X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
במשך שנים ניצלו מצרים וירדן את הסכמי השלום כמנוף סחיטה להרתעת ישראל ממימוש אינטרסיה הביטחוניים והמדיניים תוך יצרית דינמיקה של "דו-קיום בשלום תחת דמי חסות". בצומת הדרכים בו ניצבת כעת ישראל, בצל איומים מצד מנהיגי האזור, הכרעה ישראלית עצמאית לקידום אינטרסיה הריבוניים היא לא פחות מהכרזת עצמאות
▪  ▪  ▪
[צילום: אריאל חרמוני]

בנאומים שנשאו שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי בטקס כניסתם לתפקיד, הצהירו השניים נאמנות לדרך השלום. "אני מחויב לעשות את כל שניתן לקידומם של הסדרים מדיניים ולחתור לשלום", הבהיר השר גנץ, ואילו השר אשכנזי אמר: "תוכנית השלום של הנשיא טראמפ היא הזדמנות היסטורית... היא תקודם באחריות ובתיאום עם ארה"ב, תוך שמירה על הסכמי השלום".
אלמלא ההקשר הפוליטי הייחודי, על-רקע המחלוקת בסוגיית החלת הריבונות, לא היה בדיבור על הסכמי השלום יותר ממסר שגרתי ראוי. אלא שלאור אזהרות המלך עבדאללה וראש הרשות הפלשתינית אבו מאזן כי מפני צעדים ישראלים, ולנוכח המחלוקת הישראלית בסוגיה, יש לדברים משמעות מיוחדת. מדובר במעין התחייבות להתניית צעדי ישראל להחלת הריבונות בהסכמה אזורית.
אין חולק על כך שחתירה לשלום היא מטרה ראויה. התמונה נעשית מורכבת כשמתבוננים בדפוסי היישום של הסכמי השלום בין ישראל לבין שכנותיה. בדינמיקה שהתפתחה מזכירה ההתנהלות כלפי ישראל לא פעם היגיון של הענקת "שלום" תמורת דמי חסות. התפקיד שממלאת הממלכה ההאשמית בשמירת השקט בגבול הארוך עם ישראל הוא מבורך וראוי להכיר בערכו. אולם כאשר מומחים ליחסי ישראל-ירדן ממליצים לישראל להימנע בשל כך מצעדים למימוש אינטרסיה הביטחוניים בבקעת הירדן שמא תאבד את הישגי השלום, הם מתקרבים לדינמיקת סחיטה במערכת הזיקות שבין נותן חסות לבין מקבל חסות.
מדינות המתקיימות בשלום - מן הראוי שתתחשבנה זו בזו. אלא שחובת ההתחשבות ההדדית, כפי שמתאפיינת בהסכמי השלום בין ישראל לבין ירדן ומצרים, רחוקה מסימטריה. מראשית המשא-ומתן לשלום עם מצרים נדרשה ישראל לפתרון הסוגיה הפלשתינית כתנאי קריטי. ואמנם, בכירי משרד החוץ הישראלי ופרשנים שונים מסבירים את השלום הקר עם מצרים באי-מילוי-לכאורה של ההתחייבות הישראלית בהקשר הפלשתיני על-אף שהיה זה יאסר ערפאת שדחה בשאט נפש את בקשתו של הנשיא קרטר להצטרף לשיחות האוטונומיה בהשתתפות ישראל, מצרים, וארה"ב. מצב דומה מתקיים בהתנהלות השלום מול ירדן.
הסכמי השלום העניקו לירדן ולמצרים מנוף השפעה ולחץ להגבלת יכולתה של ישראל למימוש אינטרסיה בירושלים, ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. עוד בהתגבשות הסכמי קמפ דיוויד ב-1978 התריע יגאל אלון מפני הסיכון הטמון בהתניית השלום הישראלי-מצרי בהתקדמות במישור הפלשתיני ותבע לנתק כל תלות בין שני התהליכים: "מה יקרה אם הצד הערבי בכינון האוטונומיה יציג תנאים שישראל לא תוכל לקבלם? הלוא בכך מבקשת מצרים לשמור לה אופציה מפורשת להתחמק מהנורמליזציה".
במשך שנים רבות לפני הסכם השלום עם ירדן (1994) העניקה ישראל סיוע חיוני לקיומו של המשטר ההאשמי, החל באספקת מידע מודיעיני וסיוע דיפלומטי חיוניים וכלה מהרתעת סוריה מפלישה כוללת לירדן במהלך אירועי "ספטמבר השחור" (1970). רבים ממרכיבי סיוע חשאי זה נמשכים ביתר שאת בעידן השלום הרשמי, בנוסף לתמורות גלויות בלתי מבוטלות כהספקה קבועה של מאה מיליון קוב מים בשנה. במילים אחרות, הפיכת השלום הישראלי-ירדני ל"דו-קיום תחת דמי חסות" אינו נובע מהיעדר סימטריה בתמורה שמניב ההסכם לכל אחת מהמדינות אלא מהפעלתו על-ידי עמאן - החלשה בהרבה שבין השתיים - כמנוף סחיטה להרתעת ישראל ממימוש אינטרסיה הביטחוניים והמדיניים, והסכנתן של ממשלות ישראל לסחטנות זו.
בצומת הדרכים בו ניצבת כעת ישראל, בצל האיומים מצד מנהיגי האזור, הכרעה ישראלית עצמאית לקידום אינטרסיה הריבוניים היא לא פחות מהכרזת עצמאות.

מבט מבס"א מס' 1,590, 31 במאי 2020.
גירסה מוקדמת של המאמר התפרסמה ב ישראל היום ב-20.5.2020.
הכותב הוא עמית מחקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים. שירת בצה"ל במשך ארבעים ושתיים שנים. פיקד על חיילים בקרבות מול מצרים וסוריה. לשעבר מפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.
תאריך:  31/05/2020   |   עודכן:  31/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
ישנה דרך אחת להתנהל מול פריקת כל עול, מול אנרכיה: חייבים להשליט סדר    אותו דור חדש צריך להאסר ולשלם מחיר כבד, הם וכל הקרובים אליהם, כי אז, ורק אז, אולי תחזור קצת בינה למוחם    כרגע הם פועלים כמסוממים באטרף, ואוי למי שיעז לנסות לעמוד בדרכם
בנט, שקד וליברמן יודעים היטב כי נתניהו לא באמת מתכוון לספח ולו מילימטר אחד של אדמה, ושלמעשה מדובר בתרגיל פוליטי ששירת אותו בכך שסיפק לו תירוץ מושלם להעיף אותם מהממשלה    התרגיל בנוסף משרת את טראמפ שעל-מנת להיבחר זקוק לאוונגליסטים, אשר דוגלים בסיפוח, וכל עוד הרעיון מפומפם בישראל הם שמחים על כך שזה נעשה בזכות תוכנית המאה של הנשיא שלהם
רפי לאופרט
תוכנית השלום של טראמפ מגיעה "לרגע האמת" ומכסת הזמן שיש לצדדים לעצב תהליך מעשי בר-סיכוי נמדד עתה בשבועות. אולם, אם יודעי דבר עדיין מציעים לרשפ"ת, כיום, להגיש תוכנית משלה כמענה לתוכנית האמריקנית המענה הטוב היחיד הוא סיכום ישראלי-אמריקני חד-צדדי והפעלתו לאלתר
יוני בן-מנחם
מתחם הר-הבית נפתח הבוקר מחדש לתפילת מוסלמים וביקורי ישראלים לאחר סגירה ממושכת בגלל הקורונה. הפלשתינים זועמים על ירדן שהסכימה לסגירת המתחם ונערכים לחדש את קמפיין "השחר הגדול", המתיחות גוברת גם לקראת הסיפוח הצפוי
מתי דוד
רמת הציות הגבוהה של האזרחים להישמע להוראות שקיבלו מהשלטון, אפשרו למדינות הדמוקרטיות להתגבר על המשבר ללא פיקוח חמור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il