרתם לאזן בין שמירתה לבין מניעת הוצאות וטרחה מיותרות מן המוצא, כולל רשות למכור בעלי חיים, באמצעות בית הדין, לאחר פרקי זמן מוגדרים. הא למדנו, כי המצוה התורנית איננה מוגבלת לבהמות, וכי ההיתר למכור אותן – מקורו כבר בתורה שבעל-פה

ברק-ארז תוהה על הדין המתיר להרוג גנב הבא במחתרת: "מקומה של המידתיות נפקד לכאורה גם בהתייחסותה של פרשת 'משפטים' להמתתו של גנב... אכן, גנב שנמצא על-ידי בעל הבית כשהוא מתחבא ('במחתרת') עלול להוות מקור סכנה, ואפשר להבין את החשש ממנו את הרצון להתגונן מפניו. עם זאת, על-פי תפיסות עכשוויות, ההתגוננות מפני הגנב צריכה להיות סבירה בנסיבות העניין" (עמוד 171).
אלא שההלכה עוסקת בדיוק בקביעת גבולות אלו, כפי שפוסק ר' משה איסרליש (הרמ"א): "הבא במחתרת לגנוב, גם כן דינו כרודף. ואם ידוע שלא בא רק [=אלא] על עסק ממון, ואף אם יעמוד בעל הממון נגדו לא יהרגנו – אסור להורגו" (חושן-משפט, סימן תכ"ה, סעיף א'). ר' יושע וולק כהן, בפירושו "מאירת עיניים" על אתר, מסביר, כי סתם גנב "יודע שאין אדם עומד ורואה שגונבים ממנו ממונו ושותק, ומתחילה בא אדעתא דהכי [מתוך כוונה] שבאם יעמוד בעל הבית לנגדו למחות בידו – אזי יעמוד עליו להורגו, והרי זה כרודף, ומותר [לבעל הבית] להציל עצמו בנפשו [של הגנב]". אבל אם ברור שאין סכנה כזאת – למשל אב שגונב מבנו או חברו של הבעלים – הרי שאסור להרוג אותו. הרי לנו שיש כאן מידתיות ברורה.
דוגמה אחרונה: דיני השבת אבידה. לדעת ברק-ארז, "בעוד שבחוק המקראי, חובת ההשבה חלה בראש ובראשונה על הדוגמה של בהמה אבודה, הרי שבחוק השבת אבידה, המוצא בעל חיים רשאי למכור אותו בדרך סבירה, ממש כמו נכס שעלול להתקלקל או לאבד משוויו" (עמוד 239). אלא שכאן הטעות שלה היא כפולה, והייתה נמנעת תוך עיון בהלכה.
התורה אומרת: "על כל דבר פשע, על שור, על חמור, על זה, על שַֹלְמָה, על כל אבידה" (שמות כ"ב, ח'). זהו אחד המקרים הבולטים בהם המקרא משתמש בדוגמאות כדי ליצור את הכלל, כפי שמסבירים חז"ל (בבא קמא, דף ס"ד). ואכן, ההלכה היא נרחבת וחד-משמעית: "הרואה אבידת ישראל – חייב לטפל בה להשיבה לבעליה" (חושן-משפט, סימן רנ"ט, סעיף א'). לא רק בהמה, לא רק בגד, אלא כל אבידה שהיא.
לאחר מכן באים דינים רבים ומפורטים בנוגע לאופן הטיפול באבידה, שמטרתם לאזן בין שמירתה לבין מניעת הוצאות וטרחה מיותרות מן המוצא (סימן רס"ז, סעיפים י"ז-כ"ו), כולל רשות למכור בעלי חיים, באמצעות בית הדין, לאחר פרקי זמן מוגדרים. הא למדנו, כי המצוה התורנית איננה מוגבלת לבהמות, וכי ההיתר למכור אותן – מקורו כבר בתורה שבעל-פה.
דוגמאות אלו מלמדות, כי מי שמנסה להבין את התורה בכתב – ובוודאי את הצד ההלכתי שלה – בלא התורה שבעל-פה, צפוי להיכשל באי-הבנות ובטעויות בסיסיות. זה לא עניין דתי או אמוני; זה עניין של הדרך היחידה ללמוד ולפרש את התורה – בדיוק כשם שזו הדרך היחידה ללמוד ולפרש את החוק. חג שבועות שמח.

תאריך:  28/05/2020   |   עודכן:  30/05/2020
+ניחוח ביכורים, שדות מאירים
14:47 28/05/20  |  הרצל חקק   |   לרשימה המלאה

טקס משובב בתוך ים שיבולים ושדה זהוב-כתום...נסו להיזכר בחוויה הזו של חגיגה שכולה ספוגה בריחות טבע וביכּורים

חגיגת ביכורים בקיבוץ גבע [צילום: תפארת חקק]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעמד הר סיני ומה שבא אחריו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ומה עשו לפני כל הפוסקים?
הירונימוס  |  28/05/20 14:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
רותי אבירי
כשלוקחים אוכל מהמנות המרכזיות לצלחת האישית, כדאי לקחת לצלחת מראש את הכמות שנראה לנו שתספק אותנו ולא לקחת כל פעם קצת לצלחת
מנחם רהט
סיפורו הלא ייאמן, של ירושלמי עאסלי, שיזם ב-1948 מבצע פיראטי להנצחת סבתא שלומציון ברחוב הנסיכה מרי
איציק וולף
עידן יוסף
מירב ארד
החוקרים מעריכים, כי המתחם החצוב היה בשימוש תושבי ירושלים בתקופה הרומית הקדומה, ערב חורבן ירושלים ובית המקדש השני    המערכת נחשפה מתחת לרצפתו של מבנה גדול ומרשים מהתקופה הביזנטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il