פייסבוק וטוויטר, שתי הרשתות החברתיות הגדולות בעולם, נקטו יממה האחרונה צעדים נדירים נגד פרסומים של הנשיא דונלד טראמפ וקמפיין הבחירות שלו. שתי החברות נמנעו בשנים האחרונים מלפעול נגד פרסומים מעוררי מחלוקת ואף כוזבים של טראמפ, אך בשבועות האחרונים - על-רקע הקורונה והמהומות ולקראת הבחירות בתחילת נובמבר - יש סימנים לשינוי במדיניותן.
טוויטר סימנה הלילה (יום ו', 19.6.20) ציוץ של טראמפ כ"עבר מניפולציה". היא אומנם לא הסירה אותו, אך הפנתה את תשומת ליבם של 154 מיליון העוקבים לכך שמדובר בפרסום "מבושל". כמה שעות קודם לכן הסירה פייסבוק מודעה של מטה טראמפ, בה הופיע סימן אשר שימש את המשטר הנאצי.
טראמפ צייץ סרטון שהפך אשתקד לוויראלי, ובו נראים פעוטות לבן ושחור מתרועעים יחדיו. הוא צירף אליו "כיתוב" מפוברק, שנראה כאילו מקורו ברשת CNN ובו נאמר: "פעוטות מבוהלים בורחים מתינוק גזען. קרוב לוודאי שהתינוק הוא מצביע של טראמפ". משם עובר הציוץ לסרטון המקורי והוא מסתיים במילים: "אמריקה איננה הבעיה אלא הפייק ניוז". עד לסימון בידי טוויטר קיבל הציוץ 3.8 מיליון צפיות ו-75,000 העברות.
מטרתו של הציוץ הייתה ללעוג לתקשורת ולטעון שהיא יוצרת באופן זדוני וכוזב תיאורים על גזענות בארה"ב. הוא בא על-רקע ההפגנות והמהומות בשבועות האחרונים בעקבות הירצחו של האפרו-אמריקני ג'ורג' פלויד בידי שוטר לבן בעיר מיניאפוליס והתגברות המתחים הבין-גזעיים בארה"ב. טראמפ מבקש לטעון, כי הבעיה הגזעית אינה קיימת או שממדיה מנופחים בידי התקשורת. יצוין, כי בעבר הואשם טראמפ שוב ושוב במסרים העלולים להתפרש כגזעניים, ובכך שאפילו אם אינו מתכוון להתבטא בצורה כזאת - הרי שבפועל דבריו מלבים את המתח ומעניקים רוח גבית לגזענים.
טוויטר הסבירה, כי הסימון של הציוץ נעשה כחלק ממדיניותה העקבית בנוגע לפברוקים וכדי להעניק לו את ההקשר הנכון. זוהי הפעם השלישית בלבד בה טוויטר מסמנת ציוץ של טראמפ, כאשר כידוע משתמש ברשת חברתית זו ככלי המרכזי להעברת מסריו ודעותיו, ואפילו כדי להודיע על החלטות, על מדיניות ועל מינויים והדחות בצמרת ממשלו. השימוש הרחב של טראמפ בטוויטר גורם למבוכה בשאלה האם מדובר בהצהרות מן המותן או בהודעות מחייבות, שכן שני הסוגים משמשים בערבוביה. הפעמיים הקודמות היו כאשר טראמפ העלה טענות כוזבות בנוגע להצבעה בדואר, ואשר כתב בעת המהומות בחודש שעבר: "כאשר הביזה מתחילה, היריות מתחילות". את הראשון סימנה טוויטר ככוזב, ואת השני - כמעודד אלימות.
הבית הלבן לא הגיב על ההחלטה הנוכחית של טוויטר; אחרי סימון הציוץ שלו בנושא הבחירות, תקף טראמפ את טוויטר. השבוע הוא חתם על צו נשיאותי שמטרתו להעניש את חברות המדיה החברתית, כאשר הורה לממשלו לבחון מחדש את החוק המעניק להן הגנה נרחבת מפני תביעות בשל פוסטים ותמונות שמשתפים משתמשיהן.
טראמפ העלה את הסרטון המבושל גם לפייסבוק, שם זכה ל-100,000 חיבובים ול-26,000 שיתופים. חברת סנאפ הודיעה, כי היא מסירה את חשבונו של טראמפ מתיוג ה-Discover שלה, אם כי המשתמשים יכולים להמשיך ולחפש בעצמם את החשבון.
כאמור, פייסבוק הסירה אמש (18.6.20) מודעה של קמפיין טראמפ אשר יצאה נגד מי שלטענת טראמפ ואנשיו עומדים מאחורי גל המהומות הנוכחי. "כנופיות מסוכנות של קבוצות שמאל קיצוני שועטות ברחובותינו וגורמות לתוהו ובוהו", נאמר במודעה. מתחתיה הופיע משולש אדום הפוך - זהה לסימן של המשטר הנאצי לאסירים פוליטיים במחנות הריכוז.
בגדיהם של האסירים במחנות הריכוז נשאו סימני זיהוי שהורכבו ממשולש הפוך וליהודים נוסף משולש צהוב ישר. המשולש ההפוך היה "קבוצת-האם": אסירים פוליטיים (אדום), פליליים (ירוק), "א-סוציאליים" (שחור), הומוסקסואלים (ורוד), עדי ה' (סגול) ומהגרים (כחול). לא ברור האם קמפיין טראמפ היה מודע לרקע ההיסטורי של הסימן, אך לאחר הסרת המודעה הוא סירב לחזור בו. "המשולש האדום הוא סימן ידוע של אנטיפה [ארגון שמאל קיצוני קיקיוני]", טען דובר הקמפיין. הוא הוסיף, כי אותו סימן הוא גם אימוג'י מוכר ומשמש כקישור בסחר האלקטרוני.
המודעות בעלות המשולש האדום פורסמו במשך למעלה מיממה בדפי הפייסבוק של טראמפ ושל סגנו, מייק פנס, וזכו ליותר ממיליון צפיות. פייסבוק פעלה רק לאחר שעיתונאי בכתב-העת פורצ'ן סימן את המודעות כמפרות את תנאי הרשת החברתית. קמפיין טראמפ טען, כי המשולש אינו מופיע ברשימת המעקב אחרי סמלים גזעניים ואנטישמיים של הליגה למניעת השמצה.. אולם הארגון הסביר שהוא עוקב רק אחרי סמלים עכשוויים וגינה את הקמפיין על השימוש במשולש. מוזאון אושוויץ הבהיר, בציוץ משלו, כי המשולש האדום היה "הקטיגוריה הנפוצה ביותר של אסירים שנרשמו במחנה אושוויץ".
פייסבוק הסירה בעבר מודעות ופוסטים של קמפיין טראמפ מסיבות שונות, כמו למשל פרסום כוזב בחודש מארס על מיפקד האוכלוסין המתקיים השנה בארה"ב. לצד זאת, דחה מארק צוקרברג את הקריאות להסיר יותר פוסטים של טראמפ עצמו באומרו, כי מכעיסים ככל שיהיו - הם חלק מחופש הביטוי בו דוגלת החברה. מאות מעובדי פייסבוק חתמו על עצומת מחאה נגד קו זה.