X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המשך התהליך בדרך שהביאתנו עד הלום, מוביל בהכרח לכאוס ציבורי, להעמקת הפגיעה במעמדה ותדמיתה של מערכת המשפט ולעימות חזיתי ושיתוק אופרטיבי בתחומים רבים בתוך ממשלת החירום. אין אפשרות למנוע כיום בשום דרך התפתחות בלתי רצויה זו, זולת הסרת סימן השאלה המשפטי המרחף מעל נתניהו, או תיחום חדש של מערכת המשפט. הדרך הרעה היא זו שמניעה אותנו להמשיך בעיניים עצומות לקראת הקיר שלפנינו.
▪  ▪  ▪
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

הסתיימו הבחירות הבלתי-נגמרות, הוקמה והושבעה ממשלה ולכאורה התיצבה המערכת הפוליטית הישראלית והיא מתחילה לנוע כישות אחת ולטפל בבעיות הבוערות של כולנו; אולם רק לכאורה. ככל שחולף הזמן, נראה ששתי האונות הא-סימטריות של הייצור השלטוני החדש - שהורכב כצו-השעה לצורך בריחת אמוק מבחירות רביעיות בשנה וחצי - מתפקדות כשהקשר הסיבתי ביניהן רופף במקרה הטוב ובלתי ברור במקרה הפחות טוב.
הפשרה הפוליטית נועדה, לטעמי, לבלום ולרסן את המאבק הציבורי שאיים לקעקע את התשתית הדמוקרטית שלנו, הן בשל הבדלי השקפות שאינן ניתנות לגישור והן משום שבין שתי הגישות לא נוצרה מערכת הידברויות אמיתית. במקומה החלה להתגבש סדרת מהלכים שבה בקשה כל אונה להכריע את זולתה בכלים החזקים העומדים לרשותה. במאבק זה היו "כלי המלחמה" החזקים של נתניהו בתחום הפוליטי, בעוד האונה היריבה השתמשה במערכת המשפטית ובתקשורת המגויסת "ככלים הכבדים" בארסנל המאבק הפוליטי שלה.
במלחמה כמו במלחמה; נתניהו, שנקלע לפינה בלחץ המערכת המשפטית,1 החל פועל למיתון יכולותיה ופגיעה בדימויה ובלגיטימיות הציבורית שלה. מאידך-גיסא, "האונה היריבה", שלא הצליחה להדיחו במערכות בחירות דמוקרטיות חוזרות ונשנות, הקצינה את השימושים במערכת המשפטית- תקשורתית נגד מנהיגותו. לקראת סוף המרוץ, אף חרגה מהנורמות המקובלות במחנה הציוני בישראל, שלא להגיע להכרעות לאומיות עקרוניות באמצעות שימוש בעוצמה הפוליטית של ערביי ישראל, לפחות כל עוד זו אינה מכירה במעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.
הקורונה, שהופיעה בדקה ה-59 לפני ההתנגשות הגדולה בין הגושים הפוליטיים במחנה היהודי-ציוני, סיפקה לשני הצדדים את התירוץ לרדת מהעץ, באמצעות מנגנון ממשלת הקואליציה החדשה והבלתי-טבעית שיצר התיקו הפוליטי. התפירה הגסה של יצור הכלאיים המכונה "ממשלת החירום" נבע משתי סיבות: בריחת שני הצדדים מהכרעה במחלוקות העקרוניות העמוקות וקוצר הזמן שכפה על ראשי הגושים לתפור את חליפת השיתוף באמצעות כללי הישרדות זמניים, במקום על יסוד פתרונות עקרוניים ארוכי-טווח. תפירה זמנית זו, מותירה על סדר היום את עיקר המאבק כעניין אקטואלי, שיומו עתיד להגיע בעוד זמן לא רב. כל "פלונטר" בהתנהלות המסגרת הממשלתית הארעית המכונה ממשלת החירום, עשוי להציב את המשבר מחדש על השולחן הציבורי באחת ובמלוא חריפותו. הסימנים בשטח מעידים שלפי שעה לא כל "החיילים" ירדו בהתנהגותם השוטפת לסוף דעתם של המנהיגים.
הדברים בולטים במיוחד בנקודות החיכוך הרגישות ביותר: תהליכי הסיפוח באיו"ש כחלק כביכול מתוכנית השלום של טראמפ - בבת עינו של הימין ונקודת מחלוקת מהותית עם השמאל2 והרפורמה הדרושה, לדעת הימין, במערכת המשפט, מול שמירה קפדנית על המצב הקיים שהוא בבת עינו ומוקד כוחו של השמאל-מרכז.
דומני שכיום ברור כבר לרוב הציבור, שההליך המשפטי נגד נתניהו, לפחות עד לפרסום כתב האישום, היה שגוי, קלוקל בדרך ניהולו, מרמז שלא היה חסר פניות, לא הוקפד בו על שמירת סודיות וכללי "סוב-יודיצה". בנוסף נסחטו בו הודאות מעדים באמצעות לחצים ופיתויים מצד החוקרים, נעשה שימוש מופרז בעדי מדינה בעלי אינטרס מובהק להפליל את זולתם. כתב האישום מייצג השקפות שנויות במחלוקת מבחינה ערכית, כגון ביסוס ההאשמה בשוחד נגד פוליטיקאי על פרסום תקשורתי חיובי כשווה-ערך לתשלום מזומן, ועוד. מדדי ניהול מהלכי החקירה, משכם, דרכי הפעלתם ומועדי פרסומם, כשהם מושווים לתהליכים דומים במקרים אחרים בני אותה התקופה, מעוררים ספקות קשים. רבים בציבור סבורים כיום, שבמציאות המתוארת לעיל, קלוש הסיכוי שנתניהו יכול לזכות במשפט הוגן, ועמדו על כך בעבר הלא רחוק משפטנים בכירים בארץ ובחו"ל ובכללם כלת פרס ישראל במשפט, הפרופ' רות גביזון.
המשך התהליך באותה דרך שהביאתנו עד הלום, מובילה בהכרח לכאוס ציבורי, להעמקת הפגיעה במעמדה ותדמיתה של מערכת המשפט ולעימות חזיתי בין שתי האונות המרכיבות את ממשלת החירום. התנהלותו של שר המשפטים החדש (ח"כ ניסנקורן) מאז נכנס לתפקידו, מעידה שהוא ומפלגתו רואים בו שומר החותם של בית המשפט העליון והפרקליטות, במתכונת שהתגבשה מאז 1995 ועד לימים אלה, בהם החל בג"ץ להתערב בפעילות הכנסת ולדון בפועל בעתירות העומדות בניגוד להוראות מפורשות של חוקי-יסוד במדינה. בעודו מגן על בית המשפט, מונע השר חקירות ובדיקות של אישים פוליטיים ובעלי תפקידים ציבוריים, ובכללם היועץ המשפטי דהיום והפרקליט הצבאי הראשי בעבר, בסוגיות שטרם נבדקו וטרם נחקרו כמתבקש מאופיים ומאופי הגילויים העוסקים בהם ונחשפו עד כה לציבור.
להערכתי, עימות נוסף מהסוג שהתנהל לא מכבר סביב התפטרות יו"ר הכנסת אדלשטיין או בשאלת יכולתו של נתניהו להרכיב ממשלה בעוד כתב אישום עומד ותלוי נגדו, יביאו לקץ הממשלה הנוכחית ולבחירות חדשות. הוא הדין גם בהתנגשויות אפשריות סביב שאלות הסיפוח באיו"ש, או סדרי העדיפות התקציביים בתקציב המדינה לשנת 2021. המצב הקיים מייצג גישושים הדדיים עד לתחילת הדיון הגדול בשאלות הסיפוח ביולי הקרוב והניסיונות להשפיע עליו באמצעות לחצים חיצוניים ופעילות אלימה מבית.
אין אפשרות למנוע כיום בשום דרך התפתחות בלתי רצויה מסוג זה זולת הסרת סימן השאלה המרחף מעל נתניהו בדמות כתבי אישום מפוברקים, או תיחום חדש של מערכת משפט שמנהלת הליכים שאינם מוטים נורמטיבית וחשודים פוליטית. 3 הסרת סימני השאלה הללו אפשרית באמצעות בחינה מחודשת של הליכי עיצוב כתב התביעה נגד נתניהו ע"י המשטרה והפרקליטות מצד אחד והתחייבות נתניהו לקבל את ממצאי תוצאות הבדיקה.
רעיון זה מבוסס ביסודו על סדרי הדין בבריטניה ובארה"ב, בעיקר במשפטים בהם האשמה היא חמורה במיוחד ועשויה להביא לעונשים ברמה של המתה או מאסר עולם ללא אפשרות חנינה. במקרה כזה, חייב כתב האישום לקבל את אישורו של פורום המכונה חבר מושבעים מורחב או מיוחד (Grand Jury) שמכונס למטרה זו.4
והיה אם יתברר שלא נפל פגם בעבודת הפרקליטות והמשטרה, וכתבי האישום יעמדו על-כנם כלשונם, או אז יתפטר נתניהו מתפקידו ויקדיש את כל מאודו להגנה על חפותו. אם יפסלו כתבי האישום, או ישונו מהותית, יוחלף התובע במשפט והדיון המשפטי ימשך בהתאם לתכנון הקיים, בשינוי מועדים המתחייב מתהליך הבדיקה ותוצאותיו.
הדרך השגויה בצומת העכשווי תהיה זו שמניעה אותנו להתקדם בעיניים עצומות לקראת הקיר שלפנינו, בידיעה ברורה שאנו עתידים להתנגש בו ולספוג נזקים כבדים. המצב החברתי בישראל כיום, איום מגיפת הקורונה, המצב הכלכלי המתפתח בעקבותיו והמציאות הביטחונית בשילוב עם ההתקדמות ביישום "תוכנית המאה" טראמפ,מצדיקים מהלכים לא קונבנציונאליים למזעור החיכוך החברתי ולהחזרת האמון הציבורי במוסדות הממשל, מבלי להיכנס שוב לסדרת מערכות בחירות יקרות ושוחקות. אם לא תימצא בתוך הקונצנזוס שמייצגת ממשלת החירום, דרך טובה יותר, שתמנע עימותים מתמידים ושיתוק פוליטי, תהפוכנה בחירות חדשות - לדרך המועדפת.

1. במידה רבה מחמת שגיאות שלו שעיקרן הימנעות בלתי מוסברת מעיצוב יחסי קבע בין רשויות הממשל, כאשר היה במלוא אונו בכנסת ה- 20, ומינויים בלתי זהירים בצמתי החלטה קריטיים. נתניהו הניח ל"מקורביו" להכתיב את עיקרי המהלכים, במקום לקבע אותם בעצמו בזיקה לצרכים הפוליטיים אותם ייצג.
2. אין ויכוח בימין על חשיבותו ועל הצורך לנצל את ההזדמנות המדינית להחיל ריבונות ישראלית על הישובים היהודיים באיו"ש, כשם שאין ויכוח על השאלה אם להחיל ריבונות על בקעת הירדן, ובכך לקבוע את הגבול המדיני המזרחי של ישראל. יש ויכוח פנימי בימין על צעדי ההמשך ועל אופי השלטון העצמי ותיחומו שיקבלו הפלשתינים כחלק מההסדר. ויכוח זה איננו מהותי ואסור שימנע סיפוח ישראלי משמעותי באיו"ש.
3. משאלי דעת קהל מהזמן האחרון מצביעים על תזוזת תמיכת הציבור בנתניהו בשבועות האחרונים, מאז הוקמה ממשלת החירום. התנהלות נתניהו בתחילת משבר הקורונה, תורמת לעניין זה תרומה בלתי מבוטלת. כמו-כן, משפיעה על עמדות הציבור ההכרה שמאבק מערכת המשפט נועד לשמר שליטה אליטיסטית במוקד כוח זה, שתרומתה לציבור הרחב אינה ברורה או אפילו מפוקפקת. בכל הדיונים הפומביים במחלוקת לגבי מעמדה של מערכת המשפט מול זרועות ממשל אחרות, טובת הציבור מעולם לא תפסה מקום מרכזי ובמקום שנזכרה, הייתה בעיקר מס שפתיים לעניין עצמו. התגשמות תוצאות המשאלים בבחירות חדשות, תאפשר לממשלה צרה והומוגנית יותר הכרעות אפקטיביות ומימוש מהיר שלהן. דומה שהציבור שבע תאוריות פוסט-מודרניות ומחפש התייעלות שלטונית ממשית שתטיב עימו בחיי היום-יום.
4. ראה: [קישור]

תאריך:  09/06/2020   |   עודכן:  09/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ושוב על פרשת דרכים
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
ויש כמובן עוד דרך
הירונימוס  |  9/06/20 21:58
 
- כרגיל,דברי הבל של הברון
בני בנקר  |  10/06/20 13:00
2
מלחמת התשה
באום  |  10/06/20 07:47
 
- מצטער,אבל אתה מתבלבל.
בני בנקר  |  10/06/20 13:24
 
- אתה טועה
באום  |  10/06/20 18:51
 
- אופטימיסט חסר תקנה...
רפי לאופרט  |  10/06/20 14:21
3
ההצעה של הכותב שמישהו יבדוק
בני בנקר  |  10/06/20 11:31
 
- אמת
באום  |  10/06/20 12:59
 
- באום, כאיש ימין עליך להשתדל
קורןנאוה  |  15/06/20 23:06
4
מדהימה אותי האווילות של אנשים
בני בנקר  |  10/06/20 19:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנה נגאר
שום דבר לא ישיב את הבן האהוב והריקנות התהומית עולה ומתפשטת כמעט בכל הגוף    אותה תחושת חלל פנימי עצום שאין איך למלא אותה
איתן קלינסקי
בנימין נתניהו בונה על כך, שאת הקריקטורה של מדינה פלשתינית הפלשתינים לא יקבלו    הם ידחו אותה על הסף    אז לשם מה הריב בתוך הימין?
מתי דוד
המגיפה הרפואית של הקורונה שפרצה בהפתעה וגרמה לשיבוש כל סדרי החיים השיגרתיים, חוללה גם תופעה חיובית בציבור    אלפי מתנדבים מכל חלקי הציבור התגיסו לסייע לכל החולים, הבודדים, ניצולי השואה, הזקנים ולכל סוגי הנזקקים לעזרה
אליהו קאופמן
היריות בצעיר הערבי מואדי גו'ז בירושלים הם המשך של חוליית השרשרת במעללי המשטרה ומשמר הגבול כנגד ערבים, חרדים ובני העדה האתיופית    המשטרה - עם מפכ"ל ובלי מפכ"ל, עושה ככול העולה כעל רוחה
איתן קלינסקי
על-פי הפרסום בעיתון הארץ, הדרישה הלא חוקית של חיילי סיירת גולני לפנות את הבית בתוך שטחה של המדינה הסורית, הייתה ללא כל אישור של גורם מדיני או גורם צבאי-פיקודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il