- ניק קלג הוא מנהל הקשרים הבינלאומיים והתקשורת בפייסבוק. מאמרו התפרסם השבוע (17.6.20) בדיילי טלגרף הבריטי.
הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר הקרוב יהיו חסרות תקדים. ארה"ב הייתה מפולגת בעבר, אך הקורונה והמהומות בעקבות רצח ג'ורג' פלויד הביאו את הזירה הפוליטית לנקודת רתיחה. מה שקורה בארה"ב משליך במידה רבה על המתרחש ביתר העולם, ומבטיח קמפיין חם שיבוא לידי ביטוי גם ברשתות החברתיות. זה אומר, שפייסבוק תהיה תחת זכוכית המגדלת כפי שלא הייתה מעולם – ובצדק. בהעדר אסדרה ממשלתית, עליה להחליט בעצמה כיצד להתמודד עם הנושא המורכב של בחירות ומדיה חברתית.
מה שעושה כיום פייסבוק אינו נוגע רק ליושרה של הבחירות בארה"ב, אלא רלוונטי לכל העולם. פייסבוק בחנה היטב מה השתבש בעת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 וביצעה שינויים ניכרים. 35,000 מעובדיה עוסקים כיום בנושאי ביטחון ואבטחה, פי שלושה מאשר לפני ארבע שנים, והיא עובדת בשיתוף פעולה עם הממשל וגופי האכיפה.
פייסבוק סייעה מאז 2017 להיאבק בהתערבויות ביותר מ-200 מערכות בחירות וצמצמה במחצית את היקף הפייק ניוז בפלטפורמה שלה. היא מנעה יצירה של מיליוני חשבונות שתוכננו להפיץ שקרים, ומפילה רשתות מתואמות של חשבונות זדוניים. כל מי שרוצה לפרסם מודעה פוליטית, חייב להיות מאושר. בחודשים מארס-מאי בלמה פייסבוק 750,000 מודעות שכוונו לבחירות בארה"ב, משום שהמפרסמים לא השלימו את תהליך האישור. כל המודעות יכללו גילוי של המממנים אותן, והמידע על הגולשים אליהן כוונו וכמה ראו אותן יהיה זמין לכל בארכיון המודעות. זוהי השקיפות הגדולה ביותר אי-פעם.
פייסבוק מאמינה בחופש הביטוי ובזכותם של הבוחרים לשמוע את דברי הפוליטיקאים, אך אין זה אומר שפוליטיקאים יכולים להגיד הכל. הגבול עובר בדברים העלולים להזיק או למנוע הצבעה, ואיש אינו יוצא דופן. אם דבריו של הנשיא דונלד טראמפ או של כל פוליטיקאי אחר אינם נראים לבוחרים, הדרך איננה לצנזר אותם אלא להגיב בקלפי. אחד הדברים החשובים ביותר שיכולה פייסבוק לעשות הוא להבטיח מסירת מידע מדויק על מיקום הקלפיות. היא פעלה בצורה דומה בקורונה: קישרה מיליארדי אנשים למידע רפואי מהימן.
פייסבוק משיקה כעת מרכז מידע לבחירות בארה"ב, אשר יופיע בראש חשבונות פייסבוק ואינסטגרם של משתמשיה האמריקנים. ניתן יהיה למצוא בו את כל המידע בנוגע למועדים להרשמה להצביע, אפשרות לבקש הצבעה בדואר ועוד. החברה מצפה להגיע למיליוני בוחרים ובכך להעניק את שירות המידע הגדול ביותר מסוגו אי-פעם. ומי שירצו קצת שקט או שפשוט אינם אוהבים מודעות פוליטיות, יוכלו לבחור לכבות אותן כך שלא יראו אותן בעמודיהם – לא רק בארה"ב, אלא בעולם כולו החל מהסתיו הקרוב.
העבודה טרם הסתיימה. הטכניקות של קמפיינים ברשת מתפתחות, ופלטפורמות כמו פייסבוק חייבות להישאר צעד אחד קדימה. השאלה היכן חברות המדיה החברתית מציבות את הגבול בין חופש הביטוי לבין בקרת התוכן, תהיה תמיד שנויה במחלוקת, במיוחד כאשר הזירה הפוליטית כה מקוטבת. אבל פייסבוק בנתה כלים חדשים רבים, כך שתוכל למלא בבטחה את תפקידה בבחירות – ולסייע לבוחרים להחליט בעצמם.