X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחלוף באחד מסרטוני המחאה [צילום: פייסבוק]
אסד. לא מדבר על המצוקה הכלכלית [צילום: AP]
ראמי מחלוף נגד בשאר אסד, 4.6.20 / Ai-Arabiya
משבר כלכלי קשה ותרעומת מצד המקורבים

הלירה הסורית משמשת לגלגול סיגריות

במשבר הזה בשאר אסד אינו יכול להפעיל נשק כימי או לבקש מרוסיה להפציץ את מתנגדיו חומרת המצב באה לידי ביטוי בהתקוממות הגלויה של ראמי מחלוף, בן-דודו של אסד, נגד המשטר ניו-יורק טיימס מציין, שהמצב יחמיר עוד יותר כאשר ייכנסו לתוקפם היום עיצומים אמריקניים על כל מי שעושה עסקים עם ממשלת סוריה
▪  ▪  ▪

לאחר שניצח במלחמת האזרחים בסוריה, ניצב הנשיא בשאר אסד בפני משבר כלכלי עמוק, הגורם לקריסת המטבע ולמחאות פומביות נדירות באליטה השלטת. השכר בשירות הציבורי הפך לכמעט חסר ערך והפגנות נגד הירידה ברמת החיים נערכו בדרום-מזרחי המדינה. הלירה שווה כה מעט, עד שברשתות החברתיות יש תמונות של סורים המשתמשים בשטרות כנייר לגלגול סיגריות – מדווח ניו-יורק טיימס.
הממשלה כה לחוצה במזומן, עד שהיא דוחקת באנשי עסקים עשירים לממן את פעילותה – מהלך שגרם לאחר מהטייקונים המקומיים למתוח עליה ביקורת פומבית. מול האיומים הללו, אסד אינו יכול להפעיל נשק כימי או לבקש מחיל-האוויר הרוסי להפציץ את מתנגדיו. עיצומים אמריקניים נוספים, הנכנסים לתוקפם היום (17.6.20), צפויים להחמיר עוד יותר את המצב. לאסד אין שום פתרון נראה לעין.
מלחמת האזרחים בת תשע השנים צימקה את המשק הסורי לשליש מגודלו ועלתה מאות מיליארדי דולרים. 40% מהסורים היו מובטלים בסוף השנה שעברה; 80% מהסורים חיים בעוני; המצב החמיר בשל הקורונה. שער הדולר היה 50 לירות ערב המלחמה, אך אשתקד כבר הגיע למאות לירות. ואז החלה הלירה להתרסק בשל המשבר הפיננסי בלבנון, בה החזיקו סורים רבים את כספם; תקנות של ממשלת לבנון, שנועדו למצוא הסתערות על הבנקים, מונעות מהם למשוך דולרים. בשבוע שעבר צנח השער בשוק השחור ל-3,500 לירות לדולר ובכך הרס את כוח הקנייה של עובדי המדינה. המחירים של מוצרים מיובאים כמו סוכר, קפה, קמח ואורז זינקו פי שניים ושלושה.
כאמור, הממשלה ביקשה מעשירי המדינה לסייע לה ורובם נענו בשקט. אבל ראמי מחלוף – בן-דודו וידיד ילדותו של אסד, מיליארדר בעל אחזקות בחשמל, נפט ותקשורת – סירב ויצר מחלוקת נדירה בצמרת החברה הסורית. בשנת 2008 הקפיאה ארה"ב את נכסיו בתחומה, בנימוק שהוא אחד המקורות המרכזיים לשחיתות בסוריה. כאשר הוא סירב כעת לשלם, ממשלת סוריה מנעה ממנו גישה למכרזיה, הקפיאה את נכסיו ודרשה 180 מיליון דולר מחברת הסלולר סוריה-טל שבבעלותו.
בנקודה הזאת החליט מחלוף לכבס בפומבי את הכביסה המלוכלכת. הוא העלה בפייסבוק סדרה של סרטונים בהם יצא נגד מאסר עובדיו, הציג את עצמו כמגנם של שירותי הביטחון וקרא לאסד לתקן את המצב. פרשנים ומקורבים לשעבר של אסד אומרים, כי ביקורתו של מחלוף מלמדת על חולשת המעגל הפנימי של המשטר.
סימן נוסף לתוהו ובוהו בממשלה היה פיטוריו של ראש הממשלה, עימאד חמיס, בשבוע שעבר – צעד שנראה כניסיון של אסד להרחיק מעצמו את אשמת המשבר הכלכלי. מתוך חשש שהזעם הציבורי בכמה מחלקי המדינה יוביל למהומות, שירותי הביטחון עצרו כמה אזרחים שיצאו ברשתות החברתיות נגד השחיתות והשקיעה הכלכלית.
אולם הכעס על הירידה ברמת החיים מתרחב אפילו בקרב המיעוט העלאווי, אליו משתייכת משפחת אסד, המחזיק ברוב עמדות הכוח במדינה ואשר שילם מחיר כבד במלחמת האזרחים – מדווח הטיימס. אחד מבני העדה, לו יש קרובים בצבא, אומר שקריסת ערך הלירה הפכה את המשכורות לחסרות ערך ושגנרלים משתכרים כיום 50 דולר לחודש; חיילים מן השורה מקבלים 15 דולר. "אסד צריך למצוא פתרון או לעזוב", הוא קובע.
אסד לא הגיב להאשמותיו של מחלוף והטיל את האשמה על גורמים חיצוניים – ארה"ב, ישראל וסעודיה. הוא כמעט ואינו מתייחס למשבר הכלכלי, אם כי בחודש שעבר אמר, שמגבלות הקורונה הציבו את הסורים בין פטיש הרעב והעוני לבין סדן המוות מהמחלה. הוא אינו יכול לקוות לסיוע מרוסיה ואירן, אשר אומנם עזרו לו לנצח במלחמה, אך מצויות במצוקה כלכלית ניכרת משל עצמן ותוהות כיצד הוא יפרע את חובותיו כלפיהן.
כאמור, המצב עומד להחמיר עוד יותר בשל עיצומים אמריקניים טריים, שבמרכזם עומדים אנשי העסקים להם זקוק אסד כדי לבנות מחדש את הערים החרבות. החוק האמריקני מחייב את הנשיא דונלד טראמפ להטיל עיצומים על כל מי שעושה עסקים עם המשטר ואנשיו או מעניק להם סיוע משמעותי. הוא שם במיוחד על הכוונת מי שמספק חלקי מטוסים, מעניק שירותים למגזר הנפט או מעורב בפרויקטים של בנייה עליהם קשורים הממשלה הסורית ואנשיה. עוד לא ברור מה תהיה המשמעות המעשית של העיצומים, אך אנשי עסקים זרים כבר חוששים לפעול בסוריה.

תאריך:  17/06/20   |   עודכן:  17/06/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלירה הסורית משמשת לגלגול סיגריות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
יוני בן-מנחם
בכמה מקומות בסוריה החלה מחאה עממית על המצב הכלכלי הקשה שצפויה להתגבר עם כניסתו לתוקף של חוק הסנקציות האמריקני החדש המכונה "חוק קיסר". ארה"ב העבירה הצעה לנשיא בשאר אסד שמאפשרת לו לצאת מהמשבר הכלכלי והכוללת שורה של דרישות ובראשן הוצאת הכוחות האירניים מסוריה
יוני בן-מנחם
בעוד כמה ימים יכנס לתוקף "חוק קיסר" האמריקני המאפשר את הרחבת הסנקציות על המשטר הסורי ותומכיו. הכלכלה הסורית במצב קשה בגלל השחיתות ונזקי המלחמה, הנשיא בשאר אסד נמצא בפני אתגר מדיני-כלכלי חדש המאיים על שלטונו
עידן יוסף
גורם ביטחוני לבנוני: מטוסי חיל-האוויר הישראלי תקפו מהמרחב האווירי שלנו ארבעה יעדים בשטח סוריה וחזרו על עקבותיהם    במקום, השוכן בצפון מערב סוריה, מצוי מרכז למחקרים מדעיים שמשמש לפיתוח אמצעי לחימה מתקדמים
יוני בן-מנחם
נשיא רוסיה פוטין פירסם צו נשיאותי המורה למשרדי החוץ וההגנה לנהל מו"מ עם המשטר הסורי כדי להרחיב את השליטה הרוסית בשטחים בסוריה ובמים הטריטוריאלים שלה. פוטין פועל לייצב את המצב בסוריה, לשקם את המדינה ולקטוף את פירות הסיוע שהעניק לבשאר אסד במלחמת האזרחים
איתמר לוין
טורקיה עודדה פליטים מסוריה להצטופף במעבר הגבול ליוון - אך לאחר מכן טלטלה אותם ברחבי המדינה והתייחסה אליהם כעבריינים    הכל חלק ממאבק פוליטי בין ארדואן לבין המערב, מסביר גארדיאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il