X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
השופטת רות בדר-גינזבורג [צילום: The Collection of the Supreme Court of the United States]
ד"ר שרון פרילינג [צילום: לירן ברשדסקי]
עו"ד ד"ר שרון פרילינג, דוקטור למשפטים ובין עורכות הדין המובילות בישראל בתחום דיני המשפחה והירושה, בראיון על נקודות השקה והשראה
▪  ▪  ▪

"אמי לימדה אותי: "Be a lady, and be independent" (רות בדר-גינזבורג).
  • משונה לחשוב על תקופה בה לא היה מובן מאליו שלנשים זכות לשוויון, ועל כן אני נושאת עיני לכל מי שהוביל את המהפכה בזמן שהיא קרתה. והראשונה שבהם היא רות בדר-גינזבורג שופטת בית המשפט העליון בארצות הברית מאז שנת 1993, שהפכה לאייקון תרבותי ופמיניסטי, עד כדי שתמונותיה וסיסמאותיה מופצים בארה"ב על סמלים, חולצות ומזכרות.
  • רות גינזבורג הייתה אחת מתשע נשים מבין 500 תלמידי משפטים בהרווארד. בד-בבד עם היותה סטודנטית ואם טרייה, היא ערכה כתב עת למשפטים, מעמד מכובד ביותר לאישה בשנות ה-60. אף על-פי שסיימה ראשונה בכיתתה התקשתה מאוד להשיג עבודה לאחר סיום לימודיה, וספגה אינספור דחיות ממשרדי עורכי דין (ואף שופטים) שסירבו להעסיקה אך ורק בשל היותה אישה. טרם שמונתה לשופטת, ניהלה תיקים בולטים שקבעו תקדימים שסייעו בביסוס עקרון שוויון ההזדמנויות בין נשים לגברים ומשם כבר הדרך לרישומה בספרי ההיסטוריה נסללה.
  • בדומה לה (הגם שבעידן קצת אחר), גם אני מגיל צעיר חונכתי ע"י אמי לשוויון מגדרי מוחלט, לתפיסה שאישה יכולה להגיע לכל פסגה ואין אף תקרה שמגבילה אותה. כמו-כן, חונכתי לעצמאות כלכלית באופן שאמי החדירה בי מגיל צעיר את היעדר התלות באיש, אפילו לא במעסיק, כך שאהיה עצמאית לחלוטין גם בתחום ובמבנה העיסוק שאבחר בו. לאחר סיום תואר ראשון ושני במשפטים, המשכתי, לצד ניהול משרד עורכי דין מצליח בתחום דיני המשפחה והירושה, ללימודי דוקטורט ששילבו גם לימודי פסיכולוגיה, בהינתן תחום הדוקטורט שכל כולו בדיני המשפחה ומשכך משיק לעולם הפסיכולוגיה המרתק בפני עצמו.
"זכויות נשים הן חלק חיוני בסדר היום של זכויות אדם, המכוונים למען שוויון, מתן כבוד ומתן הזדמנות לחיות בחירות שכל אדם זכאי ליהנות ממנה" (רות בדר-גינזבורג).
  • ואלו מילים חשובות ביותר שאנחנו חייבים לאמץ. בתחום עיסוקי, אני מסייעת לנשים להשמיע את קולן ולעמוד על זכויותיהן, אותן זכויות שנבנות ונוצרות בתוך התא המשפחתי, הן מבחינה משפטית והן מבחינה ערכית. ליוויתי תיקים רבים במסגרתם קיימים פערי כוחות עצומים בין הגבר לאישה. לצערי נוכחתי לגלות שהמערכת המשפטית אינה רגישה דייה לאותם פערים ביחסי הכוחות, כמו גם ליחסי התלות שנוצרים בתאים משפחתיים בהם האישה מוחלשת (בין אם במכוון ובין אם כתוצר לוואי של חלוקת התפקידים המגדרית).
  • כך למשל, הוכשרה בפסיקה החתמת אישה מוחלשת בתא המשפחתי על הסכם ממון, הגם שלא קיבלה ייעוץ משפטי והבעל שיזם את ההסכם (הוא הצד החזק כלכלית) דאג לניסוחו וקיבל ייעוץ צמוד; כך, אישה שהבעל הימר בהשקעה מסוכנת על עיקר העתודה הכלכלית של בני הזוג ללא הסכמתה, לא קיבלה סעד של שיפוי על מלוא חלקה שהופסד, אך מפאת שלא באה לביהמ"ש בזמן.
"נשים ישיגו שוויון אמת כאשר גברים יחלקו עמן את האחריות לגידול הדור הבא" (רות בדר-גינזבורג).
  • דבריה מדויקים. בהקשר זה ראויה תשומת הלב לכך, שנשים שמשלבות כיום בין חיי משפחה לחיי קריירה ללא פשרות, עושות זאת לרוב בסיוע של דמות נשית תומכת (סבתא, מטפלת וכו') ולא בסיוע בן הזוג על דרך של חלוקת תפקידים אמיתית ושוויונית.
  • לחלוקת התפקיד המגדרית בכל הנוגע לגידול הילדים, מחיר כלכלי והתפתחותי משמעותי, הן בהיבט של גירושין בחברה שבה אחוזי הגירושין גבוהים (אחד משלושה זוגות) ובהינתן שנשים אינן מקבלות פיצוי כלכלי הולם בעת הגירושין על אותה הקרבה למען הגבר, והן בהיבט חברתי של מיעוט נשים המשתלבות בתפקידי מפתח בחברה. במציאות של שוויון אמת, לא יהיה צורך באותה הקרבה, שכן תפקיד גידול הילדים מלכתחילה, ועוד בתא המשפחתי המתפקד, יהיה מחולק בשוויוניות בין בני הזוג. מציאות שכיום לא מתרחשת לרוב.
"מצטטת אני את דברי מורי אלפרד בטלהיים שפעם אמר: דעות קדומות חוסכות לנו טרדה כואבת, את הטרדה של לחשוב" (רות בדר-גינזבורג).
  • הדעות הקדומות שאוחזות בחברה, בין היתר ביחס למגדר, הן אלו שמקבעות את אותם פערים שלא מצטמצמים באמת. הדעות הקדומות, כדבריה של בדר-גינזבורג, מאפשרות קטלוג של מוסכמות, תפיסות וגישות, ללא מחשבה מעמיקה.
  • הייתי מוסיפה ואומרת שגם עקרון השוויון, כאשר השימוש בו נעשה ברמה הרטורית, יותר מאשר ברמת המעשה, תוך החלתו הר כגיגית על מציאות שאינה שוויונית, אף הוא מייצר שינוי שלא נבחן ברמה מעמיקה דייה ואינו מייצר את התיקון החברתי והערכי שלשמו יושם.
  • כך למשל, עקרון המשמורת המשותפת שיושם במשפט הישראלי כברירת מחדל, נעדר כל מבט בוחן על המציאות המשפחתית טרם הפירוד, על טובת הילדים הספציפיים ועל היכולת הממשית ליישמו. כך, לא נערכים כל מנגנוני בחינה ובקרה לאחר פסק הדין או ההסכם, לבדיקת יישומו של המודל ואף לא מיושמות סנקציות להפרת ההסדר ע"י האבות, לאחר קבלת ההטבות הנגזרות ממנו (ובכלל זאת הפחתת המזונות). גם הרפורמה המקיפה שאירעה בעניין מזונות ילדים, הביאה להחלשה דרמטית של נשים וילדים, אשר רמת התמיכה הכלכלית המתקבלת עבורם ירדה פלאים, גם במציאות שאינה תואמת כלל את מקרי הקצה החריגים שהביאו לשינוי ההלכה.
"לפעמים, כשאני נשאלת מתי תהיינה מספיק נשים בבית המשפט העליון, אני עונה "כאשר יהיו תשע" (כמספר השופטים בביהמ"ש העליון בארה"ב). אנשים נדהמים. אבל כשהיו תשעה גברים, אף אחד אף פעם לא חשב שזה מוזר" (רות בדר-גינזבורג).
  • ובהמשך ישיר לדבריה אלה, מציינת היא: "אינני מבקשת טובה לבנות מיני. אני מבקשת מאחינו להוריד את רגלם מצווארנו".
  • מילים אלו עבורי מהוות את תמצית המאבק לשוויון מגדרי. כי בדיוק לנקודה זו, בה שוויון בין נשים לגברים אינו נתפס כמוזר, עלינו לשאוף. כל עוד מציאות בה נשלטות עמדות הכוח בידי נשים בלבד, תתקבל כבלתי נתפסת, בעוד שמציאות כזו הנשלטת בידי גברים בלבד נחשבת מקובלת וטבעית, הרי שלא יצרנו עולם אמיתי של שוויון.
  • נשים רבות עודן חשופות גם בחברה הישראלית לקיפוח, תקרות זכוכית ואפליה בשכר בהשוואה לאותה משרה שמאוישת על-ידי גבר. נשים פעמים רבות אף מנותבות למשרות חלקיות, משרות אם, בהינתן חלוקת התפקידים המגדרית השוררת במרבית התאים המשפחתיים, ובכך מוגבלת מיסודה יכולתן לתפוס עמדות השפעה ומפתח בחברה. לאור זאת, התהליך לשוויון מגדרי מצוי בעיצומו וטרם כבש יעדים רבים אליהם יש לכוון.
אפילוג - "ניכור הורי"
  • "ניכור הורי", ספר פרי עטי העוסק ברובו בבחינה מעמיקה של סוגיות המגדר ביחס למלחמת המינים ששוררת בבתי המשפט, דרך האספקלריה של תופעת הניכור ההורי. ספר מעניין העוסק באחת התופעות המשפטיות המאתגרות של תחום דיני המשפחה, המצויה על קו התפר שבין עולם המשפט לעולם הרגש.
  • יש לי כל כך הרבה מה לומר בנושא ...אבל זה כבר נושא לראיון אחר לגמרי. לכן אומר רק בהקשרו של ראיון זה והזווית הפמיניסטית במסגרתו, כי אף שקיים קונצנזוס במערכת המשפט אודות קיומה של תופעת הניכור ההורי ואין ספק בחומרתה שעה שהיא קיימת, לרבות האמצעים למיגורה כפי שאני מנתחת בספרי, הרי שבה בעת יש להימנע מלהפוך אותה ככלי ניגוח טקטי כלפי אימהות והשתקת קולן במצבי מצוקה ואלימות במשפחה מחשש שתוכרנה כאימהות מנכרות.

תאריך:  01/06/2020   |   עודכן:  07/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השופטת רות בדר-גינזבורג - כמקור השראה
תגובות  [ 21 ] מוצגות  [ 21 ]  כתוב תגובה 
1
יפה מאד ל"ת
הילה המקסימה  |  1/06/20 13:48
 
- תודה רבה ל"ת
חובב   |  1/06/20 22:09
2
ראיון שהשכיל אותי ל"ת
אזרח משכיל  |  1/06/20 13:53
 
- תודה רבה ל"ת
חובב   |  1/06/20 22:14
3
מעוררת השראה
אחד שמבין  |  1/06/20 14:15
 
- הקרדיט למרואיינת (:  ל"ת
חובב   |  1/06/20 22:28
4
דמות מעוררת השראה
ענת כהן ויג  |  1/06/20 15:43
 
- תודה רבה ל"ת
חובב   |  1/06/20 22:42
5
אהבתי את הנושא ל"ת
משוררת חדשה  |  2/06/20 11:02
 
- תודה על התגובה  ל"ת
חובב   |  2/06/20 22:42
6
מעורר השראה
משפטנית  |  2/06/20 12:09
 
- הקרדיט למרואיינת (:  ל"ת
חובב   |  2/06/20 14:39
7
שרון עורכת דין מדהימה, מניסיון ל"ת
מבין ענין  |  2/06/20 12:20
 
- תודה רבה ל"ת
חובב   |  4/06/20 00:49
8
חסר מידע אישי על המרואיינת  ל"ת
zeny  |  2/06/20 13:55
 
- תודה על התגובה  ל"ת
חובב   |  2/06/20 14:53
9
היא כבר חלתה פעמיים בסרטן,
נפלאה ובעלת נס  |  2/06/20 16:49
 
- תודה על התגובה  ל"ת
חובב   |  2/06/20 23:05
10
יש הרבה מהאמת בדברי המרואיין ל"ת
אזרח משכיל  |  2/06/20 21:33
 
- הקרדיט למרואיינת (:  ל"ת
חובב   |  2/06/20 23:11
11
כתבה מעניינת מאוד
רואה חשבון  |  11/06/20 13:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סיפוח ביהודה ושומרון לא יתן מבחינה משפטית ומדינית שום דבר שלא ניתן להשיג בדרכים פחות פרובוקטיביות, ויגרום למשק נזק אדיר כאשר הוא מצוי במשבר הקשה ביותר מזה 70 שנה
המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת
אם אתם חוששים לשלום הילדים שלכם בזמן שהם גולשים באינטרנט, או אם גיליתם שקרה להם משהו בעת שגלשו - באפשרותכם ליזום שיח. אבל לפני שאתם מדברים איתם, חשבו למה הם לא באו אליכם מלכתחילה
המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת
האם ייתכן שעשיתי משהו שפגע במשתמש אחר ברשת? אם אמרו לכם שהתנהגותכם פוגענית, כדאי מאוד שתעצרו ותשאלו את עצמכם למה מישהו חושב ככה
יניב בנימיני
תינוקות וילדים הם אוכלוסייה בסיכון במיוחד, שמרו עליהם    חשוב לדאוג שהילדים לא יסירו את החולצה בזמן שהותם בחוץ ובמים
אולגה רז
תוספת אבץ בחולי שפעת מקטינה את משך המחלה ב-30%, אך מינוני יתר עלולים לגרום להרעלת אבץ, להחלשת המערכת החיסונית, לאנמיה ולתופעות לוואי נוספות, לכן חשוב להתייעץ עם גורם רפואי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il