X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
על-פי בולטון, טראמפ הבטיח להתערב בתיק חקירה נגד בנק טורקי - אך הדבר לא עלה בידיו וושינגטון פוסט: זהו התיאור המטריד ביותר של התנהגותו הפסולה
▪  ▪  ▪
"חיבה לדיקטטורים" [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

התיאור של יחסי הנשיא דונלד טראמפ עם עמיתו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, הוא אחד המטרידים ביותר בספרו של היועץ לשעבר לביטחון לאומי, ג'ון בולטון – טוען פרשן וושינגטון פוסט, דייוויד איגנציוס. לטענת בולטון, טראמפ הבטיח לארדואן שהוא "יטפל בזה" בנוגע לחקירה פלילית פעילה; זה עשוי להיות הביטוי הבולט ביותר להתנהגותו הפסולה של טראמפ.
מדובר בסיפור המערב כמה מיועציו הקרובים ביותר של טראמפ: היועץ לשעבר לביטחון לאומי, מייקל פלין; פרקליטו האישי, רודי ג'וליאני; וחתנו, ג'ארד קושניר. לטענת בולטון, הוא התריע באפריל אשתקד בפני שר המשפטים, ויליאם באר, שמאמציו החוזרים ונשנים של טראמפ לסייע לארדואן מלמדים שהוא "מוכן לעשות טובת אישיות לדיקטטורים שהוא מחבב".
הסיפור הטורקי מתחיל, כמו בהרבה מקרים אצל טראמפ, באינטרסים העסקיים האישיים שלו. כאשר חנך את טראמפ טאואר איסטנבול ב-2012, בתו איוונקה טראמפ צייצה דברי תודה לארדואן על השתתפותו. בין הנוכחים היו קושניר ואיש העסקים הטורקי מחמט עלי ילצ'ידנג, אותו תיאר טראמפ כ"חבר טוב מאוד" של איוונקה.
כמה ממקורביו של טראמפ היו שותפים להתלהבותו מארדואן. בזמן קמפיין 2016 קיבל פלין 500,000 דולר מאיש עסקים טורקי שעמד בראש אגודת עסקים ממשלתית. ביום הבחירות הוא פרסם מאמר התומך בהסגרתו לטורקיה של מנהיג האופוזיציה פתחוללה גולן, במה שנראה כהכשרת הקרקע לקראת היענות לדרישתו של ארדואן (גולן לא הוסגר).
ארדואן היה טרוד בנושא משפטי אמריקני נוסף: חקירה שניהל התובע הפדרלי של מנהטן נגד בנק הלקבנק הטורקי ונגד סוחר הזהב הטורקי-אירני רזה זאראב, אשר נעצר בחשד להפרת העיצומים על אירן. בספטמבר 2016 נפגשו ארדואן ואשתו, בנפרד, עם סגן הנשיא דאז, ג'ו ביידן, ואשתו ג'יל ביידן, וביקשו לשחרר את זאראב. על-פי מקורות בממשל, ארדואן חשש שחקירתו של זאראב תפליל את משפחתו.
בחירתו של טראמפ פתחה בפני ארדואן אפשרויות חדשות. פלין אומנם פוטר בפברואר 2017, אך הוא קידם את ילצ'ידנג לראשות תאגיד ממשלתי. המסע להפסיק את חקירת הלקבנק ולהסגיר את גולן צבר תאוצה. ב-24.2.17 הודיע ג'וליאני לתובע דאז, פריט ברארה, כי הוא מייצג את זאראב ולוחץ על משרד המשפטים להגיע "לאיזשהו הסכם בין ארה"ב לטורקיה כדי לקדם את האינטרסים הביטחוניים של ארה"ב".
טראמפ פיטר את ברארה חודש לאחר מכן, אך חקירת הלבנק נמשכה תחת יורשו, ג'פרי ברמן (אותו פיטר באר בהוראת טראמפ בשבוע שעבר) – וארדואן זעם. "הוא רצה שחקירת הלבנק תופסק, מה שהיה בלתי סביר באותה נקודה, כאשר התובעים נעצו את ציפורניהם עמוק בפעילות התרמיתית של הבנק". טראמפ הטיל עיצומים על טורקיה, בשל מאסרו של הכומר האמריקני אנדרו ברונסון.
כעת נכנס קושניר לתמונה. לדברי בולטון, סגן הנשיא מייק פנס הציע שהוא יתקשר לשר האוצר הטורקי, בראט אלבייראק, חתנו של ארדואן. הוא אומר כי עדכן על "ערוץ החתן" את שרי החוץ והאוצר, מייק פומפאו וסטיב מנוחין, ו"הם התפוצצו". ברונסון שוחרר לבסוף באוקטובר 2018 והגיע לפגישה נרגשת עם טראמפ.
טראמפ נראה מוכן לסגור את תיק הלבנק כאשר נפגש עם ארדואן בפסגת G20 בבואנוס-איירס בדצמבר 2018. לדברי בולטון, ארדואן אמר לטראמפ הוא "לגמרי חף מפשע", וטראמפ "אמר לארדואן שהוא יטפל בזה, והסביר שהאנשים במנהטן אינם שלו אלא של אובמה, בעיה שיפתור כאשר יחליף אותם באנשים שלו".
באר קיווה להשיג הסכם, אך התנהגותו של טראמפ הקשתה גם עליו. בולטון אומר כי הם נפגשו לארוחת צהריים ב-23 באפריל והוא התלונן על "חיבתו של טראמפ לדיקטטורים". באר השיב, כי הוא "מודאג מאוד מהרושם שטראמפ יוצר, במיוחד מהערותיו לגבי הלבנק בבואנוס-איירס". אבל טראמפ לא יכול היה לפתור את הבעיה של טורקיה. ב-15 באוקטובר, בעוד פרשת אוקראינה צוברת תאוצה, הגיש ברמן כתב אישום נגד הלקבנק והתיק מתנהל.

תאריך:  28/06/20   |   עודכן:  28/06/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל טראמפ
איתמר לוין
וושינגטון פוסט משרטט את התמונה: איוונקה טראמפ וג'ארד קושניר אינם הבכירים היחידים בממשל טראמפ שיש להם קשרי משפחה עם בכירים אחרים
איתמר לוין
סגנונו של בולטון משעמם, כותרת הספר שערורייתית, הוא היה ונותר אדם קיצוני - אך ספרו הוא המזיק ביותר שנכתב על טראמפ וירדוף אותו עד לבחירות בנובמבר, מעריך העיתון
איתמר לוין
טראמפ הורה לפטר את התובע המחוזי שעמד בראש חקירות נגד מקורביו    לאחר מכן הצהיר שהנחה לבצע פחות בדיקות קורונה כדי שיאותרו פחות חולים - ועשה זאת בעצרת המונית תוך רמיסת ההנחיות שנתן ממשלו-שלו בנוכחותו    המשמעות ברורה: מי שייצא נגד הנשיא עלול לשלם במשרתו, וחיי אדם חשובים בעיניו כקליפת השום אל מול צרכיו הפוליטיים
איתמר לוין
טוויטר סימנה כ"מבושל" ציוץ של הנשיא בו הודבקה כותרת כוזבת על סרטון קודם    פייסבוק הסירה מודעה של קמפיין טראמפ בה נעשה שימוש במשולש אדום הפוך - הסימן של אסירים פוליטיים במחנות הריכוז הנאציים
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף קטעים מספרו של בולטון, הטוען שטראמפ ניסה לבלום חקירות נגד חברות מטורקיה וסין, כדי לעשות טובות אישיות לנשיאים ארדואן ושי    מספר: טראמפ לא ידע שבריטניה היא מעצמה גרעינית    מתאר: תדרוכי המודיעין הם בזבוז זמן, כי טראמפ מדבר רוב הזמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il