X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מחיר כבד מאוד [צילום: נאס"א]
ספחת בשביל קדחת
סיפוח ביהודה ושומרון לא יתן מבחינה משפטית ומדינית שום דבר שלא ניתן להשיג בדרכים פחות פרובוקטיביות, ויגרום למשק נזק אדיר כאשר הוא מצוי במשבר הקשה ביותר מזה 70 שנה

סליחה על השאלה, אבל מה ייצא לישראל מבחינה מעשית מסיפוח חלקים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן? ועוד שאלה: האם המחיר הצפוי מצדיק את התועלת, אם ישנה כזאת?
אני מאוד רוצה שישראל תהיה הריבון בכל השטחים שבידיה כיום, כולל יהודה ושומרון ובקעת הירדן. אני משוכנע שאסור להחזיר/להעביר שטחים אלו, גם מסיבות היסטוריות וגם מסיבות ביטחוניות. אני מאמין שיש לנו כיהודים זכות להתיישב בכל חלקי ארץ ישראל. אני לא חושב שיש היתכנות לפתרון של קבע עם הפלשתינים בעתיד הנראה לעין. אני לא בטוח שיש דרך נכונה לשלוט ביו"ש ובבקעה, מבלי לבחור בין אחת משתי רעות: הפיכת מיליוני פלשתינים לאזרחי ישראל או יצירת שני מעמדות של אזרחים.
נניח שכל השיקולים הללו ניתנים לאיזון ושבאמת יש הזדמנות חד-פעמית להחיל את ריבונות ישראל על הבקעה - אשר ראייתה כגבול המזרחי שלנו מצויה בהסכמה לאומית נרחבת - ועל גושי ההתיישבות ביו"ש, שגם הם נהנים מתמיכה שאינה מוגבלת לימין. נניח שממשל טראמפ לא יגיד מילה, ואולי אפילו יתמוך בצעד שכזה. הנקודה המכרעת חייבת להיות, שהדבר האחרון שאנחנו צריכים כעת - כאשר הקורונה עודנה משתוללת ונזקיה הכלכליים מתעצמים מדי יום - הוא עימות עם העולם בכלל ועם הפלשתינים בפרט, בגלל צעד שבסופו של דבר הוא בעיקרו הצהרתי.
פרופ' עמיחי כהן, מומחה למשפט בינלאומי בקריה האקדמית אונו, הסביר ל-News1, כי רוב החוק הישראלי כבר חל כיום על הישראלים ביו"ש - בין מכוח חקיקה מפורשת, בין מכוח אימוצו בפועל בידי המפקד הצבאי ובין מכוח פסיקת בג"ץ. הישראלים באזור מצביעים בבחירות לכנסת ומשלמים מיסים ישראלים, חוקי העבודה חלים בו, פקודת העיריות היא הבסיס לחיים המוניציפליים ביו"ש, חוק העונשין המחייב הוא הישראלי וכך הלאה.
התחום המרכזי היחיד בו החוק הישראלי אינו חל ביו"ש הוא התכנון והבנייה - בעיקר משום שהותרת החוק העות'מאני והחוק הירדני נוחים גם לפקידים וגם למתיישבים, שכן אלו ואלו פטורים מ"עונשם" של הליכי תכנון מורכבים ומסובכים. החלת הריבונות הישראלית ביו"ש תחייב לפעול באזור לפי החוק הישראלי גם בענף הנדל"ן - ובכלל לא בטוח שישראל ואזרחיה ייצאו נשכרים מכך. חוץ מזה, אין שום בעיה להחיל את החוק הישראלי גם בתחום זה, כמו בכל יתר התחומים, בלי שום צורך בסיפוח.
ההבדל המהותי היחיד שיחולל הסיפוח הוא, שעל הבקעה והיישובים היהודיים (או לפחות גושי ההתיישבות) יחול החוק המגביל מאוד נסיגה מהם במסגרת הסדר מדיני. החוק קובע, כי נסיגה משטח שבריבונות ישראל מחייבת רוב של 80 חברי כנסת או משאל עם. אך גם את זה אפשר להשיג בלי סיפוח: צריך פשוט לקבוע בחוק, שהדרישות הללו יחולו על כל שטח שבשליטת ישראל (ולא רק שבריבונותה). וגם זה, מזכיר כהן, הוא חוק הצהרתי בלבד.
המסקנה: מבחינה מעשית - הסיפוח לא יתן שום דבר שלא קיים כיום או שלא ניתן להשיג בדרכים אחרות. לעומת זאת, המחיר שלו - לפי כל ההערכות - יהיה כבד, אולי אפילו כבד מאוד. ניתן לצפות שהפלשתינים יתקוממו (כמו תמיד כשמשהו לא נראה להם) ויבעירו את השטח. חמאס מדרום וחיזבאללה מצפון עלולים להצטרף לחגיגה. גם אם צה"ל וכוחות הביטחון יצליחו להשתלט במהירות על ההתקוממות ביו"ש ולתת מענה מנצח ברצועת עזה ובלבנון (וזהו "אם" גדול למדי), המחיר יהיה הוצאה של מיליארדים ופגיעה אנושה בתיירות.
במישור המדיני, אנחנו עלולים להיתקל בעיצומים מצד האיחוד האירופי ואולי גם מצד רוסיה וסין. היחסים עם מדינות המפרץ המתונות יספגו מכה משמעותית, והסכמי השלום עם מצרים וירדן יעמדו למבחן קשה. בעידן טראמפ אי-אפשר להישען על תמיכתה של ארה"ב, שאיבדה את מעמדה כמעצמה המובילה את המערכת הבינלאומית, ושמעשיה לעיתים רק גורמים לאנטגוניזם מצד מעצמות אחרות.
הכי חשוב: כל זה יקרה כאשר המשק הישראלי נמצא במשבר הקשה ביותר מאז שנותיו הראשונות. אנחנו בדרך לגרעון של 10% מהתוצר השנה ולאבטלה דו-ספרתית. בשנה הבאה או לכל המאוחר ב-2022 לא יהיה מנוס מקיצוץ בכל התקציבים כדי להתחיל ולשלם את הוצאות הקורונה ונזקיה. אם צה"ל יצטרך עוד מיליארדים כדי להתמודד עם תוצאות הסיפוח, הבור הפיננסי שלנו יעמיק עוד יותר ועלול להגיע למצב בו נתקשה לגייס כספים.
גם הנזק הכלכלי הישיר יהיה כבד מאוד. בשנה שעברה הגיעו ארצה 5.4 מיליון תיירים, שהכניסו 22 מיליארד שקל ופרנסו 135,000 מועסקים. התיירות גוססת ממילא בגלל הקורונה; אינתיפאדה וטילים עלולים להנחית עליה את מכת המוות. האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר שלנו, עם 28% מייצוא הסחורות בשנת 2018 (כולל בריטניה). אם האיחוד יטיל עיצומים או מכסים על סחורות מישראל, יהיה לנו קשה עוד יותר לייצא אליו - וזה כאשר ממילא המיתון הכבד השורר בו מציב אתגרים חסרי תקדים בפני היצואנים שלנו.
בקיצור: הסיפוח יהיה לכל היותר צעד הצהרתי, שאת תוצאותיו ניתן להשיג גם בצעדים הרבה פחות דרמטיים ומסוכנים. תוצאותיו, לעומת זאת, יהיו כואבות ומיידיות בליבה של הכלכלה הישראלית. להכריז עכשיו על סיפוח, זה כמו לגרום התקף לב לחולה סרטן. אין שום היגיון בצעד הזה - אלא אם מטרתו היא פוליטית פנימית, ואולי גם להסב את תשומת הלב ממשפטו של בנימין נתניהו, מהכשלים של ממשלתו בהבראת המשק מן הקורונה ומממשלת הג'ובים השערורייתית שלו ושל בני גנץ. בשקלול הזה, מדובר בצעד שטובתה האמיתית של המדינה מחייבת להימנע ממנו.

תאריך:  01/06/2020   |   עודכן:  01/06/2020
+צה"ל הונחה להיערך לסיפוח הישראלי
18:55 01/06/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שר הביטחון, ראש הממשלה החליפי בני גנץ, הורה לרמטכ"ל להאיץ את היערכות צה"ל לקראת הצעדים המדיניים שצפויה ישראל לבצע ביהודה ובשומרון  ▪  יוקם צוות משולב במשרד שירכז את ההמלצות בהיבטים האופרטיביים של המהלכים שעל הפרק באיו"ש וברצועת עזה

הרמטכ"ל כוכבי. יאיץ ההיערכות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
האם הסיפוח יתרחש ביולי [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+22 אלף פנו לאיחוד משפחות; כמחציתם אושרו
16:25 01/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הוועדה המשותפת ממליצה להאריך את תוקף חוק האזרחות והכניסה לישראל בשנה נוספת  ▪  מרכז עדאלה: "לא יכול להיות שחוק דרקוני, גורף וגזעני כזה יישאר בספר החוקים כחוק זמני במשך 17 שנים ברציפות"

[צילום אילוסטרציה: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]
+מלכודת ושמה 'תוכנית ה-100'
10:06 01/06/20  |  אליקים העצני   |   לרשימה המלאה

אם אומרים 'תיווך', הכוונה היא בין ישראל לערבים ואמריקה באמצע  ▪  כאן לא היה תיווך, כי אין צד ערבי  ▪  ההתחייבות הישראלית היא במישרין אך ורק מול ארה"ב

תוכנית נתניהו [צילום: גיל יערי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספחת בשביל קדחת
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
בקעת הירדן וציר פילדלפיה
יאיר4  |  1/06/20 11:18
2
לוין הדוס השמאלני הפאנטי
ביביסט  |  1/06/20 12:54
3
הכתבות של לוין הם כתבת מחשב
כתבת מחשב  |  1/06/20 13:36
4
החשיבה הביביסט השתלטתה
צביאל  |  1/06/20 16:36
5
תסביך יהודי טיפוסי
מנחם גורמן  |  1/06/20 16:42
6
החלת ריבונות ולא סיפוח
פרשנדתא  |  1/06/20 18:02
7
לוין טועה בגדול
קיבוצניק  |  1/06/20 19:53
8
איתמר לוין היקר
שאול אבידור  |  4/06/20 13:32
9
שיקולים זרים לי
אמנון מפ"ת  |  6/06/20 09:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
הנתיחה שלאחר המוות שבוצעה לגופתו של הצעיר הפלשתיני שנורה למוות אתמול סמוך לשער האריות על-ידי שוטרי מג"ב העלתה כי שני קליעים פגעו בגופו וגרמו למותו    לא נמצאו פגיעות ברגליו
בנט, שקד וליברמן יודעים היטב כי נתניהו לא באמת מתכוון לספח ולו מילימטר אחד של אדמה, ושלמעשה מדובר בתרגיל פוליטי ששירת אותו בכך שסיפק לו תירוץ מושלם להעיף אותם מהממשלה    התרגיל בנוסף משרת את טראמפ שעל-מנת להיבחר זקוק לאוונגליסטים, אשר דוגלים בסיפוח, וכל עוד הרעיון מפומפם בישראל הם שמחים על כך שזה נעשה בזכות תוכנית המאה של הנשיא שלהם
יוני בן-מנחם
מתחם הר-הבית נפתח הבוקר מחדש לתפילת מוסלמים וביקורי ישראלים לאחר סגירה ממושכת בגלל הקורונה. הפלשתינים זועמים על ירדן שהסכימה לסגירת המתחם ונערכים לחדש את קמפיין "השחר הגדול", המתיחות גוברת גם לקראת הסיפוח הצפוי
בעז שפירא
ש להכיר בכך שאת גורלו של העם היהודי בארצו נקבע אנחנו היהודים    זו ארצנו, זו מולדתנו, כאן ערש תרבותנו
יוני בן-מנחם
ישראל ניצבת בפני הזדמנות היסטורית לקבוע את גבולה המזרחי בגיבוי מלא של ארה"ב ואסור להחמיצה. החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן מחזקת את ביטחון ישראל ומבטיחה גם את המשך שלטון בית המלוכה ההאשמי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il