X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מתי לסגור בתי ספר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
כיצד לאפשר למשק לפעול [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
די לאלתור; אין מנוס מקבלת החלטה אסטרטגית

הקורונה מחייבת החלטה קרה ואכזרית

בנימין נתניהו חייב להכריע: איזה שיעור תחלואה ואיזה שיעור תמותה נהיה מוכנים לספוג כדי שהמשק יוכל לתפקד גם לחיי אדם יש מחיר, הבא לידי ביטוי בחיי היום-יום בכל מדינה דמוקרטית בלי החלטה כזאת, נמשיך לקרטע בין אלתורים שמשגעים את כולנו וגורמים נזק אדיר לכלכלת המדינה
▪  ▪  ▪

יום אחד הגיע גדול החזנים בהיסטוריה, יוסל'ה רוזנבלט, לאולפני חברת התקליטים ויקטור. הוא נשאל איזה פרק חזנות יקליט הפעם, אך לא הייתה לו תשובה ברורה: הוא טרם סיים לכתוב אותו. מאחר שהיה במצב רוח טוב - מספר בנו, הרב שמואל רוזנבלט - אמר יוסל'ה שהוא פשוט יאלתר. מכונת ההקלטה הופעלה, המלווה יכול היה להסתפק בכמה צלילים בכל פעם שיוסל'ה הפסיק לרגע את שירתו, והתוצאה הייתה מעולה.
הסיפור לא הסתיים פה. לאחר ההקלטה התברר, שבשל תקלה טכנית צריך לחזור עליה. כיצד חוזרים על יצירה שכל-כולה אלתור? יוסל'ה חשב לרגע, פנה לטכנאי ואמר: תשמיע לי את התקליט המקולקל. אחרי כמה שמיעות הצליח יוסל'ה לרשום לעצמו מספיק פרטים כדי לשחזר בצורה מושלמת את האלתור.
מעבר לערך האנקדוטלי של הסיפור היפהפה הזה, יש בו לקח משמעותי: אפילו האמן הגדול ביותר זקוק למצב רוח טוב במיוחד ולהשראה יוצאת מגדר הרגיל כדי לאלתר יצירה ראויה לשמה, וכמעט בלתי אפשרי לשחזר אלתור. האלתור מתאים לרגע מסוים, לאווירה מסוימת, לאדם מסוים. אסור בתכלית האיסור שהוא יבוא במקומה של עבודה מקצועית מתוכננת לפרטיה ומוקפדת בביצועה. הרי איש אינו רוצה לשמוע אילתור במקום הסימפוניה התשיעית של בטהובן, או לראות שרבוט מהיר שיוצג בפניו בתור "משמר הלילה" של רמברנדט.
אבל זה בדיוק מה שעושה ממשלת ישראל מול הקורונה. אין שום תוכנית מגובשת, אין שום הכנה מראש, ועל אסטרטגיה בכלל אין מה לדבר. ההתמודדות עם המגיפה בחודשיה הראשונים אכן הצריכה אלתור, כי מדובר היה במצב חסר תקדים ברמה עולמית - והיא נעשתה בצורה מצוינת. אלא שכעת, כאשר יש ללמוד כיצד לחיות ולתפקד בעוד הקורונה כאן לפחות לעתיד הנראה לעין, צריך לקבל החלטות ארוכות טווח המביאות בחשבון את כל המשתנים - כולל את אלו הבלתי-ידועים.
בבסיס האסטרטגיה הזאת חייבת לעמוד אמת קרה, אולי אפילו אכזרית, אך חיונית: גם לחיי אדם יש מחיר. דונלד טראמפ צדק כאשר אמר, שאסור שהתרופה לקורונה תהיה יותר גרועה מאשר המחלה. אם מאבק רפואי מלא במחלה פירושו הרס הכלכלה, הרי שזהו מחיר גבוה מדי.
בחיי היום-יום של כולנו יש אין-ספור דוגמאות לתמחור של בריאות ואפילו לתמחור של חיים. כל מדינה יודעת שכך וכך חולי סרטן ימותו, כי אין די משאבים כדי לממן תרופות יקרות במיוחד לסוגי סרטן נדירים במיוחד. כל מדינה יודעת שיהיו כך וכך הרוגים בתאונות דרכים, כי לא ניתן לוותר על תחבורה מודרנית שסכנותיה בצידה. ישראל אינה יוצאת למלחמה בעזה על כל הרוג מירי החמאס, כי המחיר יהיה בלתי פרופורציונלי. תמיד יהיו הרוגים בתאונות בנייה, כי הדרך היחידה למנוע אותן היא להפסיק לבנות.
בדיוק אותם דברים אמורים לגבי הקורונה. הדרך הטובה ביותר למנוע את התפשטות המחלה, על המחיר שהיא גובה בחיי אדם, הוא סגר מוחלט עד שיימצא חיסון והוא יינתן ל-75%-50% מאוכלוסיית העולם. המחיר של סגר כזה יהיה הרס גמור ונצחי של הכלכלה העולמית, וממילא - של הקיום האנושי. איש לא יעבוד, איש לא יוכל לצרוך, איש לא יוכל להתפרנס. חד וחלק.
לכן, שם המשחק הוא איזונים - כמו כל היבט בחייה של מדינה דמוקרטית. שום זכות ושום חופש אינם מוחלטים. זכות הבחירה אינה מחייבת לשלוח קלפי לביתו של כל חולה, זכות ההתכנסות אינה מתירה להפגין ברשות היחיד, חופש העיסוק אין פירושו היתר לשדוד בנק, חופש הביטוי מוגבל בחוקי לשון הרע והגנת הפרטיות. וגם הזכות לחיים אינה מוחלטת. בתי החולים באף מדינה אינם בנויים על-פי שיא השפעת העונתית, כי זה בזבוז עצום. סל התרופות תמיד מוגבל בהיקפו, שכן המדינה חייבת להשקיע גם בתרבות ובספורט. מדינות משגרות שוטרים להיאבק בפשיעה למרות שיהיו ביניהם הרוגים.
הקורונה מחייבת קבלת החלטה אסטרטגית של איזון: איזה שיעור תחלואה ואיזה שיעור תמותה מוכנה מדינת ישראל לסבול כדי לאפשר את פעילות המשק. כמה בדיקות יש לבצע ביום, מהו שיעור ההידבקות היומי, מהו שיעור ההידבקות השבועי, מהו שיעור החולים קשה, מהו קצב העלייה/הירידה, מהו שיעור המתים מבין החולים. אין מנוס מההחלטה הזאת.
זוהי החלטה שצריך לקבל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר שישמע את כל הגורמים הרלוונטיים: משרד הבריאות, משרד האוצר, משרד החינוך, המגזר העסקי. נציגי העסקים הם החשובים ביותר, כי הם אלו שבהם תלוי קיומה של המדינה - פשוטו כמשמעו. נסתדר לא רע בלי פקידים; לא נשרוד שבוע אחד בלי עסקים. צריך להכין מודלים ממוחשבים שינתחו את המשמעות הכלכלית של מגבלות מסוג X למשך Y ימים. צריך לקבוע מהם המשאבים שיכולה המדינה להעמיד כדי לכסות את נזקי המגבלות וכיצד תעשה זאת.
לאחר מכן יש לקבוע אבני דרך ברורות: אם יהיה שיעור כזה של חולים על פני מספר כזה של ימים, נפעיל מגבלות אלו ואלו. אם יתברר שבתי ספר בעיר פלונית הם מוקד של תחלואה, האם נסגור רק אותם או גם בעיר השכנה. אם הרכבת תהיה צפופה מדי, תהיה תוכנית להסטת קרונות בין קווים. נכון שאבני דרך כאלו לא יענו על כל האפשרויות, אבל לפחות יהיה בסיס שניתן לעבוד עליו.
החלופה היחידה לאסטרטגיה כזאת היא הברדק לו אנו עדים כעת. תהיה רכבת או לא תהיה רכבת. ילמדו או לא ילמדו. יפתחו את אולמות האירועים או לא יפתחו. זה בלתי אפשרי, זה משגע את כולנו, זה גורם נזק אדיר למשק. וכדאי שנזכיר ונזכור: בלי משק פעיל ויצרני, אין כסף לשום דבר - לא לבדיקות קורונה ולא למכונות הנשמה, לא לכיפת ברזל ולא לצוק איתן, לא לגני ילדים ולא לחינוך טכנולוגי, לא להיי-טק ולא ולחקלאות. לכלום. אפשר לסגור את המדינה.
מנהיגות אמיתית נבחנת ביכולתה לקבל החלטות קשות בשעת משבר, לא בגזירת סרטים וחלוקת פרסים. מנהיגות אמיתית צריכה לעשות את כל החישובים הללו ולחתוך, אולי אפילו בצורה קרה: משרד הבריאות אומר שהמירב הוא 100 מתים, משרד האוצר אומר שעד 1,000 מתים צריך להמשיך לפעול - נקבע 550. מנהיגות אמיתית צריכה להישיר מבט אל המציאות ואל הציבור ולומר: זהו המחיר הכבד שנשלם, עם דמעות בעיניים, כדי שישראל תמשיך להתקיים. מנהיגות הבורחת מהחלטות אלו אל מחוזות האלתור, היא מנהיגות פושעת.

תאריך:  07/06/2020   |   עודכן:  07/06/2020
+מתווה משרד החינוך למסיבות הסיום
23:42 07/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

משרד החינוך פרסם את ההנחיות החדשות לאירועי סוף שנת הלימודים: עד 50 משתתפים באירוע, ביטול מסיבות סיום ונשפים, אסיפת הורים מקוונת וימי הורים לאחר שעות הלימודים ובריווח

נשפי הסיום מבוטלים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
+גם מחר יפעלו מתחמי היבדק וסע בערים הגדולות
23:17 07/06/20  |  עידן יוסף

גם מחר (ב') יפעלו מתחמי 'היבדק וסע' בערים הגדולות. בתל-אביב, חיפה ובאר שבע יפעלו המתחמים משעה 09:00 ועד 18:00. בירושלים יפעל המתחם משעה 09:00 ועד ל-23:00. בשכונת נווה שאנן בדרום תל אביב יפעל המתחם משעה 09:00 ועד 15:00. יכולים להיבדק רק מי שזומנו ע"י קופות החולים ויצטיידו בתעודה מזהה.
במקביל, החובשים והפראמדיקים של מד"א ממשיכים לקחת דגימות לנגיף הקורונה מהדיירים והצוותים בבתי אבות ובמוסדות ברחבי הארץ, ובשיתוף קופות החולים גם בבתיהם של המבוטחים.

+יועץ לשוני בתאגיד נמצא חיובי לנגיף הקורונה
22:23 07/06/20  |  עידן יוסף

יועץ לשוני שעבד במשרדי התאגיד בירושלים נמצא חיובי לנגיף הקורונה. משאבי האנוש של התאגיד כתבו לעובדים: ״העובד שהה בדסק החדשות בירושלים בקומה 2, ביום שלישי האחרון 2.6.2020, בין השעות 14:20 ו-21:10. אנחנו מבקשים מכל מי ששהה במרחק של פחות מ-2 מטרים ממנו למשך 15 דקות או יותר, או שהיה עימו במגע פיזי (כולל העברת חפץ מיד ליד), להיכנס מיד לבידוד, עד ל-14 יום״.

+מרגי: חבילות הסיוע של האוצר לא הגיעו ליעדן
21:26 07/06/20  |  עידן יוסף

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי קיים מפגש טעון ומרגש עם בעלי עסקים קטנים ובינוניים בבית שמש. לאחר הפגישה אמר: "אם מישהו חושב שהמשק חזר לפעול במלוא הקיטור טועה ומטעה. ואם מישהו חושב, שחבילות הסיוע של האוצר הגיעו ליעדן הוא טועה ומטעה". מרגי קרא לראש הממשלה להקים חדר מצב שישמש אוזן קשבת לבעלי העסקים אל מול האוצר. עוד אמר כי בכוונתו לבקש משר הפנים אריה דרעי דחייה של שלושה חודשים נוספים בתשלומי הארנונה לבעלי העסקים.

הפגישה בבית שמש
+כ"ץ: ביטלנו באופן קבוע את המכסים ומיסי הקנייה
19:49 07/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+מספר חולי הקורונה עלה ב-111 ביממה
19:37 07/06/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות: 111 חולי קורונה נוספו ביממה האחרונה. מניין המתים עלה ל-298. מספר המונשמים עלה ל-23. דוח התחלואה משלושת הימים האחרונים: תל אביב - 46; ירושלים - 37; נתניה - 19 ובני ברק - 17.

תמונת מצב עדכנית
+הזכאות לאבטלה תוארך בחודש
18:10 07/06/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ החליטו על ביטול קבוע של המכסים ומיסי הקניה על שורה רחבה של מוצרים בהיקף 1.45 מיליארד שקלים בשנה  ▪  בנוסף סיכמו על הענקת 35 ימי זכאות אבטלה לזכאים

דברי נתניהו וכ
ראש הממשלה ושר האוצר, היום
+הקלה לבעלי שיקים חוזרים בשל הקורונה
14:26 07/06/20  |  איתמר לוין

שיקים שחזרו בתקופת השיא של הקורונה לא ייספרו במניין השיקים החוזרים המוביל להגבלת חשבון. כך קובעת תקנה שהעביר (7.6.20) שר המשפטים, אבי ניסנקורן, לאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט. משרד המשפטים אומר, כי התקנה נועדה להקל על הציבור בתהליך החזרה לשגרה ולסייע לאוכלוסיות המתקשות לשמור על יציבות כלכלית בשל הקורונה, לנוכח עלייה חדה במספר הצ'קים החוזרים והחשבונות המוגבלים.
חוק שיקים ללא כיסוי קובע, שחשבון בנק יוגבל אם בתקופה של שנה חזרו עשרה שיקים או יותר בשל העדר כיסוי - הגבלה שמשמעותה חוסר יכולת להוציא שיקים נוספים. על פי התקנות החדשות, שיק שהופקד מ-4.3.2020 ועד 22.6.2020 וחזר בשל העדר כיסוי, לא יובא בחשבון בספירת השיקים לצורך הטלת הגבלה לפי החוק.

+הגשת בקשות למענק הפעימה הראשונה לעצמאים תתאפשר עד 1 ביולי 2020
14:11 07/06/20  |  מירב ארד

רשות המסים מודיעה על ארכה להגשת בקשות למענק הפעימה הראשונה לעצמאים עד ליום 1 ביולי 2020 (במקום עד 10 ביוני 2020 כפי שנקבע בתקנות). עד כה 234,400 עצמאים נמצאו זכאים לפעימה הראשונה וקיבלו מענק בסך 915 מיליון שקלים.

+סופית: הרכבת לא תפעל מחר
13:26 07/06/20  |  עידן יוסף

קבינט הקורונה יתכנס מחר (ב') בראשותו של ראש הממשלה כדי לדון בין היתר בסטטוס הפעלת הרכבת לאור העלייה בנתוני התחלואה. בעקבות כך, רכבת ישראל לא תפעיל מחר את מערך רכבות הנוסעים. עדכונים נוספים לציבור יימסרו אחר קבלת ההחלטה הסופית בנושא.

+בקרוב: 2 מיליון מסכות N95 ישראליות
11:31 07/06/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הייצור הסדרתי של מסכות, יגיע בשיא לכושר יצור של כ-2 מיליון מסכות N95 בחודש

קו הייצור הראשון בישראל [צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון]
+נחמד להיות ידוען אבל הפעם לא חינם
11:22 07/06/20  |  יובל לובנשטיין   |   לרשימה המלאה

[צילום אילוסטרציה: איתמר לוין]
+שוברת את השוק: אחוה חותכת מחירים
11:10 07/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בניגוד לעליות במחירי מוצרי מזון, הודיעה יצרנית המזון על שורת הוזלות של מוצריה בשיעור שבין 10 ל-25 אחוז  ▪  הודיעה: נשמור על מחירים שווים לכל נפש עד סוף הקיץ

יעקב מלאך, מנכ"ל אחוה [צילום: יח"צ]
+בנק ישראל נכשל מול הקורונה
11:03 07/06/20  |  מיכאל רביב   |   לרשימה המלאה

בניגוד לבנקים מרכזיים אחרים, בנק ישראל נקט בעמדה פסיבית וכמעט שלא עשה דבר כדי לסייע לעסקים ולמשקי הבית. מבט על העולם מראה מה ניתן וצריך היה לעשות גם בירושלים

נתונים לחסדי הבנקים
+חקירת התחלואה ברוזוולט: הדוח עומד להתפרסם
08:42 07/06/20  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

את הדוח חיבר אדמירל רוברט ברקי, סגן-מפקד חיל-הים  ▪  הדוח הוגש לעיון אדמירל מייק גילדֶיי, מפקד חיל-הים, וכנראה, גם יוגש לעיון מארק אספר, שר ההגנה

נושאת-המטוסים תיאודור רוזוולט [צילום: קייליאנה גניר / AP]
+המשק האמריקני הגיע לתחתית?
07:43 07/06/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שיעור האבטלה ירד בחודש מאי ל-16.3%, אבל 2 מיליון נרשמו לדמי אבטלה בשבוע הקודם  ▪  הטיסות מתחדשות, המסעדות נפתחות - אך משרד התקציבים בקונגרס צופה שההתאוששות תימשך עד 2030

השיפור בתעסוקה בארצות הברית, 5.6.20 / MSNBC
העסקים הקטנים מתחילים להתאושש [צילום: נאם יו, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקורונה מחייבת החלטה קרה ואכזרית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
אביתר בן-צדף
את הדוח חיבר אדמירל רוברט ברקי, סגן-מפקד חיל-הים    הדוח הוגש לעיון אדמירל מייק גילדֶיי, מפקד חיל-הים, וכנראה, גם יוגש לעיון מארק אספר, שר ההגנה
איתמר לוין
שיעור האבטלה ירד בחודש מאי ל-16.3%, אבל 2 מיליון נרשמו לדמי אבטלה בשבוע הקודם    הטיסות מתחדשות, המסעדות נפתחות - אך משרד התקציבים בקונגרס צופה שההתאוששות תימשך עד 2030
עידן יוסף
שלושה חולים מתו במהלך השבת    מנכ"ל משרד הבריאות: ״אנחנו בהתפרצות שהיקפה לא ידוע"    בשל כך - רק ביום ראשון יוחלט האם לחדש את פעילות הרכבת במגבלות או לדחות שוב את הפעלתה    משרד התחבורה הורה במקביל על חידוש פעילות קווי הלילה בעוד שבועיים
עו"ד טלי ירון-אלדר
היבטי מס של משבר הקורונה: הירידה בהכנסות המדינה ממיסים, האם יש להעלות מיסים כעת, מקורות הכנסה חילופיים למדינה, הכרה בחובות אבודים וגם שאלת התושבות לצורכי מס
רו"ח יהודה ברלב
משבר הקורונה מעניק לעבריינים הזדמנויות רבות להונאות בקני מידה ניכרים, תוך ניצול אווירת החירום, המרוץ לציוד חיוני ואפילו ההתגייסות לטובת הקורבנות    מדריך מעשי לסכנות המרכזיות בתחום הסייבר וכיצד להימנע מהן עם קצת תשומת לב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il