X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גורמים ברש"פ אומרים כי ירדן והרש"פ גיבשו תוכנית משותפת כדי לטרפד את תוכנית ישראל לסיפוח שטחים בגדה והן פועלות בתיאום בזירה הבינלאומית התוכנית הינה דו-שלבית: בשלב הראשון אזהרות חמורות לישראל לגבי הצפוי במקרה של סיפוח; ובשלב השני נקיטת צעדים מעשיים שיהוו נסיגה ממשית מתהליך השלום האזור
▪  ▪  ▪
עבדאללה, אבו מאזן. תיאום מדיני [צילום: AP]

מאז משבר המגנומטרים בהר-הבית ביולי 2017, התהדקו היחסים בין ירדן לרשות הפלשתינית. מייד לאחר תום המשבר ביקר המלך עבדאללה במוקאטעה ברמאללה לתיאום עמדות עם יו"ר הרש"פ, אבו מאזן. השניים סיכמו על הקמת צוות משותף לטיפול בענייני הר-הבית. בכך שיגר עבדאללה מסר לישראל כי למרות שעל-פי הסכם השלום עמה מ-1994, שבו ירדן מוגדרת כאפוטרופס של המקומות הקדושים בירושלים, הרי שמעתה ואילך היא תתאם את צעדיה בהר-הבית עם הרש"פ ולא עם ישראל.
המלך עבדאללה "יישר קו" עם מחמוד עבאס כדי לשכך את הזעם בממלכה ההאשמית שכ-70 אחוזים מתושביה הם פלשתינים. הוא הרחיב את מועצת הווקף האיסלאמי בירושלים והכליל בה לראשונה שרים מהרש"פ ופעילים בכירים של פתח. בכך נתן לרש"פ "דריסת רגל" בהר-הבית, אחר-כך הוא יזם את ההשתלטות על מתחם שער הרחמים בהר-הבית כדי לאותת לישראל ולארה"ב את התנגדותו לתוכנית "עסקת המאה" של טראמפ.
ירדן והרש"פ נחלו מפלה בכל הקשור להכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל ובחוקיות ההתנחלויות. הם לא הצליחו למנוע זאת, ועכשיו הן נרתמות יחדיו לנסות ולטרפד את ישום רעיון הסיפוח של כ-30 אחוזים משטחי הגדה לישרראל במסגרת ישום תוכנית "עסקת המאה".
הרש"פ ממשיכה להחרים את ממשל טראמפ מאז הכרתו בירושלים כבירת ישראל. לכן, בחזית המאבק מול הממשל בנושא הסיפוח ניצבת ירדן שמנסה לשכנע את הממשל בסכנה הטמונה במהלך מבחינתה ומבחינת הרש"פ. שר החוץ הירדני איימן צפדי מנהל מערכה דיפלומטית פתוחה בעולם נגד כוונות ישראל לספח שטחים מהגדה, בעיקר מול האו"ם והאיחוד האירופי כשהוא מתואם עם שר החוץ הפלשתיני ריאד אלמאלכי.
ירדן והרש"פ החליטו שלא לחכות לתשובות ממשל טראמפ בנושא הסיפוח. המלך עבדאללה התראיין ל"דר שפיגל" והזהיר את ישראל וארה"ב כי הסיפוח יביא ל"התנגשות גדולה" בין ישראל לירדן. זמן קצר אחר-כך הודיע יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על התנערות הרש"פ מההסכמים עם ישראל והפסקת התיאום הביטחוני עמה ועם ארה"ב. על-פי גורמים בכירים ברש"פ, מדובר בתוכנית דו-שלבית של ירדן והרש"פ לנסות ולבטל את כוונות הסיפוח של ישראל.
השלב הראשון הוא שלב האזהרות הפומביות לישראל ולארה"ב שקודם לתהליך הסיפוח שצפוי להתחיל בחודש יולי, מחמוד עבאס לקח אותו צעד קדימה והודיע גם על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל וארה"ב. ירדן תלוייה רבות בסיוע האמריקני. המלך עבדאללה חושש מעימות ישיר עם הממשל, לכן הוא מתרכז בעיקר ב"הפגנת שרירים" מול ישראל.
השלב השני צפוי לבוא אחרי הסיפוח. על-פי גורמים ברש"פ, ירדן צפויה להקפיא את הסכם השלום עם ישראל ולהחזיר הביתה את שגרירה מתל אביב. ואילו מחמוד עבאס מתכנן הכרזה על מדינה פלשתינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים. על-פי גורמים בכירים בפתח, מחמוד עבאס לא יפרק את הרש"פ מכיוון שהוא רואה בהקמתה "הישג לאומי גדול". הוא יקים ממשלה חדשה, יצטרף לאמנות בינלאומיות במעמד של מדינה ויבקש לשדרג את מעמדה של "פלשתין" באו"ם ממעמד של משקיפה למעמד של מדינה חברה.
לדברי הגורמים באלה, צעדי הרש"פ וירדן יהוו נסיגה ממשית מתהליך השלום באזור וחידוש מצב העויינות בינן לבין ישראל. ירדן והרש"פ תולות תקוות בכך שמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן יזכה בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר 2020. שתיהן מקיימות מגעים הדוקים עם המפלגה הדמוקרטית. ג'ו ביידן מתנגד בתוקף לכוונות הסיפוח של ישראל בגדה וגורמים בכירים ברש"פ טוענים כי הובטח להם ע"י בכירים במפלגה הדמוקרטית כי אם ביידן יבחר להיות הנשיא הבא הוא יבטל את תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ, יחדש את הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ ויפתח מחדש את משרדי אש"ף בוושינגטון.
מחמוד עבאס לא יעשה כעת שום צעד יחליש את הרש"פ. הוא חושש שהדבר ישרת את האינטרסים של ישראל ויקל על ישום כוונות הסיפוח שלה בגדה. המלך עבדאללה רואה בתוכנית "עסקת המאה" סיוט מבית המדרש האמריקני-ישראלי שכוונתו לחסל את החלום הפלשתיני למדינה ולעצמאות, דבר שמחייה מחדש את רעיון "המולדת החלופית", דהיינו: שירדן היא המדינה הפלשתינית העתידית.
הרומן המתחדש בין ירדן לרש"פ הוא עניין של אינטרסים הדדיים. ייתכן שהוא יתפוגג ברגע שהסיפוח יהפוך לעובדה מוגמרת וכל אחת מהן תדאג לאינטרסים שלה בלבד. ישראל איננה רוצה להפוך את ירדן ל"פלשתין". היא מוכנה לתת לפלשתינים מדינה על 70 אחוזים משטחי הגדה על-פי תוכנית השלום האמריקנית, אבל על גבול הגדה המערבית עם ירדן ישבו חיילי צה"ל ולא חיילים פלשתינים. זהו אינטרס משותף של ישראל וירדן. המלך עבדאללה בוודאי זוכר היטב את הניסיון הפלשתיני להפיל את שלטון בית המלוכה ההאשמי בספטמבר 1970 באמצעות אינתיפאדה מזויינת. ישראל סייעה אז למלך חוסיין לשמור על שלטונו וסביר להניח שתסייע גם לבנו עבדאללה להישאר על כסאו. נוכחות קבועה של צה"ל לאורך הגבול בבקעת הירדן היא אינטרס משותף של ישראל וירדן. המלך יודע זאת היטב אך ממשיך ב"מס השפתיים" לפלשתינים.

תאריך:  29/05/2020   |   עודכן:  29/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תיאום ירדני פלשתיני נגד הסיפוח
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יוני בן מנחם היקר, אתה אדם חכם
שאול אבידור  |  29/05/20 12:12
 
- זה ברור. ועל כן המוצא היחידי,
רונן123  |  29/05/20 15:05
 
- אתה מצביע על פתרון
שאול אבידור  |  29/05/20 19:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
תא"ל (מיל.) אסף אוריון
חיזבאללה פועל בצורה שיטתית על גבול ישראל-לבנון, וייתכן שלא יהיה מנוס מהכרעה האם לצאת למתקפה נגדו    על ישראל לנצל את המשבר הכלכלי בלבנון כדי להפעיל לחץ בינלאומי על ממשלתה ועל הארגון
עידן יוסף
בצה"ל מזהים עלייה בהתגרויות מצד ארגון הטרור ליד גדר הגבול    בכר בצבא על המציאות בגבול הצפוני: האפשרות שחיזבאללה ינקום על פעולות המיוחסות לישראל בזירה - מטרידה    דחיקת אירן מסוריה יוצרת הזדמנות
איציק וולף
בשעות האחרונות התקבלו במערך הסייבר הלאומי דיווחים על-אודות אתרי אינטרנט בישראל שהושחתו עם מסרים אנטי-ישראלים    ככל הנראה הותקפו בין עשרות למאות אתרים    בחלק מהמקרים נעשה ניסיון להשתלט על מצלמות המחשב של הנכנסים לאתר
איציק וולף
איציק וולף
ראש הממשלה התייחס להודעה שפרסם המנהיג האירני העליון ובה קרא לפתרון סופי במאבק ישראל והפלשתינים    "איומיו של חמינאי לממש את הפתרון הסופי כנגד ישראל מזכירים את תוכנית הפתרון הסופי הנאצית להשמדת העם היהודי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il