X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
הימן. "שופט פלילי איזה שנתיים"
שיפוט מהיר / אברהם הימן
"עיקמתי את החוק, הפכתי את העולם"
נאשם שמתקשה לשלם משום שהפרקליטות תפסה את רכושו, ומוכה גורל שאינו מקיים מזה 20 שנה צו הריסה - אלו הבעיות שבפני השופט אברהם הימן. עם חשיבה עצמאית ולא מעט הומור, הוא מנסה למצוא פתרונות יצירתיים
"יוצא להם טוב"
הוא אומר לנאשם: "אני מרשה לעצמי לפנות אליך ישירות, בלי לקבוע מסמרות, ויש דברים שאסור לי לדעת. אני מאוד ממליץ להגיע להסכמה כלשהי בהליך הגישור. שנים רבות עסקתי בתיקי מיקוד, שזה בעצם גישור, ומניסיון - זה הכי טוב". הימן דוחה את הדיון ל-2 ביולי, ואז מתפתחת שיחת חולין. הסניגור אומר שבת-זוגו של הנאשם צמודה אליו כמפקחת, והימן צוחק: "יוצא להם טוב"

"אלך הביתה אם תצעקי"
הסניגורית מציעה עבודות שירות, קצת בהרמת קול מתוך התלהבות. הימן: "אל תצעקי עלי. אני אלך הביתה אם תצעקי עלי". הסניגורית: "אני לא רוצה שתלך". הימן: "אני דווקא רוצה. עוד מעט אני אצעק עליהם קצת, אז עכשיו אני אצעק עליכם". חשוב להדגיש, כי הימן אינו מרים את קולו אפילו פעם אחת. הימן מצביע על הנאשם, ההולך בעזרת מקל: "הוא לא יכול לבצע עבודות שירות. ואם הוא לא יהיה כשיר, מה תעשי? בטח שאני אשלח אותו לכלא. אין לי בעיה. צו של בית משפט יש לקיים, מה הסיפור?"

"כל אחד מצטרף"
הימן פונה לתובעת: "יש לכם סמכות להסכים להפחתת הקנס? לכמה את מורידה את זה? יש לך איזה רעיון? אין לי בעיה לחתוך. אני פונה אליך ברמה האנושית; ברמה המשפטית אין בעיה פה". עורכי הדין שוב מדברים ביניהם, ואז הימן פונה למתמחה של הסניגורית: "למה את לא מצטרפת?". הצעירה מופתעת ואומרת שאינה עורכת דין, אך כוונתו של הימן הייתה לעקוץ בעדינות את הצדדים: "מה אכפת לך, כל אחד מצטרף. אמרתי עכשיו לעוזרת שלי [הקלדנית] שהכי קל לי להחליט ולא להגיע להסכמות"

השופט: אברהם הימן, בית המשפט המחוזי בתל אביב
המועד: יום שלישי, 26.5.2020, שעה 10:00
הנושא: פלילי
"בוקר טוב לכם, מה אתם רוצים? בחיים, בחיים, לא בדיון" - מחייך השופט אברהם הימן כאשר הוא נכנס לאולם בשעה 10:10. הבעיה שבפני הימן היא כיצד לממן את הגנתו של הנאשם, כאשר הפרקליטות הפלילית אומנם הסכימה לשחרר חלק מרכושו התפוס, אך הפרקליטות האזרחית - המנהלת נגדו הליך שומה - מסרבת לעשות זאת. "אז תעשו לו הנחה", מציע הימן בחצי-חיוך לסניגור.
בנימה רצינית, הימן מקשיב כאשר ידו על מצחו, מביט בתקרה וחושב. הסניגור מעיר, שהמדינה יוצרת אבסורד: אם בידה האחת (הפרקליטות) היא תמשיך להחזיק ברכוש, בידה האחרת (הסניגוריה הציבורית) יהיה עליה לממן את הגנתו של הנאשם. "אני בחיי המשפטיים הקצרים הייתי סגן היועץ המשפטי של המשטרה", מגיב הימן. "עסקנו גם בתקציבים, וזה סעיף תקציבי אחר" - ולכן את הפרקליטות לא מעניין מה תשלם הסניגוריה.
"מה אתה מבקש?", מתקדם הימן מול הסניגור. "אני אקבע לך מועד אחרי הגישור [הפלילי]. סליחה שאני שואל, זו שאלה גסה: אם אתם מסיימים [את התיק] בגישור - שכר הטרחה לא יורד?". הסניגור משיב שלא יתקע את הגישור בגלל שכר הטרחה, וממילא המועד קרוב מאוד - 2 ביוני. הימן מתעניין מה קורה בהליך האזרחי, ומוסיף: "אין מה לעשות. מותר להגיד שהגוף הכי אכזרי במדינה זה מס הכנסה, ואצל האמריקנים - בכלל [כולם צוחקים]. השיטה של האמריקנים מאוד מעניינת: אני מאמין לך, תצהיר מה שאתה רוצה, אבל אם אני תופס אותך....".
בהסכמת התובעת דוחה הימן את המשך הדיון עד לאחר הגישור הפלילי, ומברר האם יצאו תקנות לגבי דיונים בפגרה כדי לקבוע את המועד הבא. הוא אומר לנאשם: "אני מרשה לעצמי לפנות אליך ישירות, בלי לקבוע מסמרות, ויש דברים שאסור לי לדעת. אני מאוד ממליץ להגיע להסכמה כלשהי בהליך הגישור. שנים רבות עסקתי בתיקי מיקוד, שזה בעצם גישור, ומניסיון - זה הכי טוב".
הימן דוחה את הדיון ל-2 ביולי, ואז מתפתחת שיחת חולין. הסניגור אומר שבת-זוגו של הנאשם צמודה אליו כמפקחת, והימן צוחק: "יוצא להם טוב". אי-אפשר כמובן בלי ענייני דיומא: "כשהיינו בקורונה בבית, זו לא הייתה חופשה; היינו כלואים בבתים". הימן מתעניין היכן בירושלים מתגורר הנאשם ותוהה: "רחוב קוסטה ריקה לא שייך לקריית היובל? כל דרום אמריקה".
"אין לי בעיה לשלוח לכלא"
הנושא הבא פשוט מבחינה משפטית אך מורכב מבחינה אנושית: אדם בעל מוגבלות, המתגורר אצל גרושתו בחדר שנבנה שלא כחוק, ואשר צו להריסתו יצא כבר בשנת 2000 (!). "אתה יכול לשבת", אומר לו הימן. "איפה אתה מתגורר היום? רק שאתה לא גר ברחוב או משהו. טוב, מה עושים פה?". הימן מופתע שהתובעת מטעם עיריית חולון אינה מכירה את שכונת גֶ'סי כהן, ומעיר שבעצם השם הנכון הוא גָ'סי כהן; התובעת מסבירה שהיא במקור ממטולה.
"יש לנו כאן איזשהו פלונטר שצריך לפתור. מה את רוצה, להוריד את הפרגולה? מה את מראה לי?", הוא שואל את הסניגורית. "איפה הדירה הזאת? או, הנה הדירה". הוא קורא לתובעת: "אל תתקרבי יותר, אני בקבוצת סיכון" - ושוב צחוק כללי. "אז איך פותרים את הבעיה? יש רק דרך אחת". התובע משלים: "להרוס את זה".
על פניו, הימן נוקט בקו קשוח: "תבינו, יש צו הריסה, עליו לא מערערים. הוא ישות קיימת. אני שופט פלילי איזה שנתיים. אין לי בעיה לשלוח אנשים לכלא כשצריך. יש לי שיטה מאוד נוקשה: מי שלא מקיים צו של בית משפט - הולך לבית סוהר. הייתי אומר שקיבלת [המערער] מתנה, כי היה צריך לגזור עליך מאסר [בשל הפעלת מאסר על תנאי] וקיבלת הארכה של המאסר על תנאי. רק אם זה מוצדק מאריכים מאסר על תנאי".
הסניגורית מציעה עבודות שירות, קצת בהרמת קול מתוך התלהבות. הימן: "אל תצעקי עלי. אני אלך הביתה אם תצעקי עלי". הסניגורית: "אני לא רוצה שתלך". הימן: "אני דווקא רוצה. עוד מעט אני אצעק עליהם קצת, אז עכשיו אני אצעק עליכם". חשוב להדגיש, כי הימן אינו מרים את קולו אפילו פעם אחת. והוא ממשיך: "עם התחייבות [קנס על תנאי] יש בעיה אדירה, כי אני לא יכול לגעת בזה". הימן מצביע על הנאשם, ההולך בעזרת מקל: "הוא לא יכול לבצע עבודות שירות. ואם הוא לא יהיה כשיר, מה תעשי? בטח שאני אשלח אותו לכלא. אין לי בעיה. צו של בית משפט יש לקיים, מה הסיפור?".
הסניגורית אומרת שלבני הזוג אין כסף להסדיר את הבנייה הבלתי-חוקית, והימן קולע מיד: "אז לא פתרנו את הבעיה. במטולה ככה צועקים? חשבתי שאנשים רגועים בצפון", הוא מעיר כאשר הסניגורית שוב טוענת בלהט. "העבירה של אי-קיום צו היא עבירה מתמשכת", מזכיר הימן. "אם הם [העירייה] רעי לב או טובי לב, הם יכולים לגרום לו עכשיו להיכנס למאסר אם יהיה כתב אישום נוסף, ואז הוא נכנס לשלושה חודשים".
"בכזה מבט מסכן"
הימן מסתכל שוב בתמונה ומעיר: "זה מבנה לא מקורי. במקור הבתים האלה הם שתי קומות ויש בהם ארבע דירות. אני בקיא בבתים האלה מהרחובות, לא מהספרים שלך. אלו היו בתים קטנים שהרחיבו אותם לצדדים. אבל אין לה כסף להיתר. זה צו הריסה שהופר". הוא פונה לתובעת: "הם מבקשים להקטין את הקנס והמאסר. מה אתם אומרים? אל תסתכלי בי בכזה מבט מסכן". הצדדים מדברים ביניהם, הימן מאפשר לרגע ואז עוקץ: "טוב שדיברתם, אני התייעצתי עם הקלדנית".
כאשר סניגור נוסף מדבר, הימן מבקש: "רק תוריד את הדבר הזה [המסיכה] מהפנים שלך". הוא חושב שמדברים על פינוי-בינוי בשכונת ג'סי כהן, אך הגרושה אומרת שזה לא מתקדם. ניתן לראות על פניו של הימן את ההתלבטות בין החוק הברור לבין האפשרות של הריסת מקום מגוריו של אדם מבוגר ומוגבל. "מתחייבת מידתיות בין היכולת הכלכלית לבין הקנס, כי אחרת אתה גוזר עליו מאסר [באופן אוטומטי בשל חוסר היכולת לשלם את הקנס]. מבחינה משפטית אין מקום לערעור הזה; מבחינה אנושית...".
הימן פונה לתובעת: "יש לכם סמכות להסכים להפחתת הקנס? לכמה את מורידה את זה? יש לך איזה רעיון? אין לי בעיה לחתוך. אני פונה אליך ברמה האנושית; ברמה המשפטית אין בעיה פה". עורכי הדין שוב מדברים ביניהם, ואז הימן פונה למתמחה של הסניגורית: "למה את לא מצטרפת?". הצעירה מופתעת ואומרת שאינה עורכת דין, אך כוונתו של הימן הייתה לעקוץ בעדינות את הצדדים: "מה אכפת לך, כל אחד מצטרף. אמרתי עכשיו לעוזרת שלי [הקלדנית] שהכי קל לי להחליט ולא להגיע להסכמות.
"את מכירה את שיכון המזרח בראשון?", שואל הימן את התובעת. "זה מאוד דומה. הם הוקמו בשנות ה-50, בנו אותם מהר מהר, היום הם עלובים. קשה לעבור בין הבתים, כי יש שם הפרות מכאן ועד להודעה חדשה. משפטית אין מה לעשות חוץ מאשר להרוס; זה מבחינה אנושית". הוא מבקש להזכיר לו מי היה שופט השלום ומעביר מסר יוצא דופן: "מי שמופיע לפניו שיגיד לו, שאם מאריכים מאסר על תנאי - חייבים לנמק; זה לא כמו לגזור. חריג לכלל, אז שינמק".
"הפכתי את העולם"
הימן אומר לסניגורית, ש"ההתערבות בהתחייבות היא הכי בעייתית, כי מה זה אומר? אנחנו יודעים שאתה הולך לעבור שוב את העבירה ולכן נפחית לך". אחרי שהבטיח לנאשם ש"אני אדבר לאט, שאתה תבין", הימן מכתיב פסק דין: "ככל שאני מעיין בנימוקי הערעור - הרי שאין בו ממש. צו בית משפט לא קוים והמבנה עומד על תילו. מבחינה זו קיימת אנומליה בקיום החוק וחבל שכך.
"אל מול שאמרתי לעיל, עומד לפני המערער על נסיבותיו האישיות הקשות. מדובר באדם אומלל שהגורל פגע בו. פסק דין זה כל-כולו מבוסס על רחמים. יש שבית המשפט יבוא לקראת אדם אומלל ויקל בעונשו. לאחר התלבטות לא פשוטה", מדגיש הימן, הוא מפחית את הקנס מ-40,000 ל-15,000 שקל, ואת המאסר חלף הקנס - משלושה חודשים לחודש. הימן מדגיש שצו ההריסה עומד בעינו, וכעת פונה לסניגור שהגיע לנושא הנדל"ן:
"אל תגיד לי 'שנה'. לא רוצה לשמוע את המילה הזאת. שישה חודשים יספיקו לו [להכשיר את ההפרה]?". הסניגור מתעקש שצריך לפחות שנה, והימן מעיר: "בסוף, איך שאני רואה את זה - הוא ייכנס לבית סוהר". הימן דוחה את ביצוע צו ההריסה ל-1 במאי 2021, ונכנס לשיחה עם הנאשם וגרושתו על המצב המשפחתי, על מצבם של ילדיהם ועל פציעתו של האיש במלחמת יום הכיפורים. "מה שאני יכולתי לעשות - עשיתי. עיקמתי את החוק, הפכתי את העולם", מסכם הימן.
השורה התחתונה:
הימן מוצא פתרונות יצירתיים למצבים מורכבים. בתיק הראשון אין לו מנוס מדחייה בתקווה שהזמן יניב תשובה. בתיק הזה, כפי שאמר בעצמו, הוא למעשה פעל בניגוד לחוק כדי לסייע לאדם מוכה גורל. ההומור שלו מאפשר לקיים את הדיונים באווירה נינוחה, אם כי ייתכן שלאדם מן החוץ - ובמיוחד לנאשמים - הדבר עלול להיראות (שלא בצדק) כהקלת ראש בעניינו.
יעילות: 8.
מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  10/06/2020   |   עודכן:  10/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"עיקמתי את החוק, הפכתי את העולם"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
משעשע, עאלק. לכלוא במעצר לפני
מכיר אותו מהאולם  |  10/06/20 22:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שיפוט מהיר
איתמר לוין
השופטת אורלי מור-אל מחברת בקיאות רבה וחביבות טבעית כדי לנהל את הדיונים בצורה נינוחה ויעילה    באחד התיקים עליה לנווט אל מול תובע שאינו מיוצג, ואשר יש בתביעתו קשיים ניכרים - והיא עושה זאת בהצלחה
איתמר לוין
הרשמת הבכירה טל כהן-אלימלך מנהלת תיקי תביעות קטנות בבקיאות ובנועם, לצד יד רכה מדי כלפי דרישה מופרכת של נציג ישראייר והתנהגות בלתי מנומסת של עורך דין
איתמר לוין
שופט השלום עודד מורנו מנהל יום של תיקים פליליים בשילוב של תשומת לב לפרטים, בקיאות במקרים הרבים שלפניו, שמירה על הסדר - וקצת הומור וביקורת עצמית
איתמר לוין
השופט ארז מלמד מפגין אנושיות וסבלנות ראויות לציון בתיקים הרבים של מעצרים עד תום ההליכים. יש לו יותר מדי סבלנות כלפי סניגור המתבטא בהתלהמות ועושה סוג מסוים של "ברוגז"
איתמר לוין
לרשם הבכיר אריה דורני-דורון יש נוסח ייחודי בו הוא פונה לצדדים בתביעות קטנות - ואולי ראוי שגם עמיתיו יאמצו אותו. את הדיונים הוא מנהל באווירה נינוחה, לצד התמקדות קפדנית בנקודות המרכזיות
רשימות נוספות
"בואו נדבר קונקרטי"  /  איתמר לוין
"אני לא מכיר הליך כזה"  /  איתמר לוין
"זה ביניכם, אבל לפרוטוקול"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il