X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אווירת סוף קורונה: ממשלה, שאינה מצליחה לעמוד בלחץ, נגררת אחרי ציבור חסר סבלנות, ושני אלה מובלים על-ידי תקשורת פזיזה ובלתי אחראית, שמעודדת את חוסר הסבלנות בקרב האזרחים ואת הגל הבא של הקורונה
▪  ▪  ▪
ממהרים לפתוח [צילום: איתמר לוין]
חזרה פזיזה
הגל הראשון של הקורונה, למרות הפטפטת האינסופית בתקשורת, כלל לא הסתיים. למרבה הצער, מי שדחפו להחלטות פזיזות רוחצים בניקיון כפיהם, בשעה שדווקא הם תרמו לא מעט להפקרות הנראית היום במועדונים, במסעדות וכו', ואשר משמעותה הארכה והחמרה של תהליך היציאה מן האירוע שטרם הסתיים. שם המשחק הוא סבלנות, ולא חזרה פזיזה לשגרה מדומה.

האווירה הקיימת בישראל היא אווירת סוף קורונה על משקל אווירת סוף קורס. ממשלה, שאינה מצליחה לעמוד בלחץ, נגררת אחרי ציבור חסר סבלנות, ושני אלה מובלים על-ידי תקשורת פזיזה ובלתי אחראית, שמעודדת את חוסר הסבלנות בקרב האזרחים ואת הגל הבא של הקורונה.
הכל מדברים על גל שני של קורונה. הכל, למעט פרופסור סטנדאפיסט וראש עיר פופוליסט, אשר ממרידים את הציבור נגד הנחיות שניתנות לו מפי הגורמים המוסמכים, בין אם ההנחיות נכונות ומובנות, ובין אם חלק מהן אינו מובן ועל כן גם אינו ישים.
האם אנו מתחילים את הגל השני? התשובה שלילית. לא כי לא היה גל ראשון, אלא כי הגל הראשון כלל לא הסתיים. ואם התשובה לגבי הגל השני היא חיובית, אזי מה שצפוי בחורף (יחד עם השפעת העונתית התורנית) איננו הגל השני אלא הגל השלישי.
הגל הראשון, שלמרות הפטפטת האינסופית בתקשורת כלל לא הסתיים, נוהל תוך כדי למידת הנגיף, תוך כדי למידה מקרוב ולמידה מרחוק, תרתי משמע. הלמידה וההתארגנות נעשו תוך כדי תנועה, וממילא לא היו חפים משגיאות, כצפוי מראש. מטבע הדברים, מומחים שונים היו חלוקים בינם לבין עצמם והביעו דעות שונות, וריבוי הדעות גרם בלבול, הן בין המחליטים והן בקרב הציבור. זה טבעי ואנושי. כל תהליך של ניסוי וטעייה כולל בתוכו גם ניסוי ותעייה ואף ניסוי ותהייה. לא מדובר רק במשחק מלים אלא בחלק בלתי נפרד מן התהליך.
בנסיבות הקשות והפתאומיות שנכפו על-ידי הנגיף ניתן לציין לחיוב את תפקודם של הדרג המדיני (ראש הממשלה, בנימין נתניהו) ושל הדרג הניהולי (מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר-סימן-טוב). נגד האחרון התנהלה ביקורת כפוית-טובה ולא רצינית בנוסח "אילו המנכ"ל היה רופא" בשעה שהנושא היה ניהולי בראש ובראשונה, ומשה בר-סימן-טוב התגלה במהלכו כמנהיג וכמנהל ראוי ואחראי.
בנסיבות הקשות והפתאומיות שנכפו על-ידי הנגיף בלטה בחסרונה הגדרה של "אסון לאומי", שמן הסתם כתובה במקום כלשהו. כשם שבנסיבות של רעידת אדמה חמורה, של צונאמי ושל אסונות טבע אחרים בקנה מידה רב-נפגעים ידוע שניהול האירוע מועבר בשלב מוקדם לניהול משרד הביטחון וצה"ל, מן הראוי היה שגם אירוע הקורונה ייכלל בהגדרה זו וינוהל על-ידי גופים אלה, שרק להם יש האמצעים להתמודד עם האירוע (וגם אז, עם שגיאות), ותוך קבלת ייעוץ מקצועי מגורמי משרד הבריאות.
כאמור, הגל הראשון, למרות הפטפטת האינסופית בתקשורת, כלל לא הסתיים. גל זה כלל 4 גלי לחץ והדף מצד תקשורת פזיזה:
· כמעט מן היום הראשון של ההתמודדות עם האירוע נדרשו המחליטים להציג "אסטרטגיית יציאה", כאשר אפילו היום עוד לא ברור לחלוטין במה זה כרוך. תוצאת הכניעה ללחץ: שינוי תכוף של ההוראות והנחתת הנחיות שלא תמיד היו הגיוניות או ניתנות למימוש. ואין מדובר בהתעלמות מן המשמעות הכלכלית החמורה של האירוע.
· כמעט מן היום הראשון של ההתמודדות עם האירוע נדרשו המחליטים להשיב על השאלה "מתי תתחדשנה הטיסות לחו"ל", בשעה שאנו רחוקים מאוד משיבה לשגרת הנסיעות שקדמה לקורונה, ובשעה שמאות אלפי מובטלים רחוקים מאפשרות של חופשות בחו"ל או בארץ. עם כל הכאב והנזק הכרוך בכך, ענף התיירות עדיין רחוק מחזרה לשגרה.
· כמעט מן היום הראשון של ההתמודדות עם האירוע הוצגה השאלה חסרת הסבלנות "מתי יהיה חיסון"? כאשר אין כל סיכוי שיהיה חיסון גם בעוד שנה או שנה וחצי.
· כמעט מן היום הראשון של התחלת ההקלה בהנחיות החל הלחץ לזרז את "השחרור" וניתנה במה אוהדת למי שהפרו ברגל גסה את ההנחיות (למשל: הזקנה שיצאה לצלם זריחות ושקיעות למרות הבידוד שנועד להגן דווקא עליה ועל בני גילה), ולמי שהחלו בפתיחת הקניונים והמסעדות עוד בטרם ניתן לכך היתר (חרפת IKEA והתנפלות הבליינים על המסעדות והחופים), מעשים שרק דוחים ומשבשים את הניצחון על הנגיף.
למרבה הצער, מי שדחפו להחלטות פזיזות רוחצים בניקיון כפיהם, בשעה שדווקא הם תרמו לא מעט להפקרות הנראית היום במועדונים, במסעדות וכו', ואשר משמעותה הארכה והחמרה של תהליך היציאה מן האירוע שטרם הסתיים. שם המשחק הוא סבלנות, ולא חזרה פזיזה לשגרה מדומה.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  31/05/2020   |   עודכן:  31/05/2020
+עבירות זמניות - ללא הכנסת
23:41 31/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

תזכיר החוק מעגן את הצעדים שננקטו חודשים האחרונים, תוך שינויים מועטים: אפשרות לחקיקה פלילית זמנית בלא אישור הכנסת, סמכויות נרחבות לשוטרים, העברת הפיקוח השיפוטי מבג"ץ לביהמ"ש המחוזי

סמכות להיכנס לבית פרטי [צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90]
+סניטר באיכילוב נדבק בקורונה
21:11 31/05/20  |  עידן יוסף

‏סניטר בבית החולים איכילוב נדבק בקורונה. בבית החולים מציינים שרק אדם אחד שהיה איתו במגע נדרש לבידוד.

+בתי חולים נדרשו להפסיק בדיקות יקרות לקורונה
21:09 31/05/20  |  עידן יוסף

בתי חולים ומכונים פרטיים מציעים בדיקות פרטיות לקורונה. המחיר: מ-450 שקל עד 1,300 שקלים. במשרד הבריאות פנו לבית החולים הדסה וביקשו להפסיק את הבדיקות הפרטיות (כאן חדשות).

+מהיום: בדיקות גם ללא תסמיני קורונה
19:29 31/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שר הבריאות הודיע על שינוי מדיניות בדיקות הקורונה וקרא לאזרחי ישראל להיבדק  ▪  החידוש הגדול: בני בית של חולה מאומת - שאינם סובלים מתסמינים - ייבדקו פעמיים

בדיקות נרחבות מבעבר [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
אדלשטיין. מודאגים מאוד
+מה יעלה בגורל השווקים הרטובים
18:06 31/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שווקים אלו - בהן נמכרות חיות בר למאכל - נחשבים כמוקד למגיפות בכלל, וייתכן שהקורונה התחילה מאחד מהם  ▪  אקונומיסט על המחלוקת לגבי עתיד השווקים

שוק הכרמל בשבוע שעבר
+המבקר: פותח בבדיקת ההתנהלות בקורונה
17:40 31/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הודיע לראש הממשלה כי הביקורת תבחן את יחסי הגומלין וממשקי העבודה בין גופי החירום בניהול משבר הקורונה, ותתמקד בעבודת המטה לביטחון לאומי (מל"ל) אל מול הגופים השונים בניהול המשבר, אופן ניהול המשבר וההיערכות בראייה צופה פני עתיד, הסברה ומסירת המידע לציבור, היערכות והטיפול באוכלוסייה המבוגרת, מערך המעבדות והבדיקות, למידה והוראה מרחוק, התנהלות הרשויות המקומיות בעת המשבר, ההתנהלות התקציבית במשבר וההיערכות המקדימה

מבקר המדינה אנגלמן. אסף מידע השוואתי
כיצד נוהל המשבר? [צילום: חיים צח/לע״מ]
+קבוצת סיכון
16:58 31/05/20  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - גאלה ושחררה, מושלמת, רמייה, קבוצת סיכון, לא נכללו, נכתב רק עתה ומתעללים בפרח  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו  ▪  שבוע טוב

זקנים או ותיקים? [צילום: יצחק הררי/פלאש 90]
+1,680 דורשי עבודה חדשים בישראל
16:54 31/05/20  |  עידן יוסף

שירות התעסוקה: מיום רביעי ועד היום התקבלו 22,089 דיווחים על חזרה לעבודה. במקביל, נרשמו 1,680 דורשי עבודה חדשים.

+כל תלמידי הגמנסיה העברית הצטוו להיכנס לבידוד
16:49 31/05/20  |  עידן יוסף

התפרצות הקורונה בבי"ס הגמנסיה העברית בירושלים: כל הצוות והתלמידים נכנסים לבידוד. לתלמידי כיתה י"א מבית הספר לאמנויות, שם נמצאה תלמידה חולת קורונה נמסר: "בכיתתנו נמצאה תלמידה מאומתת. היא כרגע מרגישה טוב ונמצאת בביתה. לכן תלמידי הכיתה צריכים להיכנס לבידוד החל מהיום האחרון שפגשו אותה, כלומר עד ה-8 ביוני. עלינו להעביר למשרד הבריאות את כל הפרטים של כלל התלמידים על-מנת שיאשרו להם בדיקה באופן גורף וללא ביורוקרטיה מיותרת".

+המלחמה(?) בקורונה
14:28 31/05/20  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

אין הרבה מה ללמוד ממערכת ביטחוננו בעניין ההתמודדות עם המגיפה  ▪  גם לה אין מושג איך עושים זאת  ▪  יתר על כן, הסברתה גרועה בלשון המעטה וכושלת  ▪  מונחים צבאיים, למרות היותם "סקסיים", לא יועילו לנו

נתניהו. תנאי מחסור [צילום: לע"מ]
+חדשות 13 פרסמו התנצלות
13:27 31/05/20  |  מירב ארד

ביום שישי במשדר המיוחד שודרה בטעות תמונה של ילדים חרדים, לאורך 5 שניות, בהקשר של הגימנסיה והתפרצות המגפה. ראשית אנו מתנצלים על התקלה, מדובר בטעות אנוש. התמונה שהוצגה הייתה חלק מרצף של תמונות מתוך מאגר מתקופת הקורונה שהופיעו על המסך לשניות בודדות וביניהן גם תמונות של ילדים חילונים, בליינים ירושלמים מצטופפים, אזרחים בחוף הים וכדומה. עם זאת היא בהחלט הוצאה מהקשרה ואנו מתנצלים על כך. אין בכוונתנו לרמז על אמירה כזו או אחרת ויודגש כי כבר אמש, כשנודע לנו על התקלה, הנושא טופל במערכת החדשות

+המרכז לבקרת מחלות נדחק הצידה
13:06 31/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

פגם בערכות הבדיקה לקורונה, חוסר האמון של טראמפ במומחים וקיצוצים תקציביים ארוכי שנים – כל אלו הפכו את הגוף החשוב ביותר בתחום בריאות הציבור לשחקן שולי, מתאר אקונומיסט

מצב הקורונה בארה
לחצים תקציביים ואדישות [צילום: פרנק פרנקלין, AP]
+"מרגישים לא טוב - לכו להיבדק"
12:36 31/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שר הבריאות קורא לאזרחים החוששים שחלו בקורונה או ששהו ליד חולים ללכת להיבדק  ▪  על התפשטות הקורונה בגימנסיה: העלייה המתמדת התחילה עוד לפני האירוע של בית הספר בירושלים  ▪  "או שכולנו נהיה בסדר או שנהיה בסגר והרבה יותר מהר משחושבים"

[צילום: פלאש 90]
+תגובות ממוקדות לאירועים בחדשות
11:34 31/05/20  |  מתי דוד   |   לרשימה המלאה

השמאל והאידאלים שלו נעלמו בחברה, בפוליטיקה ובתקשורת  ▪  הם איבדו את חשיבותן והשפעתם בשיח הציבורי וגם בקלפיות

נתניהו. תוכנית המאה [צילום: גיל יערי/פלאש 90]
+הקורונה לא תאפשר חדלות פרעון מזורזת
11:26 31/05/20  |  איתמר לוין, יצחק דנון   |   לרשימה המלאה

שופט הפירוקים המוביל קובע, כי גם חברות שנקלעו לשיטתן לקשיים זמניים בשל הקורונה - חייבות לפעול לפי המסלול המקובל של הליכי חדלות פרעון, כולל אפשרות של החלפת ההנהלה ואובדן השליטה  ▪  המסלול המהיר המאפשר רק פריסה מחדש של החוב, מיועד רק לחברות אחזקה ולא לחברות תפעוליות

וול סטריט. חובות של 11.5 מיליון שקל
אורנשטיין. לא לסכל את כוונת המחוקק [צילום: עופר עמרם]
+גננת בבני ברק נמצאה נשאית קורונה
10:50 31/05/20  |  איציק וולף

גננת שעובדת בכמה גני ילדים בעיר בני ברק נדבקה בקורונה. 17 ילדים ו-9 אנשי צוות בגנים נשלחו לבידוד.

+גם דברים טובים יצאו מהמגיפה
10:48 31/05/20  |  יובל לובנשטיין   |   לרשימה המלאה

עדות לתופעה מתרחבת זו ניתן לראות גם על סמך הקרטונים הרבים הנערמים עם שמות של משקים חקלאיים אשר עד-כה מכרו את תוצרתם לסיטונאים ו/או לרשתות השיווק הגדולות

מקבלים סחורה איכותית יותר [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+הקשר בין אבץ לקורונה
10:04 31/05/20  |  אולגה רז   |   לרשימה המלאה

תוספת אבץ בחולי שפעת מקטינה את משך המחלה ב-30%, אך מינוני יתר עלולים לגרום להרעלת אבץ, להחלשת המערכת החיסונית, לאנמיה ולתופעות לוואי נוספות, לכן חשוב להתייעץ עם גורם רפואי

לא מומלץ ליטול כמויות גדולות [צילום אילוסטרציה: AP]
+שני עמים
09:59 31/05/20  |  עו"ד אהוד פלג   |   לרשימה המלאה

בישראל חיים היום שני עמים  ▪  אלה לא היהודים והערבים; אלה גם לא החילונים והחרדים ואף לא השמאל והימין, אלה הם העם המתחשב והעם המתעלם  ▪  העם שיודע שהוא לא חי לבד והעם שלא סופר אף אחד

מתחצים בים בתקופת הקורונה [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החיפזון מן הקורונה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ישראלים מופקרים מקטרים על
תל-אביבי  |  31/05/20 21:48
2
בריימן בקרוב תפסיק לכתוב
עדינה  |  31/05/20 23:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
שר הבריאות קורא לאזרחים החוששים שחלו בקורונה או ששהו ליד חולים ללכת להיבדק    על התפשטות הקורונה בגימנסיה: העלייה המתמדת התחילה עוד לפני האירוע של בית הספר בירושלים    "או שכולנו נהיה בסדר או שנהיה בסגר והרבה יותר מהר משחושבים"
מתי דוד
השמאל והאידאלים שלו נעלמו בחברה, בפוליטיקה ובתקשורת    הם איבדו את חשיבותן והשפעתם בשיח הציבורי וגם בקלפיות
איתמר לוין, יצחק דנון
שופט הפירוקים המוביל קובע, כי גם חברות שנקלעו לשיטתן לקשיים זמניים בשל הקורונה - חייבות לפעול לפי המסלול המקובל של הליכי חדלות פרעון, כולל אפשרות של החלפת ההנהלה ואובדן השליטה    המסלול המהיר המאפשר רק פריסה מחדש של החוב, מיועד רק לחברות אחזקה ולא לחברות תפעוליות
יובל לובנשטיין
עדות לתופעה מתרחבת זו ניתן לראות גם על סמך הקרטונים הרבים הנערמים עם שמות של משקים חקלאיים אשר עד-כה מכרו את תוצרתם לסיטונאים ו/או לרשתות השיווק הגדולות
אולגה רז
תוספת אבץ בחולי שפעת מקטינה את משך המחלה ב-30%, אך מינוני יתר עלולים לגרום להרעלת אבץ, להחלשת המערכת החיסונית, לאנמיה ולתופעות לוואי נוספות, לכן חשוב להתייעץ עם גורם רפואי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il